Citat:
Ursprungligen postat av pegasos
Jag trodde först att du vägrade inse vad baylife frågade efter eftersom ett ärligt svar hade raserat din tro på en allgod gud. Men här blir det tydligen ofta missuppfattning pga skillnaden mellan de kristnas och muslimernas uppfattning om gud. Islam har tydligen på sätt och vis en mera realistisk uppfattning av världen, och inser att en eventuell gud inte kan vara omnibenevolent
Ja, teodicéproblemet har inte varit samma huvudbry för muslimer. Uppfattning om att Gud är omnibenevolent är en vördsam och 'faith' baserat sådan men hur man kommer runt har jag ingen aning om men vore intressant att få höra någon kommentera.
Citat:
Ursprungligen postat av pegasos
Vad du tydligen inte inser är att det inte behövs någon gud för att förklara alla olyckor som drabbar mänskligheten. Vi lever i ett universum som inte är anpassat för oss. Den här planeten klarar av att hålla en jämn temperatur så att liv är möjligt just pga plattektoniken, vilket medför vulkanisk aktivitet, jordbävningar och tsunamis. Sjukdomar bryter ut för att det är så livet fungerar, bakterier och virus förökar sej. Det behövs inte någon gud med en mystisk "plan" för att förklara alla "orättvisor" som drabbar oss längre.
Jag har inte hävdat att vi inte kan förklara alla olyckor som drabbar oss- min uppsåt var att förklara att det kan ske av en rad olika anledningar även om vi i framtiden kan förklara hur det mesta sker med hjälp av den vetenskapliga metoden så finns det ett helt område där man ställs inför varför-frågor. Jag tycker att det är ett falsk dilemma bara för att vi vet hur det sker utesluter det inte på långa vägar Gud existens.
Det beror på, visst livet är inte all sunshine men försök att hitta liv någonstans ute i rymden som har bättre förutsättningar än oss.