Citat:
Vi har helt enkelt olika umgängeskrets, du och jag. Dom flesta jag känner tror på nåt, men inte alls som du beskriver det.
Ursprungligen postat av BlackJewel
Nejdå jag likställer inte tro med bokstavstro - däremot ser jag faktiskt inte att det du uppfattar som nutida tro, skiljer sig från kyrkotro.. det märks att tron emanerar direkt ur gamla tiders kyrkomission, det är mer regel än undantag, kanske nutida tidsandan att även tron ska liksom vara personlig (men så funkr inte gudstro) betona att "jag tror minsann inte som de kristna och de ena efter de andra.. man vill säga att man särskiljer sig ellr uppfunnit något nytt i tron.. .. (den är dock på pricken som t.ex i katolska, det är bara inte alla som känner till dt katolskas innerst trosväsen och säkert också med lutheranska..) man vill inte associera sig, medan redan de äldre hade den s.k andligheten hur gärna man än vill tro att det saknas andlighet i de gamla kyrkodoktrinerna - jag fattar att folk förknippar det med stränghet för det var det, men inte bara.
Men ju mer man lyssnar och hör på hur troende beskriver sin tro, medan de sågar den etablerade religionen, så märks at det är direkt eller indirekt adaptering av den helt klassiska tron, tro det eller ej.
Det sitter liksom otroligt djupt, alla de där projektionerna som religion hr ägnat sig åt, deras vilja ar ju faktiskt att tillskriva folk en själ och sedan angripa den - det har lyckats - utefter din uppfattning, det är bara ytliga små ovidkommande förändringar - jag känner skitmånga som är djupt kristna och jag har själv vuxit upp bland nunnor, nog fan känner jag igen det när jag hör det...
Men ju mer man lyssnar och hör på hur troende beskriver sin tro, medan de sågar den etablerade religionen, så märks at det är direkt eller indirekt adaptering av den helt klassiska tron, tro det eller ej.
Det sitter liksom otroligt djupt, alla de där projektionerna som religion hr ägnat sig åt, deras vilja ar ju faktiskt att tillskriva folk en själ och sedan angripa den - det har lyckats - utefter din uppfattning, det är bara ytliga små ovidkommande förändringar - jag känner skitmånga som är djupt kristna och jag har själv vuxit upp bland nunnor, nog fan känner jag igen det när jag hör det...