2012-04-02, 09:38
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armaiti
Jag kan fortsätta diskussionen med dig då det känns att det är en mer givande diskussion.

Ja. Precis så är det och då förstår jag inte hur man kan säga att "gud" uppfattningen i deismen ska ses som en allsmäktig när den är passiv? Har jag förstått innebörden av en allsmäktig gud helt fel?

JA!! Inte helt oväntat har du missförstått helt och hållet, vilket jag har försökt förklara om och om igen
Citera
2012-04-02, 09:42
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
JA!! Inte helt oväntat har du missförstått helt och hållet, vilket jag har försökt förklara om och om igen

Jag tyckte mig läsa att du tycker jag svamlar så varför fortsätter du citera mig?

Inte för att wiki är något man ska ge som en källa men ingenting i den texten stämmer överens med deismens tankesätt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Allsm%C3%A4ktighet

För övrigt kan jag nog erkänna att jag framöver inte ska använda begreppet gud utan gudom. Har hittils skrivit gud inom citattecken då jag inte tror på en Gud så som man tror i teismen utan en gudom.
Senast redigerad av Armaiti 2012-04-02 kl. 09:50.
Citera
2012-04-02, 09:54
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jag tyckte mig läsa att du tycker jag svamlar så varför fortsätter du citera mig?

Inte för att wiki är något man ska ge som en källa men ingenting i den texten stämmer överens med deismens tankesätt.

För övrigt kan jag nog erkänna att jag framöver inte ska använda begreppet gud utan gudom. Har hittils skrivit gud inom citattecken då jag inte tror på en Gud så som man tror i teismen utan en gudom.

För att du äntligen skrev något vettigt! Du skrev "Har jag förstått innebörden av en allsmäktig gud helt fel?" och jag svarar dig: JA! Det har du.

Det finns ingen som helst anledning till att en icke-ingripande gud skulle vara mindre mäktig bara för att den väljer att inte ingripa.
Citera
2012-04-02, 09:57
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
För att du äntligen skrev något vettigt! Du skrev "Har jag förstått innebörden av en allsmäktig gud helt fel?" och jag svarar dig: JA! Det har du.

Det finns ingen som helst anledning till att en icke-ingripande gud skulle vara mindre mäktig bara för att den väljer att inte ingripa.

Jag skrev inte att gudomen inte är mäktig utan att den inte är allsmäktig det vill säga allvetande, allestädesnärvaro och oändlig kärleksfullhet som jag kopplar med en allsmäktig gud. Ja, jag erkänner att jag inte borde skriva Gud utan gudom.
Citera
2012-04-02, 09:59
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:

Så nu berättar du att du tror på en gud utan personlighet och vilja?
Citera
2012-04-02, 10:00
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Så nu berättar du att du tror på en gud utan personlighet och vilja?

Huvudvärk.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Gudom
Citera
2012-04-02, 10:08
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Huvudvärk.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Gudom

En gudom (fornsvenska guþdomber) är en personifierad gud, eller en ej personifierad högre stående existens eller ett väsen inom en religion.

Kan inte du bara en gång för alla skriva ner vad du faktiskt tror så att man slipper gissa bland allt ditt flum. Skriv ner vad du tror att din gudom har gjort och vad den har för egenskaper. Det är inte lätt att hänga med när du efter hundratals inlägg börjar byta spår helt och hållet.
Citera
2012-04-02, 10:12
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jag skrev inte att gudomen inte är mäktig utan att den inte är allsmäktig det vill säga allvetande, allestädesnärvaro och oändlig kärleksfullhet som jag kopplar med en allsmäktig gud. Ja, jag erkänner att jag inte borde skriva Gud utan gudom.

Varför skulle en allsmäktig gud vara
1. allestädes närvarande?
2. oändligt kärleksfull?

Du har missförstått även wikipedia (vilken chock...). Sidan du har klippt ifrån skriver

"Allsmäktighet brukar klassas som ett av Guds karaktärsdrag bland de flesta västerländska monoteistiska religioner, tillsammans med allvetande, allestädesnärvaro och oändlig kärleksfullhet."

Alltså har applicerat attribut från t ex den kristna guden och applicerat det även på en passiv men ändå allsmäktig skapargud. Du måste börja förstå vad du faktiskt läser, det här är som att prata med litet barn.
Citera
2012-04-02, 10:15
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
En gudom (fornsvenska guþdomber) är en personifierad gud, eller en ej personifierad högre stående existens eller ett väsen inom en religion.

Kan inte du bara en gång för alla skriva ner vad du faktiskt tror så att man slipper gissa bland allt ditt flum. Skriv ner vad du tror att din gudom har gjort och vad den har för egenskaper. Det är inte lätt att hänga med när du efter hundratals inlägg börjar byta spår helt och hållet.

Har skrivit ett flertal gånger rent generellt. Jag har bara så svårt att diskutera min religion då vi inte tillåts att göra det så jag försöker skriva rent allmänt men visst bara för att du lyckas ställa en "artig" fråga så ska jag inte vara oartig utan göra mitt bästa.

"Den första och den sista för all evigt, som fader av gott sinne, den sanne skaparen av sanningen och herren över allt liv. Skaparen av allt gott, skaparen bakom allt liv. Den välgörande ande, värd att älska, Herre över livet och sanningen, utstrålande av handlingar. Den goda tanken, så att han kunde förstå ändamålet med skapelsen, och uppnå kunskapen av de två skapelserna, den andliga och den fysiska. Människan och universum är skapade av honom genom hans speciella makter, den första är , sanningen, rättvisa och kosmisk ordning, den andra är, den goda tanken och den tredje är kraften och hans kungarike. Denna makt är sammankopplad med sanningen och den goda tanken och Aramaiti, rättsinnad, hängivenhet."
Nej, han ses inte som allsmäktig.
Citera
2012-04-02, 10:18
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Varför skulle en allsmäktig gud vara
1. allestädes närvarande?
2. oändligt kärleksfull?
Du har missförstått även wikipedia (vilken chock...). Sidan du har klippt ifrån skriver
"Allsmäktighet brukar klassas som ett av Guds karaktärsdrag bland de flesta västerländska monoteistiska religioner, tillsammans med allvetande, allestädesnärvaro och oändlig kärleksfullhet."
Alltså har applicerat attribut från t ex den kristna guden och applicerat det även på en passiv men ändå allsmäktig skapargud. Du måste börja förstå vad du faktiskt läser, det här är som att prata med litet barn.

Så en passiv gud eller en gudom kan vara allestädes närvarande och oändligt kärleksfull?
Citera
2012-04-02, 10:23
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Har skrivit ett flertal gånger rent generellt. Jag har bara så svårt att diskutera min religion då vi inte tillåts att göra det så jag försöker skriva rent allmänt men visst bara för att du lyckas ställa en "artig" fråga så ska jag inte vara oartig utan göra mitt bästa.

"Den första och den sista för all evigt, som fader av gott sinne, den sanne skaparen av sanningen och herren över allt liv. Skaparen av allt gott, skaparen bakom allt liv. Den välgörande ande, värd att älska, Herre över livet och sanningen, utstrålande av handlingar. Den goda tanken, så att han kunde förstå ändamålet med skapelsen, och uppnå kunskapen av de två skapelserna, den andliga och den fysiska. Människan och universum är skapade av honom genom hans speciella makter, den första är , sanningen, rättvisa och kosmisk ordning, den andra är, den goda tanken och den tredje är kraften och hans kungarike. Denna makt är sammankopplad med sanningen och den goda tanken och Aramaiti, rättsinnad, hängivenhet."
Nej, han ses inte som allsmäktig.

Intressant att höra att du inte är tillåten att diskutera din religion och samtidigt vara upprörd över att jag inte förstår vad du menar med din lilla gudom. Vad jag ville ha var inte ett stycke ur nån religiös rappakalja-text. Jag vill veta konkret vad DU tror. Punkt för punkt. En gång för alla.

För övrigt...."utstrålande av handlingar" låter inte direkt deistiskt i mina öron.
Citera
2012-04-02, 10:24
Medlem
När det gäller vetenskapliga bevis är det här värt att tänka på:
Citat:
Some scientists acknowledge that they simply refuse to allow the existence of a divine Creator to enter their thinking. They argue that the discipline of science is limited to material or naturalistic explanations—that is, ones that deny even the possibility of the supernatural. “Even if all the data point to an intelligent designer,” immunologist Dr. Scott Todd once admitted, “such a hypothesis is excluded from science because it is not naturalistic” (Nature, Sept. 30, 1999, p. 423, emphasis added).

Biologist Richard Lewontin was similarly candid: “We take the side of science in spite of the patent absurdity of some of its constructs, in spite of the tolerance of the scientific community for unsubstantiated just-so stories, because we have a prior commitment, a commitment to materialism . . . we cannot allow a Divine Foot in the door” (“Billions and Billions of Demons,” New York Review of Books, Jan. 9, 1997, p. 31, emphasis added).
http://www.ucg.org/files/booklets/lifes-ultimate-question-does-god-exist.pdf
Med tanke på det här:
Citat:
"I understood that this was crucial; God made the promise that he wouldn't intervene in our lives unless we asked him."
http://www.near-death.com/forum/nde/000/93.html
så blir personliga upplevelser det enda du kan få som "bevis", något som ateister allt som oftast avfärdar helt, just för det är personliga upplevelser.

Här är annars en sak som pekar på att big bang där jorden skulle ha formats under miljontals år är falsk:
http://www.youtube.com/watch?v=pEMDqTxfkmM
http://www.halos.com/
Den här filmen tar också upp ämnet:
http://www.youtube.com/watch?v=DlVisFwoeQ8
Love <3
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in