Citat:
Ursprungligen postat av Gautthiod
Kontenta: Ni vill ha bevis men kan inte framlägga tydliga kriterier för dessa.
För min del anser jag att den systematiska metodologi som är associerat med vetenskap/logik är ett bra grundläggande underlag; som så kan suppleras sekondärt med epistemologi och whatever falsifierbar metafysisk kunskap vi har.
Men min position är inte exklusiv, har du förslag baserat på ett 'sunt' underlag och med en funktionell metodologi, är det inget som talar emot att du presenterar det.
Gör du öht inget 'homework' själv, eller försökar du initiera en definitionsdans? Allt detta har granskats tämligen omfattande tidigare och är ... eller borde vara för apologetiker ..... iövrigt enkel allmän kunskap, så du kunne bidra konstruktivt genom att hänga med och utveckla, istället för att nysta debatten upp från början.
Citat:
På vilket sätt är uppfattningen om abstrakta, perfekta begrepp ett cirkelresonemang?
Vad menar du med "abstrakta"?
Jag har redan angett min egen position ang. detta när jag nyss skrev om matematisk logik, och om du med "abstraktion" menar metafysisk positivism eller positivistisk 'absolut' idealism, då är det inte ett cirkel-argument, men a priori-antaganden.
Och jag hoppas verkligen, att vi inte behövar slösa tid på att dispytera icke-värdet av a priori-antaganden.
Citat:
Bogomil; eftersom du avfärdar resonemanget med hänvisning till att det är bristfälligt (enligt dig), så frågar jag igen: Vad är representativt för kategorin "perfekt"?
Det har jag redan svarat på: Vad jag för tillfället kan påminna mig, är det matematisk logik. Desutom är jag självklart INTE positivist .... men relativist ...... så 'perfektion' är i vilket fall inte 'absolut' för mig.