2022-10-04, 01:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Fetade1/ Kanske för att hunden var ung och bara van vid sina 2 förare. Hade andra varit med hade det kanske stört hundens fokus.
Misstänker du att de snabbt grävde ned ett mänskligt fornben? Som de hade gömt i rockärmen?
Du såg väl hur marken såg ut. Tät beväxt med höga grästorvor. Försök att gräv själv i segt torrt gräs utan en stor korphacka och grävspade och så att det ej syns några spår när de markerar platsen sedan. Först måste man slå gräset sedan hacka och sedan gräva. Slitigt o hårt arbete.
Du är nog lagd åt det paranoida hållet tror jag.

2/ Hunden kommer nog att få fler uppdrag. Men bara om den levererar.

Fast du skrev ju att hunden var "noga testad"? Noga testad ensam med sina två förare då eller? Ingen domare som gick efter och störde?

Ditt grässnack känns ganska konstigt.
Citera
2022-10-04, 02:00
Medlem
JSelwyns avatar
Sett dokumentären nu. Har inte varit så där jätte engagerad.

1. Är ingen expert vad gäller kadaver/skeletthundar men kunde man inte ha skickat ner hunden i den stora gropen (soptippen) när man väl hade kommit ner till 1972?

2. Tycker att soptippen var ett bra ställe och att den låg nära vägen. Sven vägde ju 100 kg, så måste ha varit rätt jobbigt att bära omkring honom några längre sträckor. Dessutom, är det ju mer troligt att han ligger nära en väg eftersom han har transporterats iväg. Slänga iväg honom så fort som möjligt och sen dra.

Ligger säkert nedgrävd/slängd någonstans i närheten så att gm (flera?) kunde återvända hem/till jobbet utan att någon lade märke till det.

Kanske missade det, men fick man tag i den röda SAABen? Hade ju en rätt distinkt röd färg. Kan ju inte ha funnits så många på ön?
Citera
2022-10-04, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KallaKarar
Fast du skrev ju att hunden var "noga testad"? Noga testad ensam med sina två förare då eller? Ingen domare som gick efter och störde?

Ditt grässnack känns ganska konstigt.
Jag har sett filmer med vovven på test/träning. Tycker du GG verkar vara korkade att slänga bort pengar på något humbug? När de så innerligt ville finna SS.

Fetade: Det märks att du ej är trädgårdsmänniska. Gå du ut till en äng och gräv ett hål med en liten trädgårdsspade. Slår vad om att du inte ens klarar gräva ned en liten lök där.
Senast redigerad av ottoplommon 2022-10-04 kl. 02:11.
Citera
2022-10-04, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Sett dokumentären nu. Har inte varit så där jätte engagerad.

1. Är ingen expert vad gäller kadaver/skeletthundar men kunde man inte ha skickat ner hunden i den stora gropen (soptippen) när man väl hade kommit ner till 1972?

2. Tycker att soptippen var ett bra ställe och att den låg nära vägen. Sven vägde ju 100 kg, så måste ha varit rätt jobbigt att bära omkring honom några längre sträckor. Dessutom, är det ju mer troligt att han ligger nära en väg eftersom han har transporterats iväg. Slänga iväg honom så fort som möjligt och sen dra.

Ligger säkert nedgrävd/slängd någonstans i närheten så att gm (flera?) kunde återvända hem/till jobbet utan att någon lade märke till det.

Kanske missade det, men fick man tag i den röda SAABen? Hade ju en rätt distinkt röd färg. Kan ju inte ha funnits så många på ön?
De hade bara hunden inhyrd en dag eller eftermiddag. Dyr historia.
Jag tyckte också att det var synd att de inte hade hunden då.
Tänk om Sven låg nedgrävd i 60-talslagret? Eller tänk om de hade haft råd att gräva en dag till?
Citera
2022-10-04, 02:14
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Tänk om Sven låg nedgrävd i 60-talslagret? Eller tänk om de hade haft råd att gräva en dag till?
Okej.
Hoppas dom får ihop pengar så att dom kan fortsätta på tippen eller något liknande ställe o sen hyra in hunden igen.
Citera
2022-10-04, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Okej.
Hoppas dom får ihop pengar så att dom kan fortsätta på tippen eller något liknande ställe o sen hyra in hunden igen.
Tyvärr blir det ingen fortsättning. Kanske om nya krafter tar vid. Enligt en "säker källa" här i tråden som påstår att hen har inside info så kommer aldrig SS hittas. Borta!
Så kan det faktiskt vara på riktigt. Hans kropp kan ha blivit upplöst i syra.
Citera
2022-10-04, 06:27
Medlem
Atlantas avatar
Är Bulvanen ännu i livet?
Citera
2022-10-04, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KallaKarar
Vad menar du med välmeriterad hund? Vilka faktiska meriter hade Fabel? Och hur menar du att ersättningshunden - som var ett år gammal när den fick ersätta döda Fabel på insamlingskvällen i november förra året - var noga testad?

De tre hundarna i Kim Wall-fallet gjorde ett fantastiskt jobb. Och de var alla erfarna sökhundar med erfarna förare. Som inte begärde att få åka ut ensamma med sina hundar.

Och det är faktiskt en av de konstigaste sakerna i dokumentär del 2 - att den helt oprövade unghunden har med sig två förare och att ingen annan fick följa med. För att det skulle störa hunden. Hur då? Skulle någon annan levande person lukta gammalt skelett? Är ju bara för ett tredje vittne att hålla sig bakom och mot vindriktningen.

Det kommer nog att bli så att benet visar sig vara en mänsklig fornskelettbit och alla kommer att jubla över hundens och tränarnas kompetens. Så får hunden (inte själva hunden då) chans till nya lukrativa uppdrag.

Och hunden markerade ju även nära SS hus - varför grävs det inte där?
❤ Lyssna och bry dig inte över dåliga motargument. Hunden är för grön helt enkelt.
När det gäller markeringen nära huset så är min uppfattning att dom som äger marken eller bor där vill inte gräva upp sin mark helt enkelt.
Du såg i dokumentären hur stressad han blev som såg direktörens dotter och ja själv skulle aldrig släppa GG på mina marker och jag vet att anhöriga till mig tackat nej till att få besök av GG.
Man gillar inte GG och det dom gör helt enkelt.
Dom går över lik för sin egen berömmelse ( bokstavligt talat) 😉😃
Citera
2022-10-04, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atlanta
Är Bulvanen ännu i livet?
Dog 2015
Citera
2022-10-04, 08:31
Medlem
Citat:
Tänk om hunden är en bluff och kroppen ligger inte på tippen . Då kan dom gräva till Kina utan resultat.
Det spelar ingen roll hur djupt man gräver om man gräver på fel ställe
Det är ni som ska tänka om helt och hållet.
Citera
2022-10-04, 08:36
Medlem
Citat:
Lite konstigt att efter 10års arbete och man har något glödhett på gång så faller allt på att man inte har råd med en hund 1 dag till.
Känns som jippo och svepskäl och Ujban försökte i dokumentären att den samarbetsvillig polisen skulle vara med att betala.
Det var inte ens nära.
Det visar bara på att detta projekt faller samman och man står utan resultat och pengar.
Citera
2022-10-04, 08:47
Medlem
Citat:
Jag har sett filmer med vovven på test/träning. Tycker du GG verkar vara korkade att slänga bort pengar på något humbug? När de så innerligt ville finna SS.

Fetade: Det märks att du ej är trädgårdsmänniska. Gå du ut till en äng och gräv ett hål med en liten trädgårdsspade. Slår vad om att du inte ens klarar gräva ned en liten lök där.
På fråga ett = ja dom verkar korkade.
Sen säger deras träning ingenting .
Hade jag testat dom hade jag grävt ner 10 människoben och 10 djurben på en yta stor som en fotbollsplan.
Hade då hunden inte markerat på minst 8 människoben hade den fått underkänt och hade den markerat på 1-2 djurben hade den fått underkänt också.
Finns det någon film på liknade försök.
Sen är det viktigaste om vi pratar om hunden.
Du kan aldrig på det den gjorde på tippen kontrollera vad den missade.
Tänk om SS låg där med sin overall , mössan och bältet med ett spänne på.
Och hunden sprang bara förbi.
Det vet du ju inte och den kan ha missat oändligt med ben under dagen.
Sen det den markerade på är ytterst tveksamt om det kan betecknas som succé. Snarare åt andra hållet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in