2022-10-01, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för länken.

En del av dessa foton har jag tidigare sett men inte i färg. Vilken fruktansvärd misär det rådde i huset. Förutom då i vardagsrummet/finrummet. Ja jag såg också den här overallen hängande på en krok.

Om SS använde ytterrock vet jag inte men det är möjligt att han gjorde när det var ordentligt kallt. Kanske använde han rocken inomhus? Luften måste ha varit mycket rå och kylig i hans hus. Man kan se att en del av möblerna är gamla och verkar fina. Antagligen arvegods.
Var det alltid stökig missär eller är det någon som rotat och letat i huset? Ser ut som efter ett inbrott
Det står dessutom två ölflaskor på det andra bordet och två glas. Han måste haft besök.
Senast redigerad av Ankfeber 2022-10-01 kl. 21:24.
Citera
2022-10-01, 21:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
SS levde i en misär.

Citat:
Ursprungligen postat av Ankfeber
Var det alltid stökig missär eller är det någon som rotat och letat i huset? Ser ut som efter ett inbrott

Omöjligt att säga om någon hade varit där och rotat eftersom SS levde i en misär.

Tror inte att någon ville riva i all skit han hade i sitt hus. Kanske i någon byrå? Vilken luft det måste ha varit i hans hus. Fanns säkert mögel i den luften.
Senast redigerad av Skaraborg2 2022-10-01 kl. 21:55.
Citera
2022-10-01, 21:41
Avstängd
Citat:
Omöjligt att säga om någon hade varit där och rotat eftersom SS levde i en missär.

Tror inte att någon ville riva i all skit han hade i sitt hus. Kanske i någon byrå? Vilken luft det måste ha varit i hans hus. Fanns säkert mögel i den luften.

Ja, och de där trasmattorna luktade nog inte hallon.

Gällande overallerna så säger de i podden att Sven hade en smutsig grön overall när han var hemmavid, och en renare grön overall t.ex. när han åkte in till Visby.

Jag tänker också på den lilla kattungen som hittades död i hans långkalsonger. Misär är verkligen ordet.
Citera
2022-10-01, 21:54
Medlem
Skaraborg2s avatar
De gröna overallerna.

Citat:
Ursprungligen postat av KallaKarar
Ja, och de där trasmattorna luktade nog inte hallon.

Gällande overallerna så säger de i podden att Sven hade en smutsig grön overall när han var hemmavid, och en renare grön overall t.ex. när han åkte in till Visby.

Jag tänker också på den lilla kattungen som hittades död i hans långkalsonger. Misär är verkligen ordet.

Alltså en grön "hemmaoverall" och en grön "gå bort overall".

SS var ju en inbiten ungkarl som bodde själv i sitt hus och städade troligtvis aldrig. Med tanke på hur det såg ut så skulle jag vilja beteckna detta för en hälsovådlig miljö.
Senast redigerad av Skaraborg2 2022-10-01 kl. 21:57.
Citera
2022-10-01, 23:12
Medlem
Citat:
Det står dessutom två ölflaskor på det andra bordet och två glas. Han måste haft besök.

Det fans tecken på att någon hade letat efter något i huset. Väskor som inte varit öppnade på länge som nyligen verkade ha öppnats osv.

Med det sagt så rådde det nog hyffsad misär. Enligt släktingarna som uttalat sig så hade det inte alltid varit så här illa utan det måste ha blivit värre mot slutet, innan han försvann.
Citera
2022-10-01, 23:18
Medlem
Citat:
Alltså en grön "hemmaoverall" och en grön "gå bort overall".

SS var ju en inbiten ungkarl som bodde själv i sitt hus och städade troligtvis aldrig. Med tanke på hur det såg ut så skulle jag vilja beteckna detta för en hälsovådlig miljö.
Jag undrar om han hade finoverall och rock? Känns udda. Var rocken ens hans? Han känns inte som en gubbe med rock.
Citera
2022-10-02, 09:41
Avstängd
Citat:
Jag undrar om han hade finoverall och rock? Känns udda. Var rocken ens hans? Han känns inte som en gubbe med rock.

Sven tillhörde ju en generation i vilken alla män hade rock för t.ex. kyrkogång, dop osv. Han var ju faktiskt född före första världskriget. Eller så kan rocken ha tillhört Svens far, han bodde ju i sitt familjehem.

Misären i hemmet tyder för övrigt på att Sven inte var någon lycklig person. Han gjorde kanske en Moberg, stoppade stenar i fickorna, gick ut i vattnet och dränkte sig? Om han gjorde det i havet kan strömmar ha fört bort hans kropp, särskilt om det var pålandsvind.

Och jag har för mig att det är mindre än hälften av alla som begår självmord som lämnar efter sig ett avskedsbrev.
Citera
2022-10-02, 10:55
Medlem
Citat:
Sven tillhörde ju en generation i vilken alla män hade rock för t.ex. kyrkogång, dop osv. Han var ju faktiskt född före första världskriget. Eller så kan rocken ha tillhört Svens far, han bodde ju i sitt familjehem.

Misären i hemmet tyder för övrigt på att Sven inte var någon lycklig person. Han gjorde kanske en Moberg, stoppade stenar i fickorna, gick ut i vattnet och dränkte sig? Om han gjorde det i havet kan strömmar ha fört bort hans kropp, särskilt om det var pålandsvind.

Och jag har för mig att det är mindre än hälften av alla som begår självmord som lämnar efter sig ett avskedsbrev.
När ni nu ser hur han bodde och han verkade heller inte vara i toppform.
Då är min fråga.
Skulle verkligen SS gilla denna uppståndelse i media och att hans hem i missär lagts ut öppet på Instagram.
Det finns vissa som ser det som en självklarhet men jag är inte lika säker.
Vad tror ni.
Citera
2022-10-02, 11:52
Medlem
Citat:

Sjögren, en utfattig äldre man som precis kommit på att han blivit grymt lurad av någon han trodde var hans vän och som väljer att avsluta livet. Ja självmordsteorin är en logisk och statistiskt sannolik lösning på fallet...

...Tills man börjar skrapa på ytan och inser att den som blivit lurad på marken inte är Sjögren utan minkfarmaren som betalt dyra pengar för ogiltiga kontrakt. Pengar som förskingrats av Sjögrens ”vän” som dessutom ljuger som en häst travar kring omständigheterna runt försvinnandet och därmed lyckats fördröja polisutredningen under mer än en veckas tid.

Nej, självmordsteorin kan vi med gott samvete lämna därhän.
Citera
2022-10-02, 12:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av WisbyPils
Sjögren, en utfattig äldre man som precis kommit på att han blivit grymt lurad av någon han trodde var hans vän och som väljer att avsluta livet. Ja självmordsteorin är en logisk och statistiskt sannolik lösning på fallet...

...Tills man börjar skrapa på ytan och inser att den som blivit lurad på marken inte är Sjögren utan minkfarmaren som betalt dyra pengar för ogiltiga kontrakt. Pengar som förskingrats av Sjögrens ”vän” som dessutom ljuger som en häst travar kring omständigheterna runt försvinnandet och därmed lyckats fördröja polisutredningen under mer än en veckas tid.

Nej, självmordsteorin kan vi med gott samvete lämna därhän.

Man kan inte bara lämna en möjlig teori därhän. Ett självmordsscenario är inte alls särskilt otroligt. Krånglet med marken och vännens svek kanske var droppen som fick den redan usla bägaren att rinna över.

En kontinuerlig dålig ekonomi, djurförbud, ett hem som är en misär - det finns många faktorer som talar just för självmordsteorin. Det som talar emot är att ingen hittat kroppen. Och att bönder brukar hänga sig, men det finns ju alltid undantag.
Citera
2022-10-02, 12:52
Medlem
Citat:
Man kan inte bara lämna en möjlig teori därhän. Ett självmordsscenario är inte alls särskilt otroligt. Krånglet med marken och vännens svek kanske var droppen som fick den redan usla bägaren att rinna över.

En kontinuerlig dålig ekonomi, djurförbud, ett hem som är en misär - det finns många faktorer som talar just för självmordsteorin. Det som talar emot är att ingen hittat kroppen. Och att bönder brukar hänga sig, men det finns ju alltid undantag.
Självmord tror jag absolut inte på.
Det är nästintill uteslutet.
Direktören var lite för angelägen om att komma över Svens mark, tror knappast att Sven skulle övergett sin släkts gårs och ägor, då han var väl medveten om att Direktören ville lägga beslag på marken.

Tror Sven blivit minkmat, alt. knuffad och söndertrasad i kvarnen. Kroppen är därmed puts väck.
Citera
2022-10-02, 13:18
Medlem
Citat:
Självmord tror jag absolut inte på.
Det är nästintill uteslutet.
Direktören var lite för angelägen om att komma över Svens mark, tror knappast att Sven skulle övergett sin släkts gårs och ägor, då han var väl medveten om att Direktören ville lägga beslag på marken.

Tror Sven blivit minkmat, alt. knuffad och söndertrasad i kvarnen. Kroppen är därmed puts väck.
Man kan i princip bara utesluta det som är undersökt och dom senaste åren är det GG spår.
Ladan Tippen mm.
Inget annat kan uteslutas och inte ett självmord.
Ni tror och bestämmer vad som kan uteslutas.
Självmord , kvarnen och havet har man sagt att det inte är trovärdigt medan ladan och tippen är glödhett.
Ni är så fel ute att ni inte anar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in