Citat:
Ursprungligen postat av u_n_me
Ja du har missta något. Det ÄR vanligt med homosexualitet inom djurvärlden och då inte bara "sysslor" utan hardcore male on male sex. (likadant hos honor)
http://www.youtube.com/watch?v=LFeXwKnCUNI
Då ska jag ta mig en titt på dokumentären! Jag skriver alltså inte det jag skriver för att jag är homofob, utan för att "argumenten" om homosexualitet inom djurvärlden brukar vara just av den typ som det jag nämnde i det tidigare inlägget. "Två andhannar tar hand om ungar tillsammans och inga honor finns, de är homosexuella!"
Jag kan förresten lika gärna vänta med att posta detta tills jag sett en del av dokumentären, ifall jag har några tillägg...
- Två chimpanshonor som gnider lite kön mot varandra, det kan jag tänka mig. Våra närmare släktingar har ju visat sig kunna göra både
det ena och
det andra.
- De två bläckfiskarna är trams. Det är två hannar visst, men det är djuphavsbläckfiskar av olika arter. De tar inte risken att inte ligga nu när de väl träffar på något som skulle kunna vara en partner. Den som inte tar varje chans kommer få svårt att föra vidare sina gener.
- Vad är grejen med sjöelefanterna? Han pratar om homosexuellt beteende, men att hannar försöker sticka snoppen i ungar av båda könen skulle hos oss människor i alla fall snarare vara pedofili. Det hade inget med homosexualitet att göra.
Nu har jag sett första delen, och frågan jag ställer mig är vad som ska komma ut av allt det här? De visar leopardsälhannar som jagar tillsammans och ägnar sig åt någon slags uppvaktningsdans. Vad vill de visa med det?
Egentligen är nog frågan snarare vad man vill få ut av den här djurparallellen. Att visa vanligheten i djurriket med homosexuellt beteende? I så fall vill jag att filmen börjar med att definiera vad som är homosexuellt beteende, istället för att bara droppa varenda djur man hittat där hannar umgås med varandra över huvud taget.