2021-08-21, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordstrem
Nää borde spalta upp mera.
Så här då. BL anländer till åkern Sven just börjat plöja med sin traktor. Sven ser BL och avslutar genast plöjningen och kör tvärs igenom åkern. De hjälps åt att koppla loss plogen.
BL åker hem till Sven och Sven kommer efter på traktorn. Så långt inga självmordsplaner i närtid då han jobbar med att plöja för att så för att skörda i framtiden.

Väl hemma hos Sven så bjuder Sven BL på lättöl och själv dricker Sven mjölk.
Sven får nu reda på att han är blåst på pengar och mark. BL ger sig iväg.
Sven som jobbat hela dagen går uppgiven upp till sovrummet för att vila då han är trött men givetvis även nu grymt besviken och bedragen. Han somnar med kläderna på ( Overallen ) När han sovit en stund vaknar han och känner en våldsam ångest får en kräkattack. Han orkar nu inte leva mera.
Han tar med lite finkläder tar med återköpspapperen och går ner till havet och dränker sig i en vik där ingen hittar honom. BL som upptäcker att Sven nu är försvunnen kan nu passa på att plantera ett förfalskat markköp i huset som han gjort i ordning och fått bevittnat två dagar tidigare passa på att göra en ny väg och riva svens skithus och berätta för grannar att Sven åkt till Stockholm köra in säden som står på myren mm
Ungefär så då.
Den är tänkbar i allra högsta grad.
Det är med finkläder har jag glömt.
Man vet att han satt på sig sina finkläder i samband med försvinnandet.
Med erfarenhet av mina släktingar som var lantbrukare fanns en uppsättning finkläder som enbart speciella tillfällen som begravning , läkarbesök eller bank/affärer/restaurang eller dyl.
Jag kan garantera utan att känna eller ha träffat SS att något speciellt var det när finkläderna åkte på. Det är så många teorier så jag vet inte vilken som är mest trovärdig.
Beroende på veckodag och tid för försvinnandet så är det en oerhört viktig detalj.
Var skulle han den dagen och vilka planer hade han.
OM finkläderna var på och har man har spekulerat att han hade affärer på ön eller på fastlandet är det med Olösta mord mått mätt en 80% chans/möjlighet att det stämmer.
Finns inte en chans i helv**et att han klär upp sig skojs skull.
Skulle det vara ett tilfälle för ett självmord.
Osäker eller vet inte men det kan finnas en möjlighet/chans.
Men något speciellt var det.
Citera
2021-08-21, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tlarsson365
Med erfarenhet av mina släktingar som var lantbrukare fanns en uppsättning finkläder som enbart speciella tillfällen som begravning , läkarbesök eller bank/affärer/restaurang eller dyl.
Jag kan garantera utan att känna eller ha träffat SS att något speciellt var det när finkläderna åkte på. Det är så många teorier så jag vet inte vilken som är mest trovärdig.
Beroende på veckodag och tid för försvinnandet så är det en oerhört viktig detalj.
OM finkläderna var på och har man har spekulerat att han hade affärer på ön eller på fastlandet är det med Olösta mord mått mätt en 80% chans/möjlighet att det stämmer.

Finkläderna var ju hemma??
Citera
2021-08-21, 20:33
Medlem
Citat:

Snarare blir han mördad iförd sin smutsiga slitna overall. Mördaren inser sitt misstag och åtgärdar i efterhand genom att försöka få det att se ut som han rest bort genom att se till att finkläder är borta. Men det är fel finkläder som försvinner. Mördaren tar begravningskostymen. Varför återlämnas inte slitna lort overallen samtidigt ? För den ligger nergrävd med liket eller 100 meter ner på havets botten ? Overallen borde väll iallafall inte åka med ner i en köttkvarn ? Overall är nog inge vidare i minkfödan kan jag tro. Dessutom ökar risken att overall bitar hittas i kvarnen om polisen gör en undersökning av den i efterhand.
BL s agerande efteråt passar mördaren som handen i handsken också. Alldeles för väl genom att lyckas förhala upptäckten som är känt sen tidigare
Citera
2021-08-21, 20:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Finkläderna som försvann.

Citat:
Snarare blir han mördad iförd sin smutsiga slitna overall. Mördaren inser sitt misstag och åtgärdar i efterhand genom att försöka få det att se ut som han rest bort genom att se till att finkläder är borta. Men det är fel finkläder som försvinner. Mördaren tar begravningskostymen. Varför återlämnas inte slitna lort overallen samtidigt ? För den ligger nergrävd med liket eller 100 meter ner på havets botten ? Overallen borde väll iallafall inte åka med ner i en köttkvarn ? Overall är nog inge vidare i minkfödan kan jag tro. Dessutom ökar risken att overall bitar hittas i kvarnen om polisen gör en undersökning av den i efterhand.
BL s agerande efteråt passar mördaren som handen i handsken också. Alldeles för väl genom att lyckas förhala upptäckten som är känt sen tidigare

Precis vad jag också tror.

Det kan man fråga sig. Skulle SS ha blivit nermald till minkföda iförd sin gröna och skitiga overall hade nog detta inte varit något problem för minkarna att ha käkat upp rubb som stubb. Förutom bältet som hade också brukade ha på sig om detta var av läder. Finns flera brittiska fall men då gällande grisföda. I ett fall hittades ingenting och ett annat fall hittades en sko samt någon benbit.
Citera
2021-08-21, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Precis vad jag också tror.

Det kan man fråga sig. Skulle SS ha blivit nermald till minkföda iförd sin gröna och skitiga overall hade nog detta inte varit något problem för minkarna att ha käkat upp rubb som stubb. Förutom bältet som hade också brukade ha på sig om detta var av läder. Finns flera brittiska fall men då gällande grisföda. I ett fall hittades ingenting och ett annat fall hittades en sko samt någon benbit.

Tack för infon ! Där hade jag 0 koll.
Då räcker det med att avlägsna skor och bälte bara då.
Resten ner i kvarnen och SS kommer bestå av gödsel nästa dag då.
Citera
2021-08-21, 21:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Grisar och minkar.

Citat:
Tack för infon ! Där hade jag 0 koll.
Då räcker det med att avlägsna skor och bälte bara då.
Resten ner i kvarnen och SS kommer bestå av gödsel nästa dag då.

Ja, det borde ha räckt med att ha avlägsnat SS hans skor, bälte och ev. något annat "hårdsmält".

Nu gäller detta alltså grisar och jag vet inte om minkar är mera av "finsmakare"? Jag tror dock att dessa också hade ätit upp minkfoder med en nermald SS och hans overall.
Citera
2021-08-21, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja, det borde ha räckt med att ha avlägsnat SS hans skor, bälte och ev. något annat "hårdsmält".

Nu gäller detta alltså grisar och jag vet inte om minkar är mera av "finsmakare"? Jag tror dock att dessa också hade ätit upp minkfoder med en nermald SS och hans overall.
Hemsk att bli minkfoder. Man kan undra vem av alla inblandade som kom på idén.
Spontant känns det som en som som kan och vet vad minkar är kapabla till att äta och att dom äter upp allt så man inte riskerar att lämna spår.
Det är enligt mig en enorm chansning att mala en person utan att lämna spår även om DNA inte fanns då.
Kan dom verkligen vara så kalla och beräknande för det var väl med 100% säkerhet som polisen skulle komma till minkfarmen.
Senast redigerad av tlarsson365 2021-08-21 kl. 22:02.
Citera
2021-08-21, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fintsomfn
Finkläderna var ju hemma??
Han hade tydlingen dubbla.
Begravningskostymen var tydlingen borta och det öppnar ju upp för tanken på sin egen begravning ( självmord ).
Citera
2021-08-21, 22:16
Medlem
Citat:
Hemsk att bli minkfoder. Man kan undra vem av alla inblandade som kom på idén.
Spontant känns det som en som som kan och vet vad minkar är kapabla till att äta och att dom äter upp allt så man inte riskerar att lämna spår.
Det är enligt mig en enorm chansning att mala en person utan att lämna spår även om DNA inte fanns då.
Kan dom verkligen vara så kalla och beräknande för det var väl med 100% säkerhet som polisen skulle komma till minkfarmen.

Ja jag är ju också inne på att kvarnen borde vara en dålig idé även på tidigt 70 tal. Kommer polisen och börjar undersöka kvarnen och hittar kanske en bit finger som fastnat nån stans sen. Den känns riskabel för RR att nyttja till detta. Även en anställd kan ju hitta bitar av lik och tipsa polisen tänker jag. Hur får man idé n ? Jo om man sett en affär spricka tidigare kanske man av vrede tänker. Fan att ja inte lät mala ner fanskapet innan han drog sig ur affären med FriAB.. Så anlitar man ön s mest ökände bedragare att prova att lura av SS markerna ännu en gång. Bara det att det är ju risk att även RR själv blir blåst av en sån kille ..
Men man kanske ser till att SS iallafall denna gång hamnar i den där kvarnen och att papper kommer bort så har RR fått sin mark sen blåst eller inte
Citera
2021-08-21, 22:26
Medlem
Citat:

Kunde inte sagt det bättre själv.
Lort-overallen är borta. Nån trenchcoat i hallen och en begravningskostym likaså. Allt talar för att Sjögren var iklädd sina vanliga arbetskläder när han försvann. Sedan försökte någon få det att se ut som att han åkt bort. Men de vanliga ”finkläderna” låg undanstoppade i farstun på ett ”otippat” ställe.

Självmordsteorin ger jag inte mycket för. Där kan man verkligen snacka osannolik hypotes.
Citera
2021-08-21, 22:48
Medlem
Skaraborg2s avatar
Högst osannolik teori.

Citat:
Ursprungligen postat av WisbyPils
Lort-overallen är borta. Nån trenchcoat i hallen och en begravningskostym likaså. Allt talar för att Sjögren var iklädd sina vanliga arbetskläder när han försvann. Sedan försökte någon få det att se ut som att han åkt bort. Men de vanliga ”finkläderna” låg undanstoppade i farstun på ett ”otippat” ställe.

Självmordsteorin ger jag inte mycket för. Där kan man verkligen snacka osannolik hypotes.

Den teorin håller jag inte för fem öre på.

Nej att SS skulle gå och ta sig av daga är både osannolikt och otroligt.
Senast redigerad av Skaraborg2 2021-08-21 kl. 23:04.
Citera
2021-08-21, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WisbyPils

Vilket av det vi diskuterar är mest sannolikt om vi ser till det vi vet.
Vad lämnar ett självmord för spår.
Inga överhuvudtaget och därför lämnar många ett brev efter sig men inte alla.
Tror inte SS var brevtypen.

Dom enligt er huvudmisstänkta har ju inte lämnat några spår efter sig och väldigt mycket resurser är nedlagda.
Det är ju orsaken till att ni spekulerar.

Sen blir hela diskutionen lite sne när man avsikligt bortser från det som talar emot dom misstänkta.
Tycker man ska vara kritiskt i första hand.
Det ska vara ställt utom allt rimligt tvivel.
Vad talar emot måste gå före det som talar för.
Förgitning = Inga bevis talar för.
Minkfarmen = Inga bevis talar för.
Våldsbrott = Inga bevis talar för.
Så kan man hålla på länge vad gäller alla misstankar och brott brukar alltid lämna spår efter sig.
Psykisk ohälsa = Missär , fattigdom , djurförbud och blivit lurad av sin " vän"
Det är bevisad genom att han hade svårt att betala räkningar och hemmet var skitigt milt sagt och marken blev han av mot sin vilja genom BL och djuren försvann från gården.

Hur tror ni han mådde och hur skulle han leva sitt fortsatta liv och på/av vad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in