2012-11-04, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golden.Ration
Ni sätter egna kriterier på vad som är målet för mänskligheten trots att ni inte delar målen och tron med religiösa? Seriös vad är det för barnsliga argument om att det inte gör Gud allsmäktig?

Om han medvetet skapade en planet där naturkatastrofer och sjukdomar skapar misär och död för miljarder människor så är Gud ett sadistiskt svin! Om Gud inte klarar av att skapa en planet utan elende och misär är denne inte alsmäktig.

Gud är en sadistisk diktator eller inkompetent.
Citera
2012-11-04, 01:06
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Flertal gånger har du påpekat att ''målet'' inte kan nås för att naturkatastrofer inträffar. Men, givetvis får du chansen att förklara vad målet är.
Nej. Jag har aldrig postulerat att "målet" inte kan nås för att naturkatastrofer inträffar. Vad jag frågade var; "Kan Gud uppnå sitt mål med mänskligheten utan att introducera lidande till följd av naturkatastrofer och epidemier?" En ja och nej-fråga som båda får implikationer på Guds påstådda natur.
Citera
2012-11-04, 01:07
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Poängen är att du pratar vitt och brett om Linde, Guth och dom andra experterna, men du har inte en aning om vad du snackar om.
Vitt och brett? Det enda jag har sagt är att deras hypoteser ger upphov till multiversum. Hur är detta att prata vitt och brett?
Citera
2012-11-04, 01:10
Medlem
Golden.Rations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Om han medvetet skapade en planet där naturkatastrofer och sjukdomar skapar misär och död för miljarder människor så är Gud ett sadistiskt svin! Om Gud inte klarar av att skapa en planet utan elende och misär är denne inte alsmäktig.
Gud är en sadistisk diktator eller inkompetent.
Du bruka håll en god ton, vad har hänt?
Hursomhelst, om det inte fanns några bekymmer alls på jorden, varför tro du religiösa sträva efter att få komma till paradiset. Skulle det behövas om allt vore en dans på rosor?
Senast redigerad av Golden.Ration 2012-11-04 kl. 01:18.
Citera
2012-11-04, 01:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Vitt och brett? Det enda jag har sagt är att deras hypoteser ger upphov till multiversum. Hur är detta att prata vitt och brett?
Ena stunden säger du att man inte kan räkna på sannolikhet för universums uppkomst, nästa sekund menar du att man kan det?
Citera
2012-11-04, 01:16
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Ena stunden säger du att man inte kan räkna på sannolikhet för universums uppkomst, nästa sekund menar du att man kan det?
Om man har ett statistiskt urval samt konstanternas possibla värden så kan sannolikhetsberäkningar introduceras. Dock är inte detta fallet.
Citera
2012-11-04, 01:17
Medlem
Golden.Rations avatar
Citat:
Nej. Jag har aldrig postulerat att "målet" inte kan nås för att naturkatastrofer inträffar. Vad jag frågade var; "Kan Gud uppnå sitt mål med mänskligheten utan att introducera lidande till följd av naturkatastrofer och epidemier?" En ja och nej-fråga som båda får implikationer på Guds påstådda natur.
Men lägg ner nu är du snäll.
Ingen förneka att naturkatastrofer och epidemier inte är en del av verkligheten, det sker av olika anledningar kan gå in på det om du är intresserad. Men nu sätter du egna kritiker för vad som är målet med livet.
Senast redigerad av Golden.Ration 2012-11-04 kl. 01:21.
Citera
2012-11-04, 01:19
Bannlyst
Citat:
Om man har ett statistiskt urval samt konstanternas possibla värden så kan sannolikhetsberäkningar introduceras. Dock är inte detta fallet.
Varför nämner du då Linde och Guth?
Citera
2012-11-04, 01:22
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Men lägg ner nu är du snäll.
Ingen förneka att naturkatastrofer och epidemier inte är en del av verkligheten, det sker av olika anledningar kan gå in på det om du är intresserad. Men du sätter du egna kritiker för vad som är målet med livet.
Lägg ned? Frågan står fortfarande obesvarad och det enda ni gör är att slingra er. Att naturkatastrofer och epidemier är en del av verkligheten är det som utgör kontradiktionen och det som frågan berör. Samt har jag fortfarande inte satt ut egna kriterier vad gäller målet.
Citera
2012-11-04, 01:23
Medlem
Citat:
Du bruka håll en god ton, vad har hänt?
Hursomhelst, om det inte fanns några bekymmer alls på jorden, varför tro du religiösa sträva efter att få komma till paradiset. Skulle det behövs om allt vore en dans på rosor?

Jag tycker jag håller en god ton nu med, jag ser inget otrevligt i mitt inlägg.

Så ju mer en person lider desto mer längtar denne efter paradiset? Vi bör alltså glädja oss med det fattiga barnet på sri lanka vars familj och hus utplånades i en tzunami och nu tvingas dricka dåligt vatten och därför dör en plågsam död av en virussjukdom?

Jag tror inte att människor strävar efter paradiset på grund av lidandet på jorden, jag tror människor räds den oundvikliga döden vi alla kommer gå till mötes förr eller senare och därför hittar på ett efterliv.
Senast redigerad av Handfast 2012-11-04 kl. 01:27.
Citera
2012-11-04, 01:27
Medlem
Golden.Rations avatar
Citat:
Lägg ned? Frågan står fortfarande obesvarad och det enda ni gör är att slingra er. Att naturkatastrofer och epidemier är en del av verkligheten är det som utgör kontradiktionen och det som frågan berör. Samt har jag fortfarande inte satt ut egna kriterier vad gäller målet.
Ok. Jag försöker på ett annat sätt, vad du menar med ''Kan Gud nå målen........'''
Vilket mål ska nås?
Citera
2012-11-04, 01:30
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ok. Jag försöker på ett annat sätt, vad du menar med ''Kan Gud nå målen........'''
Vilket mål ska nås?
Guds mål med mänskligheten är godtyckligt och irrelevant vad gäller mitt argument. Frälsning är väl annars det vanligaste svaret från teister.
Senast redigerad av baylife 2012-11-04 kl. 01:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in