Citat:
Ursprungligen postat av
Fiffiniffi
Ja och det är allt vi kan säga. Men det gäller bara VÅRT observerbara universum. Sen kan orsaken (om det finns nån) till början vara allt mellan himmel och jord), t ex ett evigt multiversum...och det kan också vara så att vi har att göra med nån form av för oss okänd kausalitetsform eftersom tid kanske inte fanns "innan" BB. Jag vet inte och jag blir skeptiskt när andra säger sig veta. I vilket fall kan jag inte acceptera dina premisser rakt av.
Har du något emot ett evigt multiversum?
Ja jag är emot ett evigt multiversum.
Multiversum innebär att vårt universum inte är det enda. Att universums kan ploppa upp som bubblor ur intet. Vilken substans det än är eller inte är som finns i det vi kallar "intet" så kan det inte vara av begränsad mängd. eller hur?
Så med ett (ointelligent) oändligt multiversum finns det alltså en viss sannolikhet(eftersom det inte finns avsikt) att universum-bubblor kan uppstå. Vi kallar den sannolikheten för X.
Vi tar ett resonemang om detta:
Ponera att man skulle räkna till 100 i oändlighet. Hur många gånger skulle man komma till hundra? = Oändligt många.
Tänk då att vi räknar till tio miljarder i oändlighet. Hur många gånger skulle man komma till tio miljarder? = Oändligt många.
Samma sak om man räknar till qvadriljoner. Eller hur?
Så ta då sannolikheten X hur ynka liten den än är att universums kan uppstå i ett oändligt multiversum. Hur många universums finns det då?
Är du beredd att medge att det måste finnas ett oändligt antal universums och därmed ett oändligt antal av fysiska objekt samt oändligt många stjärnor som avger ljus?
Även BVG teoremet som är mycket tungt vägande i frågan motsäger ett multiversum utan början.
Därför är jag emot ett evigt multiversum.