2011-09-26, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skitstorm
Som titeln lyder så vill jag alltså ha ett enda bevis, och inget skitsnack som "Min kompis som är kristen blev av med en sjukdom". Jag vill ha ett konkret bevis som pekar på att just den kristna guden finns.
Konkret bevis, som du accepterar utan tro?
Sorry,aint gonna happen.
Dessutom, varför frågar du inte i någon av de hur-många-som-helst-andra-trådar i detta ämne som redan finns?
Citera
2011-09-26, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skitstorm
Som titeln lyder så vill jag alltså ha ett enda bevis, och inget skitsnack som "Min kompis som är kristen blev av med en sjukdom". Jag vill ha ett konkret bevis som pekar på att just den kristna guden finns.

Sätt dig in i profetiorna i Daniels bok som sträcker sig till vår tid, men det kanske du inte räknar som "ett enda bevis" utan flera?
Citera
2011-09-26, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Så du klagar på att folk debatterar grundpåståendet i ett.. diskussionsforum?
Nej, jag klagar på att folk om och om och om igen frågar efter bevis när hela konceptet bygger på att man ska tro. Om vi för diskussionens skull utgår från att Bibeln är sann så sa Gud till Noa att han ska dränka hela världen om inte människorna bättrar sig, och så gav han Noa i uppdrag att tala om detta för människorna. De trodde honom inte, alltså dränkte Gud världen. Man tycker ju att han precis lika gärna kunnat uppenbara sig på himlen så att alla kunde se och höra hans ord, och därigenom ta ett beslut om de skulle bättra sig eller inte, men nu valde han att låta folk tro eller inte tro. Alltihop handlar ju om en avsaknad av bevis, alltså går det inte att idag efterfråga bevis heller. Det är en så otroligt tröttsam diskussion, och knappast särskilt ny heller.

Det finns inga bevis vare sig för eller emot, bara en tro på att det förhåller sig på det ena eller andra viset. Diskutera den tron istället för ett hårdnackat efterfrågande av bevis, det blir bara dumt.
Citat:
Ursprungligen postat av qawser
Fast om gud finns så går det visst att bevisa dennes existens.
Om gud inte finns så kan man självklart inte bevisa att denne finns men man kan heller inte bevisa att denne inte finns.
Så det är en viss skillnad på att fråga efter bevis på något som folk påstår existera, och att fråga efter bevis på att något inte existerar från någon som säger att det inte existerar.
Jaså? Nu utgår du ifrån en tro att Gud inte finns. Du kan helt omöjligt säga med 100% säkerhet att det inte finns en gud i någon form, även om du säger veta att så är fallet så är det inte någon vetenskaplig kunskap du sitter inne med. Du tror att gud inte finns. Hela guds eventuella existens bygger på att han befinner sig utanför vår värld, vi kan därmed inte efterfråga bevis på hans existens från de troende. Det är ju inte så att det någonstans skulle finnas ett fotografi av gud, eller att han skulle vara bosatt i en grotta utanför Jerusalem och således skulle kunna hittas där. Vilken typ av bevis är det ni vill ha? Det är bara dumt...
Citat:
Ursprungligen postat av nutkjell
Att då som troende försöka påvisa att ens gud är på riktigt och faktiskt finns blir ju då meningslöst, tycker du inte? Om det nu inte ens går att ens bevisa dess existens så lär ju tilltron til denna existens ligga på något tvivelaktiga grunder i samma mening som att jag likväl kan hävda att jag tror på spagettimonstret och att denna minsann är något som är objektivt sant och därav på riktigt, men som ändock vare sig går att bevisa eller motbevisa. Samt att jag för sakens skull kan berättiga existensen av denne genom ickeverifierbara anekdoter och en tjock bok.

Jag förstår naturligtvis konceptet att "tro", men min poäng är att det enligt ditt resonemang blir ganska intellektuellt ohederligt.

Därav inte sagt att jag heller utesluter existensen av en gud, även om jag finner det osannolikt.

Utveckla gärna hur du ser på det hela.
Finns inte så mycket mer att utveckla tycker jag, du sammanfattar det ganska bra. Jag håller med dig hela vägen.
Citera
2011-09-26, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GJJ

Jaså? Nu utgår du ifrån en tro att Gud inte finns. Du kan helt omöjligt säga med 100% säkerhet att det inte finns en gud i någon form, även om du säger veta att så är fallet så är det inte någon vetenskaplig kunskap du sitter inne med. Du tror att gud inte finns. Hela guds eventuella existens bygger på att han befinner sig utanför vår värld, vi kan därmed inte efterfråga bevis på hans existens från de troende. Det är ju inte så att det någonstans skulle finnas ett fotografi av gud, eller att han skulle vara bosatt i en grotta utanför Jerusalem och således skulle kunna hittas där. Vilken typ av bevis är det ni vill ha? Det är bara dumt...

Ja, det som finns går att bevisa på ett eller annat sätt.
Precis som du tror att enhörningar inte finns. Ingen kan säga med 100% säkerhet att enhörningar inte finns. Vad har det med saken att göra?
Fast jag utgår inte från en tro att gud inte finns.
Jag utgår från att inte tro att en gud existerar.
Det är en skillnad på att tro att gud inte existerar och att inte ha någon tro på guds existens.
Citera
2011-09-26, 13:06
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vavere
Är själv icke-troende och jag frågar mig hur så otroligt många icke-troende på denna planet skulle kunna ha fel?

Ni tror på gud, ni vet inte att han finns, eftersom inga bevis någonsin har, eller kommer att tas fram.

Om du, eller någon annan troende, ger mig ett enda bevis - ETT (1) - på att gud existerar så accepterar jag det. Det ska inte vara något snack om att "jag känner honom inom mig" eller något sådant. Men den här frågeställningen har ställts så många gånger förut, och svaren man får är svammel, svammel och mer svammel.

Oavsett vad vi ger dig för typ av bevis på Gud, så kommer det inte att accepteras som ett bevis för dig, eftersom du måste ha tron för att kunna se bevisen. Den ateistiska världsbilden och den Kristna världsbilden tittar på samma värld, men ser olika saker. För att du skall kunna se världen med mina ögon så måste du först tro på Fadern, Sonen och Den helige Ande.

För då kommer du att se genom tron att Gud har skapat världen, och oss som lever i den. Allting som finns runt omkring oss har en mening, därför att Gud från början har skapat allting. Vi får Frid med Gud och har därför inte längre dåligt samvete över saker som vi innan har gjort, därför att Gud har förlåtit oss. Vi blir fria i Kristus.

Det finns ett bibelställe som är väldigt intressant och det är Romarbrevet 2:14-15

"Hedningarna har inte lagen, men om de av naturen fullgör lagens krav, då är de sin egen lag fast de saknar lagen. Därmed visar de att det som lagen kräver är skrivet i deras hjärtan; om det vittnar också deras samvete och deras tankar när tankarna anklagar varandra och försvarar sig."

Alla vi människor har begått synder, vi har begått misstag som vi ångrar. Här förklarar Paulus att i våra hjärtan så finns det - man skulle kunna kalla det för en rättegångsprocess där vi både anklagar oss själva men också försvarar oss. Som tex. Varför gjorde jag såhär mot min kompis? Vad dum jag var nu. Och sedan kommer den andra tanken: Men det var hon som började.

Det dåliga samvetet är domen över oss själva, och utifrån ett ateistiskt perspektiv hur förklaras detta dåliga samvete om man tex. vet att man har gjort något dumt i det fördolda, men som ingen kommer att få reda på? Man har dåligt samvete även om ingen annan känner till det som man har gjort. Ungefär som att man innerst inne vet och känner att någon som man inte har sett har sett precis allting.

Det vore intressant att höra detta från ett ateistiskt perspektiv!
Citera
2011-09-26, 13:19
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Oavsett vad vi ger dig för typ av bevis på Gud, så kommer det inte att accepteras som ett bevis för dig, eftersom du måste ha tron för att kunna se bevisen. Den ateistiska världsbilden och den Kristna världsbilden tittar på samma värld, men ser olika saker. För att du skall kunna se världen med mina ögon så måste du först tro på Fadern, Sonen och Den helige Ande.

För då kommer du att se genom tron att Gud har skapat världen, och oss som lever i den. Allting som finns runt omkring oss har en mening, därför att Gud från början har skapat allting. Vi får Frid med Gud och har därför inte längre dåligt samvete över saker som vi innan har gjort, därför att Gud har förlåtit oss. Vi blir fria i Kristus.

Det finns ett bibelställe som är väldigt intressant och det är Romarbrevet 2:14-15

"Hedningarna har inte lagen, men om de av naturen fullgör lagens krav, då är de sin egen lag fast de saknar lagen. Därmed visar de att det som lagen kräver är skrivet i deras hjärtan; om det vittnar också deras samvete och deras tankar när tankarna anklagar varandra och försvarar sig."

Alla vi människor har begått synder, vi har begått misstag som vi ångrar. Här förklarar Paulus att i våra hjärtan så finns det - man skulle kunna kalla det för en rättegångsprocess där vi både anklagar oss själva men också försvarar oss. Som tex. Varför gjorde jag såhär mot min kompis? Vad dum jag var nu. Och sedan kommer den andra tanken: Men det var hon som började.

Det dåliga samvetet är domen över oss själva, och utifrån ett ateistiskt perspektiv hur förklaras detta dåliga samvete om man tex. vet att man har gjort något dumt i det fördolda, men som ingen kommer att få reda på? Man har dåligt samvete även om ingen annan känner till det som man har gjort. Ungefär som att man innerst inne vet och känner att någon som man inte har sett har sett precis allting.

Det vore intressant att höra detta från ett ateistiskt perspektiv!

Empati, att förstå sig in i någon annans situation och känna deras smärta?
Uppfostran som gör att man känner sig nervös om man gjort fel?
Evolution där beteende som uppmuntrar stambildning har trängt ut andra beteenden och ligger kvar i ens genetiska arv?

Det är ju den gamla frågan, om gud inte ger dig moralitet, var får du den då ifrån? i annan form.

Jag gillar ditt argument i början; för att ha tro måste du först ha tro. Fungerar det bra tycker du?
Citera
2011-09-26, 13:22
Medlem
Citat:
Empati, att förstå sig in i någon annans situation och känna deras smärta?
Uppfostran som gör att man känner sig nervös om man gjort fel?
Evolution där beteende som uppmuntrar stambildning har trängt ut andra beteenden och ligger kvar i ens genetiska arv?

Det är ju den gamla frågan, om gud inte ger dig moralitet, var får du den då ifrån? i annan form.
Varför har inte djur moral, etiska principer, samvete osv? Ställde den frågan i en annan tråd, minns inte till vem, men fick inget svar.
Citera
2011-09-26, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iluzja
Varför har inte djur moral, etiska principer, samvete osv? Ställde den frågan i en annan tråd, minns inte till vem, men fick inget svar.

(vissa) djur har faktiskt moral, inte en lika intelligent sådan som vi människor, men dock. Men jag skulle svara att det djuren inte behöver moral och samvete på samma sätt som vi människor gör, eftersom att dom inte lever som vi. Evolution.
Citera
2011-09-26, 14:00
Medlem
Du säger att vi måste först tro på fadern sonen och den heliga anden?
Jesus gör anspråk på att vara guds son, men den helige anden gör inga sådana anspråk. Vilka kriterier uppfyller Jesus som son, som den helige anden inte gör? För några tusen års sen så dyrkade vi solen efter det så kom asatron därefter kom kristendomen. Jag undrar vad vi tror på om femhundra år? Därtill så är hela mänsklighetens historia fylld med alla möjliga skapelseberättelser och gudar av allahanda slag, blandat med lite tomtar och troll, så det här med tro är inge vidare tillförlitligt när det gäller att ta reda på vad som är sant. Av precis samma anledning så tror jag inte på att professor Bertrand Russell har en osynlig och totalt oupptäckbar tekopp som åker i omloppsbana runt Venus inte heller tro jag på dess modernare variant det flygande spagettimonstret, men jag har skäl att tro att det kommer att bli en ny dag i morgon, för den tron har bevistas att den är sann från ”tidernas begynnelse” upp till nu, och jag har inget skäl att tro att det inte kommer att vara sant i morgon. Jag kan inte var helt säker på det men det har definitivt en mycket högre sannolikhet att vara sann, än en masa godtyckliga gudasagor!
Citera
2011-09-26, 14:09
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iluzja

Det har dem väl? Flockbeteenden är väl dokumenterat, dock verkar vi ju ha tagit ett evolutionssteg som gör oss annorlunda från djuren, men djur har empati, samvete och får också uppfostran.
Citera
2011-09-26, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SeinundZeit
(vissa) djur har faktiskt moral, inte en lika intelligent sådan som vi människor, men dock. Men jag skulle svara att det djuren inte behöver moral och samvete på samma sätt som vi människor gör, eftersom att dom inte lever som vi. Evolution.
Vilka djur? Och hur vet man att de har moral?
Om vi utvecklats från apor, eller är "släkt" med dem, varför finns det då apor kvar? Förutsätter inte evolution att den starkaste överlever, att det primitiva utvecklas, svaga lämnar plats för starkare art?
Och varför behöver vi människor moral, samvete osv?
Citera
2011-09-26, 14:43
Medlem
Citat:
Det har dem väl? Flockbeteenden är väl dokumenterat, dock verkar vi ju ha tagit ett evolutionssteg som gör oss annorlunda från djuren, men djur har empati, samvete och får också uppfostran.
Hur vet man att djur har empati och samvete..? Och kan skilja det från drift, instinkt och en nedärvd förmåga (eller förvärvad), att lära sig överleva i naturen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in