Citat:
Ursprungligen postat av
skrumpelnubb
Ok, du vet hur kalam vill peka på Gud, men jag fick frågan av fiffiniffi om på vilket sätt det gör det.
Men om du vill prata om kalam så kan vi göra det?
(jag vill i alla fall vänta med förklaringen om hur det pekar på Gud tills vidare.)
Det jag har att tillföra till kalam är väl i så fall att jag eventuellt kan visa att det som "förklarats och bemötts av kapabla personer" möjligen kan vara bristfälligt? Jag har själv inte sett några motargument som håller måttet.
Antingen bestrider man orsakspremissen men substanslöst eftersom man ingenstans i naturen finner att den logiken inte gäller. "Allt som har börjar existera har en orsak."
Eller så säger man att universum inte har börjat existera, d.v.s. är evigt. Vilket det finns ett stort antal fakta som motsäger.
Dessutom anser jag WLC presentera hållbara argument när det gäller kalam och att alla hans motståndare hittills har bitit i gräset.
Vad är det för brister som förklarats enligt dig?
Så det var inget nytt du hade att komma med? Endast en inkommande upprapning.
Kan inte påstå att det var en överaskning.
Dock något av en besvikelse.
För att spara tid för alla inblandade, finns i följande länk en förklaring av Kalam, Criag´s variant av den samma, eventuella poänger samt brister och motargument.
http://wiki.ironchariots.org/index.php?title=Kalam
Det tar ca 20 minuter att ta sig igenom materialet.
Jag hoppas att du ursäktar att jag inte tänker bemöda mig med att möta ditt försök till vändande av bevisbördan.
Om du önskar finna de brister som jag accepterar hos Kalam så återfinns de i länken.
Kalam är gammal skåpmat, Craig´s variant är gammal skåpmat, de uppenbara bristerna i dessa är gammal skåpmat och ytterligare upprepning av gammal skåpmat, om än från en ny person är av föga intresse för mig.
Om det finns ett intresse av William Lane Craig och hans variant av Kalam finns det förnämliga möjligheter att få en presentation direkt ifrån huvudkällan i form av skrivet och filmat material. Till och med en livlig debatt med Prof Lawrence Krauss som behandlar just Kalam, på youtube om mitt minne inte sviker mig.
Det kan likväl finnas ett intresse av att istället få Kalam presenterat av en lekman här, dock inte hos mig.
Men som sagts, detta får stå för mig.
God natt och lycka till.
*Edit* Stavfel