Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
En gudom (fornsvenska guþdomber) är en personifierad gud, eller en ej personifierad högre stående existens eller ett väsen inom en religion.
Kan inte du bara en gång för alla skriva ner vad du faktiskt tror så att man slipper gissa bland allt ditt flum. Skriv ner vad du tror att din gudom har gjort och vad den har för egenskaper. Det är inte lätt att hänga med när du efter hundratals inlägg börjar byta spår helt och hållet.
Har skrivit ett flertal gånger rent generellt. Jag har bara så svårt att diskutera min religion då vi inte tillåts att göra det så jag försöker skriva rent allmänt men visst bara för att du lyckas ställa en "artig" fråga så ska jag inte vara oartig utan göra mitt bästa.
"Den första och den sista för all evigt, som fader av gott sinne, den sanne skaparen av sanningen och herren över allt liv. Skaparen av allt gott, skaparen bakom allt liv. Den välgörande ande, värd att älska, Herre över livet och sanningen, utstrålande av handlingar. Den goda tanken, så att han kunde förstå ändamålet med skapelsen, och uppnå kunskapen av de två skapelserna, den andliga och den fysiska. Människan och universum är skapade av honom genom hans speciella makter, den första är , sanningen, rättvisa och kosmisk ordning, den andra är, den goda tanken och den tredje är kraften och hans kungarike. Denna makt är sammankopplad med sanningen och den goda tanken och Aramaiti, rättsinnad, hängivenhet."
Nej, han ses inte som allsmäktig.