2022-11-20, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Jag anar vem en av dem var. Det var nog han som förgiftade Sven vid två tillfällen. Kanske med arsenik som är smak och luktlöst. Arsenik använts främst som träskyddsmedel. Och då han jobbade inom byggsvängen kunde han nog få tag på det. Fördelen med arsenik är att symtomen påminner om många sjukdomstillstånd bl.a matförgiftning.
Hade han medhjälpare? Det är det jag inte med säkerhet vet.
Men om Sven hamnade i havet borde det åtminstone varit 2 st för att få en kropp över relingen som vägde 100 kg samt tyngder på minst 60 kg. Eller helst tre st som tillsammans gjorde det.
Sven kanske dog av drunkning. Det räcker ju med att han var medvetslös.
Har GG pratat om arsenik eller har du kommit på det själv.
Citera
2022-11-20, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Fanns nog inga alternativ i detta fallet!
Men betalt kunde dom ta om man får tro GG.
Citera
2022-11-20, 20:17
Medlem
Citat:
Ja det är alltid en god idé att ”follow the money” o börja städa trappor uppifrån.
Men det är rörigt . Ägarstrukturen är mycket märklig i många bolag som dom varit delaktiga i och sen finns konkurser och mycket annat som gör att det tar tid.
Citera
2022-11-20, 20:20
Medlem
Citat:
Ja det är ju korkat att bränna ner flera byggnader och lager om man bara ville bränna en bok.
Fast de kan ha tömt lagret innan.

De kunde arrangerat ett inbrott där en massa kontorsutrustning mm försvann inklusive bokföringen.
Det hade varit väldigt misstänkt så klart men om skickligt utfört så svårt att bevisa.
Men som du brukar säga, - ingen kropp inget mord. Lol
Göra sig av med bokföring är svårt om det ska verka trovärdigt.
Ingen kan kolla på den bokföringen som du förstår men om man tittar över alla deras bolag och alla turer runt dom kan man ana att detta inte är en engångsföreteelse.
Citera
2022-11-20, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tlarsson365
Har GG pratat om arsenik eller har du kommit på det själv.
Nej, jag visste att arsenik var smak och luktfritt så jag googlade lite igår.
Jag trodde nämligen att det inte gick att få tag på i Sverige. Men det visade sig att det fanns två fall av mord med arsenik i närtid i Sverige.
Och det används inom olika tillverkningsområden.
Men användningen i Sverige har till största delen upphört.
Arsenik används för att impregnera trä för att motverka att virket bryts ner av rötsvampar eller träförstörande insekter.
Det vanligaste är att man köper virket färdigimpregnerat.

Men bulvanen hade säkert kontakter. Kan andra få tag på det i närtid så tror jag nog att B kunde det också på 70 talet.
Senast redigerad av ottoplommon 2022-11-20 kl. 21:17.
Citera
2022-11-20, 20:33
Medlem
Citat:
Ja, det kan vara tufft att vara egenföretagare. Hundgodis är inte lika inkomstbringande som minkpäls.
Min morfar var körsnär. Han gjorde bara en vit minkpäls under sin långa karriär. När skinnen kom höll han upp bunten för mig och visade, -Har du nånsin sett nåt så grant? Och så berättade han att bara skinnen kostade 35 000 kr. Detta var 68-69 nånting. Så i dagens penningvärde ca 350 000kr. Så du kan ju tänka hur lönsamt det var för minkfarmare. Stackars minkar som ynglar av sig och får leva på kadaver och döda minkar. Så jag tror inte deras affärsidé med hundgodis var särskilt lönsam. Särskilt om man är van att pengarna bara strömmar in.

Så intressant, tack för du delar med dig! Ja det var extremt dyra lyxprodukter när det begav sig och RR samarbetade med många uppfödare som även levererade avelshoner runtom Europa bla. Måste varit sjukt lukrativ business. Han hade dessutom allt från uppfödning till försäljning av färdiga pälsprodukter ute på gården.

Sonen JR flytta över minkarna till Kolboda minkfarm när Salthamn tvingades stänga sin verksamhet. Ingen aning om han fortfarande driver den.

Hundgodis låter som en nödlösning när de inte fick ha kvar djuren. Inte då att hon J fortsatte på den inslagna businessen heller.

Ja det fanns nog en hel del ljusskyggt som brann upp i den bokföringen men gissar de körde dubbel
Citera
2022-11-20, 20:35
Medlem
Citat:
Ja, och att inte ha försäkring som JaR gör väldigt stor affär av pekar ju bort från dem.
Hade hon inte poängterat det så tydligt hade det verkat trovärdigare. Jag tycker också att det låter skumt. Men jag får inte ihop upplägget om det var försök till bedrägeri utan försäkring.
Men det kommer kanske.

Han kan likaväl blivit högröd i båten för han kom på att han glömt betala försäkringen.
Citera
2022-11-20, 20:38
Medlem
Citat:
Göra sig av med bokföring är svårt om det ska verka trovärdigt.
Ingen kan kolla på den bokföringen som du förstår men om man tittar över alla deras bolag och alla turer runt dom kan man ana att detta inte är en engångsföreteelse.
Nej det är mkt bedrägerier i många branscher. Mkt ekonomisk brottslighet som är svår att bevisa.
Jag tycker bara att det hade varit smidigare med ett arrangerat inbrott. Med tanke på att de saknade försäkring.
Även om det verkar genomskinligt att bokföringen åkte med kan det vara svårt att bevisa.
Ingen bokföring-inget brott. Ingen kropp- inget mord. Är det inte så?
Citera
2022-11-20, 20:39
Medlem
Citat:
Han kan likaväl blivit högröd i båten för han kom på att han glömt betala försäkringen.
Ja, det var ju just det som JaR ville påskina.
Citera
2022-11-20, 20:44
Medlem
Citat:
Men betalt kunde dom ta om man får tro GG.

Ja hon är väldigt om sig och kring sig när det gäller!
Citera
2022-11-20, 20:48
Medlem
Citat:
Men det är rörigt . Ägarstrukturen är mycket märklig i många bolag som dom varit delaktiga i och sen finns konkurser och mycket annat som gör att det tar tid.

Ja det är det vanliga vid ekobrott och avancerad skatteplanering. Säkert också därför bokföringen brann.
Citera
2022-11-20, 20:51
Medlem
Citat:
Ja, det var ju just det som JaR ville påskina.

Ah då missuppfattade jag det hela!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in