Citat:
Ursprungligen postat av SomeNone
Jag anser mej som ca 55% kristen 45% sekulariserad & tror även på vetenskapen. Trådstartaren gör gällande att denne vill ha bevis (som även Krister Sturemark) och betalar gärna.. KAN det vara så att;
1. Apologetik inte fungerar då tro är TRO, och en synonym till detta ord är; "förmoda" (inte VETA).
2. Religion är mycket ett förhållningssätt & förmodan snarare än en vetenskap eller vet. teori.
3. Gud i Bibeln INTE VILL BLI BEVISAD (som apologeter verkar tycka) exempel: Johannesevangeliet 20:29 där det står; Jesus sade till honom: ”Du tror därför att du har sett mig. Saliga de som inte har sett men ändå tror.”
4. Problemet med Gud är alltså inte som jag anser det är en vetenskaplig fråga utan mer en fråga om känslor & övertygelse på något konstruktivt som definierar "kärlek":
SJÄLV GER JAG 100 000 SVENSKA KRONOR OM KRISTER STUREMARK ELLER NÅGON ANNAN BEVISAR ATT KÄRLEKEN FINNS ÖVERHUVUDTAGET!
(Därför att allt kan bortförklaras med att människor ger sken av kärlek, men att i vetenskap bevisa begreppet kärlek blir knepigt - ändå tror de flesta ateister på kärleken.. FLUMMIGT AY"!!!
mvh.. SomeNone
P.s. Gud är _ _ _ _ _ _ _ _ !
1. Apologetik inte fungerar då tro är TRO, och en synonym till detta ord är; "förmoda" (inte VETA).
2. Religion är mycket ett förhållningssätt & förmodan snarare än en vetenskap eller vet. teori.
3. Gud i Bibeln INTE VILL BLI BEVISAD (som apologeter verkar tycka) exempel: Johannesevangeliet 20:29 där det står; Jesus sade till honom: ”Du tror därför att du har sett mig. Saliga de som inte har sett men ändå tror.”
4. Problemet med Gud är alltså inte som jag anser det är en vetenskaplig fråga utan mer en fråga om känslor & övertygelse på något konstruktivt som definierar "kärlek":
SJÄLV GER JAG 100 000 SVENSKA KRONOR OM KRISTER STUREMARK ELLER NÅGON ANNAN BEVISAR ATT KÄRLEKEN FINNS ÖVERHUVUDTAGET!
(Därför att allt kan bortförklaras med att människor ger sken av kärlek, men att i vetenskap bevisa begreppet kärlek blir knepigt - ändå tror de flesta ateister på kärleken.. FLUMMIGT AY"!!!
mvh.. SomeNone
P.s. Gud är _ _ _ _ _ _ _ _ !
Flummigt.
Du måste börja med att definiera närmare vad du menar med kärlek som något allmängiltigt. Attraktion? Solidaritet. Tvåsamhet? Flersamhet? Hetrosexualitet? Åtrå? Beundran? Trygghet? Du verkar ha en romantiserad bild av kärlek som universellt begrepp.
Historisk, kulturellt, mognadsmässigt etc. så står kärlek för olika saker. Jag misstänker att du skulle få en mycket mer vag bild av vad kärlek är om du kunde skicka ut en enkät till olika epoker och geografiska områden.
Mycket av det vi kallar kärlek är går att studera i antropologiska och psykologiska experiment och är fysiologiskt mätbart. Det går alltså att ställa hypoteser på ämnet, testa dem och formulera teori, dvs. det blir vetenskapligt bevisbart i formell mening. Är det det du vill ha så är du snart 100.000 fattigare (inte för att jag för ett ögonblick tror du kommer att leva upp till det löftet).
Jag förstår heller inte varför din gud inte vill bli bevisad. det skulle ju uppenbarligen hjälpa till för att begripa dennes existens.
Vetenskaplig metod är också ett förhållningssätt och förmodan, nämligen att det inte finns någon anledning att tro på något som inte är bevisat.
Känslor och övertygelser på det som man subjektivt har upplevt som konstruktivt har redan lett in mänskligheten på några riktigt ruskiga bakgator just därför man inte förhållit sig kritisk.
. Det ovetenskapliga är just att ta ställning utan att kunna "stå för" det (se förklaring på stå för ovan, ifall du hunnit glömma innebörden redan).