2011-10-11, 11:22
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stebe2
Där dök den där myten 10% upp igen. Någonstans nån gång har det nog smygit sig in en nolla som inte hör hemma där. 1% är nog närmare verkligheten.
Men jag har också sett siffran i skolmaterial från rfsu om jag minns rätt.
eftersom det inte finns några entydiga kriterier för vem som ska anses vara homo- och heterosexuell och det inte förs några register går det inte att komma med några säkra procentsatser. alla siffror i det här sammanhanget är mer eller mindre väl grundade uppskattningar. uppgiften om tio procent går tillbaka till en vetenskaplig undersökning genomförd av alfred kinsey någon gång efter andra världskriget och tar, om jag minns rätt, sikte på andelen män som någon gång fantiserat om sexuellt umgänge med en annan man.

finns det något underlag för din uppskattning?
Citera
2011-10-11, 13:36
Medlem
u_n_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stebe2
Där dök den där myten 10% upp igen. Någonstans nån gång har det nog smygit sig in en nolla som inte hör hemma där. 1% är nog närmare verkligheten.
Men jag har också sett siffran i skolmaterial från rfsu om jag minns rätt.

Ja huruvida de där 10%en stämmer eller inte vet jag inte men om man skulle gå efter den % som någon gång haft sexuella tankar om någon av samma kön så skulle nog siffran ligga på 80-90%. Personligen så hatar jag att sätta stämpel på att man är det ena eller det andra men öppet homosexuella som bara vill leva med någon av samma kön kanske är närmare 1% än 10%. Sedan hur många som regelbundet har fantasier om samkönade kan mycket väl vara 10% och mer därtill men det är ju en definitionsfråga.
Citera
2011-10-11, 13:46
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av u_n_me
Ja huruvida de där 10%en stämmer eller inte vet jag inte men om man skulle gå efter den % som någon gång haft sexuella tankar om någon av samma kön så skulle nog siffran ligga på 80-90%. Personligen så hatar jag att sätta stämpel på att man är det ena eller det andra men öppet homosexuella som bara vill leva med någon av samma kön kanske är närmare 1% än 10%. Sedan hur många som regelbundet har fantasier om samkönade kan mycket väl vara 10% och mer därtill men det är ju en definitionsfråga.
Man kommer onekeligen att tänka på Magnus Uggla i filmen G: "”Några procent hit och dit, det har väl alla!”"

http://foorortsungar.blogg.se/images/2011/g_54875116_164677135.jpg

http://foorortsungar.blogg.se/images/2011/g_gemenskap_164677730.jpg
Senast redigerad av StefanHeterJag 2011-10-11 kl. 13:48.
Citera
2011-10-12, 18:58
Medlem
namnskylts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liddiz
tjena , funderade på om homosexualitet kan gå vidare från föräldrar eller syskon?

Kanske inte ärvas i genetisk mening, men jag såg någon BBC-dokumentär som menade att risken för homosexualitet öka ju fler äldre syskon man hade. Särskillt farligt är det att vara lillebror till många storebröder.

VARNING BRAINSTORMING:
Ur en psykologisk analys kan jag tänka mig att rangen i sykonskaran är viktig, då den skapar ens sociala miljö. Är man kille och födds långt ner i syskonskaran blir man per automatik underordnad de andra. Denna underdånighet skapar "trauman" vilket får en att likt kvinnor söka skydd hos starka män (ni fattar). Man ärras från födseln att man inte är stark nog själv och måste underkasta sig andra. Denna sociala situationen är betydande nog för att rubba hormonbalansen. Sedan kan tilläggas att yngre söner utsätts för mer östrogen än äldre söner, genom att mammans kropp blir mer motståndskraftig för testosteron för varje manligt foster.

Med kvinnor torde det kanske vara det omvända. Att ju högre upp i syskon skaran man är desto större risk för att bli flata. Just för att man per automatik hamnar i en ledarposition och därmed skapar svårigheter med att underkasta sig mannen.

Flatan börjar identifiera sig med pappan, medan en bögen börjar identifiera sig med mamman. En hetrosexuell identifierar sig med föräldern av samma kön. Eller nåt sånt
Citera
2011-10-14, 13:20
Medlem
Usama Bin Ladin maste varit veldigt naturlig eftesrom han ville forhindra for mycket overbefolkning
Citera
2011-10-14, 14:18
Bannlyst
Har lite svårt att tro homosex existerar i verkligheten, menar då att män blir sexuellt upphetsade av andra män.
Säg vad ni vill, tror i alla fall inte på det.
Citera
2011-10-14, 14:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jacquel
Usama Bin Ladin maste varit veldigt naturlig eftesrom han ville forhindra for mycket overbefolkning

Intressant, var kan man läsa mer om detta.
Därför han blev hängd eller?
Citera
2011-10-14, 17:04
Medlem
robomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gamlerunke
Intressant, var kan man läsa mer om detta.
Därför han blev hängd eller?
Han blev inte hängd. Du tänker på fel kille.
Citera
2011-10-16, 00:01
Medlem
Heladageniskogens avatar
Jag tror att homosexualitet är en hjärnskada som förmodligen inträffar i fosterstadiet i samband med någon sorts hormonellt betingad utvecklingsfas.

Det som definitivt stämmer är att det är en hjärnskada.
http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=130&a=58064&l=sv&newsdep=130

Hoppas man löser gåtan och kan bota/motverka denna hemska sjukdom/hjärnskada!
Citera
2011-10-16, 09:16
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heladageniskogen
Jag tror att homosexualitet är en hjärnskada som förmodligen inträffar i fosterstadiet i samband med någon sorts hormonellt betingad utvecklingsfas.

Det som definitivt stämmer är att det är en hjärnskada.
http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=130&a=58064&l=sv&newsdep=130

Hoppas man löser gåtan och kan bota/motverka denna hemska sjukdom/hjärnskada!

Hoppas man kan bota/motverka islam snart...
Citera
2011-10-16, 16:23
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes
eftersom det inte finns några entydiga kriterier för vem som ska anses vara homo- och heterosexuell och det inte förs några register går det inte att komma med några säkra procentsatser. alla siffror i det här sammanhanget är mer eller mindre väl grundade uppskattningar. uppgiften om tio procent går tillbaka till en vetenskaplig undersökning genomförd av alfred kinsey någon gång efter andra världskriget och tar, om jag minns rätt, sikte på andelen män som någon gång fantiserat om sexuellt umgänge med en annan man.

finns det något underlag för din uppskattning?

Om man ska göra uppskattningen utifrån svenska tv-kändisar hamnar nog siffran på uppåt 30-40%. Och utifrån bonde söker fru kanske 25%. I RFSU-material till skolorna och i informationsfilmer från RFSU säger man att det är 10%. I verkliga livet rör det sig om ca 1 %. Det finns även undersökningar som visar detta om du letar lite.
Om man skulle utöka mätningen på hela jordens befolkning gissar jag att nivån skulle hamna närmare 0,1%. I andra världsdelar kan t ex män vara ganska feminina och ha rätt hög andel österogen utan att ses som homosexuella.
Citera
2011-10-17, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namnskylt
Kanske inte ärvas i genetisk mening, men jag såg någon BBC-dokumentär som menade att risken för homosexualitet öka ju fler äldre syskon man hade. Särskillt farligt är det att vara lillebror till många storebröder.

VARNING BRAINSTORMING:
Ur en psykologisk analys kan jag tänka mig att rangen i sykonskaran är viktig, då den skapar ens sociala miljö. Är man kille och födds långt ner i syskonskaran blir man per automatik underordnad de andra. Denna underdånighet skapar "trauman" vilket får en att likt kvinnor söka skydd hos starka män (ni fattar). Man ärras från födseln att man inte är stark nog själv och måste underkasta sig andra. Denna sociala situationen är betydande nog för att rubba hormonbalansen. Sedan kan tilläggas att yngre söner utsätts för mer östrogen än äldre söner, genom att mammans kropp blir mer motståndskraftig för testosteron för varje manligt foster.

Med kvinnor torde det kanske vara det omvända. Att ju högre upp i syskon skaran man är desto större risk för att bli flata. Just för att man per automatik hamnar i en ledarposition och därmed skapar svårigheter med att underkasta sig mannen.

Flatan börjar identifiera sig med pappan, medan en bögen börjar identifiera sig med mamman. En hetrosexuell identifierar sig med föräldern av samma kön. Eller nåt sånt
Intressant hypotes, dock beror det i detta fallet främst på ökade nivåer av H-Y antigenen i livmodern vilket ökar efter varje pojke som föds.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in