2022-07-17, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tlarsson365
Håller med och vad jag förstår har man inte tillstånd att gräva på djupet eftersom man är rädd för vad som kan ligga där och det verkar inte vara en självklarhet att sökandet efter SS går före det som ligger gömt och säkert kan vara skadligt.
Man gräver nu på ytan och konstaterar att inget ligger på toppen och det innebär att det finns något längre ner och vips så försöker man hålla upp intresset för sjuttisjättegången.
Man drar konstiga slutsatser varje gång i positivt syfte fast det är negativt
Först ladan man grävde ut förra året som inte innehöll något
Nu har man börjat gräva och inte hittat något och om man får tillstånd garanterar det inga fynd.

Håller med detta var väldigt negativt . De grävde där de trodde han var idag och fick fram hundben .hunden har säkert fått fram Lukten av gamla hundben och avfall länge nerifrån och fått för sig något 😄 jag tycker att de ska lägga ner sökandet så snart det går om de inte kan gräva inom 1 vecka längre ner och de kanske dom inte ens får så då bör bara lägga ner allt sökande . Regionen har lagt över stället där för att bli av med avfallen varför skulle en grävgrupp gräva upp allt det täckt över och sen skulle de behöva täpp över igen för att någon sagt något . Låter lite likt bingan . De bör konstatera att de som hände Sven var tragiskt men detta fall skulle ha löst på 70- senast 80 talet nu är vi mot 2030 så de bör lägga ner allt nu snart tycker jag
Citera
2022-07-17, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leko12
Håller med detta var väldigt negativt . De grävde där de trodde han var idag och fick fram hundben .hunden har säkert fått fram Lukten av gamla hundben och avfall länge nerifrån och fått för sig något 😄 jag tycker att de ska lägga ner sökandet så snart det går om de inte kan gräva inom 1 vecka längre ner och de kanske dom inte ens får så då bör bara lägga ner allt sökande . Regionen har lagt över stället där för att bli av med avfallen varför skulle en grävgrupp gräva upp allt det täckt över och sen skulle de behöva täpp över igen.
Så är det och som jag förstår kan det ligga avfall som är direkt olämpligt att rota runt i och dom lagar och annat som finns räcker det nog inte med ett 50 år gammalt vittne och en 2 årig hund som kan ändra på dessa lagar och polisen är inte intresserade för hade dom varit det kan det varit mer troligt men dom skiter I detta även om man gör sken av annat.
Varför har inte hunden varit på direktören gamla marker och luktat
Den gör ju skillnad på gamla minkar och kadaver och hunden kan ju urskilja på djur och människa.
Tror ni verkligen detta.
Upp med hunden till gamla minkfarmer så kan ni hålla liv I podden i 6 månader till.
Det tipset bjuder jag på och ni behöver inte swisha mig.
Sen får inte amatörer göra intrång på privat mark fast man har en podd.
Senast redigerad av tlarsson365 2022-07-17 kl. 21:55.
Citera
2022-07-17, 22:27
Medlem
Kan någon här svara på hur snacket har gått mellan grävgruppen och Region Gotland till att få gräva djupt ner i tippen bland gammalt skräp.
Vad krävs och vilka lagar gäller.
Får man gräva som privatperson om man misstänker att en person eventuellt kan finnas där
Om dom inte fått garantier på att få gräva kan hela upplägget vara en bluff.
Man bygger en historia som man aldrig kan få svaret på för man har blivit nekad att gräva på djupet och därmed är man bara på ytan för att få någon som helst trovärdighet.
Citera
2022-07-17, 22:37
Medlem
Citat:
Att det är en fornlämning på toppen är en liten chans och att det finns i botten är också liten chans.
Att det är SS är minimal tills motsatsen är bevisad.
Varför ska det vara en gravplats just där.
Tro att det ligger gamla lik överallt på Gotland är också överdrivet
Hittar man något är det en slump och chansen är små enligt mig.
Ätt det inte ligger på toppen är nu konstaterat .
Är någon förvånad . Inte jag och skulle det inte finnas längre ner är inte jag förvånad.
Att man inte hittade något lik vid ladan när man grävde där ifjol förvånade inte mig heller.

Ja nej jag har väl heller aldrig tillhört de som tror att Sjögren ligger på tippen. Och absolut inte parterad någonstans. Det är för stora risker helt enkelt. Och till det sista krävs en viss typ av persona, vilken jag inte riktigt sett till i detta fallet.

Jag har nog inte heller superkoll på topografin på Gotland fastlänning som jag är. Har alltid trott han blev gömd på ensligt belägen plats i marknivå, i någon skreva typ, och sen övertäckt.

Vi får se tids nog vems skelettdelar de hittar när de väl lokaliserat dem. Tänkte, har ni fler försvunna personer på Gotland?
Citera
2022-07-17, 22:47
Avstängd
Citat:
Kan någon här svara på hur snacket har gått mellan grävgruppen och Region Gotland till att få gräva djupt ner i tippen bland gammalt skräp.
Vad krävs och vilka lagar gäller.
Får man gräva som privatperson om man misstänker att en person eventuellt kan finnas där
Om dom inte fått garantier på att få gräva kan hela upplägget vara en bluff.
Man bygger en historia som man aldrig kan få svaret på för man har blivit nekad att gräva på djupet och därmed är man bara på ytan för att få någon som helst trovärdighet.

Som privatperson får man inte gräva där man misstänker att det finns en kropp/skelett. Jag vet inte vilken form av tillstånd det finns för privatpersoner att göra sådant - om det ens går att få sådant tillstånd?

Du undrade förut om hur hunden markerar - man kan träna sin sökhund på olika sätt, vissa markerar genom att skälla, andra genom att sätta/lägga sig ner, andra genom att frysa (bli helt orörliga), en del hundar har ingen särskild markering men föraren kan läsa av sin hund osv. Val av markeringssignal beror lite på hundens personlighet och även andra saker, som t ex att det kan vara att föredra att inte ha en skallmarkerande hund i samband med t ex skallgång, eftersom hundens skall får eventuella deltagande anhöriga i närheten att svärma dit och kanske tvingas se saker som inte alltid är så trevliga.

Att den gulliga unghunden markerade och man hittade djurben när man grävde, är minst sagt illavarslande. Visst, det kanske ligger människoben längre ner, men mest troligt är att hunden är feltränad. Den söker skelett - men verkar ha feltränats och skiljer inte på djur- och människoskelett.
Citera
2022-07-17, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KallaKarar
Som privatperson får man inte gräva där man misstänker att det finns en kropp/skelett. Jag vet inte vilken form av tillstånd det finns för privatpersoner att göra sådant - om det ens går att få sådant tillstånd?

Du undrade förut om hur hunden markerar - man kan träna sin sökhund på olika sätt, vissa markerar genom att skälla, andra genom att sätta/lägga sig ner, andra genom att frysa (bli helt orörliga), en del hundar har ingen särskild markering men föraren kan läsa av sin hund osv. Val av markeringssignal beror lite på hundens personlighet och även andra saker, som t ex att det kan vara att föredra att inte ha en skallmarkerande hund i samband med t ex skallgång, eftersom hundens skall får eventuella deltagande anhöriga i närheten att svärma dit och kanske tvingas se saker som inte alltid är så trevliga.

Att den gulliga unghunden markerade och man hittade djurben när man grävde, är minst sagt illavarslande. Visst, det kanske ligger människoben längre ner, men mest troligt är att hunden är feltränad. Den söker skelett - men verkar ha feltränats och skiljer inte på djur- och människoskelett.
Jag ger ingen kritik till hunden men däremot tror jag att man "snackat" upp den i tron att den är oerhört tränad och pålitlig för att man ska verka trovärdiga och därmed ökar chansen att polisen eller regionen skulle haka på
Felet är helt grävgruppen och tränarna som har ett enormt egenintresse att marknadsföra just hunden.
Om det är så att man dessutom gjort sken av att man kommer hitta kroppen men man får inte gräva har man gått över en gräns.
Lite lustigt att dom kallas grävgruppen som inte får gräva. Enorm karma.
Citera
2022-07-17, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Ja nej jag har väl heller aldrig tillhört de som tror att Sjögren ligger på tippen. Och absolut inte parterad någonstans. Det är för stora risker helt enkelt. Och till det sista krävs en viss typ av persona, vilken jag inte riktigt sett till i detta fallet.

Jag har nog inte heller superkoll på topografin på Gotland fastlänning som jag är. Har alltid trott han blev gömd på ensligt belägen plats i marknivå, i någon skreva typ, och sen övertäckt.

Vi får se tids nog vems skelettdelar de hittar när de väl lokaliserat dem. Tänkte, har ni fler försvunna personer på Gotland?
Någonstans måste han finnas.
Skreva, havet , minkmat osv osv.
Jag är själv fastlänning och har aldrig bott på ön men varit där väldigt mycket .
Hur det är med försvunna personer vet jag inget om men i detta forum tror man att det ligger folk begravda på varenda åker och det stämmer inte.
Eftersom det är min farbror som blivit så hårt attackerat började jag sätta mig in i fallet i samband med att grävgruppen skulle göra sig ett namn på min farbrors bekostnad.
Fram till dess hade jag inte ägnat en minut åt detta.
Jag är partisk men jag har aldrig sagt att inte kan vara inblandad men att hänga ut honom som mördare tycker jag inte om.
Nu börjar man slå hål på hela detta spektakel och det är ett luftslott.
Senast redigerad av tlarsson365 2022-07-17 kl. 23:22.
Citera
2022-07-17, 23:54
Medlem
Många har tidigare redan från start på 70 talet spekulerat i Havet.
BL var dykare även jag har varit dykare. Inte lätt att finna ett lik ute på 100m djup.
Krävs tungdykare för att gå ner där. På 70 talet fanns knappt nått annat sätt heller möjligen draggning hur bra det nu går i sånt djup. Att ro ut ett lik skulle gå rätt lätt. Bara släpa det i vattnet bakom båten. Som dykare får man lära sig hur lätt saker är i vatten tex
Sen kan man ha vikt i båten som man knyter fast i liket innan man släpper på repet som liket hänger i bak på båten. Smidigt helt klart.

Soptippen en plats dit folk åker var dag och man vet aldrig vad man börjar gräva eller schakta om där och liket kommer i dagen. Jag tycker man ska kolla av där men varför inte börja med hunden på de lättare ställena på land först. Vid SS kåk och vägen och omkring den.

Sen i dag finns nog bättre utrustning för att skanna av och filma havsbotten än för 50 år sedan.
Vore värt det. Kanske hittar man nått forntida fartyg med spritlast eller porslin från Kina på vägen ..

Risken finns ju för att SS åkte ner i köttkvarnen också
Citera
2022-07-18, 08:04
Medlem
Citat:
Håller med och vad jag förstår har man inte tillstånd att gräva på djupet eftersom man är rädd för vad som kan ligga där och det verkar inte vara en självklarhet att sökandet efter SS går före det som ligger gömt och säkert kan vara skadligt.
Man gräver nu på ytan och konstaterar att inget ligger på toppen och det innebär att det finns något längre ner och vips så försöker man hålla upp intresset för sjuttisjättegången.
Man drar konstiga slutsatser varje gång i positivt syfte fast det är negativt
Först ladan man grävde ut förra året som inte innehöll något och nu öppnar man upp för att hunden markerat på SS mark.
Nu har man börjat gräva och inte hittat något och om man får tillstånd garanterar det inga fynd men då flyttar man fokus till SS marker och få kan man dra ut på det ytterligare.
Du har också uppmärksammat detta och det glädjer mig. 👏👏

Försöker?

Uppenbarligen har man lyckats också. Du verkar ju sitta och bevaka tråden som en hök. Först gnälldes det om att skeletthunden aldrig verkade komma till ön. Sen kom den precis som utlovat. Då blev det tyst någon enstaka dag. Men snabbt började det gnällas över att det inte kom några uppdateringar. När skulle man börja gräva? Vad var planen? Osv.

När sedan uppdateringar kom och man utan vidare fanfarer (nej ingen livestream!) faktiskt gjorde en grävning för att i ett första skede utesluta att skelettresterna låg i en del av tippen där Sjögren absolut INTE skulle kunna ligga just för att i så fall inte behöva gå vidare med en kostsam utgrävning då duger inte det heller? Då heter det att man söker uppmärksamhet och försöker dra ut på det?

Uppenbarligen behöver man inte söka någon uppmärksamhet, inte ens du kan ju hålla dig från att följa detta dagligen!
Citera
2022-07-18, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leko12
Håller med detta var väldigt negativt . De grävde där de trodde han var idag och fick fram hundben .hunden har säkert fått fram Lukten av gamla hundben och avfall länge nerifrån och fått för sig något 😄 jag tycker att de ska lägga ner sökandet så snart det går om de inte kan gräva inom 1 vecka längre ner och de kanske dom inte ens får så då bör bara lägga ner allt sökande . Regionen har lagt över stället där för att bli av med avfallen varför skulle en grävgrupp gräva upp allt det täckt över och sen skulle de behöva täpp över igen för att någon sagt något . Låter lite likt bingan . De bör konstatera att de som hände Sven var tragiskt men detta fall skulle ha löst på 70- senast 80 talet nu är vi mot 2030 så de bör lägga ner allt nu snart tycker jag

Du är ju helt ute och cyklar. Ingen har sagt att man grävde där man trodde Sjögren fanns, det är ju något som folk här bara har antagit.

Grävningen igår gjorde man för att undersöka den del av tippen där Sjögren absolut INTE skulle kunna befinna sig, dvs ytlagret. Hade man hittat mänskliga skelettdelar där hade man kunnat skrota hela projektet redan där och då.

Nu hittades inget mänskligt skelett, bara två små fragment av djurben. Det är knappast förvånande. Man grävde ju inte med någon liten spade precis där hunden markerade utan man schaktade av en massa kubikmeter och sållade. Går man igenom en massa jord så är chansen överhängande att man råkar hitta lite djurben.

Hunden markerar inte på djurben så benfragmenten har inget med markeringarna att göra. Hade hunden markerat på djurben så hade den ju markerat bakom varannan buske i princip. Nån här tidigare i tråden känner ju till hundförarna och kunde bekräfta att det är extremt seriösa aktörer, så en felmarkering är osannolik. Särskilt tre felmarkeringar inom ett litet område.

Nej, nån typ av mänskliga skelettdelar har hunden uppenbarligen känt doften av. (Men det behöver naturligtvis inte betyda att det är Sjögren).

Nu har man ju i varje fall kunnat fastställa att skelettdelarna inte låg på ytan utan verkar ligga i den del av tippen som faktiskt användes när den var i aktivt bruk.

Och då tycker du att man skall lägga ned sökandet?

Det är ju nu det börjar bli intressant på riktigt.
Citera
2022-07-18, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WisbyPils
Försöker?

Uppenbarligen har man lyckats också. Du verkar ju sitta och bevaka tråden som en hök. Först gnälldes det om att skeletthunden aldrig verkade komma till ön. Sen kom den precis som utlovat. Då blev det tyst någon enstaka dag. Men snabbt började det gnällas över att det inte kom några uppdateringar. När skulle man börja gräva? Vad var planen? Osv.

När sedan uppdateringar kom och man utan vidare fanfarer (nej ingen livestream!) faktiskt gjorde en grävning för att i ett första skede utesluta att skelettresterna låg i en del av tippen där Sjögren absolut INTE skulle kunna ligga just för att i så fall inte behöva gå vidare med en kostsam utgrävning då duger inte det heller? Då heter det att man söker uppmärksamhet och försöker dra ut på det?

Uppenbarligen behöver man inte söka någon uppmärksamhet, inte ens du kan ju hålla dig från att följa detta dagligen!
Hur går det med tillståndet att gräva på djupet.
Är det klart eller .
Jag får inga svar utan du springer deras ärenden och skyddar deras intressen som en hök.
Förtydliga gärna detta du skrev

faktiskt gjorde en grävning för att i ett första skede utesluta att skelettresterna låg i en del av tippen där Sjögren absolut INTE skulle kunna ligga just för att i så fall inte behöva gå vidare med en kostsam utgrävning .

Så klart jag är aktiv nu när vi är på upploppet och det vi diskuterat ska bevisas .
Finns det en kropp och hur trovärdigt är vittnet och er teori.
Efter att ni lagt mycket tid och energi på detta ska vi få det sista svaret på gåtan och det gäller även hundens förträfflighet.
Det är fler än jag som är skeptiska.
Bevisbördan ligger på er som hävdar att hundens markering är garanti för människoben.

Men det slog mig också att man kanske inte får något tillstånd och det intresserar mig verkligen.
Får man stå helt oemotsagd är det lätt att bygga en storie och dessutom mot personer som är avlidna.
Anklaga personer att vara bedragare när man är det själva är magstarkt.
Ni måste tåla att bli granskade och i frågasatta.
Ni gör precis samma sak mot personer som inte kan försvara sig eftersom dom ligger i graven.
Det är skillnaden.
Citera
2022-07-18, 10:50
Medlem
egoonlines avatar
Inslag på P4 Gotland nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem