2012-09-27, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Ni måste förstå, barn, att man KAN vara kritisk mot allt. Tänk om inte en lysande begåvad fysiker till slut hade räknat på Bernoullis ekvationer, då hade man fortfarande trott att flygplan flyger tack vare Bernoullis lag! Jag fick lära mig det i skolan, alla läroböcker före, tja, 80-talet kanske, skrev att flygplan flyger tack vare Bernoullis lag. Och så visade det sig vara åt pepparn fel! Till och med Einstein försökte konstruera ett flygplan efter Bernoullis principer, det gick inte så bra...

Så du är i grund och botten en skeptiker, en skeptiker som förkastar både skapelseläran och evolutionsläran?
Nu vet jag att vi är ganska OT men kan du inte stilla min nyfikenhet och berätta vad du tror på? Och på vilka grunder avfärdar ditt skeptiska sinne evolutionsläran?
Är det de fossila bevisen du tycker är otillräckliga? Är det de genetiska bevisen du ogillar?
Citera
2012-09-27, 17:43
Medlem
Norrin.Radds avatar
Citat:
Ni måste förstå, barn, att man KAN vara kritisk mot allt. Tänk om inte en lysande begåvad fysiker till slut hade räknat på Bernoullis ekvationer, då hade man fortfarande trott att flygplan flyger tack vare Bernoullis lag! Jag fick lära mig det i skolan, alla läroböcker före, tja, 80-talet kanske, skrev att flygplan flyger tack vare Bernoullis lag. Och så visade det sig vara åt pepparn fel! Till och med Einstein försökte konstruera ett flygplan efter Bernoullis principer, det gick inte så bra...
Saken är väl den att vetenskapen snabbt som attan förkastade en teori som inte kunde appliceras på flygplan!
Problemet med de flesta religioner är väl oviljan att förkasta "guds ord" även när de är hopplöst oanvändbara!
Citera
2012-09-27, 17:56
Bannlyst
Vetenskapen förkastade inte den iden förren i slutet av nittonhundratalet, eftersom läroböckerna fortsatte skriva att det var Bernoullis lag, dom skriver det kanske än idag, jag vet inte?
Handfast, jag tror inte på nåt särskilt förutom en fortsättning efter döden, och det är av personliga själ. Jag har inga svar på nånting. Att jag är kritisk till evolutionsteorin är för att den går emot vad jag tycker är kriterier för vetenskap;
Falsifierbarhet, upprepningsbara experiment, förutsägelser
Dessa kriterier behöver naturligvis inte uppfyllas för att något ska kunna kallas vetenskap, men i MIN tankevärld så ska dom det.
Citera
2012-09-27, 18:02
Medlem
Citat:
Vetenskapen förkastade inte den iden förren i slutet av nittonhundratalet, eftersom läroböckerna fortsatte skriva att det var Bernoullis lag, dom skriver det kanske än idag, jag vet inte?
Handfast, jag tror inte på nåt särskilt förutom en fortsättning efter döden, och det är av personliga själ. Jag har inga svar på nånting. Att jag är kritisk till evolutionsteorin är för att den går emot vad jag tycker är kriterier för vetenskap;
Dessa kriterier behöver naturligvis inte uppfyllas för att något ska kunna kallas vetenskap, men i MIN tankevärld så ska dom det.

Tack då vet jag, jag ställer mig dock frågande till din kunskap om evolutionsläran grundat på dina påståenden, men detta är förmodligen fel tråd för sådant.
Citera
2012-09-27, 18:20
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:

Skulle inte evolutionsteorin vara falsifierbar?

Snälla, rara, söta...det räcker t ex med att du hittar ett enda fossil i helt fel lager eller ett enda fossil som omöjliggör nuvarande dateringar (klassiker är ju "rabbit bones in the pre-cambrian layer"). Något sådant har fortfarande inte hänt, trots att det gått mer än 150 år sedan teorin publicerades. Vad tror du det beror på?

Skulle inte evolutionsteorin innehålla upprepningsbara experiment?

Du kan ju börja här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Experimental_evolution

Har gjorts hur mycket experiment som helst och alla bekräftar evolutionen.

Skulle inte evolutionsteorin kunna göra förutsägelser?

Aldrig hört talas om Darwins förutsägelser kring att hitta en insekt med extremt lång "tunga"?
http://en.wikipedia.org/wiki/Xanthopan_morgani

Eller det faktum att man förutsett mängder med föregångare till dagens levande varelser som sedan visat sig finnas? T ex föregångare till dagens människor?

............

Du verkar ju mer än lovligt korkad. Du kallar dig skeptiker men vet inte ett jota av det som du är skeptisk mot. Sorgligt.
Citera
2012-09-27, 18:29
Bannlyst
Du har säkert rätt, fiffiniffi.
Citera
2012-09-27, 18:34
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Skulle inte evolutionsteorin vara falsifierbar?

Snälla, rara, söta...det räcker t ex med att du hittar ett enda fossil i helt fel lager eller ett enda fossil som omöjliggör nuvarande dateringar (klassiker är ju "rabbit bones in the pre-cambrian layer"). Något sådant har fortfarande inte hänt, trots att det gått mer än 150 år sedan teorin publicerades. Vad tror du det beror på?

Skulle inte evolutionsteorin innehålla upprepningsbara experiment?

Du kan ju börja här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Experimental_evolution

Har gjorts hur mycket experiment som helst och alla bekräftar evolutionen.

Skulle inte evolutionsteorin kunna göra förutsägelser?

Aldrig hört talas om Darwins förutsägelser kring att hitta en insekt med extremt lång "tunga"?
http://en.wikipedia.org/wiki/Xanthopan_morgani

Eller det faktum att man förutsett mängder med föregångare till dagens levande varelser som sedan visat sig finnas? T ex föregångare till dagens människor?

............

Du verkar ju mer än lovligt korkad. Du kallar dig skeptiker men vet inte ett jota av det som du är skeptisk mot. Sorgligt.
Kan liknas vid stebe2. Kritisk vad gäller evolutionsteorin, men gapar och sväljer allt vad bibeln säger. Inte speciellt konsekvent
Citera
2012-09-27, 18:38
Bannlyst
Puss babylife
Citera
2012-09-27, 18:38
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Puss babylife
hej sötnos
Citera
2012-09-27, 18:44
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Både ja och nej, jag menar att vi vet i stort sett ingenting om vad som styr evolutionen, så jag tror varken eller.
Men om du ställer evolution bredvid kreation, får du ingen differens?

Sant att man inte vet allt... vi vet lite.. men du framstår faktiskt som en osund perfektionist.
Du vet väl vad pedanteri är för något, när pedanteriet nått en viss grad så sägs att pedanten nå den patologiska graden..

Religiösa som ber andra att plocka ner månen åt dem, innan de ens ska ha den minimala fasonen att inse hur vi står och faller med den rationella vetenskapen, visar enbart på dumhet!

Det får du tåla, som människa kan du vara ok men att din evolutionsteoretiska krets av påivrare, vilka drar ner kunskapsnivån till rita-gissa-spring-charad, så är det inte längre roligt, för de stackarna som blir matade med att vara s.k "kritiska" mot den gren de sitter på....

Med ditt förnekande om att vi vet "i stort ingenting" så kanske du leker på den metafysiska banan, vilket är överkurs som jag också förvirrar mig i när det vill sig, men inte vad gäller livets förutsättningar, finns ingen! anledning att ifrågasätta den - då är du ute efter ära.

Religion handlar om äran, du vet...gud vare i hödjen, vetenskapen pratar om upphöjda tal men det är väl trams för dig, förstås inte om du behöver lägga dig under kniven, eller ... ska du be docenten ta det med gud istället?
Praktisk filosofi pehahuve, tänk på vad du säger när du förnekar vetenskap
....såå svårt är det väl inte ?

Du kanske bara gör det här på forumet, men har du sådan attityd där du lever och verkar så framstår du som likgiltig.

Likgiltighet är nästan samma som oansvarighet, för de kritstna t.ex så är det inte bra oartigt utan nästan gränsande till arrogans - allt detta ur ditt lilla inte genomtänkta konstaterande om vår evolution...

Det går absolut inte att ställa evolutionstanken bredvid tanken på att livet med naturen är skapad.. du fullständigt sopar unan alla ansträngningar och för mig personligen är det arrogant attityd att du inte hörsammar viktiga fakta, nekar kunskap!

Du vet förbaskat väl att vi vet lite men det vi vet är kraftfullt och avgörande för vår överlevnad!

Celler och bakteriologi, är det något du "tycker" inte säger i stort något???

Du leker sannerligen gud att inta så struntförnäm attityd pekahuve, jag börjar undra om du fått religiös gymnasieundervisning med kreationsläran på topp, faktiskt.

Men det knakar i fogarna, när du märker hur otillräcckliga dina lärare varit.. eller?

...i all välmening
Senast redigerad av BlackJewel 2012-09-27 kl. 18:56.
Citera
2012-09-27, 18:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Men om du ställer evolution bredvid kreation, får du ingen differens?

Sant att man inte vet allt... vi vet lite.. men du framstår faktiskt som en osund perfektionist.
Du vet väl vad pedanteri är för något, när pedanteriet nått en viss grad så sägs att pedanteri når den patologiska graden.. och med ditt förnekande om att vi vet "i stort ingenting" så kanske du leker på den metafysiska banan, men enormt barnsligt och med underton av medveten trots.

Du kanske bara gör det här på forumet, men har du sådan attityd där du lever och verkar så framstår du som likgiltig.

Likgiltighet är nästan samma som oansvarighet, för de kritstna t.ex så är det inte bra oartigt utan nästan gränsande till arrogans - allt detta ur ditt lilla inte genomtänkta konstaterande om vår evolution...

Det går absolut inte att ställa evolutionstanken bredvid tanken på att livet med naturen är skapad.. du fullständigt sopar unan alla ansträngningar och för mig personligen är det arrogant attityd att du inte hörsammar viktiga fakta, nekar kunskap!

Du vet förbaskat väl att vi vet lite men det vi vet är kraftfullt och avgörande för vår överlevnad!

Celler och bakteriologi, är det något du "tycker" inte säger i stort något???

Du leker sannerligen gud att inta så struntförnäm attityd pekahuve, jag börjar undra om du fått religiös gymnasieundervisning med kreationsläran på topp, faktiskt.
Men det knakar i fogarna, bär du märker hur otillräcckliga dina lärare varit.. eller?

...i all välmening

Du tappade bort mig nånstans i första raden, men jag tror du har rätt i allt.
Citera
2012-09-27, 18:52
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Du har säkert rätt, fiffiniffi.

Vad bra, då accepterar du numera evolutionsteorin eftersom den uppfyller dina kriterier?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in