2022-07-02, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tlarsson365
Det som är viktigt att förstå är följande.
Den misstänke behöver inte bevisa sin oskuld.
Det är åklagaren som MÅSTE bevisa den misstänktes skuld.
Det är viktigt att förstå.
Att ljuga i detta sammanhang är inte olagligt.

Sant därför kan vi inte säga han är skyldig . Det är ingen som gör, vi kan inte säga han är en mördare för det har aldrig bevisats. Men att han gjorde olagliga saker och dömdes för det vet vi. Ljuga är inte olagligt med han var ingen person man då kunde lita på då man vet att han ljug och att ljuga för polisen i förhör o rättegång gjorde han det vet man, om tider och så. Ljuga är ingen konstigt de gör nog alla i rätten även poliser som suttit i förhör / rättegång . Men han handlade mer
Om att han handlade oetiskt och hade ett mönster i att inte vilja andras personer bästa . Men som sagt de är utifrån information som kommit fram . Tycker han verkar som en intressant person så man hade ju velat träffa och prata med honom så man kan bilda sig en uppfattning själv . Men det går ju inte då han inte lever
Citera
2022-07-02, 15:14
Medlem
Citat:
Man kan inte dömma någon för att han inte går att utesluta.
Det är detta som gör mig frustrerad.
Man måste ha bevis och hur mycket ni än vrider och vänder på detta räckte det inte till åtal då och det hade inte varit någon skillnad idag.
Presentera hädan efter bara det som ändrar bevis läget som nya pålitliga vittnen , teknisk bevisning.
Vi behöver inga mer gissningar eller indicier.
Det räcker inte . Det vet vi alla nu.

Om grävgruppen hittar Sven så är det succé och om han är där vid tippen där bulvanen sågs så pekar ännu mer mot honom . Kanske går lösa på något sätt om de har mega tur . Men om de inte hittar Sven vid Etelhem då kan de lägga ner leta
Efter honom för då
Hittas han aldrig . I vilket fall som helst så har podden varit en succé för har varit väldigt underhållande . Borde göra en film/serie om detta kan bli väldigt underhållande. Tycker dom bör göra en podd om hotellmordet och Selma också. Hotellmordet bör ju kunna lösas .
Citera
2022-07-02, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leko12
Sant därför kan vi inte säga han är skyldig . Det är ingen som gör, vi kan inte säga han är en mördare för det har aldrig bevisats. Men att han gjorde olagliga saker och dömdes för det vet vi. Ljuga är inte olagligt med han var ingen person man då kunde lita på då man vet att han ljug och att ljuga för polisen i förhör o rättegång gjorde han det vet man, om tider och så. Ljuga är ingen konstigt de gör nog alla i rätten även poliser som suttit i förhör / rättegång . Men han handlade mer
Om att han handlade oetiskt och hade ett mönster i att inte vilja andras personer bästa . Men som sagt de är utifrån information som kommit fram . Tycker han verkar som en intressant person så man hade ju velat träffa och prata med honom så man kan bilda sig en uppfattning själv . Men det går ju inte då han inte lever
Jag har träffat och pratat med honom och hans bröder har växt upp med honom.
Här sitter folk som har hört på någon som hade hört att någons grannes kompis hade sagt eller hört i sin tur.
Du hänger med. Inga pålitliga källor direkt.
2 saker som är anmärkningsvärt.
1 många vittnen som under denna tid ljugit I förhör.
Är man ett pålitligt vittne om man ljuger i förhör.
Hans fd fru och vittnet som ville dölja sin otrohet.
2. Det podden har gjort som jag ogillar skarp är det du skrev i ett svar tidigare.
Du ändrar åsikt och tror att han är skyldig och detta tycker jag är avskyvärt.
Vill podden bara mörklägga bulvanen och få så många som möjligt att tro att han är gärningsman
Vad är syftet med det? när det konkreta som kan ändra bevis läget och som skulle kunna leda till ett straff om han levde är noll.
Jag begriper inte det.
Citera
2022-07-02, 15:28
Medlem
Citat:
Om grävgruppen hittar Sven så är det succé och om han är där vid tippen där bulvanen sågs så pekar ännu mer mot honom . Kanske går lösa på något sätt om de har mega tur . Men om de inte hittar Sven vid Etelhem då kan de lägga ner leta
Efter honom för då
Hittas han aldrig . I vilket fall som helst så har podden varit en succé för har varit väldigt underhållande . Borde göra en film/serie om detta kan bli väldigt underhållande. Tycker dom bör göra en podd om hotellmordet och Selma också. Hotellmordet bör ju kunna lösas .
Beror på vilket manus man skulle använda.
Ska man göra en serie måste man få till en dramaturgi och då krävs att man tar in fler misstänkta så publiken få sitta och ha fler möjliga gärningsmän likt Morden I midsumer.
Det hade jag önskat av podden och får man till det är det intressant annars får det bli någon dokumentär och då blir den som podden .
En katastrof.
En drama serie utan svar och slut är väl ingen höjdare men man kan skapa ett påhittat slut där bulvanen åker in .
Det skulle ju innebära enligt många att han var skyldig i verkligheten och det är inte bra.
Folk kan inte skilja på dröm och verklighet
Senast redigerad av tlarsson365 2022-07-02 kl. 15:31.
Citera
2022-07-02, 15:31
Medlem
Citat:
Jag har träffat och pratat med honom och hans bröder har växt upp med honom.
Här sitter folk som har hört på någon som hade hört att någons grannes kompis hade sagt eller hört i sin tur.
Du hänger med. Inga pålitliga källor direkt.
2 saker som är anmärkningsvärt.
1 många vittnen som under denna tid ljugit I förhör.
Är man ett pålitligt vittne om man ljuger i förhör.
Hans fd fru och vittnet som ville dölja sin otrohet.
2. Det podden har gjort som jag ogillar skarp är det du skrev i ett svar tidigare.
Du ändrar åsikt och tror att han är skyldig och detta tycker jag är avskyvärt.
Vill podden bara mörklägga bulvanen och få så många som möjligt att tro att han är gärningsman
Vad är syftet med det? när det konkreta som kan ändra bevis läget och som skulle kunna leda till ett straff om han levde är noll.
Jag begriper inte det.

Som sagt hoppas vi en dag får veta säkert . Hoppas de hittar Sven för det första och för de andra har extrem tur att de kan hitta något bevis som kan lösa fallet . Det hade vart de bästa då hade vi vetat helt säkert 😊
Citera
2022-07-02, 15:37
Medlem
Citat:
Som sagt hoppas vi en dag får veta säkert . Hoppas de hittar Sven för det första och för de andra har extrem tur att de kan hitta något bevis som kan lösa fallet . Det hade vart de bästa då hade vi vetat helt säkert 😊
Hoppet är det sista som överger människan men hoppas inte på för mycket.
Alla som påstår sig veta sanningen har sitt sista hopp till hunden.
Oddsen är inte på deras sida.
Jag har synat dom och deras kort blir bara och svagare och svagare och nu är kan dom bara gå All in utan att ha något på handen.
Citera
2022-07-02, 15:39
Medlem
Citat:
Hoppet är det sista som överger människan men hoppas inte på för mycket.
Alla som påstår sig veta sanningen har sitt sista hopp till hunden.
Oddsen är inte på deras sida.
Jag har synat dom och deras kort blir bara och svagare och svagare och nu är kan dom bara gå All in utan att ha något på handen.

Jag tror inte Sven finns där i Etelhem men nu kan det ju lika gärna gräva då hunden markerat något
På olika ställen. Jag tyckte att fransmannens teori om hur mordet gick till i avsnitt 19 i podden var väldigt intressant iallafall .
Citera
2022-07-02, 15:41
Avstängd
Här är en detalj som jag missat förut: "skeletthunden" har tydligen även markerat i närheten av SS hus i Lummelunda.

Är det förresten någon som vet vem "vaktmästaren" var och om han lever fortfarande?
Citera
2022-07-02, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KallaKarar
Här är en detalj som jag missat förut: "skeletthunden" har tydligen även markerat i närheten av SS hus i Lummelunda.

Är det förresten någon som vet vem "vaktmästaren" var och om han lever fortfarande?

Bra fråga , de skulle jag också
Vilja veta vem vaktmästaren är och om han lever. Han kan sitta på information som skulle vara intressant att få veta
.
Citera
2022-07-02, 16:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Markerat i närheten av SS bostad.

Citat:
Ursprungligen postat av KallaKarar

Intressant.

Då får vi hoppas att detta kollas upp noga.

(FB) Markägaren som försvann: Sven Sjögren, Gotland/Lummelunda, 1972.

Om han fortfarande är i livet har jag ingen aning om men de flesta vuxna personer som fanns runt SS och andra personer som har diskuterats är numera avlidna.
Citera
2022-07-02, 17:02
Medlem
Citat:
Man kan inte dömma någon för att han inte går att utesluta.
Det är detta som gör mig frustrerad.
Man måste ha bevis och hur mycket ni än vrider och vänder på detta räckte det inte till åtal då och det hade inte varit någon skillnad idag.
Presentera hädan efter bara det som ändrar bevis läget som nya pålitliga vittnen , teknisk bevisning.
Vi behöver inga mer gissningar eller indicier.
Det räcker inte . Det vet vi alla nu.

Det som gör mig frustrerad är att du fortfarande inte har fattat vad det här handlar om. Det här handlar inte om bulvanen och hans eventuella skuld. Det här handlar om att få reda på vad som hände Sven och vart hans kvarlevor tagit vägen.

Skall man försöka ta reda på det kan man göra på två sätt. Antingen kan man bara gå ut i skogen på måfå och börja gräva lite varstans. Då är chansen att man lyckas 0%
Eller så kan man försöka rekonstruera ett händelseförlopp utifrån kända data och fylla i det som saknas genom att göra bedömningar av vad som är troligt utifrån olika faktorer. Dvs kvalificerade gissningar. Sen kan man utifrån det försöka hitta någonting. Då kanske det i alla fall finns en liten chans att man lyckas.

Nu har man gått igenom fallet och konstaterat att bulvanen ljugit om sina förehavanden kring försvinnandet. Han har sagt att han gjort vissa saker en dag som egentligen skett andra dagar. Den tid som han ljuger om är samma tid som Sven antagligen försvann. Exakt den tiden säger sig ett vittne ha observerat bulvanen på en helt annan plats än där han själv påstått att han varit. Ett vittne som till anhöriga har sagt att han inte vågade berätta hela sanningen till polisen och att han såg bulvanen dumpa något på tippen i Etelhem. Samma tipp där man nu med hund fått en markering för mänskliga skelettdelar.

Visst det är en lång kedja av omständigheter som måste klaffa för att det skall vara rätt, men det är fortfarande det hetaste spåret någonsin i det här fallet.

Du kanske tycker att det är ett misslyckande om man inte hittar något, men jag tror att de flesta tycker att det är värt att försöka och att ” bättre lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna en båge”.

Återigen: det här handlar om att hitta Sven. Det tycker jag väger tyngre än att ta nån ”hänsyn” till bulvanen genom att hålla honom utanför spekulationerna om vad som eventuellt kan ha hänt. Särskilt som bulvanen bevisligen har ljugit om sina förehavanden för polisen i något så allvarligt som en mordutredning. Då får man räkna med att man ofrånkomligen kommer att inkluderas i spekulationerna kring vad som hänt. Den som ger sig in i leken får leken tåla.
Citera
2022-07-02, 17:12
Medlem
Exakt . Det är precis så. Viktigt att hitta Sven om möjligheten finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in