2010-05-15, 16:32
Medlem
L.A.s avatar
Inte för att ett exempel bevisar något, men jag känner till en person som fick två barn och senare i livet upptäckte att han var bög.
Citera
2010-05-15, 16:47
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Croaton
Selektion påverkar populationer... inte individer. Det kan alltså finnas ett positiv selektionstryck för existensen av ett attribut i en population även om det kanske inte främjar den specifika individens (som besitter attributet) fortplantning.
Du menar att trots att (nästan) samtliga som har egenskapen inte får någon avkomma, så bär resten av population på information som leder till ett positivt selektionstryck? Hur i hela friden kan det gå till?
Citera
2010-05-15, 16:55
Bannlyst
Jag skulle tippa på att det beror på att bisexuella har en svag evolutionär fördel i och med att de lättare kan förställa sig hur både män och kvinnor tänker. Homosexuella uppstår utifrån detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Berengar
Och det skulle för övrigt förklara varför homosexuella inte får homosexuella barn oftare än straighta.

Har du nån källa på det? Jag trodde det var klarlagt att det fanns större benägenhet för homosexualitet i vissa familjer och att det därmed var ärftligt i viss utsträckning.
Senast redigerad av fläskbak 2010-05-15 kl. 16:58.
Citera
2010-05-15, 17:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fläskbak
Jag skulle tippa på att det beror på att bisexuella har en svag evolutionär fördel i och med att de lättare kan förställa sig hur både män och kvinnor tänker. Homosexuella uppstår utifrån detta.

Har du nån källa på det? Jag trodde det var klarlagt att det fanns större benägenhet för homosexualitet i vissa familjer och att det därmed var ärftligt i viss utsträckning.
Javisst, det finns ett flertal undersökningar som bekräftar detta. Här är exempelvis en rapport från American Psychological Association:
http://www.apa.org/pi/lgbt/resources/parenting.aspx
Citera
2010-05-15, 20:10
Medlem
shizophrenics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.A.
Inte för att ett exempel bevisar något, men jag känner till en person som fick två barn och senare i livet upptäckte att han var bög.

Nej, intresset för det andra könet kommer betydligt tidigare än så. Den sexuella attraktionen börjar i puberteten, men självfallet inte de sexuella preferenserna.
Citera
2010-05-15, 22:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av shizophrenic
Nej, intresset för det andra könet kommer betydligt tidigare än så. Den sexuella attraktionen börjar i puberteten, men självfallet inte de sexuella preferenserna.
Ja, det här skriver Mondimore (som jag hänvisade till) om i boken. Nu har jag den inte kvar men han hänvisar till sin egen forskning som visar att majoriteten av genuint homosexuella, den 4-6 procenten av oss alla, märker sin dragning till det egna könet i 3-4årsåldern. Det är precis som du säger, inte fråga om sexuella känslor.
Citera
2010-05-15, 22:07
Medlem
Pushtigbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Du menar att trots att (nästan) samtliga som har egenskapen inte får någon avkomma, så bär resten av population på information som leder till ett positivt selektionstryck? Hur i hela friden kan det gå till?

De får avkomma...
En böjelse för homosex är inget förhinder ifrån att fortplanta sig.
Citera
2010-05-16, 02:52
Medlem
Citat:
Quote från wikipedia:

They found in two large, independent studies that the female relatives of homosexual men tended to have significantly more offspring than those of the heterosexual men. Female relatives of the homosexual men on their mother's side tended to have more offspring than those on the father's side. This indicates that females carrying a putative "gay genes" complex are more fecund than women lacking this complex of genes, and thereby can compensate for any decreased fertility of the males carrying the genes. This is a well known phenomenon in evolution known as "sexual antagonism", and has been widely documented for many traits that are advantageous in one sex but not in the other. This provides solid experimental evidence of how "gay genes" could not only survive but thrive over the course of evolution.
Citera
2010-05-16, 08:55
Medlem
BaalZeBubs avatar
[quote=Akina This is a well known phenomenon in evolution known as "sexual antagonism", and has been widely documented for many traits that are advantageous in one sex but not in the other. [/QUOTE]
Ok, det låter vettigt. Det köper jag!

Så, vilka egenskaper hos kvinnorna är SÅ bra i de fall de överförs till...heterosexuella?
Citera
2010-05-16, 10:02
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Så, vilka egenskaper hos kvinnorna är SÅ bra i de fall de överförs till...heterosexuella?

Jag tänker inte insistera på den här förklaringen, men man kan inte utesluta möjligheten att kvinnor med manliga syskon som var homosexuella förblev barnlösa, kanske tillochmed "ogifta", och därför säkerligen med glädje hjälpte till att ta hand om systerns barn.

Om det är så att kvinnor med dessa presumtiva gaygener får mer barn rent fysiskt så faller det lite måhända.
Citera
2010-05-18, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berengar
Ja, det här skriver Mondimore (som jag hänvisade till) om i boken. Nu har jag den inte kvar men han hänvisar till sin egen forskning som visar att majoriteten av genuint homosexuella, den 4-6 procenten av oss alla, märker sin dragning till det egna könet i 3-4årsåldern. Det är precis som du säger, inte fråga om sexuella känslor.
Vad betyder "dragning till det egna könet" i det här sammanhanget.
Gäller det i tonåren också? Skulle då "homosexuella" tonåringar ha "dragning till det egna könet" men fortplantningsdriften skulle gälla motsatta könet? För att sedan växla över till det egna könet i 20-30-40 års åldern?

(Det blev lite kryptiskt formulerat, så jag frågar för att jag inte riktigt förstår vad som menas).
Citera
2010-05-18, 21:51
Medlem
Citat:
Hur kan det komma sig att det blir fler och fler, eller i alla fall är lika många, homosexuella i populationerna hela tiden, samtidigt som selektionen till sin innersta natur ser till att dessa aldrig blir flera?
Frågan är intressant. Ja, varför dom finns.
Om homosexualitet var genetiskt betingat är den spontana reaktionen att de skulle dö ut ganska omgående. (Även om de fick barn pga någon slags tvångssituation, skulle den lägre nativiteten sortera bort dom).

En mutation som hämmar fortplantningen lär inte bli lyckosam. Såvida inte den bär med sig en fördel som drastisk ökar sannolikheten för avkomman att överleva. Jag har dock inte hört att det skulle vara så.

På den manliga sidan tror jag att sannolikheten är över genomsnittet att det finns äldre bröder. Något sådant har man inte hittat på kvinnosidan.

En ide som förts fram är att homosexuella hjälper sina (hetro) syskon att ta hand om deras barn och det skulle öka sannolikheten för de barnens överlevnad och de skulle då bära med sig en genuppsättning som ger en viss sannolikhet för homosexualitet.
Ska man förklara det genetiskt så verkar man hamna i sådana (i mitt tycke) lite långsökta förklaringar.

Mina egna erfarenheter av homosexuella (som naturligtvis är ett mycket tunt underlag) är att samtliga varit intresserade av att fortplanta sig med det motsatta könet och någon gång efter tonåren svängt över och blivit homosexuella. (Samtliga efter något slags kärleksmässigt bakslag).

I en värld utan preventivmedel hade dom fortplantat sig. (I ett fall av de jag känner så hade kvinnan redan 2 egna barn).

Det får mig att undra över om inte en vanlig genuppsättning hos oss ger utrymme för att efter viss miljöpåverkan leda till homosexualitet. Kanske efter någon form av stark besvikelse över motsatta könet, men som inte förmår rubba den starka fortplantningsdriften utan bara riktar om den.

Det finns ju människor som har sex med djur också. Och pedofiler. Och det är ju lika fruktlöst. Kanske något snarlikt där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in