2022-06-23, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WisbyPils
Man gjorde fynd i huset som skulle kunna stämma med förgiftning eller förgiftningsförsök, det stämmer.

Det här med blodfläck vet jag att det skrivits om tidigare men det stämmer inte. Tydligen var det så att polisen trodde att dom hittat en blodfläck, men när dom undersökte närmare var det typ målarfärg eller liknade.
Var det inte så att det inskickade spyan skulle undersökas men det blev strul och slarv som gjorde att man inte fick något resultat.
Jag återkommer till radiointervju med SS gamla grannar/kompisar.
Där tog ena gubben upp att man hade hittat blod i huset.
Stämmer inte detta så är det ett tecken på allt snack som florerar och att det är många olika versioner även av dom som bodde närmast och som pratat om detta varje vecka i 50år.
Citera
2022-06-23, 22:59
Medlem
Finns det någon misstänk som inte har tagits upp i podden om Sven Sjögren ? Kan de varit någon annan en bulvanen eller direktören ? Något allmänheten inte vet om eller är sannolikheten för den så liten ? Vi säger de som inte tror de skulle vara bulvanen. Vem skulle de då vara ? Känns inte så troligt då allt verkar kretsa kring honom .Finns inga andra alternativ man hört om.
Citera
2022-06-23, 23:07
Medlem
Har dom aldrig tagit upp fallet på tv ? GW eller ngt ? Tycker att dom borde ha kunnat löst detta fall eller har de aldrig ens varit nära ? Gjorde bulvanen mycket skumma saker efter försvinnandet av Sven ?
Citera
2022-06-24, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leko12
Har dom aldrig tagit upp fallet på tv ? GW eller ngt ? Tycker att dom borde ha kunnat löst detta fall eller har de aldrig ens varit nära ? Gjorde bulvanen mycket skumma saker efter försvinnandet av Sven ?

Det är en dokumentär under produktion just nu som kommer på Svt i höst. GW verkar hålla sig på fastlandet.

Bulvanen dömdes till fängelse ett par år senare efter att han försökt sticka ned en fransman som hade ihop det med hans dåvarande sambo. På 90-talet gick han med i Jehovas vittnen och startade ett vårdboende som tog emot alla möjliga psykfall, knarkare, våldtäktsmän och mördare. Dom höll sig lugna då dom var livrädda för Bulvanen. Men boendena missköttes å det grövsta och Bulvanen struntade i att betala skatt, så verksamheten stängdes ned av myndigheterna. Något senare blev Bulvanen ihop med en kvinna från Thailand. När dom var på semester i Hong Kong ramlade det ned en balkong i huvudet på dom båda. Kvinnan blev värst skadad och blev gravt handikappad. Bulvanen tog på sig att vara personlig assistent till henne, men hon dog ett par år senare hemma i Sverige. Elaka tungor har påstått att Bulvanen på något sätt låg bakom balkong-olyckan eller kvinnans senare död men vad jag vet finns det inget som helst belägg för att det skulle vara så. Förutom detta så blåste han även en hel del personer på pengar. Värst tror jag nån bror råkade ut som blev av med sitt livs besparingar i princip. Men mig veterligen utreddes han aldrig för något mer mord eller försvinnande.
Citera
2022-06-24, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tlarsson365
Var det inte så att det inskickade spyan skulle undersökas men det blev strul och slarv som gjorde att man inte fick något resultat.
Jag återkommer till radiointervju med SS gamla grannar/kompisar.
Där tog ena gubben upp att man hade hittat blod i huset.
Stämmer inte detta så är det ett tecken på allt snack som florerar och att det är många olika versioner även av dom som bodde närmast och som pratat om detta varje vecka i 50år.

Stämmer. Spyan testades aldrig för gifter, SKL gjorde bort sig. Hade dom gjort ett ordentligt jobb så hade det mycket väl kunnat vara bevisat att Sjögren blev förgiftad. Nu kan man bara säga att om ett försvinnande inträffar i samma veva som någon får en plötslig kaskadkräkning, så är det mycket troligt att dom två händelserna har med varandra att göra.

När man snackat om någonting i 50 år så letar det oundvikligen in sig felaktiga detaljer. Uppgiften om att det inte rörde sig om blod kommer från den första podden där man gått igenom polisens tekniska undersökning.
Citera
2022-06-24, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Du har helt rätt i detta.

Rent bedrövligt hur polisutredning gällande Björn Adolfssons försvinnande sköttes. I tidskriften HORISONT, # 58 mars maj 2021, så gör jag detta intressanta citat från sidan 72: "Sven Sjögren dödförklarades den 31 oktober 1972, och Björn Adolfsson den 8 maj 1984."

Från sidan 68 i samma tidskrift citerar jag följande från sidan 68: "Den 1 maj 1973 hade Björn besök av sin lärarkollega och vän - biskopsson från Växjö." Björn kom från Växjö. Den 2 maj fann hans chef stugan övergiven när hon kom dit. Denna kvinna var också en nära vän till den försvunne.

Sven Sjögrens datum för dödförklaring är fullt normalt vad som gällde vid den här tiden. Tio år efter försvinnandet samt det sista datumet i den månad som den försvunne sågs för sista gången. För SS del så var det den 5 oktober och då blev datumet 1982-10-31.

Däremot gällande Björn Adolfsson är framför allt datumet märkligt men även årtalet. Eftersom han sågs för sista gången, vad känt är, den 1 maj 1973 skulle datumet för dödförklaringen ha blivit enligt dåvarande praxis 1983-05-31. Istället blev det datumet den 1984-05-08. Alltså 11 år och 7 dagar. En vecka efter att BA sågs sista gången så antogs det att han hade avlidit. Vad grundades detta antagande på? Begick den försvunne självmord så avled han den 1 eller ev. natten mot den 2 maj. Visst jag har tidigare sett dödförklaringsdatum som är mer än 10 år efter den sista kända iakttagelsen och jag har sett andra datum än den sista i månaden. Här förekommer både ett mycket udda datum och en ovanlig tidsrymd. 11 år och 7 dagar. Detta är dock mycket ovanligt från den här tiden.

Det här är mycket intressant. Jag undrar vad det kan bero på? Var det som du säger en stark praxis så borde det väl finnas en anledning att det skiljer ett helt år och dessutom rör sig om ett udda datum?

Det är väl tingsrätten som sköter dödförklaringar, dom handlingarna borde gå att få ut.
Citera
2022-06-24, 08:13
Medlem
Citat:
Håller med och så har dom arbetat från dag 1 och hela podden är uppbyggd på samma sätt.
I texten i artikeln nämner dom en huvudmisstänkt och då undrar jag varför man inte skriver det i texten under fotot på BL.
Man kanske inte får det och jag har otroligt svårt att tro att skribenten/reportern på AB är tillräckligt insatt i ärendet och då undrar jag om någon lagt orden i munnen på skribenten/reportern om vad som ska stå under texten till fotot.
Det hoppas jag hon svara på från mitt mejl.

Hur gick det med det här? Fick du något svar?
Citera
2022-06-24, 08:56
Medlem
Citat:
Hur gick det med det här? Fick du något svar?
Nej . Inte hört något.
Tänkte påminna henne efter midsommar för jag har funderat på hur länge en skribent på Sveriges största dagstidning behöver på sig för att skriva ett svar.
Tänkte annars ringa till bladet och prata med henne i värsta fall.
För som jag skrev tidigare är jag intresserad över hur proceduren går till i ett sånt läge.
Antingen hör dom radio intervjun och sen ser artikeln i expressen.
Kontaktar bladet grävgruppen eller har grävgruppen redan kontaktad bladet om en artikel.
Sen är nästa fråga ven förser vem med bilder.
Bilderna på dom själva och hund , natur osv komnaer självklart från grävgruppen.
Jag är som dom själva brukar säga 80-100% säker på att bilden på bulvanen kommer i samma veta och tillhör grävgruppen.
Därmed också texten och ett indirekt utpekande
Senast redigerad av tlarsson365 2022-06-24 kl. 08:59.
Citera
2022-06-24, 09:48
Medlem
Troians avatar
Citat:
Nej . Inte hört något.
Tänkte påminna henne efter midsommar för jag har funderat på hur länge en skribent på Sveriges största dagstidning behöver på sig för att skriva ett svar.

Reportrar på de stora dagstidningarna och public service brukar inte bry sig om att svara på mejl. Läsarna hålls helst på en armlängds avstånd, för att så långt det är möjligt undvika kontakt. Tror dock att de läser mejlen.
Citera
2022-06-24, 17:17
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Den här intervjun är lite rörig och gubbarna är lite gaggiga.
Men om jag uppfattar det rätt så säger den ena att han INTE tror att företagaren och bulvanen är skyldiga för dom hade bara en affär ihop.
Sen fattar jag inte det där med skottet.
Menar han att skottet ska ha avlosats innefrån SS hus.
Han ger en beskrivning om sitt pojkrum och vart skottet kom ifrån och några väg nr.
Jag uppfattar inte vad uppfattningen är i denna intervju.
Sådana här herrar finns det gott om på Gotland och det är därför jag älskar att vara där.
Det är reko och trevliga personer som är svåra att hitta på andra ställen.
Men dom pratar om detta varje vecka och har gjort det i 50 år.
Tror inte dom är unika även om detta inte är dagens nyheter överallt.
Med poddens , radio och tidningar hjälp ökar det samtalsämnet och folk blir påminda på både gott och ont .
Gaggiga tycker jag inte alls att de är.
Citera
2022-06-24, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Gaggiga tycker jag inte alls att de är.
Okej . Då tycker vi olika.
Men 2 saker som är intressanta .
Den ena tror inte överhuvudtaget att företagaren och bulvanen är inblandade.
Har han rätt är podden helt fel ute.
Det andra som jag inte visste var att en av dom icke gaggiga gubbarna pratade om blockfläckar som det inte fanns några av förutom ett felaktigt rykte..
Citera
2022-06-24, 18:49
Medlem
Skaraborg2s avatar
Det mycket märkliga och udda datumet.

Citat:
Det här är mycket intressant. Jag undrar vad det kan bero på? Var det som du säger en stark praxis så borde det väl finnas en anledning att det skiljer ett helt år och dessutom rör sig om ett udda datum?

Det är väl tingsrätten som sköter dödförklaringar, dom handlingarna borde gå att få ut.

Ja detta var praxis på den här tiden att en försvunnen person blev dödförklarad den sista dagen i samma månad som han senast sågs och tio år efter det årtal då försvinnandet skedde. Det mest märkliga ang. BA är helt klart datumet. Ett minst sagt mycket märkligt och udda datum.

Det verkar nästan som om tingsrätten ansåg att BA levde en vecka efter att han sågs för sista gången den 1 maj 1973. Vad nu detta kan ha varit?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in