2022-06-24, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja detta var praxis på den här tiden att en försvunnen person blev dödförklarad den sista dagen i samma månad som han senast sågs och tio år efter det årtal då försvinnandet skedde. Det mest märkliga ang. BA är helt klart datumet. Ett minst sagt mycket märkligt och udda datum.

Det verkar nästan som om tingsrätten ansåg att BA levde en vecka efter att han sågs för sista gången den 1 maj 1973. Vad nu detta kan ha varit?

Ja det är verkligen superunderligt. Jag får kontakta Stockholms tingsrätt på måndag och se om jag kan få fram handlingarna. Men först skall här firas midsommar. Skål och glad midsommar på er alla, ja även du TLarsson även om vi inte alltid drar jämnt!
Citera
2022-06-24, 20:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Glad midsommar till er alla.

Citat:
Ursprungligen postat av WisbyPils
Ja det är verkligen superunderligt. Jag får kontakta Stockholms tingsrätt på måndag och se om jag kan få fram handlingarna. Men först skall här firas midsommar. Skål och glad midsommar på er alla, ja även du TLarsson även om vi inte alltid drar jämnt!

Även jag önskar er alla aktiva i denna tråd en glad midsommar.

Dessa handlingar kanske inte längre befinner sig hos Stockholms tingsrätt? Dessa kan befinna sig hos ev. Riksarkivet eller hos polisen i Stockholm. Polisen i Stockholm behåller i a f olösta försvinnanden som har skett i Stockholm.
Senast redigerad av Skaraborg2 2022-06-24 kl. 20:40.
Citera
2022-06-24, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WisbyPils
Det är en dokumentär under produktion just nu som kommer på Svt i höst. GW verkar hålla sig på fastlandet.

Bulvanen dömdes till fängelse ett par år senare efter att han försökt sticka ned en fransman som hade ihop det med hans dåvarande sambo. På 90-talet gick han med i Jehovas vittnen och startade ett vårdboende som tog emot alla möjliga psykfall, knarkare, våldtäktsmän och mördare. Dom höll sig lugna då dom var livrädda för Bulvanen. Men boendena missköttes å det grövsta och Bulvanen struntade i att betala skatt, så verksamheten stängdes ned av myndigheterna. Något senare blev Bulvanen ihop med en kvinna från Thailand. När dom var på semester i Hong Kong ramlade det ned en balkong i huvudet på dom båda. Kvinnan blev värst skadad och blev gravt handikappad. Bulvanen tog på sig att vara personlig assistent till henne, men hon dog ett par år senare hemma i Sverige. Elaka tungor har påstått att Bulvanen på något sätt låg bakom balkong-olyckan eller kvinnans senare död men vad jag vet finns det inget som helst belägg för att det skulle vara så. Förutom detta så blåste han även en hel del personer på pengar. Värst tror jag nån bror råkade ut som blev av med sitt livs besparingar i princip. Men mig veterligen utreddes han aldrig för något mer mord eller försvinnande.

Mycket intressant. Vem tror du är den skyldiga ? Tror du bulvanen skulle kunnat varit en seriemördare alltså att de finns möjlighet att han dödat exempelvis någon av Selma, Sven , thailändskan , Adolfsson eller någon annan ? Eller tror du det är osannolikt alternativ varit inblandat i något av fallen eller inget alls ?
Citera
2022-06-25, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leko12
Mycket intressant. Vem tror du är den skyldiga ? Tror du bulvanen skulle kunnat varit en seriemördare alltså att de finns möjlighet att han dödat exempelvis någon av Selma, Sven , thailändskan , Adolfsson eller någon annan ? Eller tror du det är osannolikt alternativ varit inblandat i något av fallen eller inget alls ?
Han skulle kunna vara inblandad absolut.
Tror gör man i kyrkan och brott måste styrkas/bevisas.
Många tror på gud andra inte. Vem har rätt och vem har fel.
Adolfsson = Då satt han inne själv. Rätt bra alibi.
Att i scensätta att en balkong ska lossna och ramla ner på hans fru i Thailand = låter extremt långsökt.
Selma är jag för dåligt insatt för att kunna kommentera.
Sven = Där kan man konstatera att efter 50 års försök att binda honom till brott genom bevis har misslyckas och precis som du gör hänvisa till indicier är bara spekulationer.
Var han bedragare och lurade många på pengar ink närstående = JA
Det är vidrigt och många mådde dåligt över detta länge och säkert även han själv.
Men innan flera av dom inblandade lämnade och vandrade vidare hann dom träffas och delvis försonas och för en sista gång träffas.
Bröderna som växte upp tillsammans på gården men där alla tog olika vägar i livet på både gott och ont fick ett avslut tillsammans vid det köksbord dom suttit vid många gånger.
Jag var med och kan intyga detta så det jag säger är sant och ingen hörsägen.
Citera
2022-06-25, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tlarsson365
Att i scensätta att en balkong ska lossna och ramla ner på hans fru i Thailand = låter extremt långsökt.
Sven = Där kan man konstatera att efter 50 års försök att binda honom till brott genom bevis har misslyckas och precis som du gör hänvisa till indicier är bara spekulationer.
Det är vidrigt och många mådde dåligt över detta länge och säkert även han själv.
Men innan flera av dom inblandade lämnade och vandrade vidare hann dom träffas och delvis försonas och för en sista gång träffas.
Bröderna som växte upp tillsammans på gården men där alla tog olika vägar i livet på både gott och ont fick ett avslut tillsammans vid det köksbord dom suttit vid många gånger.

Intressant. Så är det, ingen är dömd för brott det kan bara ske genom bevis och att bli dömd För mord i domstol. Ja de har inte lyckats med det men kanske är så att polisutredningen var dålig till en del också ? Då låter de lite på dig som det möjligtvis är någon helt annan som inte polisen eller någon annan vet om ? Då kommer det aldrig lösas för verkar som de inte hade någon annan att gå på då tycker man ju polisutredningen var väldigt dålig om de bara förhört sådana som du verkar tro med stor säkerhet inte är skyldiga när alla andra och allt som finns verkar peka på det. Låter långsökt att polisen skulle vara helt fel ute. Om ingen annan har förhörs som misstänkt på 50 år och inget tyder på att det är bulvanen utifrån dig. Mesta tyder väl på att de är han från allas håll under den generella uppfattningen? De vet vi ju inte om han är skyldig för det i Thailand eller inte allt är ju spekulationer såklart att han inte är skyldig eller skyldig . Viktigast som sagt är att bevisa det som du säger . Men från Vad man läst så verkar de enda han varit med om i livet varit problem.
Senast redigerad av Leko12 2022-06-25 kl. 11:23.
Citera
2022-06-25, 11:46
Vad är det som säger att det är mänskliga kvarlevor hunden markerat? Är den utbildad, och i så fall utomlands?
Citera
2022-06-25, 11:49
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldentie
Vad är det som säger att det är mänskliga kvarlevor hunden markerat? Är den utbildad, och i så fall utomlands?
Förmodligen danmark.
Citera
2022-06-25, 13:03
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Förmodligen danmark.

Möjligen Holland. I Danmark finns det väl ingen sk bodyfarm. Vart är hunden utbildad? Det är väldigt få uppgifter om det. Att kalla den för skelettsökhund utan utbildning är BS. Den kan ju lika gärna markera för gris eller katt
Citera
2022-06-25, 13:13
Medlem
Ybsivs avatar
Citat:
Det jag undrar nu och har gjort hela tiden.
På vilket sätt och ur vilket perspektiv har podden varit en succé.

Du undrar ur vilket perspektiv podden varit en succé? Ur det perspektivet att många lyssnar. Det finns topplistor för sådant, vet du.
Citera
2022-06-25, 13:32
Citat:
Ursprungligen postat av Goldentie
Möjligen Holland. I Danmark finns det väl ingen sk bodyfarm. Vart är hunden utbildad? Det är väldigt få uppgifter om det. Att kalla den för skelettsökhund utan utbildning är BS. Den kan ju lika gärna markera för gris eller katt

Jag har lyssnat på skiten och som dokumentär suger den
Citera
2022-06-25, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ybsiv
Du undrar ur vilket perspektiv podden varit en succé? Ur det perspektivet att många lyssnar. Det finns topplistor för sådant, vet du.
Det har jag sagt hela tiden om du hänger med.
Hävdar man ur ett perspektiv att dom ska lösa brottet eller hitta kroppen ät det fiasko.
Bygga sitt varumärke har dom lyckats.
Då är min fråga . Vad var tanken från början.
Båda hävdar vissa . Jag säger dom själva.
Citera
2022-06-25, 16:04
Medlem
Skaraborg2s avatar
Olika fall.

Citat:

Naturligtvis tror jag vad du säger för du var ju själv vid detta möte runt köksbordet.

Det enda vi vet med säkerhet gällande mordet på fru Timgren i Fröjel 1954 är att det handlade om ett mord. Samt att vittnen hade sett två män på en motorcykel i samma veva BO hade blivit sedd. En äldre och en yngre. När det gäller det ouppklarade försvinnandet av Björn Adolfsson så tror jag att detta på något sätt hade att göra med SS försvinnande sju månader tidigare - alltså en "fortsättning". Tyvärr är det mycket litet känt om detta fall.

(FB) Mordet på Selma Thimgren 1954 (Gotland)
Senast redigerad av Skaraborg2 2022-06-25 kl. 16:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in