Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag har läst dom följande sidor av tråden från detta inlägg och fram till nu, och kan endast konstatera, att den kritik som har framkommit mot dig om semantisk akrobatik, god-of-gaps och godismysterious är befogat.
Sen kan jag själv tillägga,
1/ Att du är mycket diffus i din röriga och glidande blanding av epistemologiska, logiska, metafysiska och teologiska begrepp, som du friskt 'blendar' till en pseudo-synkretistisk enhet.
Och
2/ Att du, liksom 526, benyttar dig av en hemmasnickrat systematisk metodologi, som per se inte verkar ha någon nämnvärd validation som 'verktyg' för verklighets-sökande.
Så du får nu försöka én gång till, denna gång så specifikt och precist att vi inte behövar spilla tid på din apologetiska skolastik.
Konkretisera gärna, så skall jag hjälpa dig bena ut begreppen bäst jag kan.
Ni ateister är ju knappast överens om vad ni accepterar som bevisföring; när man väl kommer med bevis så ändras definitionerna. Bekvämt som sagt.
Således:
"I begynnelsen var Logos, och Logos var hos GUD, och Logos var GUD" (Johannes 1:1)
1. Logos betyder Ord, Princip, Ordning, Information, Logik.
1a. Universum var och är ordnat (från plancktid och framåt). Det gäller samma fysiska premisser och lagar nu som i begynnelsen, här och överallt
vi känner till.
1b. Livets uppkomst är en process av informationsförmedling och -utveckling (nervsystemet är ett högutvecklat informationsinstrument). Vår DNA-kod är ingenting annat än
information om hur celler byggs upp och förökar sig (kopieras; avbildas). (Genesis 1:27)(jfr. Hubert Yockey).
Vidare vet man att både materian och energin är konstanter i universum, det är bara
formerna som ändras efter givna
principer. Dock talar rörelsen över tid och rum om att universum är ändligt (en början och ett slut).
Vetenskapen (den världsliga vetenskapen) är det mänskliga klargörandet av
principen för sig själv. Vetenskapen kan enbart klargöra hur allting är ordnat, inte varför.
Tron (den andliga vetenskapen) är den mänskliga tillämpningen av
principen; theosis.
Det sagt så måste jag sluta mig till att den fundamentalistiska (materialistiska) ateismen av Dawkingstyp enbart är intellektuell onani för rättshaverister:
1: Både troende och
vetenskapsmän är överens om att människan inte vet allt, inte har klargjort allt och vidare inte kan göra det till 100% säkerhet någonsin.
2: Utgår man ifrån en materialistisk ståndpunkt där man enbart ser till det fysiskt
hittills uppmätta (man tar alltså inte i beaktande att möjligheten till en Gud finns, vi har bara inte hittat de vetenskapliga verktygen att mäta honom än), så omöjliggör man ens en bevisföring om Gud. Vill man inte se skapelsen som en manifestation från och av Gud så är man heller inte öppen för möjligheten, och därmed omöjlig att bevisa någonting inför.
3: Alltså handlar det om
att man inte vill se Gud. Vilket också är Dawkins uttryckta (o)vilja.
Istället vill man vara den som bäst kan rapa inlärda glosor (godismysterius, godofthegap etc). Eller som någon skrev:
Dawkins är för de som inte gillar religion och inte är insatta i vetenskap (Mcgrath).