2021-04-27, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WisbyPils
Tack.

Uppgiften att B.L. skulle ha varit inblandad eller i alla fall misstänkt även i fröjelmordet 1954 är en ofta förekommande uppgift som hittills inte har kunnat bekräftas. Flera olika källor har påstått att B.L. skulle ha haft en lätt MC av modell "Silverpilen" i färgen röd som alltså skulle kunna stämma överens med signalementet på den MC som sågs utanför änkan Thimgrens hus i anslutning till mordet. Problemet är bara att "Silverpilen" inte började säljas förens 1955! Det kan så klart varit så att han haft tillgång till någon annan MC eller moped vid tiden för försvinnandet.

Det finns i varje fall gott om rykten om att han skulle ha kunnat vara inblandad i fler försvinnanden och mystiska dödsfall än "enbart" Sven Sjögren och Björn Adolfsson. Om uppgiften att han tjänstgjort som legosoldat i Kongo verkligen stämmer så är det inte omöjligt att tänka sig att han haft ett mycket stort antal liv på sitt samvete.

Har lyssnat på podden, och fått för mig att han satt i fängelse när Björn Adolfsson försvann, men gjorde han alltså inte?
Citera
2021-04-27, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Har lyssnat på podden, och fått för mig att han satt i fängelse när Björn Adolfsson försvann, men gjorde han alltså inte?

Det har mycket riktigt varit den officiella versionen. Det har dock framkommit vissa indicier som sått en del tvivel kring detta. I magasinet Horisonts reportage nyligen så framgick att B.L. våren 1973 avtjänade ett annat fängelsestraff, för gamla försyndelser något år tidigare. Det hade beslutats att han skulle släppas från detta straff den 15 april 1973. När hovrättsdomen i bedrägerirättegången i sjögrenfallet föll den 4 april beslutades dock att B.L. skulle häktas så snart han släpptes från det pågående straffet, i väntan på att det nya straffet skulle vinna laga kraft. Detta skedde den 8 maj när HD inte tog upp fallet. Björn Adolfsson försvann natten till den 2 maj. Alltså, precis i "gränslandet" mellan dessa två fängelsestraff. Man kan då fundera på om B.L. verkligen häktades som hovrätten beordrat, eller om han kanske lyckades bli utsläppt den 15 april, som ju den ursprungliga planen hade varit, och sen varit "på vift" ett par veckor innan misstaget uppdagades.

Man kan tänka sig att fängelseledningen i så fall velat tala väldigt tyst om detta. Tyvärr verkar en stor del av fängelsets arkiv från just den här perioden ha försvunnit, vilket gör det svårt att säga något säkert...

Det står i varje fall klart att B.L lyckades bli släppt från fängelset i förtid bara några månader senare, efter att ha duperat en vakt att åka hem till hans dåvarande sambo och därefter klagat till fängelseledningen(!) Han hade då avtjänat mindre än halva sitt straff...
Citera
2021-04-27, 22:23
Medlem
Skaraborg2s avatar
Natten till den 2 maj 1973.

Citat:
Det har mycket riktigt varit den officiella versionen. Det har dock framkommit vissa indicier som sått en del tvivel kring detta. I magasinet Horisonts reportage nyligen så framgick att B.L. våren 1973 avtjänade ett annat fängelsestraff, för gamla försyndelser något år tidigare. Det hade beslutats att han skulle släppas från detta straff den 15 april 1973. När hovrättsdomen i bedrägerirättegången i sjögrenfallet föll den 4 april beslutades dock att B.L. skulle häktas så snart han släpptes från det pågående straffet, i väntan på att det nya straffet skulle vinna laga kraft. Detta skedde den 8 maj när HD inte tog upp fallet. Björn Adolfsson försvann natten till den 2 maj. Alltså, precis i "gränslandet" mellan dessa två fängelsestraff. Man kan då fundera på om B.L. verkligen häktades som hovrätten beordrat, eller om han kanske lyckades bli utsläppt den 15 april, som ju den ursprungliga planen hade varit, och sen varit "på vift" ett par veckor innan misstaget uppdagades.

Man kan tänka sig att fängelseledningen i så fall velat tala väldigt tyst om detta. Tyvärr verkar en stor del av fängelsets arkiv från just den här perioden ha försvunnit, vilket gör det svårt att säga något säkert...

Det står i varje fall klart att B.L lyckades bli släppt från fängelset i förtid bara några månader senare, efter att ha duperat en vakt att åka hem till hans dåvarande sambo och därefter klagat till fängelseledningen(!) Han hade då avtjänat mindre än halva sitt straff...

Återigen mycket intressanta uppgifter varav en del av dessa var obekanta för mig.

Även om B.L. befann sig i "gränslandet" var befann sig "Rayen" natten till 1973-05-02?
Citera
2021-04-27, 22:50
Medlem
Citat:

OK, tack för info. Då är det inget man kan säga säkert, det finns inget solkart alibi. Dock tycker jag att kopplingen mellan Björn Adolfsson och både Sjögren och BL är relativt vag. Han kände dem, men knappast väl. Har också svårt att hade något motiv. Det skulle vara att mördaren fruktade att Adolfsson skulle avslöja honom. Men var ju många som misstänkte både "bulvanen" och "direktören", och varför skulle just Adolfsson röjas ur vägen? Ska vara om han inte bara trodde utan verkligen visste något. Men har svårt att se hur han skulle kunna göra det, han var inte på Gotland när Sjögren försvann.
Citera
2021-04-28, 14:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inlägg # 136.

Den 10 mars 2012 publicerades ett intressant, # 136, inlägg:

(FB) Markägaren som försvann: Sven Sjögren, Gotland/Lummelunda, 1972.

Skribenten omnämner namnet Ramon Silvan (Pippi Långstrump) och någon som kalles för Rolf. Vad är dessa för personer? Har de något med Sjögrens försvinnande att göra? Detta är det enda inlägget i tråden som omnämner dessa personer.

Är det någon som vet om BL/BW hade några egna barn?
Senast redigerad av Skaraborg2 2021-04-28 kl. 15:04.
Citera
2021-04-28, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Återigen mycket intressanta uppgifter varav en del av dessa var obekanta för mig.

Även om B.L. befann sig i "gränslandet" var befann sig "Rayen" natten till 1973-05-02?

Ja, det skulle man absolut vilja veta. Tyvärr så är det chockerande hur lite polisen egentligen tittade på denne person. Ett enda förhör genomfördes, och där ställdes inga som helst frågor kring vad han gjorde vid tiden för Sjögrens försvinnande. Vid Adolfssons försvinnade så gjordes överhuvudtaget inga förhör med någon på Gotland, allra minst R.R.

Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
OK, tack för info. Då är det inget man kan säga säkert, det finns inget solkart alibi. Dock tycker jag att kopplingen mellan Björn Adolfsson och både Sjögren och BL är relativt vag. Han kände dem, men knappast väl. Har också svårt att hade något motiv. Det skulle vara att mördaren fruktade att Adolfsson skulle avslöja honom. Men var ju många som misstänkte både "bulvanen" och "direktören", och varför skulle just Adolfsson röjas ur vägen? Ska vara om han inte bara trodde utan verkligen visste något. Men har svårt att se hur han skulle kunna göra det, han var inte på Gotland när Sjögren försvann.

Så är det ju. Mycket hänger på den mystiske brevskrivaren som verkade ha ingående kunskaper trots att ingenting hade skrivits i tidningarna om Björn, och som kopplade ihop dessa två fall. Det har påståtts från flera håll att Björn Adolfsson skulle kunna ha haft någon slags kunskap eller dokument som hade med fastighetsaffären att göra. Det man funderar på är om han kan ha fått reda på något som skulle kunnat hota att ogiltigförklara även det viktigaste markköpet? (Han dömdes endast för att ha förfalskat namnteckningar på två nästan värdelösa markbitar, det stora viktiga markköpet som skulle användas till djurpark gick igenom). Frågan är då bara vad för kunskap, dokument eller liknande detta i så fall skulle röra sig om?

Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Den 10 mars 2012 publicerades ett intressant, # 136, inlägg:

Skribenten omnämner namnet Ramon Silvan (Pippi Långstrump) och någon som kalles för Rolf. Vad är dessa för personer? Har de något med Sjögrens försvinnande att göra? Detta är det enda inlägget i tråden som omnämner dessa personer.

Är det någon som vet om BL/BW hade några egna barn?

Ja, detta verkar vara en person med en del intressanta uppgifter. Var det denna person som hade skickat ett PM till dig i trådens början som handlade om Björns sista resa till Gotland, Skaraborg2?

Ramon Silvan avser: https://sv.wikipedia.org/wiki/Ramon_Sylvan
Denne skådespelare kände B.L. och hyrde sommaren 1972 ett par veckor en stuga på hans tomt i Brissund söder om Lummelunda. Sannolikt kände han B.L. från kroglivet i Stockholm, där Ramon bland anant hade jobbat som dörrvakt. Han brukade tydligen även springa runt i badbyxor och skjuta prick med revolver. Att han skulle varit inblandad i mordet på Sjögren har jag dock svårt att tänka mig. "Rolf" har jag ingen aning om vem det skulle kunna avse?

Mig veterligen så har BL tre barn, men tror inte någon av dessa har haft någon vidare kontakt med honom .
Citera
2021-04-29, 00:12
Medlem
Citat:
Ja, det skulle man absolut vilja veta. Tyvärr så är det chockerande hur lite polisen egentligen tittade på denne person. Ett enda förhör genomfördes, och där ställdes inga som helst frågor kring vad han gjorde vid tiden för Sjögrens försvinnande. Vid Adolfssons försvinnade så gjordes överhuvudtaget inga förhör med någon på Gotland, allra minst R.R.

Så är det ju. Mycket hänger på den mystiske brevskrivaren som verkade ha ingående kunskaper trots att ingenting hade skrivits i tidningarna om Björn, och som kopplade ihop dessa två fall. Det har påståtts från flera håll att Björn Adolfsson skulle kunna ha haft någon slags kunskap eller dokument som hade med fastighetsaffären att göra. Det man funderar på är om han kan ha fått reda på något som skulle kunnat hota att ogiltigförklara även det viktigaste markköpet? (Han dömdes endast för att ha förfalskat namnteckningar på två nästan värdelösa markbitar, det stora viktiga markköpet som skulle användas till djurpark gick igenom). Frågan är då bara vad för kunskap, dokument eller liknande detta i så fall skulle röra sig om?

Ja, detta verkar vara en person med en del intressanta uppgifter. Var det denna person som hade skickat ett PM till dig i trådens början som handlade om Björns sista resa till Gotland, Skaraborg2?

Denne skådespelare kände B.L. och hyrde sommaren 1972 ett par veckor en stuga på hans tomt i Brissund söder om Lummelunda. Sannolikt kände han B.L. från kroglivet i Stockholm, där Ramon bland anant hade jobbat som dörrvakt. Han brukade tydligen även springa runt i badbyxor och skjuta prick med revolver. Att han skulle varit inblandad i mordet på Sjögren har jag dock svårt att tänka mig. "Rolf" har jag ingen aning om vem det skulle kunna avse?

Mig veterligen så har BL tre barn, men tror inte någon av dessa har haft någon vidare kontakt med honom .

Om han hade kännedom om affären som ingen annan hade, visst det är ett motiv. Men är det bekräftat att han hade det? Vad vet jag, inget egentligen, men tycker det är märkligt om Sjögren skulle ge en sådan info till Björn Adolfsson, och inte t.ex. till någon av sina nära vänner på Gotland?
Breven är en märklig detalj, och talar ju för brott. Men varför skulle någon av de misstänkta i Sjögren-fallet först ta livet av Björn, och sedan dra sådan uppmärksamhet till sig? Utan breven hade sannolikt i princip alla varit övertygade om självmord, och fallet hade idag varit bortglömt. Kan inte komma med någon vettig förklaring till breven, men skulle teoretiskt kunna vara både Björn själv, eller son till en polis eller liknande. Men visst, medger själv att ingen av dessa förklaringar är jättesannolik, varav spekulationer om kopplingar till Sjögren-fallet alltid kommer finnas.
Citera
2021-04-30, 10:45
Medlem
Sjögren vart förmodligen nermald till Minkmat
Det är alla fall Jag övertygad om
Citera
2021-04-30, 21:28
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länk.

Citat:

Ja det verkar som om den här personen sitter på en hel del intressanta uppgifter.

Tyvärr kan jag inte komma ihåg efter drygt nio år om det var den här personen som skickade mig ett PM. Det kan vara det men är osäker. Kollade om jag fortfarande hade sparat detta men tyvärr inte.

Bra att får klarlagt vem denne Ramon Sylvan var. Att BL inte hade någon vidare kontakt med sina barn förstår jag så väl.
Senast redigerad av Skaraborg2 2021-04-30 kl. 21:31.
Citera
2021-05-01, 10:56
Medlem
elinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Sjögren vart förmodligen nermald till Minkmat
Det är alla fall Jag övertygad om

Så gick ryktena när det begav sig, och det är inte omöjligt...
Polisen tog prover då på minkmaten men hitta aldrig nåt.
Citera
2021-05-01, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elinge
Så gick ryktena när det begav sig, och det är inte omöjligt...
Polisen tog prover då på minkmaten men hitta aldrig nåt.

Frågan är hur han lyckades mala ner kroppen med ben och allt
Citera
2021-05-01, 12:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
Grisföda och minkföda.

Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Frågan är hur han lyckades mala ner kroppen med ben och allt

Här kommer två fall som i o f s handlar om grisföda från England:

(FB) Den sexgalna hustrun som försvann: Linda Sturley, London, 1981.

(FB) Blev den försvunna grisföda?: Muriel McKay, Hertfordshire, England, 1969.

Det var säkert inga större problem att mala ner hele Sjögren till minkföda i en ordentlig foderkvarn och med kanske två GM som inte låg på latsidan. Styckning av kroppen och kanske slå sönder skelettet med en slägga? Om han nu blev nermald vet vi förstås inte.
Senast redigerad av Skaraborg2 2021-05-01 kl. 12:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in