2012-11-05, 15:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ToBeFrank
Du ser inte bjälken i ditt öga?
Jag tycker man ska kasta sten när man sitter i glashus, har du nåt problem med det eller?!?
Citera
2012-11-05, 15:22
Bannlyst
Hur många här har en diagnos?
Citera
2012-11-05, 15:23
Medlem
Hammarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuminorBase
Hur menar du? Jag underordnar mig en miljard saker, tynglagen - varför jag inte går ut från taket i tomma intet. Jag underordnar mig väderleken och anpassar mig helt. Så vad spelar en gudomlighet för roll? I mitt fall underordnar jag mig andliga principer och ingen materiell Gud av det skäl att jag mår bra av det, så bevis är av sekundär betydelse.

Nej alltså, inte vetenskapligt. Och vetenskapen bevisar som du som jag som studerat på KTH endast vad som sker under ett teoretiskt "fryst" tillfälle. Inte VARFÖR. Alltså kan vetenskapen inte bevisa Gud. Och mitt skäl att underordna mig andliga principer (ingen religion MAO) är att jag mår bra av det. Mitt liv blir okomplicerat och för att det föreslogs för mig när jag mådde dåligt och sen dess mår jag (generellt) bra.

Men har någon försökt definiera ett gudsbegrepp här först? Jag tror inte heller på nån skäggig snubbe på molnen. Det tror jag inte Einstein gjorde heller.

Enligt din modell så spelar det absolut inte någon roll vilka andliga principer folk i allmänhet underrättar sig efter då det är en strängt personligt och subjektiv övning utan predikan av dogmer mot andra. Jag har inga invändningar mot det.
Citera
2012-11-05, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hammaren
Du, som många religiösa, verkar tro att även jag som ateister är ute och missionerar. Det är fel. Jag skiter praktfullt i hur du lever med din personliga övertygelse, den får vara så irrationell som det passar dig. Jag tycker dock inte att den som proselyter skal gå oemotsagda.
okej
Citera
2012-11-05, 15:25
Medlem
Hammarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve

En. Och det är du. Jag tippar på att du fått ge namn till tillstånd.
Citera
2012-11-05, 15:27
Medlem
Citat:

Kul fråga! Fråga oxå hur många här som är ärliga!

OM jag inte har en diagnos så borde jag ha en!
OM jag har en diagnos så tänker jag va kvar i den!!
Citera
2012-11-05, 15:29
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SomeNone
Jopp! jag svarade att jag inte är statisk i epistemologifrågan.

Det är ett icke-svar. Du för en argumentation med ett underlag i en (omanifesterat) epistemologi, och sen visar det sig att du inte har en epistemologisk position, så din argumentation är alltså bara pladder, som kan variera från den ena post till den nästa.

Det verkar som om att det börjar bli en trend med teistiska tråd-sabotörer som spelar pajaser.

Ett försök på att förlama religions-forumet med hänblick på teismens besvärliga villkor här?
Citera
2012-11-05, 15:29
Medlem
Citat:
.
okej. Pegasos eller Bogomil. Skriv ordet "Smurf" och jag slutar här och nu.

Fantastiskt att man bryr sej om saker som den här!! : " Jag är ateist - bevisa att Gud finns". OM hen finns så tror jag inte hens natur är att bli existensbevisad (men hen försökte med sin son tidigare) i nutid av en människa.

By the way; who cares? Saker ÄR ju som dom ÄR oavsett om du är ateist gnosticist eller troende. NO?
<<Jag vet att denna smiley ska föreställa att den tar sej för pannan - men jag tycker den smäller sej på näsan hela tiden!
Senast redigerad av SomeNone 2012-11-05 kl. 15:52.
Citera
2012-11-05, 15:50
Bannlyst
Citat:
En. Och det är du. Jag tippar på att du fått ge namn till tillstånd.
Du är så söt
Citera
2012-11-05, 15:55
Medlem
Citat:
Du är så söt
SLUTA kramas nu!

Det här är seriösa saker! Fråga Bogomil!

Kom igen Bogomil > skriv "smurf"! jag vet att det kliar i fingrarna!!

...moahahahaahaaa..
Citera
2012-11-05, 15:57
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Här är den. Fattade du inte vad det var?
Herregud... Har du förbisett allt jag har skrivit hitintills? Vad ekvationen behandlar och berör är de initiala tillstånden som krävs för kaotisk inflation; i.e. att V inte ska vara mycket mindre än Planck densiteten. Likt jag frågade dig innan; är kaotisk inflation en validerad teori? Nej. Det är en hypotes som bygger på antaganden. Vi vet inte vilka värden konstanterna kan anta; t.ex. finns det en mängd hypoteser för att förklara den kosmologiska konstanten utan att introducera den antropiska principen (bland annat; http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/0370269385904599)(http://arxiv.org/abs/1011.0119)(http://www.worldscientific.com/doi/abs/10.1142/S0217732399002443?journalCode=mpla).
Så snälla, lägg ner. Även om det skulle vara så att Lindes, Guths, Aguirre eller Gratton hypoteser skulle visa sig stämma blir frågan om sannolikhet i sig trivial; citerar Guth "In an eternally inflating universe, anything that can happen will happen; in fact, it will happen an infinite number of times. Thus, the question of what is possible becomes trivial—anything is possible, unless it violates some absolute conservation law.".
Senast redigerad av baylife 2012-11-05 kl. 16:37.
Citera
2012-11-05, 16:05
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ja man kan ju undra vad för diagnos man haver när man ställer dumfrågor såsom; "Varför finns inga fåglar med halva vingar".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in