Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
nu ska ni inte vara arga pojkar, vi sitter alla ihop i energinät så varför tro att ilska och ignorans mot mig är nån sorts lösning så ni slipper inse vad verkligheten är ?
Jag vet inte varför du fått för dig att människor är arga. Irriterade ja, men arga nej. Är detta ett standard-försvar för dig kanske - om de inte håller med dig så är det för att de är arga? Där emot så tror jag att när du kontinuerligt insisterar att människor är arga när de faktiskt inte är det... så gör människor arga. Det är provocerande, men vilket så klart du bara har dig själv att skylla om du upplever det som så.
Citat:
Måste ni skydda er själva från sanningen eller går det att inse vad en inteligent design är och vad som krävs för att skapa den?
Jag tror ingen här "skyddar sig från sanningen", de flesta välkomnar nog sanning oavsett hur otrevlig den må vara (till skillnad från vissa personer här... ja, du ska känna dig träffa nu). Där emot tror jag merparten är skeptiker, och tro är därför reserverat för utsagor och påståenden som har bevis som talar
för dess existens. Jag har själv följt ID-debatten i många år, särskilt så som den uttryckt sig i Amerika, och jag lovar, intelligent design har verkligen
noll bevis som stöd. I kontrast, evolutionsteorin har
alla bevis på sin sida - det finns verkligen ingen biologisk fakta, som vi känner till idag, som evolution inte klara av att rationellt förklara. ID-rörelsen lever på att omdefiniera ord och termer, och göra vaga och obskyra liknelser, så som när forskare sa att DNA liknar en "kod", på vilket ID-människor var snabbt ute med att säga att "en kod behöver en programmerare". Men detta är att gravt missförstå och misshandla diskursen, de har inte läst vad forskare menar när de säger "kod". Jag tror bara du behöver bli lite mer objektiv och kolla på bevisen först, och dra en slutledningen
efter, inte före.
Citat:
Finns inge bevis för "evolutions-steg" typ mellanraser mellan arterna såkallade evolutionprojekt där ett gäng djur med samma gener och vapen får testa sig fram genom djungeln och den som överlever den får jucka sina gener vidare medans dom andra dör ut..
Vet inte vilka kreationist-sidor du absorberat för att kunna trycka ut dig denna hårda goja. Faktum är att fossila arkivet innehåller miljontals "mellanraser" som även uppfyller kreationisterna mest stränga definitioner. Jag tror helt enkelt att du väljer att blunda eller ignorera bevis just nu, därför detta är vad du måste göra ifall din förutbestämda syn på världen skall passa ihop. Vad vi exempelvis ser i arkivet är en art som dör ut för att sedan ersättas med en snarlik men fortfarande något morfologiskt annorlunda art. Vart var denna senare art tidigare? Och vart tog den första vägen? Evolutionsteorin förklara denna observation alldeles utmärkt.
Citat:
Så det finns helt enkelt inte bevis nog för att säga att det är förklaring på allt..
Enbart någon som totalt vägrar ta del utav biologi kan säga något sådant.
Citat:
Likaså Bigbang teorin, som går totalt emot energikonserveringlagarna eller vad det heter..
Och ni trilskas med att man ska lyssna på människor som lär ut 2 teorier som motsäger varandra, den första kan inte existera utan den andra så bör man inte ifrågasätta varför dom lärs ut som en sanning?
"Eller vad det heter"? Jag föreslår att du läser upp dig på både Big Bang och fysik (om du är kapabel till något sådant), det finns ingen innebörders konflikt här. Du arbetar förmodligen under felaktiga premisser om antingen den ena eller bägge.
Citat:
Om vi sen skulle börja rabbla upp bevis för inteligent design teorin, då skulle det helt plötsligt bli en hel lista med saker som tyder på inteligens och listan skulle inte sluta skrivas på säkert miljontals år om vi bara skulle skriva ner allt som kräver en inteligens tex. motorer i celler och organsystem, fotosyntes coh sånnt.. Listan skulle bli så massiv så den skulle nite ens gå att skriva eftersom mängden djur som existerar på jorden går knappt att greppa hur många och sen insektsvärlden är ännu mer massiv och går vi ner på lägre nivåer så blir det mer koplext mer liv..
Och går vi ännu djupare kommer vi hitta ren energi som är grundstenen som går igenom allt i våran värld, allt liv, all materia, alla planeter , alla solar..
Jag skulle jättegärna vilja se denna fiktiva "lista", då ingen någonsin verkar gjort sig besväret att faktiskt skriva ned den. Som jag sa innan, ID-rörelsen lever på att omdefiniera termer och ord, samt utöva semantisk akrobatik för att kunna göra arbiträra och ytliga likheter. Men har de faktiska bevis? Som en annan användare var snäll att peka ut; ID-rörelsens BÄSTA argument och "bevis" har t.o.m. passerat en officiell domstol (Kitzmiller vs. Dover) och ID-rörelsen gick där ifrån som totalt sågade förlorare efter har fått sina absolut
bästa (och kanske enda) argument totalt förstörda. Så den "intelligenta design" du ser ute i naturen är något du själv föreställer dig, det är du som artificiellt placerar den där men din konstiga semantik. Du gör en dygd utav okunskap och drar slutsatser från selektiv data.
Citat:
Det är därifrån designerna till dom inteligenta systemen kommer ifrån och sen skickas den antagligen ut evolutionvågor från galaxens center som gör att vi evolutioneras med jämna mellanrum.. avancerade koder som är inprogramerat i DNA kan inte komma från nånannanstans än det nätet eftersom det finns absolut inga bevis för att ett djur evolutioneras ungefär som en hjärna att den lär sig medans den lever och utvecklar vapen..
Du skriver som en kratta och jag har generellt haft svårt att förstå vad du menar, men detta stycke tror jag är bortom mänskligt förstånd. Jag fattar verkligen ingenting... är det ens svenska? Finns det faktiskt en rationell tråd av förstånd i utlägget som man kan logiskt följa och förstå? Verkar inte så...
Citat:
Det går lixom inte att utveckla ett vapen för djuret hinner dö om inte vapnet fungerar..
Liksom ovan, jag har svårt att förstå vad du försöker säga eller implicera här... djur som inte kan försvara sig själva är tämligen utdöda sedan länge, utkonkurrerade i evolutionens spel. De djur vi har kvar på jorden idag är ju Crème de la Crème - de bästa utav de bästa. Men 99.9% av de arter som någonsin levt på jorden har vid något tillfälle dött ut.
Citat:
Men om vi zoomer in istället för att titta på djur då, på en cell tex.. hur skulle en cell kunna utvecklats till den koplexa organiska konstruktion det är?
Argument from Ignorance. Evolutionsteorin förklara utmärkt detta. Även celler är offer för evolutionens process. De tidiga cellerna var inte så avancerade som dagens celler. Du verkar förvänta dig att dagens cell var också de första...
Citat:
Ingen logisk mäniska kan nånsin tro att cellens alla motordelar och batteri/energidelar, försvar och transportsystem.. skulle ha uppstått genom trail and error , det är så långt ifrån logiskt man kan komma för cellen fungerar inte om en del fattas och det är miljontals saker som ska fungera i harmoni med varandra..
Men evolution är slutledningen man kommit fram till efter man observerat biologisk fakta, och evolution och naturligt urval förklara utmärkt hur simpla system blir allt mer avancerade. Har du ens läst vetenskapen? Detta är så klart en retorisk fråga, för nej, det tror jag du inte har. Du är gissningsvis ett småbarn under 18 som blivit helt köpt utav lättsålda plattityder.
Citat:
Och ni tycker det är vetenskap att säga att det är en slump? allt liv har avancerats från mindre avancerade djur till mer avancerade bara genom att själv testa sig fram i naturen, vilket vapen funkar bäst, 4 klor eller 5 klor, så vann den som hade 5 klor för den kunde få mer mat?
Strawman - du attackerar en position som din motståndare inte innehar. Detta är också mitt personliga favoritargument från kreationister - att evolution bara är "slump". Mutationer må ske någorlunda slumpartat (en mutation är grund och botten ett kopieringsfel i arvsmassan, vilket är en oundviklig konsekvens utav biologins icke perfekta struktur), men hur denna mutation förs vidare till nästa generation sker genom en mekanik som kallas Naturligt Urval. Har du hört talas om detta? Naturligt
Urval, alltså motsatsen till slump.
Citat:
Nej gott folk ärligt talat, jag tror ni riskerar att bli apor igen om ni tror att vi kom från apor för liv är en slump från början.. det skulle vara ett tydligt bevis till mig om jag skapat dig med inteligens, att du inte har nån användning alls av inteligens för du ser inte ens min inteligenta design som jag programerat in i ditt DNAt..
Ärligt talar, jag har svårt att förstå hur du ens fungerar i dagens samhälle. Är du 5 år?
Citat:
Varför känns det viktigt för er att aldrig erkänna vad en inteligent design är?
Har ni bevis för nånting inteligent designat som utvecklas genom evolution just nu?
tex. motorer, datorkoder kanske en levande cell som utvecklas till en mer avancerad cell?
KRam
Erm... nu gör du så där igen: du skriver men utan att faktiskt berätta något. Det är en konstig vana du plocka upp. Sluta med det!
Usch, problemet jag gör just nu är att ta ovanstående användare med på tok för mycket allvar. Men detta är vad jag utsätter mig mig själv för på grund utav en grå-trist Onsdag morgon.