2012-11-08, 21:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Nejdå jag likställer inte tro med bokstavstro - däremot ser jag faktiskt inte att det du uppfattar som nutida tro, skiljer sig från kyrkotro.. det märks att tron emanerar direkt ur gamla tiders kyrkomission, det är mer regel än undantag, kanske nutida tidsandan att även tron ska liksom vara personlig (men så funkr inte gudstro) betona att "jag tror minsann inte som de kristna och de ena efter de andra.. man vill säga att man särskiljer sig ellr uppfunnit något nytt i tron.. .. (den är dock på pricken som t.ex i katolska, det är bara inte alla som känner till dt katolskas innerst trosväsen och säkert också med lutheranska..) man vill inte associera sig, medan redan de äldre hade den s.k andligheten hur gärna man än vill tro att det saknas andlighet i de gamla kyrkodoktrinerna - jag fattar att folk förknippar det med stränghet för det var det, men inte bara.
Men ju mer man lyssnar och hör på hur troende beskriver sin tro, medan de sågar den etablerade religionen, så märks at det är direkt eller indirekt adaptering av den helt klassiska tron, tro det eller ej.

Det sitter liksom otroligt djupt, alla de där projektionerna som religion hr ägnat sig åt, deras vilja ar ju faktiskt att tillskriva folk en själ och sedan angripa den - det har lyckats - utefter din uppfattning, det är bara ytliga små ovidkommande förändringar - jag känner skitmånga som är djupt kristna och jag har själv vuxit upp bland nunnor, nog fan känner jag igen det när jag hör det...
Vi har helt enkelt olika umgängeskrets, du och jag. Dom flesta jag känner tror på nåt, men inte alls som du beskriver det.
Citera
2012-11-08, 21:27
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
Nu vet jag inte om du har läst konversationen men skrev samma i förra inlägg att älska sina medmänniskor är ett fundament för Guds-dyrkan. Jag regera mest på att hon skall behöva tycka synd om man delar det åsikt.
Inte bara människan. Allt. Och inte för att blidka Gud för då är det falskspel och Gud blir som en godisautomat eller handelspartner. Matar man lite godhet i myntinkastet skickar Gud lite godis i form av belöningar i utbyte. Det är inte kärlek, varken för skapelsen eller Gud. Det är en affärsuppgörelse. Därav mitt avståndstagande till islams Gudsbild.
Senast redigerad av Golachab 2012-11-08 kl. 21:30.
Citera
2012-11-08, 21:28
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Vi har helt enkelt olika umgängeskrets, du och jag. Dom flesta jag känner tror på nåt, men inte alls som du beskriver det.
All gudstro härrör ur indoktrinering, du vill bara inte kännas vid det och du fattar inte ens vad jag talar om här.
Men du har visat din fördomsfulla syn och okunnighet innan, så inget nytt.

Du och din sannolikhetsberäkning är lite snurrig, den visar sig inte vara värd nåt särskilt vad gäller kännedom om religiositet och tro iaf.

Bara det att du nekar till emanationer säger allt.
Citera
2012-11-08, 21:30
Medlem
Kundalinis avatar
Ett nytt Gudsbevis, det kosmontologiska, presenteras och försvaras nu i mitten av November vid försvar av en avhandling från teologiska institutet vid Lunds Universitet

http://www4.lu.se/o.o.i.s?id=12588&postid=3129539

kommenterad här: http://humanistbloggen.blogspot.se/2012/09/och-i-lund-ar-det-fortfarande-medeltid.html
Citera
2012-11-08, 21:36
Bannlyst
Citat:
All gudstro härrör ur indoktrinering, du vill bara inte kännas vid det och du fattar inte ens vad jag talar om här.
Men du har visat din fördomsfulla syn och okunnighet innan, så inget nytt.

Du och din sannolikhetsberäkning är lite snurrig, den visar sig inte vara värd nåt särskilt vad gäller kännedom om religiositet och tro iaf.

Bara det att du nekar till emanationer säger allt.
Du är mycket konstig. Vad har du för syfte med att berätta för alla att du vet allt bäst?
Citera
2012-11-08, 21:38
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Inte bara människan. Allt. Och inte för att blidka Gud för då är det falskspel och Gud blir som en godisautomat eller handelspartner. Matar man lite godhet i myntinkastet skickar Gud lite godis i form av belöningar i utbyte. Det är inte kärlek, varken för skapelsen eller Gud. Det är en affärsuppgörelse. Därav mitt avståndstagande till islams Gudsbild.

Bra svar. Du får väldigt gärna svara för mig.
Citera
2012-11-08, 21:38
Bannlyst
Varför är det så viktigt för dig att sprida din bitterhet, black?
Citera
2012-11-08, 22:03
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Ett nytt Gudsbevis, det kosmontologiska, presenteras och försvaras nu i mitten av November vid försvar av en avhandling från teologiska institutet vid Lunds Universitet

http://www4.lu.se/o.o.i.s?id=12588&postid=3129539

kommenterad här: http://humanistbloggen.blogspot.se/2012/09/och-i-lund-ar-det-fortfarande-medeltid.html

Argumenten som folk presenterar på flashback har till och med större relevans än detta. Om jag postulerar att det finns en icke-ksfjngojng som är starkare än gud så bevisar jag därmed att det av just den anledningen även finns en ksfjngojng som är starkare än gud.
Citera
2012-11-08, 22:09
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Du är mycket konstig. Vad har du för syfte med att berätta för alla att du vet allt bäst?
Och du är ju bara allmänt dum i huvudet ihop med den småsinthet du visar här, du säger ingenting mer än sitter och fiser med din jantelag och vrider på dig utan att säga ett skit.

Emanation, som sagt.. hur var det med det, nä just det, bättre att tiga och inte avslöja sig göra bort sig.

Varför detta .. för att du dödar diskussion och klagar över allt har du problem med kunskap och insikt?
Citera
2012-11-08, 22:11
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armaiti
Därför att det inte ska behöva finnas en gudsdyrkan för att du ska vilja dina medmänniskor väl i livet.
Det du egentligen menar är att du utan din tro/religion är en föraktfull, avskyvärt, empati och sympatilös varelse (tänker inte ens skriva ordet människa).
Nja, jag har aldrig sagt att man inte kan vilja sina medmänniskor väl utan för den sakens skull vara gudsdyrkan det är nog så du vill tolka det. Jag tycker inte att motivet till ens handling är det väsentliga då det alltid handlar om att få något tillbaka.
Citera
2012-11-08, 22:12
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Menar du att det är Gud som tjänar på att man är en god respektive ond människa?
Citera
2012-11-08, 22:12
Bannlyst
Citat:
Och du är ju bara allmänt dum i huvudet ihop med den småsinthet du visar här, du säger ingenting mer än sitter och fiser med din jantelag och vrider på dig utan att säga ett skit.

Emanation, som sagt.. hur var det med det, nä just det, bättre att tiga och inte avslöja sig göra bort sig.

Varför detta .. för att du dödar diskussion och klagar över allt har du problem med kunskap och insikt?
Jag vet inte vad emanation är, jag vet inte allt förstår du. Och varför så bitter, undrar jag fortfarande? Vad får du ut av att spy galla på folk som är mindre vetande än du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in