2022-06-23, 14:57
Medlem
Skaraborg2s avatar
SS en ganska kraftig bit.

Citat:
Ursprungligen postat av tlarsson365
Jag tror oavsett att det måste vara minst 2 personer inblandade.
SS var ganska stor och dräpa någon och förflytta en död människa är inte lätt.

Kan mycket väl ha varit minst två personer inblandade.

Ja man ser på foton att SS var en ganska kraftig bit. Dessutom stark och härdad efter allt arbete under många års tid på sina markområden.
Citera
2022-06-23, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Kan mycket väl ha varit minst två personer inblandade.

Ja man ser på foton att SS var en ganska kraftig bit. Dessutom stark och härdad efter allt arbete under många års tid på sina markområden.
Om vi ponerar och är överens om att ta livet kan man göra på egen hand men att förflytta och dumpa en kropp av den storleken behövs det minst 2 personer.
Jag kan inte utesluta att bulvanen var inblandad.
Så antingen är han mördaren och hjälp till att dumpa kroppen.
Eller så är han inte mördaren men hjälp till att dumpa kroppen.
Eftersom vi kan vara ganska överens om detta så undrar man vem är den andra oavsett hans roll i själva mordet.
Vad hade hänt om man satt samma tryck på honom som på bulvanen.
Det är inte omöjligt att han inte pallat för trycket och erkänt sin del i detta.
Finns det några tecken på att man jobbat med denna tanke inom Polisen och vilka har man förhört som misstänkta medbrottslingar/medhjälpare.
Den delen tycker jag är oerhört intressant utan att blanda in bulvanen I just detta.
HUR MÅNGA ELLER VILKA ANDRA KAN HA HJÄLP TILL MED DUMPNINGEN AV KROPPEN.
Vi skiter I mordet för ett tag.
Citera
2022-06-23, 17:47
Medlem
Citat:
Om vi ponerar och är överens om att ta livet kan man göra på egen hand men att förflytta och dumpa en kropp av den storleken behövs det minst 2 personer.

Nja, det beror på. Inte nödvändigtvis. Mördades han inne i huset på övervåningen (där ”uppkastningen” hittades) så skulle det helt klart krävas två personer för att få bort honom. Hade någon gjort det själv hade det synts tydligt att 1 st mycket storväxt lantbrukare hade släpats genom hela huset.

Däremot, om mordet skett utomhus, så kan jag lova dig att en hyfsat vältränad person som BL (han var ju f.d. brandman) på egen hand skulle kunnat flytta kroppen en rätt bra bit och få in den i bakluckan på en bil eller dylikt.

Citat:

Eftersom vi kan vara ganska överens om detta så undrar man vem är den andra oavsett hans roll i själva mordet.
Det är inte omöjligt att han inte pallat för trycket och erkänt sin del i detta.
Finns det några tecken på att man jobbat med denna tanke inom Polisen och vilka har man förhört som misstänkta medbrottslingar/medhjälpare.
Den delen tycker jag är oerhört intressant utan att blanda in bulvanen I just detta.

Det var ju tal om någon som kallades för ”finnen” eller ”greven” som hade jobbat för BL och var lite halvskum. BL hade antytt för polisen att han var inblandad på något vis. Polisen hade börjat utreda det spåret lite halvhjärtat men var tvungna att lägga det på hyllan när hotellmordet inträffade -96. Själv hävdade ju BL innan sin död att han själv trodde att det var RR som var gärningsman. Hans teori var att Sjögren blivit förbannad när försäljningen offentliggjordes och promenerat över till RR för en ”pratstund”. RR (som tydligen alltid hade en massa vapen som låg och skräpade) skulle då ha råkat skjuta Sjögren. Eller någonting i den stilen har jag för mig.

Polisen utredde aldrig denna vinkel utan han förhördes bara om dom olika ekonomiska affärerna mellan honom och BL.
Citera
2022-06-23, 18:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Förflyttning och dumpning.

Citat:

Förflyttningen och sedan dumpningen av SS kropp kan mycket väl ha handlat om fler än en person som var inblandade.

SS var inte en liten tunn och spinkig man. Dessutom är en död kropp ännu svårare att förflytta. Om man skall gissa så tror jag inte fler än på två personer som var inblandade i denna del. Personer som inte drog sig för att "hugga i" s. a. s. då det behövdes. Ju flera som känner till vad och hur det hände desto större är risken att någon börjar prata. Kanske på fyllan? Om vi gissar på att det var en duo som gjorde detta så var dessa personer väl bekanta med varandra. Dessa var inga främlingar och de litade också på varandra att ingen skulle börja att prata. Sedan uppstår frågan ifall SS kvarlevor kom att bli förflyttade under årens lopp?

Utöver Sjögrens försvinnanande och död så får vi inte glömma bort fallet med Björn Adolfsson 1974.
Citera
2022-06-23, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WisbyPils
Nja, det beror på. Inte nödvändigtvis. Mördades han inne i huset på övervåningen (där ”uppkastningen” hittades) så skulle det helt klart krävas två personer för att få bort honom. Hade någon gjort det själv hade det synts tydligt att 1 st mycket storväxt lantbrukare hade släpats genom hela huset.

Däremot, om mordet skett utomhus, så kan jag lova dig att en hyfsat vältränad person som BL (han var ju f.d. brandman) på egen hand skulle kunnat flytta kroppen en rätt bra bit och få in den i bakluckan på en bil eller dylikt.

Det var ju tal om någon som kallades för ”finnen” eller ”greven” som hade jobbat för BL och var lite halvskum. BL hade antytt för polisen att han var inblandad på något vis. Polisen hade börjat utreda det spåret lite halvhjärtat men var tvungna att lägga det på hyllan när hotellmordet inträffade -96. Själv hävdade ju BL innan sin död att han själv trodde att det var RR som var gärningsman. Hans teori var att Sjögren blivit förbannad när försäljningen offentliggjordes och promenerat över till RR för en ”pratstund”. RR (som tydligen alltid hade en massa vapen som låg och skräpade) skulle då ha råkat skjuta Sjögren. Eller någonting i den stilen har jag för mig.

Polisen utredde aldrig denna vinkel utan han förhördes bara om dom olika ekonomiska affärerna mellan honom och BL.
I radio intervjun med grannarna från radio Gotland pratade en av dom om ett skott.
Citera
2022-06-23, 18:37
Medlem
Citat:

Jag tror att svaret finns där man inte har sökt tillräckligt noga. Sen kan bulvanen ha varit delaktig och med facit i hand så lyckades dom inte knäcka honom.
Grävgruppen var nog inte så intresserad av sanningen utan byggde upp podden på det som redan fanns.
Det är polisens uppgift att lösa brott och inte grävgruppens och där hade man kunnat göra mer och det känns bra att veta vad grävgruppen har för roll och vad deras tanke är.
Citera
2022-06-23, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2

Utöver Sjögrens försvinnanande och död så får vi inte glömma bort fallet med Björn Adolfsson 1974.

Sannerligen inte. Om det fallet vet vi ju så mycket mindre än fallet Sjögren. Om man tycker att utredningen kring Sjögren inte sköttes optimalt så är det ingenting mot Adolfsson. Man tolkade det initialt som ett självmord och sedan höll man fast vid det trots att det började dyka upp fakta som talade för något annat. Samarbetet mellan polisen på Gotland och Nynäshamn var ju också under all kritik. Gotlandspolisen satt på info om Adolfsson som Nynäshamn inte fick del av och tvärt om. Gotlandspolisen verkar också ha tappat intresset tämligen omgående när det stod klart att BL satt inne när Björn försvann...
Citera
2022-06-23, 19:25
Medlem
Citat:
Sannerligen inte. Om det fallet vet vi ju så mycket mindre än fallet Sjögren. Om man tycker att utredningen kring Sjögren inte sköttes optimalt så är det ingenting mot Adolfsson. Man tolkade det initialt som ett självmord och sedan höll man fast vid det trots att det började dyka upp fakta som talade för något annat. Samarbetet mellan polisen på Gotland och Nynäshamn var ju också under all kritik. Gotlandspolisen satt på info om Adolfsson som Nynäshamn inte fick del av och tvärt om. Gotlandspolisen verkar också ha tappat intresset tämligen omgående när det stod klart att BL satt inne när Björn försvann...
Finns det en koppling mellan SS och Björn fallen tyder det på att minst en till som är inblandad eller rent av gärningsman i båda fallen.
Det finns vissa saker som ändå antyder att fler är inblandade och då är min fråga varför man inte fokuserar mer på en alternativ gärningsman.
Citera
2022-06-23, 20:21
Medlem
Läste någonstans att han kan blivit förgiftat att de hittat silver i hans mjölk samt 🩸 på ställe i hans hus . Kan de stämma ?
Citera
2022-06-23, 21:17
Avslutad
Har sökgruppen börjat gräva ännu ?
Kan det komma att bli en utgrävning tillsammans med
Länsstyrelsen och Arkeologiskt sett kontrollerad utgrävning ?

Är det som föregående skribent skrivit borde en bra detektor kunna scanna marken efter silver på samma platser som skeletthunden markerat.
Citera
2022-06-23, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leko12
Läste någonstans att han kan blivit förgiftat att de hittat silver i hans mjölk samt 🩸 på ställe i hans hus . Kan de stämma ?

Man gjorde fynd i huset som skulle kunna stämma med förgiftning eller förgiftningsförsök, det stämmer.

Det här med blodfläck vet jag att det skrivits om tidigare men det stämmer inte. Tydligen var det så att polisen trodde att dom hittat en blodfläck, men när dom undersökte närmare var det typ målarfärg eller liknade.
Citera
2022-06-23, 22:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
Det märkliga dödförklaringsdatumet av BA den 8 maj 1973.

Citat:

Du har helt rätt i detta.

Rent bedrövligt hur polisutredning gällande Björn Adolfssons försvinnande sköttes. I tidskriften HORISONT, # 58 mars maj 2021, så gör jag detta intressanta citat från sidan 72: "Sven Sjögren dödförklarades den 31 oktober 1972, och Björn Adolfsson den 8 maj 1984."

Från sidan 68 i samma tidskrift citerar jag följande från sidan 68: "Den 1 maj 1973 hade Björn besök av sin lärarkollega och vän - biskopsson från Växjö." Björn kom från Växjö. Den 2 maj fann hans chef stugan övergiven när hon kom dit. Denna kvinna var också en nära vän till den försvunne.

Sven Sjögrens datum för dödförklaring är fullt normalt vad som gällde vid den här tiden. Tio år efter försvinnandet samt det sista datumet i den månad som den försvunne sågs för sista gången. För SS del så var det den 5 oktober och då blev datumet 1982-10-31.

Däremot gällande Björn Adolfsson är framför allt datumet märkligt men även årtalet. Eftersom han sågs för sista gången, vad känt är, den 1 maj 1973 skulle datumet för dödförklaringen ha blivit enligt dåvarande praxis 1983-05-31. Istället blev det datumet den 1984-05-08. Alltså 11 år och 7 dagar. En vecka efter att BA sågs sista gången så antogs det att han hade avlidit. Vad grundades detta antagande på? Begick den försvunne självmord så avled han den 1 eller ev. natten mot den 2 maj. Visst jag har tidigare sett dödförklaringsdatum som är mer än 10 år efter den sista kända iakttagelsen och jag har sett andra datum än den sista i månaden. Här förekommer både ett mycket udda datum och en ovanlig tidsrymd. 11 år och 7 dagar. Detta är dock mycket ovanligt från den här tiden.
Senast redigerad av Skaraborg2 2022-06-23 kl. 22:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in