Flashback bygger pepparkakshus!
2022-11-20, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Vet inte om tidigare namn och ben men hitta detta bla i Husdjurspodden:

”Och nu har tiken tillsammans med sin ägare Malin Svensson och utbildade arkeologen och hundföraren Sophie Andersson (som utbildade den allra första benhunden) fått ett genombrott.”

https://sites.libsyn.com/405914/hund...case-p-gotland
Sophie är både hundförare och arkeologen.
Vilket var det viktigaste delen eller är det bara för hon är båda som hon fick uppdraget.
Citera
2022-11-20, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Skulle du tutta på din lägenhet om du visste att du ej hade försäkring?

Men det känns som att de försöker att få ut pengarna ändå fast från regionen.
Genom att anklaga brandkåren från att låta lokalerna brinna ner.
Hade de planerat att anlägga en brand så hade nog inte JR låtit försäkringen förfalla.
Så jag tror faktiskt inte att de anlagt någon brand.
Bara desperata människor stämmer regionen på 30 miljoner och var det enbart för att försäkringen inte var betald.
Att inte betala försäkring säger en del men att stämma regionen säger allt.
Citera
2022-11-20, 19:44
Medlem
Citat:
Enligt JaR (systern) så låg förslaget på ny försäkring på hans skrivbord men JiR hade inte hunnit med att sätta sig in i det när de reste bort över julen. Tydligen hade det varit en väldigt stressig tid.
Enligt JaR så var det 50 år gamla träbyggnader som var impregnerade av hår och fett av minkarna.
Som på grund av värmen (hörde inte riktigt var värmen kom ifrån) självantände byggnaden. Statisk elektricitet av minkhåren.
Det låter lite skumt, vagt och osäkert när hon förklarar. De satt i en fiskebåt när de fick höra det. Och "JiRs huvud svullnade upp som en röd tomat." Så nja, låter lite som att hon vill bedyra hur oskyldig hennes bror var. Bara en känsla jag fick.

Kanske JiR var desperat att bokföringen måste bort? Men väldigt konstigt med försäkringen. Om man planerar en anlagd brand.
Resan ger dom alibi.
Det är tydligt hur hon poängterar det.
Citera
2022-11-20, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Hennes omdöme om saker är inte helt nyktert. Bla har hon gjort en del högst subjektiva uttalande iom sitt jobb på farmen och kan ljuga utan och blinka. Även läst en del av henne och hon verkar ha den egenskapen att nästan helgonförklara sina familjemedlemmar.

Säger inget om det men bokföringen är högst suspekt. På den tiden var man dessutom tvungen att spara den i 10 år. Ansvarsfullt.

Ja vad skulle de säga?Misstänker att de inte hade koll på när den riktigt förföll och kanske klanta sig. Sen blev regionen måltavla ist när de försökte få ut pengar.

Det fanns flera minkfarmar som suspekt brann ner några år tidigare i trakterna kring Kalmarområdet där JR hade sin minkfarm. Lägligt när man börja skärpa lagstiftningen rejält för dessa verksamheter.
Ja, det kan vara tufft att vara egenföretagare. Hundgodis är inte lika inkomstbringande som minkpäls.
Min morfar var körsnär. Han gjorde bara en vit minkpäls under sin långa karriär. När skinnen kom höll han upp bunten för mig och visade, -Har du nånsin sett nåt så grant? Och så berättade han att bara skinnen kostade 35 000 kr. Detta var 68-69 nånting. Så i dagens penningvärde ca 350 000kr. Så du kan ju tänka hur lönsamt det var för minkfarmare. Stackars minkar som ynglar av sig och får leva på kadaver och döda minkar. Så jag tror inte deras affärsidé med hundgodis var särskilt lönsam. Särskilt om man är van att pengarna bara strömmar in.
Citera
2022-11-20, 19:46
Medlem
Citat:
Vem var den sista som träffade Sven i livet?
Vad vi vet men vi vet inte.
Den som såg till att han hamnade undangömd är troligtvis den sista.
Vem det är vet ingen.
Det har vi diskuterat förut.
Citera
2022-11-20, 19:48
Medlem
Citat:
2/ Det kan ju vara så att det var så stora oegentligheter i bokföringen att den måste bort till varje pris.
Och så satt en väldigt pressad JiR vid skrivbordet och hade beslutsångest. Skulle han våga förnya försäkringen? Om han ej hade försäkring så skulle det peka bort från honom själv om det kom fram att branden var anlagd. Men hade han då i förväg bestämt sig för att stämma brandkåren? För att få ut pengar ändå. Det låter lite långsökt tycker jag.
Hur skulle man annars göra sig av med sin bokföring om den är tveksam eller falsk.
Citera
2022-11-20, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tlarsson365
Resan ger dom alibi.
Det är tydligt hur hon poängterar det.
Ja, och att inte ha försäkring som JaR gör väldigt stor affär av pekar ju bort från dem.
Hade hon inte poängterat det så tydligt hade det verkat trovärdigare. Jag tycker också att det låter skumt. Men jag får inte ihop upplägget om det var försök till bedrägeri utan försäkring.
Men det kommer kanske.
Citera
2022-11-20, 20:01
Medlem
Citat:
Vad vi vet men vi vet inte.
Den som såg till att han hamnade undangömd är troligtvis den sista.
Vem det är vet ingen.
Det har vi diskuterat förut.
Jag anar vem en av dem var. Det var nog han som förgiftade Sven vid två tillfällen. Kanske med arsenik som är smak och luktlöst. Arsenik använts främst som träskyddsmedel. Och då han jobbade inom byggsvängen kunde han nog få tag på det. Fördelen med arsenik är att symtomen påminner om många sjukdomstillstånd bl.a matförgiftning.
Hade han medhjälpare? Det är det jag inte med säkerhet vet.
Men om Sven hamnade i havet borde det åtminstone varit 2 st för att få en kropp över relingen som vägde 100 kg samt tyngder på minst 60 kg. Eller helst tre st som tillsammans gjorde det.
Sven kanske dog av drunkning. Det räcker ju med att han var medvetslös.
Citera
2022-11-20, 20:04
Medlem
Citat:
Finns folk som tittar på det.

Ja det är alltid en god idé att ”follow the money” o börja städa trappor uppifrån.
Citera
2022-11-20, 20:10
Medlem
Citat:
Sophie är både hundförare och arkeologen.
Vilket var det viktigaste delen eller är det bara för hon är båda som hon fick uppdraget.

Fanns nog inga alternativ i detta fallet!
Citera
2022-11-20, 20:10
Medlem
Citat:
Hur skulle man annars göra sig av med sin bokföring om den är tveksam eller falsk.
Ja det är ju korkat att bränna ner flera byggnader och lager om man bara ville bränna en bok.
Fast de kan ha tömt lagret innan.

De kunde arrangerat ett inbrott där en massa kontorsutrustning mm försvann inklusive bokföringen.
Det hade varit väldigt misstänkt så klart men om skickligt utfört så svårt att bevisa.
Men som du brukar säga, - ingen kropp inget mord. Lol
Citera
2022-11-20, 20:12
Medlem
Citat:
Ja, och att inte ha försäkring som JaR gör väldigt stor affär av pekar ju bort från dem.
Hade hon inte poängterat det så tydligt hade det verkat trovärdigare. Jag tycker också att det låter skumt. Men jag får inte ihop upplägget om det var försök till bedrägeri utan försäkring.
Men det kommer kanske.
Där kommer stämningen in. Varför gör man annars det och får betala 170.000
Hissen kanske inte går ända upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in