Citat:
Ursprungligen postat av Heladageniskogen
Fortsätter svara här, orkar inte ordbajsa så att tråden passar ämnet.
https://www.flashback.org/t1867259p8 (början av diskussionen)
Men det har inget med representativt urval eller peer-review att göra, det är bara något ni använder för att bortförklara vetenskapliga studier som inte passar eran världsbild. Det finns inga nämnvärda fel som falsifierar varenda studie om homosexuellas hjärnstruktur.
Svar nej. Peer-review innebär att man granskar att det inte finns några brister i metodavsnittet, att tabeller och resultat presenteras enligt gällande mall, exempelvis APA 5 för psykologi. Representativt urval innebär att man genom urvalsmetoden har såpass många, helst utvalda med randomiserat urval, respondenter att man kan generalisera till den population man önskar uttala sig om. Vidare finns det individuella skillnader i hjärnstruktur, urvalet i studien är 20 homomän och 20 homokvinnor från viss stad i Sverige. Man kan knappt uttala sig om alla homosexuella i den staden än mindre generalisera till nationsnivå och absolut inte generalisera till att det gäller hela världen. Resultatet gäller för de man undersökt, vad som påpekas är att studien har en begränsad generaliserbarhet. Det är vanligare med vänsterhänthet hos homosexuella men i studien har man bara högerhänta.
Citat:
Varför skulle det inte gälla alla homosexuella i världen? Svara på det till att börja med. Vad skiljer dessa homosexuella i studien så mycket?
Människor världen över skiljer sig på många olika sätt, bland annat lever de i olika samhällen och har olika livssituationer eftersom att yttre stimuli påverkar hjärnstrukturen (neuroplasticitet) så kan man inte generalisera en begränsad undersökning till att gälla olika samhällen. Man måste ha större urval från olika länder för att uttala sig om alla homosexuella i världen.
Citat:
För övrigt är det hundratals kanske tusentals personer man studerat i alla studier i ämnet, bara den där man använde AIDS-hjärnor var på flera hundra. Alla dessa hundra homosexuella inte representativa? Höll på att säga "min röv att de inte är" men kom på att det var fel tråd för det...

Jaså, länka gärna till de studierna så jag får granska dem, vidare så är det enda man kommit fram till att homosexuella mäns hjärnlateralisation liknar heterosexuella kvinnors emedan homosexuella kvinnors hjärnlateralisation liknar heterosexuella mäns.
Citat:
Påverkar, inte lägger grunden för alla skillnader, det är en djälva skillnad du.
Vidare finns det kemiska och biologiska skillnader mellan könen ifrån fosterstadiet så du kan stoppa upp ditt genustrams om "kön existerar inte allt är socialt blabla" tack.
Kön existerar jag har aldrig sagt annat, men däremot har jag påpekat att livsstilar och yttre stimuli påverkar hjärnstrukturen och att kvinnors livsstil i moderna samhällen är socialt konstruerad och att män som väljer liknande livsstilar då kan få liknande kopplingsmönster mellan nervcellerna. Du trodde dock i ett annat inlägg att de hade olika "hjärndelar".
Citat:
Varför inte då? Det är inte socioqueergenusmässigt kompatibelt att anse att det finns sociala normer inbyggda i alla högre tänkande flockdjur förutom människan?
Normaliteten definieras utifrån det avvikande. Under olika epoker har olika beteenden och livsstilar ansetts normala, det är inte medfött snarare är det ett resultat av de värderingar som samhället delar. Du försöker peka ut en tidpunkt i samhällens historia som naturlig, jag påpekar då att du saknar belägg för det.
Citat:
Fast mer eller mindre alla homosexuella har ju vuxit upp som män och tvingats att leva som heterosexuella män hela livet. Du menar att om jag skulle suga kuk i kväll skulle jag få en kvinnlig hjärna?

Ja, för allt i en livsstil handlar ju om sex

Vidare så "i kväll" menade jag inte, snarare om du lever större delen av ditt liv eller i flera år på ett vis så kommer det påverka din hjärnstruktur. Exempelvis, om du börjar spela ett instrument och övar flitigt i ett år så kommer dina kopplingsmönster mellan nervcellerna i hjärnan att förändras tack vare neuroplasticiteten.
Hur finns fenomenet transexualitet för övrigt och hur kommer det sig att även de har en annorlunda hjärna? De lever ju inte kvinnligt till en början utan lider av att inte få leva som kvinnor.
Citat:
Sedan är det bara din egen hypotes att det är livstilen som har förändrat homosexuellas hjärnor, den vetenskapliga teorin säger att det naturligtvis är tvärt om.
Svar nej, forskningen säger enbart att det finns en skillnad. Att det är homosexuellas hjärnor som orsakat livsstilen är din egen teori som du saknar belägg för.
Citat:
Typiskt med personangrepp ifrån kulturmarxister som inte kan hantera när deras genustrams möter verkligheten.

Jag har lite till övers för genus då det är ett väldigt tråkigt och tjatigt ämne, vidare så har du inga belägg för ditt tramsande. Min egen åsikt om dig är just att du är en imbecill fåne eftersom att du inte har någon som helst kunskap om forskningsmetodik eller kan läsa forskningen. Snarare sitter du och kladdar med wikipedialänkar när du inte hittat någon abstract på google. Du har faktiskt citerat mig i en annan tråd med hopp om att jag inte skulle se det eftersom att du är för inkompetent för att bemöta mig i den andra tråden.