Citat:
Ursprungligen postat av
WisbyPils
Sannerligen inte. Om det fallet vet vi ju så mycket mindre än fallet Sjögren. Om man tycker att utredningen kring Sjögren inte sköttes optimalt så är det ingenting mot Adolfsson. Man tolkade det initialt som ett självmord och sedan höll man fast vid det trots att det började dyka upp fakta som talade för något annat. Samarbetet mellan polisen på Gotland och Nynäshamn var ju också under all kritik. Gotlandspolisen satt på info om Adolfsson som Nynäshamn inte fick del av och tvärt om. Gotlandspolisen verkar också ha tappat intresset tämligen omgående när det stod klart att BL satt inne när Björn försvann...
Du har helt rätt i detta.
Rent bedrövligt hur polisutredning gällande Björn Adolfssons försvinnande sköttes. I tidskriften
HORISONT, # 58 mars maj 2021, så gör jag detta intressanta citat från sidan 72: "Sven Sjögren dödförklarades den 31 oktober 1972, och Björn Adolfsson den
8 maj 1984."
Från sidan 68 i samma tidskrift citerar jag följande från sidan 68: "Den
1 maj 1973 hade Björn besök av sin lärarkollega och vän - biskopsson från Växjö." Björn kom från Växjö. Den
2 maj fann hans chef stugan övergiven när hon kom dit. Denna kvinna var också en nära vän till den försvunne.
Sven Sjögrens datum för dödförklaring är fullt normalt vad som gällde vid den här tiden. Tio år efter försvinnandet samt det sista datumet i den månad som den försvunne sågs för sista gången. För SS del så var det den 5 oktober och då blev datumet
1982-10-31.
Däremot gällande Björn Adolfsson är framför allt datumet märkligt men även årtalet. Eftersom han sågs för sista gången, vad känt är, den
1 maj 1973 skulle datumet för dödförklaringen ha blivit enligt dåvarande praxis 1983-05-31. Istället blev det datumet den
1984-05-08. Alltså 11 år och 7 dagar. En vecka efter att BA sågs sista gången så antogs det att han hade avlidit.
Vad grundades detta antagande på? Begick den försvunne självmord så avled han den 1 eller ev. natten mot den 2 maj. Visst jag har tidigare sett dödförklaringsdatum som är mer än 10 år efter den sista kända iakttagelsen och jag har sett andra datum än den sista i månaden. Här förekommer både ett
mycket udda datum och en ovanlig tidsrymd. 11 år och 7 dagar. Detta är dock mycket ovanligt från den här tiden.