2012-10-19, 11:58
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Ett liv är något som lever.

Åh, tack Einstein. Och vilka parametrar räcker för att kvalificera för att vara något som "lever"?
Räcker det att det fortplantar sig? Att det muterar? Vad skulle du definiera som liv och ickeliv?
Vi har ju faktiskt skapat begränsade former av liv, men jag vet ju inte om du skulle tycka det kvalificerar bara för att det talar emot dina argument, så jag vill ju först veta var gränsen är dragen innan du kan ad-hoc justera den för att passa din ståndpunkt.
Citera
2012-10-19, 11:59
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Man har ju även skapat syntetisk självreplikerande DNA, så det känns som att man är på god väg.
Ja, Miller-Urey var ett tag sedan så man har hunnit en bit längre sedan dess. Huvudsaken är att deras experiment går att utföra gång efter gång. Detsamma då med DNA't. Men på god väg är ännu inget bevis. Soon™ hjälper oss inte.
Citera
2012-10-19, 12:00
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Nära skjuter ingen hare,
Nej. Jag har inte påstått det heller. Läste du hela inlägget eller tog fredagsraseriet över?
Citera
2012-10-19, 12:02
Medlem
Citat:
Åh, tack Einstein. Och vilka parametrar räcker för att kvalificera för att vara något som "lever"?
Räcker det att det fortplantar sig? Att det muterar? Vad skulle du definiera som liv och ickeliv?
Vi har ju faktiskt skapat begränsade former av liv, men jag vet ju inte om du skulle tycka det kvalificerar bara för att det talar emot dina argument, så jag vill ju först veta var gränsen är dragen innan du kan ad-hoc justera den för att passa din ståndpunkt.

Mr 526 tycks ju anse att hela universum är medvetet och levande, så kanske det inte finns någon gräns .
Citera
2012-10-19, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pegasos
Mr 526 tycks ju anse att hela universum är medvetet och levande, så kanske det inte finns någon gräns .

Det är imponerande att det finns ordning i oordningen.
Citera
2012-10-19, 12:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ja, jo, jag har sett ett par videor med Krauss föreläsningar och finner det rätt makalöst och faktiskt vackert hur han beskriver balansen. Det känns dock som att vi bara ytterligare skulle förvirra dessa stackars människor som ännu sitter och upprepar "något kan inte komma från ingenting!".

Aningen OT personlig information. Jag har aldrig haft någon nämnvärd förstahands-kontakt med den formaliserade teist/ateist/vetenskap dispyt; d.v.s. jag har aldrig läst mera än ett par enkla citat av förgrunds-gestalterna i denna debatt. Allt mitt vetande (~om jag får vara så obeskedlig att kalla det det) är egna konklusioner från 'vanlig' vetenskap/filosofi.

Så jag är tyvärr inte bekant med Krauss.

Citat:
Det jag försökte förmedla var att han (i texten), som geolog, försöker göra gällande att han vet vad som krävs för att påbörja ett universum och visar samtidigt ett totalt oförstående för frågan, men ändå ska vad han själv anser vara ologiskt på grund av sin okunskap göra gällande för hur saker i sanning är? Makalös dumhet och arrogans är vad det är, utöver ett argument from ignorance, men samtidigt blir man ju tyvärr inte förvånad längre.

Mit svar till dig var självklart ingen direkt eller implicerat kritik av ditt inlägg, men snarare en liten indikation för dom få teister, som perifärt befinnar sig i 'förståelses-zonen'. KANSKE en och annan av dom blir inspirerat till att söka verkligheten utanför dogmerna.
Citera
2012-10-19, 12:07
Medlem
Citat:
Det är imponerande att det finns ordning i oordningen.

Visst. Och det är osympatiskt att påstå att universum inte klarat av att skapa ordning utan hjälp utifrån. Eller att det vore något övernaturligt med det.
Citera
2012-10-19, 12:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Enligt 526s egen terminologi: "Det kan inte uteslutas" och med hans metodologi: "Endast onda materialister förnekar att 'det kan inte utslutas' = 'det är bara så' ".

Voila, 'All and everything' förklarat.
Citera
2012-10-19, 12:16
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Visst. Och det är osympatiskt att påstå att universum inte klarat av att skapa ordning utan hjälp utifrån. Eller att det vore något övernaturligt med det.

Hädare; ditt efterliv blir med moonshine-whiskey, som smakar möbel-politur.

Det var DSFM som skapade o-ordningen, och det är människans (med flera) uppgift att bringa ordning i det.
Citera
2012-10-19, 12:38
Medlem
Gautthiods avatar
Citat:
Okej. Jag är glad att du anser det. Men det går inte ihop med det fetstilade i det första citatet. Om gud kör upp en trästång i aktern på Norrin.Radd gör du alltså inget för att förhindra det även om du kunde, utan anser bara att "guds vägar är outgrundliga". Det är fel.

Det här illustrerar problematiken med alltför hypotetiskt ställda scenarion.

Det finns en moral given åt människorna för människorna. Självklart finns det regler och moraliska ideal att leva efter. För mig motsvarar dessa ganska väl jordelivets prövningar. Kärlek och medlidande för att tackla död och bortgång. Hopp och tro för att tackla kriser och katastrofer. Måttfullhet och omtanke för att tackla svagheter hos andra och en själv. Etc.

Så om Gud har låtit skördar torka, är det min plikt som troende att hjälpa de drabbade. Eller ta Norrin.Radd till läkaren...

Dock lever vi, som bekant olika liv, och varje människa utsätts för specifika prövningar. Vilket varje enskild människa kan uppleva orättvist ("jag vill ha andra prövningar som jag lättare klarar av"). Att utifrån den egna partikulariteten bedöma Gud är att ställa sig över honom. Det får som konsekvens att man antingen väljer bort Gud och flackar själv, eller att man väljer en Gud enligt egna förväntningar. I båda fallen blir konsekvensen att man tillber sig själv och sin egen moraluppfattning (eller brist därpå). Man måste alltså acceptera att bortom den givna moralen finns en Gud större än mänskliga definitioner (och där ingår "god" och "ond").

Tron i sig är en prövning, om man är allvarlig i den. Theosis är en svår väg och ett hårt moraliskt arbete, men det är när man älskar det hårda arbetet som man närmar sig Gud ödmjukt.
Citera
2012-10-19, 12:40
Medlem
Gautthiods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag har läst dom följande sidor av tråden från detta inlägg och fram till nu, och kan endast konstatera, att den kritik som har framkommit mot dig om semantisk akrobatik, god-of-gaps och godismysterious är befogat.

Sen kan jag själv tillägga,

1/ Att du är mycket diffus i din röriga och glidande blanding av epistemologiska, logiska, metafysiska och teologiska begrepp, som du friskt 'blendar' till en pseudo-synkretistisk enhet.

Och

2/ Att du, liksom 526, benyttar dig av en hemmasnickrat systematisk metodologi, som per se inte verkar ha någon nämnvärd validation som 'verktyg' för verklighets-sökande.

Så du får nu försöka én gång till, denna gång så specifikt och precist att vi inte behövar spilla tid på din apologetiska skolastik.

Konkretisera gärna, så skall jag hjälpa dig bena ut begreppen bäst jag kan.

Ni ateister är ju knappast överens om vad ni accepterar som bevisföring; när man väl kommer med bevis så ändras definitionerna. Bekvämt som sagt.

Således:

"I begynnelsen var Logos, och Logos var hos GUD, och Logos var GUD" (Johannes 1:1)

1. Logos betyder Ord, Princip, Ordning, Information, Logik.

1a. Universum var och är ordnat (från plancktid och framåt). Det gäller samma fysiska premisser och lagar nu som i begynnelsen, här och överallt vi känner till.

1b. Livets uppkomst är en process av informationsförmedling och -utveckling (nervsystemet är ett högutvecklat informationsinstrument). Vår DNA-kod är ingenting annat än information om hur celler byggs upp och förökar sig (kopieras; avbildas). (Genesis 1:27)(jfr. Hubert Yockey).

Vidare vet man att både materian och energin är konstanter i universum, det är bara formerna som ändras efter givna principer. Dock talar rörelsen över tid och rum om att universum är ändligt (en början och ett slut).

Vetenskapen (den världsliga vetenskapen) är det mänskliga klargörandet av principen för sig själv. Vetenskapen kan enbart klargöra hur allting är ordnat, inte varför.

Tron (den andliga vetenskapen) är den mänskliga tillämpningen av principen; theosis.

Det sagt så måste jag sluta mig till att den fundamentalistiska (materialistiska) ateismen av Dawkingstyp enbart är intellektuell onani för rättshaverister:

1: Både troende och vetenskapsmän är överens om att människan inte vet allt, inte har klargjort allt och vidare inte kan göra det till 100% säkerhet någonsin.

2: Utgår man ifrån en materialistisk ståndpunkt där man enbart ser till det fysiskt hittills uppmätta (man tar alltså inte i beaktande att möjligheten till en Gud finns, vi har bara inte hittat de vetenskapliga verktygen att mäta honom än), så omöjliggör man ens en bevisföring om Gud. Vill man inte se skapelsen som en manifestation från och av Gud så är man heller inte öppen för möjligheten, och därmed omöjlig att bevisa någonting inför.

3: Alltså handlar det om att man inte vill se Gud. Vilket också är Dawkins uttryckta (o)vilja.

Istället vill man vara den som bäst kan rapa inlärda glosor (godismysterius, godofthegap etc). Eller som någon skrev:

Dawkins är för de som inte gillar religion och inte är insatta i vetenskap (Mcgrath).
Senast redigerad av Gautthiod 2012-10-19 kl. 12:45.
Citera
2012-10-19, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gautthiod
Det här illustrerar problematiken med alltför hypotetiskt ställda scenarion.

Scenariot är hypotetiskt, men det är principen det handlar om. Det är helt onödigt att försöka blåsa dimridåer.

Citat:
Det finns en moral given åt människorna för människorna. Självklart finns det regler och moraliska ideal att leva efter. För mig motsvarar dessa ganska väl jordelivets prövningar. Kärlek och medlidande för att tackla död och bortgång. Hopp och tro för att tackla kriser och katastrofer. Måttfullhet och omtanke för att tackla svagheter hos andra och en själv. Etc.

Att det finns en moral som är given av gud (vilket jag antar du menar) är ett a priori-resonemang och ogiltigt. Du kan inte begära att jag eller någon annan ska utgå från det. Hur du själv kan göra det får du stå för själv.

Citat:
Dock lever vi, som bekant olika liv, och varje människa utsätts för specifika prövningar. Vilket varje enskild människa kan uppleva orättvist ("jag vill ha andra prövningar som jag lättare klarar av"). Att utifrån den egna partikulariteten bedöma Gud är att ställa sig över honom. Det får som konsekvens att man antingen väljer bort Gud och flackar själv, eller att man väljer en Gud enligt egna förväntningar. I båda fallen blir konsekvensen att man tillber sig själv och sin egen moraluppfattning (eller brist därpå). Man måste alltså acceptera att bortom den givna moralen finns en Gud större än mänskliga definitioner (och där ingår "god" och "ond").

Tron i sig är en prövning, om man är allvarlig i den. Theosis är en svår väg och ett hårt moraliskt arbete, men det är när man älskar det hårda arbetet som man närmar sig Gud ödmjukt.

Eller så är det bara helt enkelt så att det inte existerar någon gud att ställa sej över eller som prövar oss. Man måste alltså absolut inte acceptera någonting som du postulerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in