2012-12-12, 19:03
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
det är sannolikt att det finns en själ för att när människor tar droger eller håller på att dö så känner de att de går ut ur sin kropp, vilket tyder på att det finns en själ som lämnar kroppen.

Om du flyger i +100km/h, 1-2m över en äng, nästan som stålmannen, tyder det på att du (eller din själ) faktiskt flyger över en äng?
Citera
2012-12-12, 19:05
Medlem
tungatorsks avatar
Citat:
sant, vilket visar att jesus, muhammed och dom är delvis påhittade. men det finns ändå element som är universella och kanske objektiva då, som ateister också upplever: att deras själ lämnar kroppen, och att de känner sig ett med universum, vilket är synonymt med vad religiösa kallar att vara ett med gud.

Jag tror jag kommer leva vidare efter jag dör, men inte att jag har en odödlig själ. Mina atomer kommer leva vidare och andras minnen av mig kommer leva vidare ett tag fram över.

Citat:
att ateister tror att de här upplevelserna sker bara i hjärnan är för att de tror på materialistisk filosofi, men det finns inga bevis för materialism, och det är inte vetenskapligt, för att det går inte att falsifiera, så det är bara en tro. om du tror på idealism så kan du se saker från ett annat perspektiv. det kan vara att hela livet är en hallucination som är inne i medvetandet.

Vad är materialism för dig? Vad står det för i dina öron? För mig finns det ENDAST en verklighet, och OM det skulle finnas en intelligent kraft ute i Universum är denna "Gud" en DEL AV verkligheten. En paranormal verklighet het existerar ej. Om vi en dag hittar vetenskapliga bevis för en högre makt kommer den direkt räknas som en del av det materialistiska verkligheten.
Citera
2012-12-12, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbottens
Om du flyger i +100km/h, 1-2m över en äng, nästan som stålmannen, tyder det på att du (eller din själ) faktiskt flyger över en äng?
jag vet inte. jag har aldrig sett någon flyga 1-2 meter i 100km/h över en äng. stålmannen brukar inte heller flyga 1-2 meter, utan han brukar flyga flera kilometer, så det är en konstig analogi. sen så är ju inte kroppen samma sak som själen, så om kroppen flyger så betyder det inte att själen flyger.

Citat:
Ursprungligen postat av tungatorsk
Jag tror jag kommer leva vidare efter jag dör, men inte att jag har en odödlig själ. Mina atomer kommer leva vidare och andras minnen av mig kommer leva vidare ett tag fram över.
problemet med idén om icke-existens efter döden är att det finns inga bevis för det. vi har bara bevis för existens, så det är mer logiskt att tro att existens finns efter döden också, för att vi har inga bevis på att icke-existens kan existera.

dessutom, om du tror att du är 'materia' och universum existerar för evigt, borde inte du kunna återfödas igen nån gång efter några googolplex år, om det på någon planet skulle födas någon som har exakt likadan hjärna som du har? så även i en materialistisk världsbild är medvetandet evigt, om universum är evigt, eftersom i omedvetandet skulle googolplex år inte kännas som någon tid, så det skulle vara som att man börjar leva direkt efter döden.

Citat:
Vad är materialism för dig? Vad står det för i dina öron? För mig finns det ENDAST en verklighet, och OM det skulle finnas en intelligent kraft ute i Universum är denna "Gud" en DEL AV verkligheten. En paranormal verklighet het existerar ej. Om vi en dag hittar vetenskapliga bevis för en högre makt kommer den direkt räknas som en del av det materialistiska verkligheten.
materialism är en filosofisk tro som säger att universum är utanför medvetandet, och även medvetandet är materia. det är vanligt bland människor idag att de tror att materialism är fakta, medan i verkligheten är det bara en tro. medvetandet däremot är inte en tro, utan ett faktum.
Senast redigerad av elsydeon 2012-12-12 kl. 19:22.
Citera
2012-12-12, 19:21
Medlem
tungatorsks avatar
Citat:
gud är universum, men det är inte allt som gud är, för att gud är exempelvis också medvetandet, för att universum finns i medvetandet, och medvetandet och universum är inte separerade från varandra.

Hur vet du detta bortom vilt önsketänkande och spekulationer? Hur förklarar du personlighetsförändringar och minnesförlust då hjärnan antingen skadas eller åldras för vissa?

Citat:
materialister tror ju att universum är något utanför medvetandet.

Jag tror ju personligen att våran verklighet har funnits oberoende av vårat medvetande, då all vetenskaplig data tyder på detta. Sedan kan det ju självklart ha funnits intelligenta civilisationer som upplevt detta Universum tidigare än vi under dessa 13,7 miljarder år men sedan dött ut, eller lever vidare i någon annan galax.

Citat:
det är sannolikt att det finns en själ för att när människor tar droger eller håller på att dö så känner de att de går ut ur sin kropp, vilket tyder på att det finns en själ som lämnar kroppen.

Varför i hela fridens namn litar du på människors upplevelser mer än vetenskapliga bevis? Tror du på var enda historia angående kidnappning av utomjordingar också? Jag tror de flesta som har dessa starka upplevelser talar sanning (speciellt då jag själv varit med om utomjordingar i mitt sovrum under sömnparalys) men inte går jag från upplevelse = sanning i ett svep. Det är idioti på högsta nivå. Speciellt då forskare/neurologer har lyckats återskapa "out of body" fenomenet i labbet under kontrollerade former.
Citera
2012-12-12, 19:27
Medlem
tungatorsks avatar
Citat:
problemet med idén om icke-existens efter döden är att det finns inga bevis för det.

Vi har MER bevis för icke existens än för existens efter döden bara genom all forskning kring hur hjärnan är uppbyggd, hur medvetandet och personers personligheter förändras i och med skador och åldrande. Ju mer forskning vi gör på hjärnan, desto mer osannolikt blir efterlivet. Men tro mig, jag skulle bli glatt överaskad ifall jag har fel då jag dör. Men tills dess vägrar jag bygga upp mitt liv på vad jag önskar vore sant.
Citera
2012-12-12, 19:39
Medlem
Citat:
Hur vet du detta bortom vilt önsketänkande och spekulationer? Hur förklarar du personlighetsförändringar och minnesförlust då hjärnan antingen skadas eller åldras för vissa?
universum och medvetandet är inte separerade från varandra, därför blir det förändringar i medvetandet om saker i universum förändras, exempelvis om en persons hjärna förändras.

om universum däremot vore utanför medvetandet, hur skulle förändringar i exempelvis hjärnan (en del av universum) påverka medvetandet?

Citat:
Jag tror ju personligen att våran verklighet har funnits oberoende av vårat medvetande, då all vetenskaplig data tyder på detta.
det stämmer inte. materialism är inte vetenskapligt, för att det går inte att falsifiera eller bevisa. det är bara en tro, för allt vi gör och upplever sker i vårt medvetande, så det går aldrig att veta om det finns något utanför medvetandet, för att medvetandet är det enda sättet att få information.

Citat:
Tror du på var enda historia angående kidnappning av utomjordingar också?
inte på var enda. sen så kidnappas de ju inte av utomjordingar, utan de är i astrala världar, där världen formas lite av deras egna tankar, så att de kan exempelvis se varelser som ser ut som utomjordingar.

Citat:
Ju mer forskning vi gör på hjärnan, desto mer osannolikt blir efterlivet. Men tro mig, jag skulle bli glatt överaskad ifall jag har fel då jag dör. Men tills dess vägrar jag bygga upp mitt liv på vad jag önskar vore sant.
jag önskar att du hade rätt, att allt bara skulle försvinna när man dör, och vi kan vila för evigt, men livet är inte så enkelt.

du kommer troligtvis inte ändra din åsikt när din kropp dör och du lever vidare till andevärlden, för att vi förlorar vanligtvis våra minnen när vi återföds på jorden. jag minns dig från mitt tidigare liv, och då sa du också att det finns inget liv efter döden, men här är du nu igen, medveten om universum, i nuets evighet, även om du är lite annorlunda som person. men det är en del av universum, att allting förändras hela tiden, förutom medvetandet, som finns för evigt.
Senast redigerad av elsydeon 2012-12-12 kl. 19:48.
Citera
2012-12-12, 19:51
Medlem
Citat:

materialism är en filosofisk tro som säger att universum är utanför medvetandet, och även medvetandet är materia. det är vanligt bland människor idag att de tror att materialism är fakta, medan i verkligheten är det bara en tro. medvetandet däremot är inte en tro, utan ett faktum.

Du måste lära dig vad "faktum" betyder, det och "bevis" ärm du ord som du titt som tätt går bet på!
Citera
2012-12-12, 19:56
Medlem
tungatorsks avatar
Citat:
universum och medvetandet är inte separerade från varandra, därför blir det förändringar i medvetandet om saker i universum förändras, exempelvis om en persons hjärna förändras.

om universum däremot vore utanför medvetandet, hur skulle förändringar i exempelvis hjärnan (en del av universum) påverka medvetandet?

det stämmer inte. materialism är inte vetenskapligt, för att det går inte att falsifiera eller bevisa. det är bara en tro, för allt vi gör och upplever sker i vårt medvetande, så det går aldrig att veta om det finns något utanför medvetandet, för att medvetandet är det enda sättet att få information.

inte på var enda. sen så kidnappas de ju inte av utomjordingar, utan de är i astrala världar, där världen formas lite av deras egna tankar, så att de kan exempelvis se varelser som ser ut som utomjordingar.

jag önskar att du hade rätt, att allt bara skulle försvinna när man dör, och vi kan vila för evigt, men livet är inte så enkelt.

du kommer troligtvis inte ändra din åsikt när din kropp dör och du lever vidare till andevärlden, för att vi förlorar vanligtvis våra minnen när vi återföds på jorden. jag minns dig från mitt tidigare liv, och då sa du också att det finns inget liv efter döden, men här är du nu igen, medveten om universum, i nuets evighet, även om du är lite annorlunda som person. men det är en del av universum, att allting förändras hela tiden.

Jag respekterar att du har du har din egen tolkning av världen omkring dig än att följa en helt klart människoskapad religion. Dock tror jag du har gått ner dig för mycket i pseudovetenskap och annat skräp. Tror du även att vanliga drömmar är en portal in i andra dimensioner?
Citera
2012-12-13, 10:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
problemet med idén om icke-existens efter döden är att det finns inga bevis för det.

Det behövs inga 'bevis' öht mot fabulationer. Lär dig lite grundläggande logik och epistemologi.

Citat:
vi har bara bevis för existens, så det är mer logiskt att tro att existens finns efter döden också, för att vi har inga bevis på att icke-existens kan existera.

Endast i foliehatts-'logiken'.

Citat:
dessutom, om du tror att du är 'materia' och universum existerar för evigt, borde inte du kunna återfödas igen nån gång efter några googolplex år, om det på någon planet skulle födas någon som har exakt likadan hjärna som du har?

"Det kan inte uteslutas" .... alltså är det en nästan-'verklighet' i Foliehattistania.

Citat:
så även i en materialistisk världsbild är medvetandet evigt, om universum är evigt, eftersom i omedvetandet skulle googolplex år inte kännas som någon tid, så det skulle vara som att man börjar leva direkt efter döden.

Precis .... "det kan inte uteslutas", och sen ordnar vi en serie premisser så dom passar till 'svaret' och abrakadrabra har vi magi som bevisar magi.

Citat:

Ja, man skall akta sig för dom onda materialister, men frånsett det är dom fantastiska att ha till att bygga upp strawmanna argument omkring.
Citera
2012-12-13, 12:00
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
vi har bara bevis för existens, så det är mer logiskt att tro att existens finns efter döden också, för att vi har inga bevis på att icke-existens kan existera.

Med samma logik kan vi därmed slå fast att (eftersom det finns i nuvarande existens) det i livet efter detta sannolikt kommer finnas:
- Felix tomatketchup
- pedofili
- Sex and the city
- Volvo 240
- Mobiltelefoner

Same, same...but different med andra ord?
Citera
2012-12-13, 12:25
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi

Med samma logik kan vi därmed slå fast att (eftersom det finns i nuvarande existens) det i livet efter detta sannolikt kommer finnas:
- Felix tomatketchup
- pedofili
- Sex and the city
- Volvo 240
- Mobiltelefoner

Man borde även kunna förutspå att alla förlopp ser likadana ut i efterlivet eftersom all existens som finns här måste finnas där. Loop.
Citera
2012-12-13, 12:28
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi

Självklart; enligt foliehatts-logiken kommer detta finnas/inte finnas:

Citat:
- Felix tomatketchup

Astral tomatketchup, gjort på 'själerna' av tomater, som avvaktar en ny inkarnation.

Citat:
- pedofili

Inom new-age'ismen finns det som bekant 'unga själer', man kan roa sig med.

Citat:
- Sex and the city

"Go take a room", UTANFÖR 'pärlaporten'.

Citat:
- Volvo 240

Outdated. Numera krävs det elektroniska mojänger för att det skall vara legitimt enligt 'kvantum-religionerna'

Citat:
- Mobiltelefoner

Vad ska' vi ha' dom för, när "allt är étt" och det finns telepati?

Citat:

'Argumenten' ändrar sig så gott som aldrig. Det är endast den semantiska paketeringen som ..... vanligen en dekad eller två för sent ..... försökar hänga med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in