2012-11-08, 22:18
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Jag vet inte vad emanation är, jag vet inte allt förstår du. Och varför så bitter, undrar jag fortfarande? Vad får du ut av att spy galla på folk som är mindre vetande än du?
Sitt inte och lägg ord i munnen på mig, jag spyr inte galla, jag diskuterar och ägnar mig åt religionskritik, särskilt om man går fram som tåget i dimman.

Håller mig alltid öppen för andras beskrivningar och tycker flera stycken har riktigt fina utvecklingar av tro som är givande att ta del av och vissa riktigt nykter inställning, saken är att jag läser mer än jag skriver, däremot har du altigenom visat dig vara en ovanligt fördomsfull människa.

Bara en sån sak som att göra en avstickare och prata om umgängeskrets, vad i helvete vet du om mig vem jag är hur jag är och vilka jag umgås med.. du framstår bara som en bondslusk med skygglappar av sån kommentar, därför fick jag förstärka för dig genom att förtydliga att jag råkar ha en del kännedom, VILKET INTE UTESLUTER ATT ANDRA HAR KÄNNEDOM , DITT SKÅP. vilket uppenbarligen sårar din självkänsla.

så googla emanation då för fan
Senast redigerad av BlackJewel 2012-11-08 kl. 22:22.
Citera
2012-11-08, 22:20
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
Menar du att det är Gud som tjänar på att man är en god respektive ond människa?
Gud tjänar ingenting. Han äger allt. Det jag menar är att ha Gud som handelspartner är falskspel när man talar om Gudskärlek vid samma tillfälle.

Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
Nja, jag har aldrig sagt att man inte kan vilja sina medmänniskor väl utan för den sakens skull vara gudsdyrkan det är nog så du vill tolka det. Jag tycker inte att motivet till ens handling är det väsentliga då det alltid handlar om att få något tillbaka.
"Få något tillbaka". Det är inte villkorslös kärlek. Det är förhandlingar.
Citera
2012-11-08, 22:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Sitt inte och lägg ord i munnen på mig, jag spyr inte galla, jag diskuterar och ägnar mig åt religionskritik, särskilt om man går fram som tåget i dimman.

Håller mig alltid öppen för andras beskrivningar och tycker flera stycken har riktigt fina utvecklingar av tro som är givande att ta del av och vissa riktigt nykter inställning, saken är att jag läser mer än jag skriver, däremot har du altigenom visat dig vara en ovanligt fördomsfull människa.

Bara en sån sak som att göra en avstickare och prata om umgängeskrets, vad i helvete vet du om mig vem jag är hur jag är och vilka jag umgås med.. du framstår bara som en bondslusk med skygglappar av sån kommentar, därför fick jag förstärka för dig genom att förtydliga att jag råkar ha en del kännedom, VILKET INTE UTESLUTER ATT ANDRA HAR KÄNNEDOM , DITT SKÅP. vilket uppenbarligen sårar din självkänsla.

så googla emanation då för fan
Jag börjar ana anledningen till din bitterhet.
Citera
2012-11-08, 23:06
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Jag börjar ana anledningen till din bitterhet.
Du är ju bara för löjlig, du har svårt för ateister vilka diskuterar religion och nu brjar du verkligen gå OT

Bara lägg ner dina spekulationer i person, du gör den klassiska tabben att ägna dig åt hänt-i-veckan-spekulation - det om något är bittert, klanka ner på oss debattglada

släpp på spärrarna själv! vad gör du öht på forum.. forum är samling för yttrandefrihet om du inte visste, det är kommunikationsbaserat, högt i tak, typ speakers corner i london, ...

men du... zzz
Citera
2012-11-08, 23:12
Bannlyst
Jag är jätteofftopic, men jag har börjat förundra mig över varför vissa är så otroligt trångsynta och besserwissrande. Vad är det för psykologiska mekanismer bakom att alltid vilja ha rätt och att försöka visa sig bättre än andra? Betydligt intressantare än trådämnet, men jag fattar att det är helt OT.
Citera
2012-11-08, 23:23
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Jag är jätteofftopic, men jag har börjat förundra mig över varför vissa är så otroligt trångsynta och besserwissrande. Vad är det för psykologiska mekanismer bakom att alltid vilja ha rätt och att försöka visa sig bättre än andra? Betydligt intressantare än trådämnet, men jag fattar att det är helt OT.
njee tror allt att du misstolkar.. vet vilka du syftar på och det kan vara att vi alla har olika intressegrad i sikussion, vissa vill gå djupare sm du kanske märkt men får inte den där köttbiten för utmaning.. det är oerhört svårt om inte omöjligt att ägna sig åt den typ av irrelevant personspekulation, att i ämnesdiskussion gnabbas lite och provocera lite för att få fram mer reflektion och tankearbete i vad som sägs kan vara vissa personers passion i filosofi - meta är ju i sig lite speciellt.. och det finns dem som är ganska pålästa och snöar in på det..

...jag tycker det är häftig förstås men vet att jag har begränsningar, men jag har iofs aldrig varit introvert, vilket kan visa sig här när jag trampar på ditt stackars anlete..

Annars ska det väl vara gränslöst att diskuterade topic, det är ju det som är kul .. och mer än gärna kritiserade min ståndpunkt, när som helst! shoot
Senast redigerad av BlackJewel 2012-11-08 kl. 23:25.
Citera
2012-11-08, 23:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
njee tror allt att du misstolkar.. vet vilka du syftar på och det kan vara att vi alla har olika intressegrad i sikussion, vissa vill gå djupare sm du kanske märkt men får inte den där köttbiten för utmaning.. det är oerhört svårt om inte omöjligt att ägna sig åt den typ av irrelevant personspekulation, att i ämnesdiskussion gnabbas lite och provocera lite för att få fram mer reflektion och tankearbete i vad som sägs kan vara vissa personers passion i filosofi - meta är ju i sig lite speciellt.. och det finns dem som är ganska pålästa och snöar in på det..

...jag tycker det är häftig förstås men vet att jag har begränsningar, men jag har iofs aldrig varit introvert, vilket kan visa sig här när jag trampar på ditt stackars anlete..

Annars ska det väl vara gränslöst att diskuterade topic, det är ju det som är kul .. och mer än gärna kritiserade min ståndpunkt, när som helst! shoot
Jag har inget att kritisera angående din ståndpunkt, alla får tro som dom vill. Vad jag tycker är intressant är när folk vill att andra ska tro som dom. Jag grunnar på varför det är så viktigt för så många?
Citera
2012-11-08, 23:35
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Jag har inget att kritisera angående din ståndpunkt, alla får tro som dom vill. Vad jag tycker är intressant är när folk vill att andra ska tro som dom. Jag grunnar på varför det är så viktigt för så många?
Som när religiösa missionerar? Ja det har jag länge undrat över. Vissa kommer även till min dörr med jämna mellanrum. Men nåt bevis för Gud har de ännu inte presenterat.
Citera
2012-11-08, 23:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Som när religiösa missionerar? Ja det har jag länge undrat över. Vissa kommer även till min dörr med jämna mellanrum. Men nåt bevis för Gud har de ännu inte presenterat.
Och det gäller ju inte bara religion, vissa bara MÅSTE ha rätt. Vetenskapen kryllar av riktigt jobbiga typer.
Citera
2012-11-08, 23:42
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Och det gäller ju inte bara religion, vissa bara MÅSTE ha rätt. Vetenskapen kryllar av riktigt jobbiga typer.
Jobbiga typer finns överallt. Det stämmer. Dem bryr man sig inte om. Som med dörrknackarna. Det går att vara vänlig och tacka nej så är problemet ur världen. Retar man sig, följer de efter i sinnet en lång tid framöver och man har gjort sig en björntjänst. Många sådana händelser leder till en negativ världsbild, man blir aggressiv och hamnar i en nedåtgående krympande spiral. Rakt ned i ett personligt helvete.
Citera
2012-11-08, 23:44
Bannlyst
Citat:
Jobbiga typer finns överallt. Det stämmer. Dem bryr man sig inte om. Som med dörrknackarna. Det går att vara vänlig och tacka nej så är problemet ur världen. Retar man sig, följer de efter i sinnet en lång tid framöver och man har gjort sig en björntjänst. Många sådana händelser leder till en negativ världsbild, man blir aggressiv och hamnar i en nedåtgående krympande spiral. Rakt ned i ett personligt helvete.
Dags för mig att hänga på psykologiforumet ett tag
Citera
2012-11-08, 23:52
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Gud tjänar ingenting. Han äger allt. Det jag menar är att ha Gud som handelspartner är falskspel när man talar om Gudskärlek vid samma tillfälle
Om Gud äger allt, vad bör en god gärning belönas med om inte med godhet?

Gudskärlek kan visa sig på många sätt man kan tex. vara tacksam för alla gåvor man har fått i livet. Gudskärlek kan också vara att lyda Hans uppmaningar om att älska och behandla andra så som man själv vill bli behandlat.

Citat:
"Få något tillbaka". Det är inte villkorslös kärlek. Det är förhandlingar.
Jag tycker att psykologisk egoism är oftast ett motiv för egenintresse och i sin tur kopplat till ens handlingar- Kan man säga att kärlek verkligen är villkorslös i alla lägen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in