2010-05-19, 05:04
Medlem
Blå Rutas avatar
Det verkar som om homosexualitet beror på hormonnivåer vid vissa tillfällen under graviditeten. Det är ju vanligare att män som har många storebröder är homosexuella, vilket tolkas som att mammans kropp blivit bättre på att hantera dom höga testosteronnivåer ett mansfoster orsakar. Men det kan säkert finnas mängder med olika anledningar, olika tillfällen som orsakar samma sak och liknande. Tror det är väldigt komplicerat.

Men om det har med hormoner att göra så kan det mycket väl vara en sorts trade-off mellan olika egenskaper. Kvinnor med lägre testosteronnivåer (och därmed snyggare) kanske får fler homosexuella barn. Eller så kanske det är så att kvinnor med högre nivåer får fler homosexuella barn, men dom sönerna som ändå inte blir homosexuella får större framgång. Kan bero på precis vad som helst.
Citera
2010-05-20, 00:56
Medlem
Jag tror folk ger alldeles för stor vikt år arv/miljö. Slump/sannolikhet är enligt min mening troligen större faktor bakom diversiteten inom en art än dessa två tilsammans.
Citera
2010-05-24, 20:12
Medlem
Men om man tänker såhär: Man upptäcker att man är bög vid 20 års åldern, sen slår man i huvudet och blir helt nollställd (tappar minnet och allt från födseln till denna ålder) och sen tränar man upp talförmåga och allt. Blir man bög sen också när man är fullt förstående och full rörelse?
Citera
2010-05-24, 20:13
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lakko12
Men om man tänker såhär: Man upptäcker att man är bög vid 20 års åldern, sen slår man i huvudet och blir helt nollställd (tappar minnet och allt från födseln till denna ålder) och sen tränar man upp talförmåga och allt. Blir man bög sen också när man är fullt förstående och full rörelse?

Hahaha! Jag vet inte om det är korkat eller genialiskt men jag skrattade i alla fall högt.
Citera
2010-05-24, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krusdat
Jag tror folk ger alldeles för stor vikt år arv/miljö. Slump/sannolikhet är enligt min mening troligen större faktor bakom diversiteten inom en art än dessa två tilsammans.
Hm, vilken slump är det du då tänker på?
Citera
2010-05-24, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blå Ruta
Kvinnor med lägre testosteronnivåer (och därmed snyggare)
Vet du om det finns något stöd för att kvinnor med låg testosteronnivå uppfattas som attraktivare av män. Och var man isf kan hitta resultaten.
Citera
2010-05-25, 07:31
Medlem
kmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shizophrenic
Det visar mot att man föds homosexuell, men naturligtvis är det mycket svårt att bevisa det här på ett eller annat sätt. Om människans sexualitet var plastisk skulle man kunna förändra den, vilket bevisligen inte är någonting som människor är kapabla att göra.
Nej, det säger faktiskt ingenting om ifall man föds som homosexuell eller inte. Ett attribut, eller en läggning, kan vara medfött utan att vara ärftligt.

Jag säger inte att det är så i det här fallet, men det är två helt olika saker i alla fall.
Citera
2010-05-25, 08:11
Medlem
DenLedes avatar
Kan inte en mer accepterad hållning av samhället gentemot homosexualitet ha betydelse för att defekta homo-gener försvinner?

På den tiden det var skamligt och förbjudet, hemlighöll många homosexuella sin läggning och gifte och skaffade barn med någon av motsatt kön. Allt för att passa in i normen.
Vilket i sin tur gjorde att homosexualitet spred sig istället för att självdö.

På så sätt borde homosexualitet minska i omfattning i framtiden. Förutsatt att dom inte försöker fortplanta sig med hjälp av insemination och surrogatmammor.
Citera
2010-05-25, 21:24
Medlem
kmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Kan inte en mer accepterad hållning av samhället gentemot homosexualitet ha betydelse för att defekta homo-gener försvinner?

På den tiden det var skamligt och förbjudet, hemlighöll många homosexuella sin läggning och gifte och skaffade barn med någon av motsatt kön. Allt för att passa in i normen.
Vilket i sin tur gjorde att homosexualitet spred sig istället för att självdö.

På så sätt borde homosexualitet minska i omfattning i framtiden. Förutsatt att dom inte försöker fortplanta sig med hjälp av insemination och surrogatmammor.
Eller så är det helt enkelt inte ärftligt. Bara medfött.
Citera
2010-05-25, 22:13
Medlem
penol700s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kmer
Eller så är det helt enkelt inte ärftligt. Bara medfött.
Finns det några riktiga bevis för att så skulle vara fallet? Medfött eller genetiskt alltså.
Citera
2010-05-25, 22:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av penol700
Finns det några riktiga bevis för att så skulle vara fallet? Medfött eller genetiskt alltså.

Det finns väl i alla fall mer bevis för att det inte skulle vara genetiskt X) Medfött är en annan sak, så mycket vi inte vet om psyket...
Citera
2010-05-25, 22:53
Medlem
penol700s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landmarc
Medfött är en annan sak [än genetiskt]
Är det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto