2012-11-05, 13:44
Medlem
Hammarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SomeNone
Jag anser mej som ca 55% kristen 45% sekulariserad & tror även på vetenskapen. Trådstartaren gör gällande att denne vill ha bevis (som även Krister Sturemark) och betalar gärna.. KAN det vara så att;

1. Apologetik inte fungerar då tro är TRO, och en synonym till detta ord är; "förmoda" (inte VETA).

2. Religion är mycket ett förhållningssätt & förmodan snarare än en vetenskap eller vet. teori.

3. Gud i Bibeln INTE VILL BLI BEVISAD (som apologeter verkar tycka) exempel: Johannesevangeliet 20:29 där det står; Jesus sade till honom: ”Du tror därför att du har sett mig. Saliga de som inte har sett men ändå tror.”

4. Problemet med Gud är alltså inte som jag anser det är en vetenskaplig fråga utan mer en fråga om känslor & övertygelse på något konstruktivt som definierar "kärlek":

SJÄLV GER JAG 100 000 SVENSKA KRONOR OM KRISTER STUREMARK ELLER NÅGON ANNAN BEVISAR ATT KÄRLEKEN FINNS ÖVERHUVUDTAGET!
(Därför att allt kan bortförklaras med att människor ger sken av kärlek, men att i vetenskap bevisa begreppet kärlek blir knepigt - ändå tror de flesta ateister på kärleken.. FLUMMIGT AY"!!!
mvh.. SomeNone

P.s. Gud är _ _ _ _ _ _ _ _ !

Flummigt.

Du måste börja med att definiera närmare vad du menar med kärlek som något allmängiltigt. Attraktion? Solidaritet. Tvåsamhet? Flersamhet? Hetrosexualitet? Åtrå? Beundran? Trygghet? Du verkar ha en romantiserad bild av kärlek som universellt begrepp.

Historisk, kulturellt, mognadsmässigt etc. så står kärlek för olika saker. Jag misstänker att du skulle få en mycket mer vag bild av vad kärlek är om du kunde skicka ut en enkät till olika epoker och geografiska områden.

Mycket av det vi kallar kärlek är går att studera i antropologiska och psykologiska experiment och är fysiologiskt mätbart. Det går alltså att ställa hypoteser på ämnet, testa dem och formulera teori, dvs. det blir vetenskapligt bevisbart i formell mening. Är det det du vill ha så är du snart 100.000 fattigare (inte för att jag för ett ögonblick tror du kommer att leva upp till det löftet).

Jag förstår heller inte varför din gud inte vill bli bevisad. det skulle ju uppenbarligen hjälpa till för att begripa dennes existens.

Vetenskaplig metod är också ett förhållningssätt och förmodan, nämligen att det inte finns någon anledning att tro på något som inte är bevisat.

Känslor och övertygelser på det som man subjektivt har upplevt som konstruktivt har redan lett in mänskligheten på några riktigt ruskiga bakgator just därför man inte förhållit sig kritisk.
Citera
2012-11-05, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Nej, det fanns ingen fråga.

Mera meningslös definitions-dans. Förstår du inte (i så fall kan jag kanske förklara); har din kritik av ordet 'ultra-agnostiker' betydelse för debatt-ämnet.

Vad är det DU relevant vill framföra i relation till 'att bevisa 'gud'?

1. JA det är viktigt för att DU är viktig! Jag kanske oxå är ULTRA-agnostiker utan att veta om det tex.
Jag lovar att lyssna, så förklara din definition (eller Googles) av det..
2. Inlägg #4195 handlar om vad jag relevant vill tillföra. Läs den gärna igen. Punkt 1 2 3 tex. Återkom med fr om du har några..
Citera
2012-11-05, 13:46
Medlem
Citat:
1. Vad innebär "stå för". Frågan är luddig. "Stå för" är något gammalt värdebegrepp för mej - som gör din fråga typ; "har du slutat slå din man?" ((svara nu bara JA eller NEJ))

Står man för något så anser man att den åsikt man har är välgrundad och kan argumentera för den. Luddigt blir det bara om du vill göra det luddigt med flit. Vill du argumentera seriöst eller ska vi lägga ner genast?

Citat:
2.Det går aldrig att bevisa om man har en åsikt bara för att ha den eller ej, frågan är totalt ovetenskaplig från dej; Eller ha en åsikt om något bara för att ha en åsikt?

Ovetenskaplig från mej . Det ovetenskapliga är just att ta ställning utan att kunna "stå för" det (se förklaring på stå för ovan, ifall du hunnit glömma innebörden redan).

Citat:
3.Pingströrelsen och Livets ord säger sej veta att Gud finns. I svenska kyrkan (som jag teistiskt stödjer) så TROR man ödmjukt på en Gud - och vill även värna åsiktsfrihet hoppas jag!!!!

Mjaha. Vad är skillnaden på tro och veta enligt dej? Menar du att t.ex. prästerna i svenska kyrkan bara antar att gud finns?
Citera
2012-11-05, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hammaren
Flummigt.

Du måste börja med att definiera närmare vad du menar med kärlek som något allmängiltigt. Attraktion? Solidaritet. Tvåsamhet? Flersamhet? Hetrosexualitet? Åtrå? Beundran? Trygghet? Du verkar ha en romantiserad bild av kärlek som universellt begrepp.

Historisk, kulturellt, mognadsmässigt etc. så står kärlek för olika saker. Jag misstänker att du skulle få en mycket mer vag bild av vad kärlek är om du kunde skicka ut en enkät till olika epoker och geografiska områden.

Mycket av det vi kallar kärlek är går att studera i antropologiska och psykologiska experiment och är fysiologiskt mätbart. Det går alltså att ställa hypoteser på ämnet, testa dem och formulera teori, dvs. det blir vetenskapligt bevisbart i formell mening. Är det det du vill ha så är du snart 100.000 fattigare (inte för att jag för ett ögonblick tror du kommer att leva upp till det löftet).

Det går att studera definitionen av kärlek jupp. Knappast att den finns eller ännu mer : hos villka. Psykopater kan vara hur vänliga & trevliga som helst.. =)

JAPP! Risken med flummighet finns. Men så är I SÅDANNA FALL ALL VÄNLIGHET FLUMMIG. Då kan jag så länge jag inte enligt sveriges rikes lag bryter mot nått aldrig vara shysst eller vara en tillgång för någon eller något - ej heller visa respekt.. Men ändå finns respekt på forumet (man svarar varann tex) FLUMMIGT SOM F*N!

"Jag förstår heller inte varför din gud inte vill bli bevisad. det skulle ju uppenbarligen hjälpa till för att begripa dennes existens."

Kanske för att universum söker motsatta förhållanden? kallt varmt, ljust mörkt, kaos ordning, vitt svart, upp ner.. (?) Vetenskap - religon, Veta - tro.
Citera
2012-11-05, 14:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
1. JA det är viktigt för att DU är viktig!

Irrelevant.

Citat:
Jag kanske oxå är ULTRA-agnostiker utan att veta om det tex.

Du kan ju berätta när du vet något.

Citat:
Jag lovar att lyssna, så förklara din definition (eller Googles) av det..

I kategorin agnosticism (~svag ateism) är jag extra 'svag'.

Citat:
2. Inlägg #4195 handlar om vad jag relevant vill tillföra. Läs den gärna igen. Punkt 1 2 3 tex. Återkom med fr om du har några..

Dina 'punkter' i detta inlägg har jag som ultra-agnostiker inget problem med (särskiljning av fakta och tro). Vad som följar efter blir en epistemologisk/logisk fråga om vad som kan anses vara 'bevis'.

Eftersom jag inte är exklusiv reduktionist krävar jag inte ett exklusivt reduktionistisk bevis för att känslor finns; den universella pragmatiken om känslor räckar för min del till att ge fenomenet verklig existens.

Det finns inte en motsvarande universell pragmatik om 'gud' m.m. Alltså rör det sig om bevisföring för olika fenomen.
Citera
2012-11-05, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pegasos
Mjaha. Vad är skillnaden på tro och veta enligt dej? Menar du att t.ex. prästerna i svenska kyrkan bara antar att gud finns?

Du är klok "pegasos" (ej ironisk). Dom svaga prästerna säger sej veta (lätta att apologetiskt få omkull) dom starka prästerna (enligt mej) säger sej Tro, förmoda & anta (med rätt att känna sej övertygade)

Apologetik är helt fel ute då en religös övertygelse i sej själv inte bör behöva bevisas tycker jag. Inte frågar man sin vän VARFÖR är du kär?
Citera
2012-11-05, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kroesmann
Jag kan bara i det här fallet säga att du rakt av har fel.

Ytterligare ett uttalande som lyser med avsaknad på kunskap. Sekularisering eller kapitalism har inget med varandra att göra (det religiösa feodalsamhället var bra mycket mer kapitalitskt än dagens sekulariserade Sverige, t.ex).
Modern kristendom kan ersättas med valfri filosofi eller vilken gemenskap man vill. Det finns inget som kristendomen rent praktiskt kan göra bättre än något annat på den fronten. Kristendomen postulerar att de vet vägen till evigt liv. Det är den enda potentiella vinsten man har som kristen jämfört med något annat. Dock kräver detta en hel del motprestationer.

Det är såklart man inte kan bevisa vad kärlek betyder rent individuellt. Skillnaden med Gud är att Gud inte är en individuell tolkning. Och där det finns vissa vetenskapliga argument kring kärlek så lyser de helt i sin frånvaro när det gäller gud.

Bra tolkningsföreträde du har: "Jag kan bara i det här fallet säga att du rakt av har fel. "
Är detta ett vedertaget begrepp eller? Hmmff!!

Mycket möjligt att du har rätt. Såhar även åsiktsfrihet!
Senast redigerad av SomeNone 2012-11-05 kl. 14:12.
Citera
2012-11-05, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Irrelevant.

Du kan ju berätta när du vet något.

I kategorin agnosticism (~svag ateism) är jag extra 'svag'.

Dina 'punkter' i detta inlägg har jag som ultra-agnostiker inget problem med (särskiljning av fakta och tro). Vad som följar efter blir en epistemologisk/logisk fråga om vad som kan anses vara 'bevis'.

Eftersom jag inte är exklusiv reduktionist krävar jag inte ett exklusivt reduktionistisk bevis för att känslor finns; den universella pragmatiken om känslor räckar för min del till att ge fenomenet verklig existens.

Det finns inte en motsvarande universell pragmatik om 'gud' m.m. Alltså rör det sig om bevisföring för olika fenomen.

Okej. Ingen kan inte bevisa något "fenomen" i alla fall då bevis bör läggas fram på vet. grund (tex övertygande fotobevis - eller matematisk formel) och då upphör att vara ett fenomen eller?
Senast redigerad av SomeNone 2012-11-05 kl. 14:11.
Citera
2012-11-05, 14:10
Medlem
Citat:
Apologetik är helt fel ute då en religös övertygelse i sej själv inte bör behöva bevisas tycker jag. Inte frågar man sin vän VARFÖR är du kär?

Den behöver inte bevisas så länge man inte försöker tvinga sina regler på någon annan.
Citera
2012-11-05, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pegasos
Den behöver inte bevisas så länge man inte försöker tvinga sina regler på någon annan.
Att svenska kyrkan "tvingar på" någon sin tro, är det bevisat?

Har aldrig hört Jehovas kalla sej "kristna" och om dom tycker sej vara det så tar jag def. avst från alla frireligösa grupper!
"behöver inte bevisas" skriver du.. vilket starkt argument du har!!
Citera
2012-11-05, 14:17
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hammaren
Så vilka spår i det materiella anser du vara bevisas bäst av en icke-matriell spårlämnare? Ge några konkreta exempel.
Ditt inlägg, t.ex. Här sitter du och kommunicerar med andra varelser, och det på ett sätt som förutsätter en mycket stort komplex av planenliga processer i materia. Och allt detta skulle ha kommit till av blinda krafter? Vem tror på sagor, om inte evolutionsmytomanerna? Vem drar rimligaste slutsatserna, om inte teisterna?
Citera
2012-11-05, 14:18
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Okej. Ingen kan inte bevisa något "fenomen" i alla fall då bevis bör läggas fram på vet. grund (tex övertygande fotobevis - eller matematisk formel) och då upphör att vara ett fenomen eller?

Nu är du uta i renodlat epistemologi. Vad har du för position där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in