Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Hur kan det komma sig att det blir fler och fler, eller i alla fall är lika många, homosexuella i populationerna hela tiden, samtidigt som selektionen till sin innersta natur ser till att dessa aldrig blir flera?
Frågan är intressant. Ja, varför dom finns.
Om homosexualitet var genetiskt betingat är den spontana reaktionen att de skulle dö ut ganska omgående. (Även om de fick barn pga någon slags tvångssituation, skulle den lägre nativiteten sortera bort dom).
En mutation som hämmar fortplantningen lär inte bli lyckosam. Såvida inte den bär med sig en fördel som drastisk ökar sannolikheten för avkomman att överleva. Jag har dock inte hört att det skulle vara så.
På den manliga sidan tror jag att sannolikheten är över genomsnittet att det finns äldre bröder. Något sådant har man inte hittat på kvinnosidan.
En ide som förts fram är att homosexuella hjälper sina (hetro) syskon att ta hand om deras barn och det skulle öka sannolikheten för de barnens överlevnad och de skulle då bära med sig en genuppsättning som ger en viss sannolikhet för homosexualitet.
Ska man förklara det genetiskt så verkar man hamna i sådana (i mitt tycke) lite långsökta förklaringar.
Mina egna erfarenheter av homosexuella (som naturligtvis är ett mycket tunt underlag) är att samtliga varit intresserade av att fortplanta sig med det motsatta könet och någon gång efter tonåren svängt över och blivit homosexuella. (Samtliga efter något slags kärleksmässigt bakslag).
I en värld utan preventivmedel hade dom fortplantat sig. (I ett fall av de jag känner så hade kvinnan redan 2 egna barn).
Det får mig att undra över om inte en vanlig genuppsättning hos oss ger utrymme för att efter viss miljöpåverkan leda till homosexualitet. Kanske efter någon form av stark besvikelse över motsatta könet, men som inte förmår rubba den starka fortplantningsdriften utan bara riktar om den.
Det finns ju människor som har sex med djur också. Och pedofiler. Och det är ju lika fruktlöst. Kanske något snarlikt där.