2011-07-06, 17:25
Medlem
Människan och evolutionen

Evolutionen handlar ju om att den individ som kan producera avkomma och överleva har bäst chans att föra sina gener vidare.

Men hur fungerar det med homosexuella? De "kan" ju inte föra sina gener vidare då de inte vill ha sex med det andra könet. Varför "tillåter" naturen de finnas då?

Har inget emot någon, undrar bara även om det kanske låter idiotiskt men men..

En tanke jag fick bara (Absolut ingen expert inom området och det jag skriver är bara vad som kommer upp på tanken!).
Citera
2011-07-06, 17:45
Medlem
Då måste man ju dra slutsatsen att det inte är ärftligt utan miljön som gör en bög.

Dock finns det ju de som kommit på att de är bögar efter de redan skaffat fru och barn
Citera
2011-07-06, 17:48
Medlem
CamoDrakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndyPro.
Evolutionen handlar ju om att den individ som kan producera avkomma och överleva har bäst chans att föra sina gener vidare.

Men hur fungerar det med homosexuella? De "kan" ju inte föra sina gener vidare då de inte vill ha sex med det andra könet. Varför "tillåter" naturen de finnas då?

Har inget emot någon, undrar bara även om det kanske låter idiotiskt men men..

En tanke jag fick bara (Absolut ingen expert inom området och det jag skriver är bara vad som kommer upp på tanken!).

Homosexualitet är inte genetiskt. Troligast så formas den biten i fostret det kan bero på att modern kanske inte kan förse fostret med rätt dos östrogen/testosteron och liknande hormoner.

Vissa individer både mänskliga och i djurriket får egenskaper som kanske inte är så bra för fortplantning. Så är det bara. I djurriket är det endast en bråkdel som förökar sig. De allra flesta individer dör väldigt unga. Bara de "starkaste" överlever. Men i alla generationer finns det mutationer som kanske inte är fördelaktiga.
Citera
2011-07-06, 22:55
Medlem
kmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jompa123
Då måste man ju dra slutsatsen att det inte är ärftligt utan miljön som gör en bög.
Eller så är det genetiskt betingat, men inte ärftligt, det är en annan möjlighet. Bara för att ta ett exempel (utan några andra paralleller och helt utan att lägga några värderingar i det) så är downs syndrom genetiskt betingat, men inte ärftligt.

Homosexualitet kan för övrigt ha gynnat populationen och därför fyllt en funktion - så att homosexuellas släktingar fått fler barn (rent hypotetiskt). Vilket skulle vara en fördel evolutionärt. Om det skulle vara ärftligt alltså. Det är inte alltid fördelar för individen som selekteras, om individens gener - via släktingar - ändå förs vidare så kan anlagen föras vidare om populationen gynnas, utan att individen själv förökar sig.

Dessutom är det rätt vanligt att homosexuella får barn, på "vanligt" sätt alltså.
Citera
2011-07-06, 23:05
Medlem
najass avatar
Ännu en tråd i ämnet sammanfogad

/mod
Citera
2011-09-27, 14:21
Medlem
robomans avatar
Istället för att starta en ny tråd, och utan att ha läst något i den här tråden, hoppar jag in här för att posta en länk.

På facebook har det nyss poppat upp att posta det här meddelandet: http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/s720x720/304809_264572050242014_136152606417293_851655_1225 420882_n.jpg

Jag vill inte börja gnälla på folk på facebook eftersom man då säkert möts av ett ramaskri. Men...
Vadå 450 arter? Och vadå för homosexualitet? Att hannar tar hand om ungar tillsammans i fall där honorna dött? Det kan ju inte klassas som homosexualitet om man inte verkligen letar efter saker att peka på. Det handlar ju snarare om att öka möjligheterna till överlevnad hos ungarna.

Eller har jag missat något?
Citera
2011-09-27, 18:06
Medlem
u_n_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Istället för att starta en ny tråd, och utan att ha läst något i den här tråden, hoppar jag in här för att posta en länk.

På facebook har det nyss poppat upp att posta det här meddelandet: http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/s720x720/304809_264572050242014_136152606417293_851655_1225 420882_n.jpg

Jag vill inte börja gnälla på folk på facebook eftersom man då säkert möts av ett ramaskri. Men...
Vadå 450 arter? Och vadå för homosexualitet? Att hannar tar hand om ungar tillsammans i fall där honorna dött? Det kan ju inte klassas som homosexualitet om man inte verkligen letar efter saker att peka på. Det handlar ju snarare om att öka möjligheterna till överlevnad hos ungarna.

Eller har jag missat något?

Ja du har missta något. Det ÄR vanligt med homosexualitet inom djurvärlden och då inte bara "sysslor" utan hardcore male on male sex. (likadant hos honor)

http://www.youtube.com/watch?v=LFeXwKnCUNI
Citera
2011-09-27, 18:18
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndyPro.

Är myrsamhällen, bikupor och getingbon evolutionärt undermåliga då? Bara drottningen parar sig, alla andra individer jobbar och dör utan att föra sina gener vidare... Konstigt nog har dessa organismer funnits bra mycket längre än människan och lär finnas kvar långt efter att människan försvunnit igen.
Citera
2011-09-27, 23:50
Medlem
robomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av u_n_me
Ja du har missta något. Det ÄR vanligt med homosexualitet inom djurvärlden och då inte bara "sysslor" utan hardcore male on male sex. (likadant hos honor)

http://www.youtube.com/watch?v=LFeXwKnCUNI
Då ska jag ta mig en titt på dokumentären! Jag skriver alltså inte det jag skriver för att jag är homofob, utan för att "argumenten" om homosexualitet inom djurvärlden brukar vara just av den typ som det jag nämnde i det tidigare inlägget. "Två andhannar tar hand om ungar tillsammans och inga honor finns, de är homosexuella!"

Jag kan förresten lika gärna vänta med att posta detta tills jag sett en del av dokumentären, ifall jag har några tillägg...

- Två chimpanshonor som gnider lite kön mot varandra, det kan jag tänka mig. Våra närmare släktingar har ju visat sig kunna göra både det ena och det andra.
- De två bläckfiskarna är trams. Det är två hannar visst, men det är djuphavsbläckfiskar av olika arter. De tar inte risken att inte ligga nu när de väl träffar på något som skulle kunna vara en partner. Den som inte tar varje chans kommer få svårt att föra vidare sina gener.
- Vad är grejen med sjöelefanterna? Han pratar om homosexuellt beteende, men att hannar försöker sticka snoppen i ungar av båda könen skulle hos oss människor i alla fall snarare vara pedofili. Det hade inget med homosexualitet att göra.

Nu har jag sett första delen, och frågan jag ställer mig är vad som ska komma ut av allt det här? De visar leopardsälhannar som jagar tillsammans och ägnar sig åt någon slags uppvaktningsdans. Vad vill de visa med det?
Egentligen är nog frågan snarare vad man vill få ut av den här djurparallellen. Att visa vanligheten i djurriket med homosexuellt beteende? I så fall vill jag att filmen börjar med att definiera vad som är homosexuellt beteende, istället för att bara droppa varenda djur man hittat där hannar umgås med varandra över huvud taget.
Citera
2011-09-28, 00:00
Medlem
u_n_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Då ska jag ta mig en titt på dokumentären! Jag skriver alltså inte det jag skriver för att jag är homofob, utan för att "argumenten" om homosexualitet inom djurvärlden brukar vara just av den typ som det jag nämnde i det tidigare inlägget. "Två andhannar tar hand om ungar tillsammans och inga honor finns, de är homosexuella!"

Jag kan förresten lika gärna vänta med att posta detta tills jag sett en del av dokumentären, ifall jag har några tillägg...

- Två chimpanshonor som gnider lite kön mot varandra, det kan jag tänka mig. Våra närmare släktingar har ju visat sig kunna göra både det ena och det andra.
- De två bläckfiskarna är trams. Det är två hannar visst, men det är djuphavsbläckfiskar av olika arter. De tar inte risken att inte ligga nu när de väl träffar på något som skulle kunna vara en partner. Den som inte tar varje chans kommer få svårt att föra vidare sina gener.
- Vad är grejen med sjöelefanterna? Han pratar om homosexuellt beteende, men att hannar försöker sticka snoppen i ungar av båda könen skulle hos oss människor i alla fall snarare vara pedofili. Det hade inget med homosexualitet att göra.

Nu har jag sett första delen, och frågan jag ställer mig är vad som ska komma ut av allt det här? De visar leopardsälhannar som jagar tillsammans och ägnar sig åt någon slags uppvaktningsdans. Vad vill de visa med det?
Egentligen är nog frågan snarare vad man vill få ut av den här djurparallellen. Att visa vanligheten i djurriket med homosexuellt beteende? I så fall vill jag att filmen börjar med att definiera vad som är homosexuellt beteende, istället för att bara droppa varenda djur man hittat där hannar umgås med varandra över huvud taget.

Alltså den länken jag postade var inte "beviset" på att det existerar det var en av de tre länkar jag kollade igenom för att visa att det inte är ovanligt. Sedan attdet inte går att jämföra till 100% mot den slags homosex människor har är ju givet. Har läst i illustrerad vetenskap om %-tal inom vissa djurarter men det är inget jag kommer ihåg men det är absolut inte så skrämmande långt från männsikans 10% som jag tror jag hört.
Citera
2011-09-29, 01:55
Medlem
rottenbones avatar
Kan väl bero på att homosexuella förökade sig förrut pga förvirring och förtryck, och att de latenta generna finns i oss.

hmm, finns det någon statistik över vars det är flest % homosexuella i världen? (inb4 Sverige )

bonusfråga: Kan inte alla hormonhärmande medel/P-piller som vi konstant får i oss orsaka mer homosexualitet?
Citera
2011-10-09, 23:17
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av u_n_me
Alltså den länken jag postade var inte "beviset" på att det existerar det var en av de tre länkar jag kollade igenom för att visa att det inte är ovanligt. Sedan attdet inte går att jämföra till 100% mot den slags homosex människor har är ju givet. Har läst i illustrerad vetenskap om %-tal inom vissa djurarter men det är inget jag kommer ihåg men det är absolut inte så skrämmande långt från männsikans 10% som jag tror jag hört.

Där dök den där myten 10% upp igen. Någonstans nån gång har det nog smygit sig in en nolla som inte hör hemma där. 1% är nog närmare verkligheten.
Men jag har också sett siffran i skolmaterial från rfsu om jag minns rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in