2012-11-06, 08:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Är det danska grundskolan du menar med din utbildning?

Dansk grundskola är givetvis en del av min utbildning.

Citat:
Och jag är fortfarande nyfiken på vilken fråga du ägnade 5 timmar på att förstå?

Skolastikens historie, doktriner och metodologi.
Citera
2012-11-06, 08:45
Bannlyst
Plötsligt fick jag en fundering!! Kronobergs?
Citera
2012-11-06, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontus900
Bevis är inte objektivt när det kommer till sådana här frågor, denna tråd kommer inte komma någonvart
Rätt. (Flashback är ett åsiktsforum och EJ 100% faktaforum.
Citera
2012-11-06, 09:07
Medlem
Hammarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Skaparen är evig.

JHVH Gud är livets källa. Det har alltid funnits liv, eftersom Jehova är den levande Guden, livets källa, och han har ingen början och inget slut.

Psalm 90:2
”Innan bergen föddes och innan du som under födslosmärtor frambringade jorden och det fruktbara landet, ja, från oöverskådlig tid till oöverskådlig tid är du Gud.”

Mose sade i bön till Jehova: ”Du har alltid funnits, och du kommer alltid att finnas.” (Psalm 90:2, The Holy Bible, New Century Version) Enligt Moses beskrivning sträcker sig Guds existens i två riktningar.
En av dem är mot framtiden. Jehova ”lever i evigheters evighet”. (Uppenbarelseboken 4:10) Guds existens sträcker sig alltså in i den eviga framtiden.
Den andra går i motsatt riktning.
Gud har med andra ord varken blivit skapad eller fått en början.
Hans existens sträcker sig bakåt i all oändlighet.

De flesta av oss har svårt att förstå abstrakta begrepp.
Men ibland måste vi acceptera svåra tankegångar.
Ett exempel kan vara positiva och negativa tal.

En talserie kan fortsätta i all oändlighet, antingen uppåt eller neråt.
Skulle man inte kunna tillämpa samma resonemang på Skaparens livslängd?
Därför är det passande att endast Gud har den unika titeln ”evighetens Kung”. (1*Timoteus 1:17)
Tänk bara: Jesus Kristus, alla myriader änglar i himlen och vi människor här på jorden har en början därför att vi har blivit skapade. (Kolosserna 1:15,*16)

Men det har inte Gud. Att insistera på att Gud har blivit skapad leder till ett meningslöst cirkelresonemang om vem som skapade Skaparen. Nej, det är bara JHVH som existerar ”från evighet till evighet”. (Psalm 90:2, Bibel 2000) Med andra ord fanns JHVH till ”före all tid”.

Kan du inte sluta klottra ned tråden med dina poänglösa klipp och klistra? Om du verkligen får ut något av bibelcitat så borde du kunna uttrycka det med egna ord. Du tillför inget på det här sättet. Vad en påhittad figur som Moses sagt är irrelevant. Hela bibeln är irrelevant om man inte lägger ett filosofiskt eller vetenskaplig vinkling på den.
Senast redigerad av Hammaren 2012-11-06 kl. 09:10.
Citera
2012-11-06, 09:13
Bannlyst
Om man fuderar lite seriöst, VARFÖR sitter vi här och bråkar med varandra?
Citera
2012-11-06, 09:21
Medlem
BlackJewels avatar
[quote=LuminorBase]
Citat:
För mig är andlighet något som går igenom den materiella världen eller står över den om du så vill. Och dessa principer återfinner du i samtliga religioner för den delen. Sen att dess följare inte direkt hänger sig till dem i alltför hög utsträckning är en annan femma.

För en gångs skull ett sant erkännande vad gäller den lanserade och patenterade dogmatikens favorit-uttryck "andligheten" - vilken är symbiotisk med lydnad under religiös auktoritet.
Det är dogmer som myntat ordet andlighet, det är inte ett begrepp eller vokabulär som fritt uppstått i människans kärlek mot intet...

Det ör utöver detta starkt inkorporerat i människans genom tiderna, bildande av mentalhygieniska principer.. komna ur ganska primitiva föreställningsvärldar och har ännu inte släppt, enbart putsats och ansats lite men återstår i samma människoföraktliga devis om att, i grunden äga en smutsig olydig gen, som helst hemfaller åt dekadens.. och måste kultiveras, där den idealiserade "gudsbilden" ska stå som första representant och föredöme.. hårda krav alltså.. att med demoniseranden och löften om helveten, med andra handen bjuda på illusioner om en gud som också är snäll... bara man klappar auktoriteter medhårs, narrar.. i rätt riktning...

Dvs religionsföreträdare har i alla tider splittrat folk.. alltid dragit varenda mänsklig egenskap i polemikens fördärv..

Så när du stillar dig och vill vara ödmjuk, är det ekon från svunna tider som ännu lever i dig.. du behöver förödmjukas för att förstå ödmjukhet, gör du inte det är du ett mentalhygieniskt djur med tvivelaktig intellektuell förmåga, alltså bör du straffas eller spärras in och skola dig i dogmatik, till ditt mentala sinne uppnår just den stöpta form som Gud önskar (ja ställföreträdande gudar tolkar åt dig... hur nu ställföreträdarna når kontakt med gud.. de är så klart halvgudar i dina ögon.. deras "teorier" är trovärdiga.. eller? de har verkligen konkreta faktorer... kan härleda gud va... ?)

Citat:
Jag strävar efter dessa principer.

Vilka? Kan det vara principen om att hålla tyst i församlingen...

...kväsa yttrandefriheten som är en mänsklig princip, uppkommen just utanför den religiösa kontexten.. ?

Citat:
Så på det sättet är jag väl agnostiker om än en sökande sådan.
Om du söker Gud, är du inte agnostiker, då är du ute efter apostlagärningar och kandiderar uppnåendet av medalj för den investering du ser i att ingå i ett strikt materialistiskt sällskap, vilka ärevördar spirituell materialism!

I det finns föga empati.. utan enbart bestående av försök att hitta raktsräcka rätt upp till en fiktiv Fader.. det blir s.a.s ditt prio 1.

Allt annat är din egen frustration, men det materialistiska sällskapet med sina ceremoniella övningar stillar dig och ger dig illusionen att "vara" lite mer empatisk än gemene man..

...allt du behöver för att slippa kallas för det du är, en spirituell materialist. M.a.o KRASS.
Citat:
Sen ska tilläggas att jag har en kompass inställd på djävulskap och detta är mitt sätt att kalibrera mig för ett bra liv.

Ja men det är för att hela din hållning ÄR krass, av mytomanisk natur.. ambivalent. Du tror och söker för att du kan tänkas få en vinst av det, om så att du underkastar dig inbillningens hallucinerande förväntan, på att det kommer lite sensations.. lite spooky happenings in the mind of yours..

Empatiskt? nej , snarare egocentriskt och... i äkta solipsistiskt gjuten form.
Senast redigerad av BlackJewel 2012-11-06 kl. 09:25.
Citera
2012-11-06, 09:24
Bannlyst
Om vi ransakar oss själva, varför är det viktigt för oss att skriva nedsättande om andra på ett nätforum?
Citera
2012-11-06, 09:52
Medlem
Hammarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Om man fuderar lite seriöst, VARFÖR sitter vi här och bråkar med varandra?

Menar du allvar? Varför vi alla sitter här och argumenterar för olika ståndpunkter?
Citera
2012-11-06, 10:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hammaren
Menar du allvar? Varför vi alla sitter här och argumenterar för olika ståndpunkter?
Jepp? Varför är det så viktigt att ha rätt på ett nätforum? Det är ju inga argument som framförs här, det är påhopp.
Citera
2012-11-06, 10:10
Medlem
LuminorBases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel

För en gångs skull ett sant erkännande vad gäller den lanserade och patenterade dogmatikens favorit-uttryck "andligheten" - vilken är symbiotisk med lydnad under religiös auktoritet.
Det är dogmer som myntat ordet andlighet, det är inte ett begrepp eller vokabulär som fritt uppstått i människans kärlek mot intet...

Kalla det vad du vill. Om du anser att jag står direkt underställd en religiös auktoritet i form av de andliga principerna om Kärlekt och tolerens så visst.
Men det följer ingen religion till detta då jag inte bekänner mig till någon specifik troslära.

Citat:

Det ör utöver detta starkt inkorporerat i människans genom tiderna, bildande av mentalhygieniska principer.. komna ur ganska primitiva föreställningsvärldar och har ännu inte släppt, enbart putsats och ansats lite men återstår i samma människoföraktliga devis om att, i grunden äga en smutsig olydig gen, som helst hemfaller åt dekadens.. och måste kultiveras, där den idealiserade "gudsbilden" ska stå som första representant och föredöme.. hårda krav alltså.. att med demoniseranden och löften om helveten, med andra handen bjuda på illusioner om en gud som också är snäll... bara man klappar auktoriteter medhårs, narrar.. i rätt riktning...

Dvs religionsföreträdare har i alla tider splittrat folk.. alltid dragit varenda mänsklig egenskap i polemikens fördärv..

Religion har och används i mångt och mycket som system för att kuva befolkningen. Att underställa människor auktoritet, inte helt frånvänt politik. Demokrati om än folkvald sådan är eftersträvansvärt och bra, (IMHO) medan kommunism är dåligt och fel. Men bägge är politik.

Alltså är andlighet och religion två sidor av samma mynt, men lika långt från varandra som kommunism och demokrati. Förstår du vad jag menar?

Citat:

Så när du stillar dig och vill vara ödmjuk, är det ekon från svunna tider som ännu lever i dig.. du behöver förödmjukas för att förstå ödmjukhet, gör du inte det är du ett mentalhygieniskt djur med tvivelaktig intellektuell förmåga, alltså bör du straffas eller spärras in och skola dig i dogmatik, till ditt mentala sinne uppnår just den stöpta form som Gud önskar (ja ställföreträdande gudar tolkar åt dig... hur nu ställföreträdarna når kontakt med gud.. de är så klart halvgudar i dina ögon.. deras "teorier" är trovärdiga.. eller? de har verkligen konkreta faktorer... kan härleda gud va... ?)

Ptja, du överdriver naturligtvis men det ligger en viss sanning i det ändå. Jag försöker kuva mitt ego till förmån för att vara ödmjuk och inte helt sällan med meditation och bön. Men jag behöver inte ta ansvar för hela mänsklighetens, historiskt sett, deltagande i religion, eller de övergrepp som skett i religionens namn för att jag ber eller mediterar.

Du generaliserar alla begrepp över en kam. Jag särkiljer dem.

Och återigen, vi har vitt skild syn på Gudsbegreppet. Jag ser alltså inte Gud som en person, eller som personfierad. Det är att kraftigt förenkla det hela.

Citat:

Vilka? Kan det vara principen om att hålla tyst i församlingen...

...kväsa yttrandefriheten som är en mänsklig princip, uppkommen just utanför den religiösa kontexten.. ?

Du tramsar ganska mycket nu.
Jag tillhör inget samfund, ingen religion eller annan organisation som kan anses som religiös.
Jag säger vad jag vill, när jag vill hur jag vill utan att ta hänsyn till någon religiös eller andlig rådgivare eller på något sätt auktoritet.

Jag anser att jag själv vet vad som är rätt och fel. Sluta tramsa.

Citat:

Om du söker Gud, är du inte agnostiker, då är du ute efter apostlagärningar och kandiderar uppnåendet av medalj för den investering du ser i att ingå i ett strikt materialistiskt sällskap, vilka ärevördar spirituell materialism!

I det finns föga empati.. utan enbart bestående av försök att hitta raktsräcka rätt upp till en fiktiv Fader.. det blir s.a.s ditt prio 1.

Allt annat är din egen frustration, men det materialistiska sällskapet med sina ceremoniella övningar stillar dig och ger dig illusionen att "vara" lite mer empatisk än gemene man..

...allt du behöver för att slippa kallas för det du är, en spirituell materialist. M.a.o KRASS.

Ja men det är för att hela din hållning ÄR krass, av mytomanisk natur.. ambivalent. Du tror och söker för att du kan tänkas få en vinst av det, om så att du underkastar dig inbillningens hallucinerande förväntan, på att det kommer lite sensations.. lite spooky happenings in the mind of yours..

Empatiskt? nej , snarare egocentriskt och... i äkta solipsistiskt gjuten form.

Citat:
The extent of the region of the uncertain, the number of problems the investigation of which ends in a verdict of not proven, will vary according to the knowledge and the intellectual habits of the individual agnostic. I do not very much care to speak of anything as 'unknowable' [I confess that long ago, I once or twice made this mistake; even to the waste of a capital 'U'.] What I am sure about is that there are many topics about which I know nothing; and which, so far as I can see, are out of reach of my faculties. But whether these things are knowable by anyone else is exactly one of those matters which are beyond my knowledge, though I may have a tolerably strong opinion as to the probablilities of the case. „
— Ur Agnosticism and Christianity

Det finns många betydelser av ordet agnosticism. Populärt menar man oftast att man inte är säker på om det finns en gud eller inte, eller att man inte har tagit ställning. Andra menar att man inte tror på gud men att man inte är säker. Andra avser ett förhållningssätt som ligger nära positivismen, i det att man inte antar något som inte kan bevisas. Ett alternativt agnostiskt förhållningssätt ligger nära skepticismen, att tvivla på allt utom det absolut säkra, om man ens tror att någonting är säkert - "Det enda jag med säkerhet vet är att jag ingenting med säkerhet vet".

http://sv.wikipedia.org/wiki/Agnosticism

Jag VET inte men tycker mig fått bevis för att åtminstone mitt liv blivit bättre sen jag försöker efterleva de andliga principer jag listat. Kan jag bevisa Gud? Knappast. Men sen jag började be och följa dessa enkla levnadsprinciper har mitt liv blivit otroligt mycket bättre, och det räcker för mig.

Jag behöver inte bry mig om de brott katolicismen begått i Jesus namn för att jag ber. Jag behöver inte bry mig om de självmordsbomare som utför dessa dåd i Allah's namn för det. Jag bekänner mig inte till någon religion och behöver därför inte ta hänsyn till detta.

Och helt ärligt så tror jag min livsåskådning är till mer nytta för andra än din cynism. Men det är vad jag tror, inte heller det kan jag bevisa..
Senast redigerad av LuminorBase 2012-11-06 kl. 10:15.
Citera
2012-11-06, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SomeNone
Ursprungligen postat av Flexbärt:
Allting för en icke troende är meningslöst som kommer från Bibeln Guds ord.

Det kanske beror på att:Allting för en icke troende är meningslöst som...

Du är väl icke troende Pegasos?

Ergo: Allting för en icke troende är meningslöst som kommer från Bibeln.

Bibeln är inte guds ord, nej. Om du väljer att tro att den är det, så varsågod. Om du vill använda den som rättesnöre för ditt liv så är det ditt problem. Försöker du motivera regler i samhället med enbart bibeln som grund så blir det mitt problem, och då blir det stopp.
Citera
2012-11-06, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golden.Ration
Hurså? Vem som helst som inte ta ansvar för sina handlingar menar du?

Med tanke på moralen i gamla testamentet och koranen spelar det ingen roll om du tar ansvar för dina handlingar eller inte, man kan bli mördad för att ens pappa ska bevisa sin lojalitet mot gud, för att någon våldtagit en, för att man råkar vara homosexuell och för en mängd andra saker som går tvärtemot samhällets moral. Förstår du?

Citat:
Så, att vi vet hur men inte varför tyder på att Gud inte existera enligt dig? Ja, visst tro vad du vill men jag förstår mig inte på dig.

På vilket sätt tyder det att vi inte vet varför på att gud existerar? Vi vet inte ens om det finns något "varför".

Citat:
Om vi är ensam vilka slutsats bör man dra ur det? Dessutom är det mycket mer komplex än vad du ger sken av.

Om vi är ensamma i universum? Det är ju också något som är svårt att bevisa. Vi får nu först ta och se ifall vi kan upptäcka liv i vår galax. Vi har inte haft möjlighet att ens leta efter sådant så länge ännu. Jag väljer att vänta och se, inte att ha en absolut åsikt utan grund.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in