2010-05-26, 21:34
Medlem
Oralices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Sven Sjögren skulle aldrig ha lämnat den ö som han var född på och bott på i hela sitt liv.

Om B.L. skulle ha gjort detta så var helt säkert R.R. med om detta.

Här var någonting om att ev. få kunna ärva? Minns inte men det skall ha funnits "konstiga" papper! Som jag har förstått det hela så var det denna härva som gjorde att Adolfsson reste över.

Sjögren var ju ogift och hade inga egna barn.

Kanske finns det någon annan som vet mera hur det förhöll sig?

Nej du har rätt. Om jag känner "typen" rätt så var Sjögren förmodligen lokalpatriot och hade endast lämnat ön vid några få tillfällen (om ens det) så att helt själv lämna ön låter föga troligt.
Citera
2010-05-26, 21:37
Medlem
Oralices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BahiaKalle
Är det inte mer troligt att Sven Sjögren blev sänkt i sin båt utanför Lummelunda då hans båt aldrig återfanns än blev nermald till minkfoder?

Det är säkert över 100 meter djupt där...En teori bara.

B*rnt L*arsson eller rättare sagt W*nlayaphols bor numer på ett serviceboende i södra Visby.

Absolut en vettig teori. Om inte B*r*t va slug nog att skicka ut/sänka båten själv.
Citera
2010-05-26, 21:47
Medlem
Skaraborg2s avatar
Sjögren rest till Stockholm?

Citat:
Ursprungligen postat av Oralice
Nej du har rätt. Om jag känner "typen" rätt så var Sjögren förmodligen lokalpatriot och hade endast lämnat ön vid några få tillfällen (om ens det) så att helt själv lämna ön låter föga troligt.

Precis vad jag tror också. Han verkar ha varit urtypen för en sådan. Enligt uppgift så skall han aldrig varit borta mer än någon dag från gården.

Sjögren gifte sig aldrig och denna gård kom att bli hans liv. Denna gård var också ett arv som han ärvde en av fem syskon.

Det förekom även misstankar att hans kropp fanns begravd i en nybyggd väg. Den nybýggda vägen grävdes upp men gav ingenting.

En man skall ha träffat 33-åringen på Sjögrens gård när han kom dit. Detta var den 9 oktober 1972 och 33-åringen hade då sagt till den besökande mannen att Sjögren hade rest till Stockholm. Samma uppgift gav 33-åringen till polisen.
Citera
2010-05-31, 21:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Lummelundagrottorna.

Jag hittade till sist detta PM som jag fick den 27 mars 2010.

Tar här upp delar från detta PM.

"Björn jobbade på barnkolonin brevid Svens hus och lånade får av honom. Vad jag förstod var Sven en väldigt speciell man, mycket snäll dock. Han kände sig hotad av de som ägde Lummelundagrottorna eftersom de ville åt hans mark. En av orsakerna var att han hade hade den "bästa" eller riktiga vägen in till grottorna och att någon kvarn låg på hans tomt. Som sagt anlitade någon en bulvan."

Om detta som den här personen skrev till mig har jag själv ingen aning om hur det förhöll sig? Kanske någon annan vet?
Citera
2010-12-25, 12:38
Medlem
Skaraborg2s avatar
Nordisk kriminalkrönika 1998.

Sögrens försvinnande finns också omnämnt i Nordisk Kriminalkrönika 1998, sidan 212.

"62-åring försvann spårlöst - blev han mördad?" är rubriken. Artikeln har också ett foto på Sjögrens stora hus. Utanför står hans stora svarta bil parkerad. Under bilden finns texten "Sven Sjögren bodde ensam i detta hus i Lummelunda." Foto: Alve Hultman, tekniska roteln, Kalmar.
Citera
2010-12-28, 21:40
Medlem
Pendeltågs avatar
Jag har hört en annan teori än minkmatskvarnen, nämligen att han blev dumpad i det hål på visby sooptipp där man tippade slakteriavfall. Inget direkt trevligt ställe att söka efter någon på den tiden.
Citera
2010-12-30, 23:56
Medlem
Skaraborg2s avatar
Soptippen i Visby.

Citat:
Ursprungligen postat av Pendeltåg
Jag har hört en annan teori än minkmatskvarnen, nämligen att han blev dumpad i det hål på visby sooptipp där man tippade slakteriavfall. Inget direkt trevligt ställe att söka efter någon på den tiden.

Tack för denna intressanta teori Pendeltåg. Har dock själv aldrig läst om denna teori förut. Allt kan vara möjligt. I vilket fall som helst så försvann Sjögren för gott.
Citera
2011-01-01, 19:11
Medlem
Pendeltågs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för denna intressanta teori Pendeltåg. Har dock själv aldrig läst om denna teori förut. Allt kan vara möjligt. I vilket fall som helst så försvann Sjögren för gott.

Den teorin har framkommit i sammanhang med personer som inte brukar vistas på nätforum. Som jag ser det är den minst lika trolig, om inte troligare, än minkkvarnen. Kan tyvärr inte minnas alla detaljerna i den men skall se om jag kan få någon att friska upp mitt minne.
Citera
2011-01-03, 11:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Soptippen eller minkkvarnen?

Citat:
Ursprungligen postat av Pendeltåg
Den teorin har framkommit i sammanhang med personer som inte brukar vistas på nätforum. Som jag ser det är den minst lika trolig, om inte troligare, än minkkvarnen. Kan tyvärr inte minnas alla detaljerna i den men skall se om jag kan få någon att friska upp mitt minne.

Ja det har du absolut rätt i. Minst lika trolig som minkkvarnen.

Det vore intressant om någon kunde friska upp ditt minne ang. dessa detaljer.
Citera
2011-01-05, 13:11
Medlem
Hej!
Råkade komma in på den här tråden när jag skulle söka bilder på minkfarmen, väldigt intressant!
Ni vet att den har brunnit upp va?
Den brann upp för ungefär en vecka sen, det var en jätte stor brand och dom var tvungna att evakuera alla i närheten och radie av 1.5 mil söder ut fick inte gå ut eller ha fönstrar öppna under ungefär ett dygn alltså princip hela Visby området. Det fanns en tank med ammoniak mitt i byggnaden som kanske skulle explodera.
Just nu gör dom alltså hundmat i byggnaden 3 stycken är anställda vilken låter lite konstigt enligt min mening.
Brand orsaken är fortfarande okänd men dom vet att det började på vinden, tycker allt det här låter lite konstigt, det var alltså ingen som befann sig i lokalerna två av dom som jobbade där var utomlands under dom här omständigheterna...
Försöker dom dölja något?
Citera
2011-01-05, 20:13
Medlem
Skaraborg2s avatar
Minkfarmen nedbrunnen.

Citat:
Ursprungligen postat av gootland
Hej!
Råkade komma in på den här tråden när jag skulle söka bilder på minkfarmen, väldigt intressant!
Ni vet att den har brunnit upp va?
Den brann upp för ungefär en vecka sen, det var en jätte stor brand och dom var tvungna att evakuera alla i närheten och radie av 1.5 mil söder ut fick inte gå ut eller ha fönstrar öppna under ungefär ett dygn alltså princip hela Visby området. Det fanns en tank med ammoniak mitt i byggnaden som kanske skulle explodera.
Just nu gör dom alltså hundmat i byggnaden 3 stycken är anställda vilken låter lite konstigt enligt min mening.
Brand orsaken är fortfarande okänd men dom vet att det började på vinden, tycker allt det här låter lite konstigt, det var alltså ingen som befann sig i lokalerna två av dom som jobbade där var utomlands under dom här omständigheterna...
Försöker dom dölja något?

Tack för denna information om den ökända minkfarmen gootland.

Nej jag kände inte till detta att den hade brunnit upp. Antar att polisen kommer att göra en del undersökningar i samband med denna brand.

Vad jag undrar över är varför det är konstigt att denna hundmatsfabrik har/hade tre anställda? Nu har jag iofs ingen aning om hur stor hundmatsproduktionen har varit där?
Citera
2012-01-05, 13:43
Medlem
Enligt de uppgifter jag fått skall Sven Sjögrens kropp eventuellt finnas i en dagvattenbrunn eller liknande under Gråbo Centrum som byggdes ungefär den tiden han försvann
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in