2012-11-04, 01:38
Medlem
Golden.Rations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Jag tycker jag håller en god ton nu med, jag ser inget otrevligt i mitt inlägg.
Så ju mer en person lider desto mer längtar denne efter paradiset? Vi bör alltså glädja oss med det fattiga barnet på sri lanka vars familj och hus utplånades i en tzunami och nu tvingas dricka dåligt vatten och därför dör en plågsam död av en virussjukdom?
Så jag måste bevisa för dig att jag är mänsklig genom att svara på att jag inte finner glädje i sjukdom,svält,naturkatastrofer. Hur ser du på religiösa egentligen?
Citat:
Jag tror inte att människor strävar efter paradiset på grund av lidandet på jorden, jag tror människor räds den oundvikliga döden vi alla kommer gå till mötes förr eller senare och därför hittar på ett efterliv.
Det ena behöver inte utesluta det andra människor sträva efter samma mål men av olika anledningar.
Citera
2012-11-04, 01:44
Medlem
Golden.Rations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Guds mål med mänskligheten är godtyckligt och irrelevant vad gäller mitt argument.
Det är ytterst relevant för mig om du vill att jag ska ta ditt argument på allvar. Jag vet inte om du avser den Gud jag tror på om jag inte får kriterierna på vad som utgör målet? Du hoppar över direkt till slutsatsen utan att delge premisserna.
Citera
2012-11-04, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golden.Ration
Så jag måste bevisa för dig att jag är mänsklig genom att svara på att jag inte finner glädje i sjukdom,svält,naturkatastrofer. Hur ser du på religiösa egentligen?

Det ena behöver inte utesluta det andra människor sträva efter samma mål men av olika anledningar.

Nej nu blev det nog ett missförstånd! Du skrev att det är lidande som får människor att längta efter paradiset! Jag har inte sagt något om att du eller andra religiösa finner glädje i lidande.
Men enligt dig så måste ju lidande finnas för att längtan skall uppstå.
Citera
2012-11-04, 01:48
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Det är ytterst relevant för mig om du vill att jag ska ta ditt argument på allvar. Jag vet inte om du avser den Gud jag tror på om jag inte får kriterierna på vad som utgör målet? Du hoppar över direkt till slutsatsen utan att delge premisserna.
Argumentets premisser "omnibenevolens, omnipotens och verkligheten" är oberoende av vad Guds mål med mänskligheten är. Och slutsatsen likaså.

Jag antar dock att de flesta religioner och trosinriktningar postulerar att detta mål skulle vara ekvivalent med frälsning.
Senast redigerad av baylife 2012-11-04 kl. 02:01.
Citera
2012-11-04, 01:48
Medlem
Golden.Rations avatar
Citat:
Nej nu blev det nog ett missförstånd! Du skrev att det är lidande som får människor att längta efter paradiset! Jag har inte sagt något om att du eller andra religiösa finner glädje i lidande.
Men enligt dig så måste ju lidande finnas för att längtan skall uppstå.
Jag skrev att lidande finnas för att kunna känna njutning, och att lidandet får människor att längta efter paradiset det betyder inte att man gillar situationen utan man vill komma ur den.
Citera
2012-11-04, 01:57
Medlem
Citat:
Jag skrev att lidande finnas för att kunna känna njutning, och att lidandet får människor att längta efter paradiset det betyder inte att man gillar situationen utan man vill komma ur den.

Det första är väl mer en filosofisk fråga. Själv har jag levt ett gott liv utan lidande men har inga problem med att njuta. Jag tycker dessutom att det är en otäck syn på planeten och dess befolkning, det dåliga behövs för att vi skall uppskatta det som är bra. Jag köper det inte och vi bör göra allt för att bekämpa allt lidande.

Människor som lider vill att lidandet skall sluta. Så är det alltid, det gäller även oss ateister.
Citera
2012-11-04, 02:04
Medlem
Golden.Rations avatar
Citat:
Argumentets premisser "omnibenevolens, omnipotens och verkligheten" är oberoende av vad Guds mål med mänskligheten är. Och slutsatsen likaså. Jag antar dock att de flesta religioner och trosinriktningar postulerar att detta mål skulle vara frälsning.
Du bestämde dig efter mycket om och men ser jag men tack för svaret.
Så nästa steg, innan man uppnå 'frälsning' blir man beprövat med svårigheter om vi följer vad de flesta religioner postulera eller blir man 'frälst' utan att ens ha sött på några problem alls på jorden?
Citera
2012-11-04, 02:12
Medlem
Golden.Rations avatar
Citat:
Det första är väl mer en filosofisk fråga. Själv har jag levt ett gott liv utan lidande men har inga problem med att njuta. Jag tycker dessutom att det är en otäck syn på planeten och dess befolkning, det dåliga behövs för att vi skall uppskatta det som är bra. Jag köper det inte och vi bör göra allt för att bekämpa allt lidande.
Människor som lider vill att lidandet skall sluta. Så är det alltid, det gäller även oss ateister.
Hela tråden är en filosofisk fråga.
Men du vet vad njutning är bara för att lidandet finns. Du vet vad kärlek är för att hat finns etc.
Nämn gärna endast ett känslotillstånd som inte har en positiv och negativ inverkan på människan?
Citera
2012-11-04, 02:12
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Du bestämde dig efter mycket om och men ser jag men tack för svaret.
Så nästa steg, innan man uppnå 'frälsning' blir man beprövat med svårigheter om vi följer vad de flesta religioner postulera eller blir man 'frälst' utan att ens ha sött på några problem alls på jorden?
Och det är här kontradiktionen uppstår. Kan Gud uppnå sitt mål med frälsning utan att introducera lidande som resultat av naturkatastrofer och epidemier? Motgångar och lidande som resultat av mänskliga aktioner, dvs. den fria viljan kan likväl existera. Det är när "naturligt" lidande adderas till ekvationen som kontradiktionen uppstår.
Citera
2012-11-04, 02:16
Medlem
Citat:
Hela tråden är en filosofisk fråga.
Men du vet vad njutning är bara för att lidandet finns. Du vet vad kärlek är för att hat finns etc.
Nämn gärna endast ett känslotillstånd som inte har en positiv och negativ inverkan på människan?

Jag är övertygad om att barn som aldrig upplevt hat kan älska, jag är övertygad om att barn som aldrig lidit kan njuta. Det samma gäller en vuxen människa, vi kan dock försöka rättfärdiga hatet som något nödvändigt för kärlekens existens, jag hävdar att det är fel.
Senast redigerad av Handfast 2012-11-04 kl. 02:19.
Citera
2012-11-04, 02:17
Medlem
Golden.Rations avatar
Citat:
Och det är här kontradiktionen uppstår. Kan Gud uppnå sitt mål med frälsning utan att introducera lidande som resultat av naturkatastrofer och epidemier? Motgångar och lidande som resultat av mänskliga aktioner, dvs. den fria viljan kan likväl existera. Det är när "naturligt" lidande adderas till ekvationen som kontradiktionen uppstår.
Kan Gud skapa en sten som Han inte kan lyfta av ''naturliga'' skäl?
Citera
2012-11-04, 02:20
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Kan Gud skapa en sten som Han inte kan lyfta av ''naturliga'' skäl?
Det är ju just det jag vill påvisa. Inkonsistensen mellan Guds påstådda natur, i.e. omnibenevolens och verkligheten.
Senast redigerad av baylife 2012-11-04 kl. 02:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in