2012-09-27, 20:38
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koffski
Jo, allt vi upplever är information av något slag. Det här har inte med saken att göra. Jag kan inte se hur denna konversation leder till något annat än semantiskt trams heller. Ta denna diskussion till språkforumet eller något, kanske filosofi. Men att diskutera olika definitioner är ganska onödigt när det finns ganska så lättolkade och lättapplicerbara definitioner som det finns av information.

Det är bara dumfrågor typ Stefan anti-logik och Den Lede.
Citera
2012-09-27, 20:40
Medlem
koffskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Jag bara tänkte att informationen som finns i varje cell är ganska imponerande, jag vet inte hur den kommit dit, men den förvånar mig.
Jag kan förklara bättre för dig om något år eller två, eller kanske ännu tidigare än så efter nästa kurs.

Jag uppmanar dig att läsa om genetik, evolution för att få en bättre bild. Skulle kunna rekommendera den kurslitteratur vi har. Life - The science of biology 9th edition. Den ger en ganska bra förklaring för mycket angående evolution.
Citera
2012-09-27, 20:40
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Jag bara tänkte att informationen som finns i varje cell är ganska imponerande, jag vet inte hur den kommit dit, men den förvånar mig.
Har du någonsin tänkt tanken att människan kan vara gud, iom att endast människan kan problematisera utifrån de livsbetingelser och villkor som vi vet..

Jag säger alltså inte att det är så, underförstått hoppas jag att du kan tolka vad som skrivs, det är en fråga till dig, om du finner tanken på att gud evolutioneras fram ur det villkorslösa laglösa kaos.. att meningen är att vi människor ska förstå vår förmåga att skapa, jag menar... du har väl aldrig sett en häst dansa balett en gris styra spakarn i ett kärnkraftverk eller set katter hantera ekonomiska kalkyler på banken.. osv osv

Inte ens en myra kan hantera chips i finelektronik, fast de väl borde kunna det utifrån sin strorlek och lätthet?

Missförstå inte, men om du tänker på VARFÖR människan alltid avkrävts på att själv utforska och hur många som dött och lidit, utan ett enda ljud från gud (med ljud menas t.ex den hörsel som uppfattar ett trumslag.. tinnitus och "inre röster räknas inte" ...men inre resonemang men det är OT

Jag tror inte vi är gud, men det är bra underligt att vi är så övergivna och måste fixa allt själv.

Alla epidemier och pandemier till trots, så har vi lyckats få bukt med det mesta, via enveten vetenskapsforskning, tycker du att gud fanns med i den bilden? isf hade du feberyra...
Citera
2012-09-27, 20:48
Medlem
koffskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det är bara dumfrågor typ Stefan anti-logik och Den Lede.

Mjo, ganska störande när man just kommit med ett bra argument, i argumentet använder man en term som information, för att bli bemött en fråga som den här "vad är definitionen av [valfri term]".
Som om det skulle vara något fel med min definition av något, jag brukar om jag är osäker bara kolla upp definitionen av ord om jag är osäker, med en snabb googling. Om man använder en felaktig definition så brukar det märkas för slutsatser blir fel, de baseras på en annan grund än den definition som är korrekt.

I en diskussion angående gott och ont eller liknande där det handlar om värderingar kan ju en sådan här definitionsdiskussion komma någon vart. Kanske även förtjänar en egen tråd men när man snackar om saker som information, data, svart, vitt så måste man utgå från någon form av generaliserade definitioner så att alla skriver på samma villkor.

Drygt att behöva babbla om vad saker och ting betyder, i alla fall rent semantiskt. De flesta ord har en ganska strikt definition som inte behöver tvistas om.

Hej hopp, här sitter jag och ältar som om jag vore gammal och grinig.
Citera
2012-09-27, 20:53
Bannlyst
Som sagt, jag tror inte på något speciellt, jag är agnostiker, jag är skeptisk till precis allt vad gäller vetenskap, olika religioner, olika filosofier, olika paradigm.
Däremot tror jag på en fortsättning. Men jag tror inte på den reella tallinjen.
Citera
2012-09-27, 20:55
Bannlyst
Nu ska jag träna, så nu får ni klara er utan mig ett tag, håll ut!
Citera
2012-09-27, 22:04
Medlem
raptor123s avatar
Citat:
Som sagt, jag tror inte på något speciellt, jag är agnostiker, jag är skeptisk till precis allt vad gäller vetenskap, olika religioner, olika filosofier, olika paradigm.
Däremot tror jag på en fortsättning. Men jag tror inte på den reella tallinjen.

Du är en ateist, även om du inte förstår det. Du tror inte på religoner som ber till gud, = ateist.
Citera
2012-09-28, 07:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av raptor123
Du är en ateist, även om du inte förstår det. Du tror inte på religoner som ber till gud, = ateist.
Nix jag är agnostiker.
Citera
2012-09-28, 09:02
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Nix jag är agnostiker.

En agnostisk teist eller agnostisk ateist? Tror du på gud? Du vet inte? Då är du förmodligen en agnostisk ateist.
Citera
2012-09-28, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bevisareligon
Jag har länge varit en stark ateist och har alltid försökt att göra mitt yttersta för att verkligen förstå mig på folket som tror på en Gud. Det här är er chans att bevisa att en Gud faktiskt existerar.

Jag kommer personligen ge 5000 Svenska kronor till den personen som kan BEVISA att en Gud existerar.

Jag kommer inte acceptera:

Jag vill inte ha några inlägg om Hinduism eller någon annan religon utan bara kristendomen.

Något stycke eller citat från Bibeln.

Jag vill inte ha några spam inlägg som "Gud skapade allt det finns ingen annan förklaring" eller "Evolutionen är en bluff"

Behöver ej bevisas det känner man !
Citera
2012-09-28, 09:12
Bannlyst
Jag är agnostisk teist. Jag tror på en fortsättning.
Citera
2012-09-28, 09:58
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jag är agnostisk teist. Jag tror på en fortsättning.

Men du kan inte ge en enda anledning för varför du tror det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in