2013-11-27, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Nämn en sak i naturen som "börjat existera" då...

Du menar att allt som finns i naturen består av redan existerande byggstenar.

Förvisso har du en poäng i att det är en skillnad på det redan befintliga som orsakats bli till något annat och på det som orsakats bli något från ingenting. Universums orsakande är inte samma sak som orsakande av förändringar av universums innehåll.

Jag håller med om den bristen i argumentet.
Citera
2013-11-27, 22:36
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Du kanske inte accepterar en evig Skapare, men du kanske accepterar ett evigt universum?

Universum vet vi att det finns minst ett utav. Skapare däremot, tycks vara svårt påvisa existensen av....så att jämföra de båda tycks mig en aning haltande.
Citera
2013-11-27, 22:40
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Inte ad hoc om det bara är något man kan sluta sig till som en nödvändighet när man uteslutit det omöjliga.

Hemmasnickrad logik är sannolikt inte bästa sättet att utesluta saker, dock...

Citat:
Nej det finns inte en sådan premiss det finns två alternativ, antingen fungerar/finns det en sådan kausalitet eller så gör det inte det. Men det är från ateist-sidan som den premissen framförs såsom varande icke-kausal kausalitet d.v.s. universum kan ploppa upp utan orsak.

Strawman.

Citat:
Nej alla alternativ tas med, antingen finns det en "primary cause" eller så finns det inte, båda alternativen har beaktats av mig och den ena har kunnat uteslutas genom sin egen orimlighet.

I didn't get the memo...

Citat:
Nej ingen ad hoc, eftersom alternativet "ingen primary cause" har kunnat uteslutas som varandes lika logiskt orimlig som att "universum orsakat sig själv" återstår en metafysisk första orsak.

I didn't get the memo...

Citat:
Nej endast en definition av nödvändiga egenskaper hos den nödvändiga metafysiska första orsaken leder till en insikt både Guds ofrånkomliga existens samt om några av Guds egenskaper såsom varande icke-materiell, rymdlös, överallt närvarande och oändlig/tidlös.

Jag väntar fortfarande på att du ska presentera detta....

Citat:
Inte.

Jo, faktiskt.
Citera
2013-11-27, 22:43
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Du menar att allt som finns i naturen består av redan existerande byggstenar.

Förvisso har du en poäng i att det är en skillnad på det redan befintliga som orsakats bli till något annat och på det som orsakats bli något från ingenting. Universums orsakande är inte samma sak som orsakande av förändringar av universums innehåll.

Jag håller med om den bristen i argumentet.

Då torde vi vara överens om att argumentet inte är giltigt?
Citera
2013-11-27, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Då torde vi vara överens om att argumentet inte är giltigt?

Det är inte samma sak som att argumentet är ogiltigt. Den premissen kan dessutom bytas ut mot "alla orsakers första orsak har ingen egen början". Och om universum har en början. Så kan alltså inte universum vara första orsaken. Utan den orsaken är "extra-kosmisk".
Citera
2013-11-27, 23:23
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Say what? Vi pratar ju multiversum nu....och även OM det endast gäller ett universum så är det inget problem eftersom det är fullt möjligt att universum expanderar snabbare än ljusets hastighet.
Detta hade han vetat om han hade spenderat några extra sekunder på att googla. Men nänä
Citera
2013-11-27, 23:25
Medlem
EMUs avatar
En fråga till er som är religösa: Om Gud är så god varför existerar det folk med handikapp?

Jag har ett handikapp sen födseln som påverkar min vardag rätt mycket. Det gör konstant ont.

Har jag förtjänat det eller?
Citera
2013-11-27, 23:40
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Universum vet vi att det finns minst ett utav. Skapare däremot, tycks vara svårt påvisa existensen av....så att jämföra de båda tycks mig en aning haltande.
Tycker du att ett evigt multiversum är ett mer rimligt alternativ än en evig Skapare?
Citera
2013-11-27, 23:53
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
1/ Ad hoc premissen att det finns en extra-kosmisk existensnivå (~icke-rymdtid).

Citat:
Inte ad hoc om det bara är något man kan sluta sig till som en nödvändighet när man uteslutit det omöjliga.

Falsk dikotomi; det finns ingen "nödvändighet' i att inflika ett 'argument from ignorance'. Det är bara sånt du själv hittar på i din special-logik. (1)

Citat:
2/ Ad hoc premissen att kausalitet fungerar/finns i denna extra-kosmiska existensnivå.

Citat:
Nej det finns inte en sådan premiss det finns två alternativ, antingen fungerar/finns det en sådan kausalitet eller så gör det inte det.

Falsk dikotomi. Se (1) ovan för detaljer.

Citat:
Men det är från ateist-sidan som den premissen framförs såsom varande icke-kausal kausalitet d.v.s. universum kan ploppa upp utan orsak.

Strawman om ateismen. Läs och förstå istället vad det är "vi" ateister sägar om saken. (2)

Citat:
Ad hoc definitionen att det finns en primary cause som sättar punkt för regressiv kausalitet.

Citat:
Nej alla alternativ tas med, antingen finns det en "primary cause" eller så finns det inte, båda alternativen har beaktats av mig och den ena har kunnat uteslutas genom sin egen orimlighet.

Falsk dikotomi. Se (1) ovan för detaljer.

Citat:
4/ Ad hoc definitionen att denna primary cause är nån metafysisk spekulation och inte en inneboende del av universum.

Citat:
Nej ingen ad hoc, eftersom alternativet "ingen primary cause" har kunnat uteslutas som varandes lika logiskt orimlig som att "universum orsakat sig själv" återstår en metafysisk första orsak.

Strawman; se (2) ovan. OCH falsk dikotomi se (1) ovan.

Citat:
5/ Ad hoc premissen att en sån primary cause skulle kunne associeras med det teo-metafysiska guds-konceptet.

Citat:
Nej endast en definition av nödvändiga egenskaper hos den nödvändiga metafysiska första orsaken leder till en insikt både Guds ofrånkomliga existens samt om några av Guds egenskaper såsom varande icke-materiell, rymdlös, överallt närvarande och oändlig/tidlös.

Vilken 'gud' eller vilket 'guds'-koncept refererar du till? Är det öht nödvändigt som ett semantisk alternativ till det mer neutrala 'primary cause'?

Citat:
Det är substanslöst spekulerande, och jag har svårt för att se varför du öht drar fram ett sånt missions-manuals 'argument' som har bemötats konstant.

Citat:
Inte.

Substanslösheten blir ju bara profilerat av att du för att pseudo-legitimera dina ad hoc premisser/definitioner trasslar dig in i falska dikotomier och strawmen.
Citera
2013-11-27, 23:56
Medlem
Citat:
Har du förresten som policy att endast svara på 40 % av inläggen man skriver till dig? Eller är det en olyckshändelse?

Det här blir mitt sista inlägg för idag.

Räkna själv. Om det är 4-5 st som svarar på varje inlägg jag gör och jag ska svara på alla dessa så ökar det exponentiellt. Därför är det enda jag kan göra, att när jag har tid och lust, välja något av era inlägg som jag kan ge ett svar på som i största mån kan besvara flest. I den processen sållar jag bort sådant som jag tycker att jag redan har förklarat flera gånger.
Citera
2013-11-27, 23:59
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Tycker du att ett evigt multiversum är ett mer rimligt alternativ än en evig Skapare?

Det kunne iofs lika gärna vara ett evigt universum. Och med tanke på falsiferbarheten som erbjudas med nutidens vetenskapliga kunskap är hypotesen/arbetshypotesen om ett multiversum något mer rimlig än den extra-kosmiska teo-metafysiska guds'-hypotes, som är rent spekulativ.

Men som bekant skulle en någonlunda informerat rationalist inte ge sig in på för tvärsäkra konklusioner utan tillrackligt underlag.
Senast redigerad av Bogomil 2013-11-28 kl. 00:17. Anledning: typo
Citera
2013-11-28, 00:04
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
En första orsak är en sak.
Vad menar du med att första orsak är en sak?

Citat:
En evig Skapare med stort s är ett otroligt långt kliv därifrån.
Vad gör att du kan ta det klivet spontant?
Jag är inte säker om jag förstod din fråga. Menar du att varför första orsaken nödvändigtvis måste vara en Skapare?

Citat:
Jag vet inte om något sådant som evigt eller oändligt finns.
Jag vet inte heller om evighet eller oändlighet finns. Men spekulera(tro) kan man ju alltid göra, eller hur?
Tycker du att ett evigt multiversum är ett rimligare alternativ än en evig Skapare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in