2012-11-05, 07:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Sannolikheten och självalstrande proteiner.

Hur stor är chansen att de rätta aminosyrorna skulle komma tillsammans och bilda en proteinmolekyl?
Det hela kan liknas vid att man har en stor, ordentligt blandad hög med lika många röda och vita bönor.
Bönerna är också av hundra olika sorter.
Om du tog ett tag med en skopa i den här högen, vad tror du då att du skulle få i skopan?
För att få de bönor som representerar de grundläggande beståndsdelarna i en proteinmolekyl skulle du behöva ösa upp enbart röda bönor – inga vita alls!

I din skopa måste det också finnas tjugo sorters röda bönor, och var och en måste finnas på en speciell bestämd plats i skopan.
I proteinvärlden skulle ett enda misstag i något av dessa krav leda till att det protein som framställs inte skulle fungera riktigt.
Skulle man kunna få rätt kombination om man rörde runt i högen och öste med skopan väldigt mycket?
Nej.
Hur skulle det då kunna ha varit möjligt i den hypotetiska organiska soppan?

Sätt igång: Validera finetunings-postulatet per se.
Citera
2012-11-05, 07:39
Medlem
HC47s avatar
Folk har försökt bevisa guds (eller snarare gudars) existens i tusentals år och inte lyckats. Vad får dig att tro att det ska gå nu?

Citat:
Ursprungligen postat av Kamora
Precis försök att förklara de till ateismens utövare...
Ateism utövas inte. Det är avsaknad av utövande.
Citera
2012-11-05, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamora
Precis försök att förklara de till ateismens utövare...

Varför skulle jag?
Citera
2012-11-05, 09:09
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Att sannolikheten för att ordning skapas är mindre än att oordning skapas är vedertaget.
Är det entropi du syftar på?

Citat:
Det är ju just detta som är pudelns kärna. Jag respekterar (och har förståelse) för ditt synsätt. Ärligt uttryckt.
Men . . ja vad ska man säga. Det är ju exakt tvärtom. Gud är det mest naturliga som finns. det är just dessa processer som utgör naturen. Eller mer definierat uttryck så är det så som vi uppfattar det.
Ähm, jag kan för all del respektera din åsikt också, men du har inte kommit med ett enda argument hittils som egentligen ens pekar lite på att det skulle kunna vara en gud som har skapat universum.

Citat:
Ja, men detta är bara ytterligare ett cirkelresonemang som inte är falsifierbart. Precis ALLT kan förklaras så. Att det finns för att det överlevt. Det är samma som att saga "det är som det är - för att det är som det är". Dvs en ickeförklaring. Bara en reflektion.

Jämfört med dina vattentäta förslag?
Hela din diskussion utgår ju ifrån cirklar och strawmans.

Det hela har en grund i en nytta som förklaras genom evolution. Och det stämmer bra om man tittar på arter och släkten.

Citat:
Ja, det är ju premissen. Men det är ju empiriskt. Detta är ju inget påhitt. Ju mer fysiken utforskar naturen, ju mer ser man att det är en och samma maskin. Bakom allt är det ren matematik.
Endast cirkel, det här hade varit ett jättebra argument ifall du hade haft något stöd för det.
Citera
2012-11-05, 09:26
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Inget.

Jo, du har extremt mycket att förlora på det. Du bygger upp ett helt regelsystem på falska grunder och väljer bort halva livet till fördel för den trygghet som du tycker att Gud ger dig.
Citera
2012-11-05, 09:29
Medlem
ni som sitter och säger att vi som tror "slipper undan" att förklara hela tiden!
jag e kristen. Ordet "Kristen" betyder att du tror på gud. och folk som säger hela tiden "Kristna får inte svära, dom för inte göra de, o de, o de" BULLSHIT. Kristen betyder att du tror på gud, och inget mer om du inte vill.. Jag har själv frågat en präst detta. Om du vill dricka fast du är kristen får du det. Gud älskar dig i vilket fall som helst.

Och människor som säger "men om gud finns, varför är här fattiga barn och varför all denna ondska, det händer ingenting när jag ber om att få mat".. Nä lets explain this:

Du kan inte be om mat.. när man ber till gud så ber man om styrka att klara av uppgifter för att orka "stå på sina ben", du måste klara av det själv. Men gud hjälper dig.
och folk som frågar varför de finns krig i världen.

När all ondska har försvunnit från denna jord ska vi leva i paradis. Enligt gud har han givit människan frihet och ska när all ondska försvunnit ge oss paradis. Enligt mig styr inte gud människor, men människor får hjälp av gud.

Vissa tror att livet är en prövning, vissa inte. Det finns många olika kristna människor. Jag behöver inget bevis för att tro på gud. Jag har själv suttit och funderat " vem har skrivit biblen? vem kommer liksom ihåg vad han gjort o sagt och allt som står där i ? skrev eva och adam dagbok eller?. nä skulle inte tro det". men innerst inne tror jag endå på gud.
Om någon tror på sig själv, så heter det med andra ord, att han har självförtroende. Han förtröstar på sig själv. Att tro på Jesus Kristus betyder likaså: förtrösta på honom. Men den, som vi kristna förtröstar på, ser vi inte. Ingen kan påstå, att detta är omöjligt. En människa kan ha förtroende för en annan, även om hon ännu inte har mött denne personligen! Det är så mycket mer möjligt, som Petrus betygar det om de kristna som han skriver till: »Honom (Kristus) har ni inte sett, men ända älskar ni honom, och ni tror nu på honom, fast ni inte ser honom...»(1 Petr. 1:8). [4]

Men med detta att »inte se och ändå tro» menar Jesus ännu mera, nämligen att tro utan varje yttre, direkt iakttagbart bevis.

jag tror på gud p.g.a att det har hänt mig mycket märkliga saker när jag bad till honom. Att uppleva saker kan få dej att tro.

Men jag är en kristen som accepterar ateister. Har ingenting emot människors åsikter.
Citera
2012-11-05, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golden.Ration
Ja, teodicéproblemet har inte varit samma huvudbry för muslimer. Uppfattning om att Gud är omnibenevolent är en vördsam och 'faith' baserat sådan men hur man kommer runt har jag ingen aning om men vore intressant att få höra någon kommentera.

Det är bara det att det innebär att islam är i klass med gamla testamentet i fråga om den gud som beskrivs. Det är tillräckligt för att göra vem som helst mörkrädd.

Citat:
Jag har inte hävdat att vi inte kan förklara alla olyckor som drabbar oss- min uppsåt var att förklara att det kan ske av en rad olika anledningar även om vi i framtiden kan förklara hur det mesta sker med hjälp av den vetenskapliga metoden så finns det ett helt område där man ställs inför varför-frågor. Jag tycker att det är ett falsk dilemma bara för att vi vet hur det sker utesluter det inte på långa vägar Gud existens.

Men det tyder inte på minsta vis på att gud existerar heller, tvärtom.

Citat:
Det beror på, visst livet är inte all sunshine men försök att hitta liv någonstans ute i rymden som har bättre förutsättningar än oss.

På vilket sätt inverkar det på något?
Citera
2012-11-05, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kroesmann
Jo, du har extremt mycket att förlora på det. Du bygger upp ett helt regelsystem på falska grunder och väljer bort halva livet till fördel för den trygghet som du tycker att Gud ger dig.

Vilket må vara hänt för den som så vill göra, men det går för långt när man vill styra andra på samma falska grunder.
Citera
2012-11-05, 09:50
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pegasos
Vilket må vara hänt för den som så vill göra, men det går för långt när man vill styra andra på samma falska grunder.
Personen ifråga skrev att man inte har något att förlora på att följa Gud. Jag hävdade (kanske lite väl rabiat..) att man visst har mycket att förlora på det. Speciellt som bokstavstroende (vilket personen ifråga är).
Citera
2012-11-05, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kroesmann
Peronen ifråga skrev att man inte har något att förlora på att följa Gud. Jag hävdade (kanske lite väl rabiat..) att man visst har mycket att förlora på det. Speciellt som bokstavstroende (vilket personen ifråga är).

Jo, jag vet. Att man har mycket att förlora håller jag helt med om. Men samtidigt så måste man ju få välja själv. Det är ju det som framförallt de bokstavstroende inte vill låta andra göra.
Citera
2012-11-05, 10:02
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pegasos
Jo, jag vet. Att man har mycket att förlora håller jag helt med om. Men samtidigt så måste man ju få välja själv. Det är ju det som framförallt de bokstavstroende inte vill låta andra göra.

Jag har aldrig hävdat att man inte ska få välja själv, bara att det är ett felaktigt påstående att hävda att man inte har något att förlora på det.

Rätten att få välja sitt liv anser jag vara så självklar att det inte är värt att nämna. Jag anser även att det är viktigt att bekämpa bokstavstroende, men då genom att försöka få folk att självmant välja bort det. Fläxbärt kommer förmodligen aldrig att ändra sin åsikt, men det kan hända att någon som läser allt detta och står i valet och kvalet gör det.
Citera
2012-11-05, 10:10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jojjesvensson
jag tror på gud p.g.a att det har hänt mig mycket märkliga saker när jag bad till honom. Att uppleva saker kan få dej att tro.

Jag har också upplevd MYCKET märkliga saker, som har lett mig till ett närmande till en starkare ateistisk position. Och iövrigt har individer från många olika religioner upplevd märkliga saker, som har styrkt deres tro.

Citat:
Men jag är en kristen som accepterar ateister. Har ingenting emot människors åsikter.

Vilket jag som ateist givetvis upskattar, men i stort sett hela din post 'vittnar' du endast, vilket inte har mycket relevans till trådens ämne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in