Citat:
Ursprungligen postat av johannes
... utan att ha studerat evolutionsteori närmre tycker jag att sådana argument verkar bygga på en grov missuppfattning av evolutionsteorin:
Missuppfattning är inte rätta ordet. Snarare är att så att man inom politik och offentlig debatt förvränger saker och ting så mycket som behövs för att det skall kunna användas för att befrämja den egna saken.
Fakta och sanning har ytterst lite med politik och offentlig debatt att göra. Och den som kommer med sanning blir oftast straffad för det. (Ta t ex de sk kirunasvenskarna som lyckades ta sig tillbaka från Sovjet. De blev misshandlade och utfrysta för att de sa som det var).
Citat:
säger saker som att homosexualitet strider mot syftet med vår existens, vilket då tydligen är fortplantning.
Det man kan säga är att homosexualitet inte leder till avkomma. Särskilt mycket mer känner jag inte till att man kan säga med någon större säkerhet. Det finns en uppsjö mer eller mindre långsökta hypoteser dock.
Citat:
på motsvarande sätt finns det de som vill försvara homosexualitetens existens med evolutionära argument ("lesbiska måsar" kan ruva varandras ägg osv).
Hur säger dom att de lesbiska måsarna fick ägget?
Citat:
såvitt jag förstår strävar inte evolutionsteorin efter att förklara "varför" våra liv ser ut som de gör eller vad syftet med dem är.
Det man söker förklara är processen.
I närbesläktade områden som t ex evolutionary pshychology vill man förstå vad som är genetiskt betingad och vad som inte är det.