2012-09-20, 17:41
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Nej, dom flesta vet, att POSTULATET att 'gud finns' existerar. Det är något annat.
Tack för klarifikationen
Citera
2012-09-20, 17:43
Bannlyst
Jag gav ju ett tydligt exempel, har du OXÅ blivi sinnessjuk?!?
Citera
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kairos
Nu kanske jag inte riktigt hängde med, men jag hängde upp mig på P4. Om man nu anser sig troende/frälst, så borde denne rimligtvis påstå sig känna till X.
Att någon som inte känner till X inte heller tror på Gud säger då sig självt.

Så om jag hävdar att jag känner till X, ska det då ses som ett bevis på Guds existens?
Uttryckte mig lite konstigt kanske. Borde skrivit, "Alla vet inte X".
Citera
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Jag inriktar mig på den generella definitionen av Gud. Inte ditt hittepå.
Citera
2012-09-20, 17:49
Bannlyst
Men då finns det alltså inga strawmen alls? Eftersom man alltid kan köra med att man menar den generella definitionen! Detta låter ju som en inverterad sann skotte!!!!
Citera
2012-09-20, 17:52
Medlem
Hotshot777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Nej, alla människor vet inte att Gud finns. Som sagt, fri vilja har ingenting att göra med kunskap.

Jo, faktiskt så vet alla det. Ateister kanske inte vet det längre eftersom ni inte vill veta det och därför har förträngt den kunskapen.

Men låt oss säga att du har rätt i att alla inte vet att Gud finns. Det spelar ändå ingen roll eftersom Gud säger att alla vet och att ni därför är utan ursäkt. Det är svaret på frågan.
Citera
2012-09-20, 17:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hotshot777
Jo, faktiskt så vet alla det. Ateister kanske inte vet det längre eftersom ni inte vill veta det och därför har förträngt den kunskapen.

Men låt oss säga att du har rätt i att alla inte vet att Gud finns. Det spelar ändå ingen roll eftersom Gud säger att alla vet och att ni därför är utan ursäkt. Det är svaret på frågan.

På samma argumentations-grund som muslimerna påstår att alla födas som muslimer (och dom andra tusentals religiösa cirkel-argument). Irrationellt nonsens.
Citera
2012-09-20, 17:58
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Men då finns det alltså inga strawmen alls? Eftersom man alltid kan köra med att man menar den generella definitionen! Detta låter ju som en inverterad sann skotte!!!!
Har du några belägg för att din definition av Gud är den rätta? Och att min är fel?
Citera
2012-09-20, 18:02
Medlem
baylifes avatar
Citat:

Läste du ens andra meningen i mitt inlägg?
Citera
2012-09-20, 18:07
Medlem
Hotshot777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Läste du ens andra meningen i mitt inlägg?

Jo, men Gud håller inte med dig. Gud säger att ni har valt att förneka eran kunskap om Gud och att ni därför är utan ursäkt.
Citera
2012-09-20, 18:08
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:

Njä, det där är snarare ett exempel på en rävsax.

En strawman innebär att man bygger upp en förenklad eller förvrängd bild av sin opponent eller dennes argument, dvs att man egentligen inte argumenterar mot sin opponent, utan en icke-existerande "halmgubbe".
Citera
2012-09-20, 18:10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jo, men Gud håller inte med dig. Gud säger att ni har valt att förneka eran kunskap om Gud och att ni därför är utan ursäkt.

Och Det Flygande Spaghetti Monstret hållar inte med dig. Och sen......?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in