Citat:
Ursprungligen postat av
tlarsson365
Man kan inte dömma någon för att han inte går att utesluta.
Det är detta som gör mig frustrerad.
Man måste ha bevis och hur mycket ni än vrider och vänder på detta räckte det inte till åtal då och det hade inte varit någon skillnad idag.
Presentera hädan efter bara det som ändrar bevis läget som nya pålitliga vittnen , teknisk bevisning.
Vi behöver inga mer gissningar eller indicier.
Det räcker inte . Det vet vi alla nu.
Det som gör mig frustrerad är att du fortfarande inte har fattat vad det här handlar om. Det här handlar inte om bulvanen och hans eventuella skuld. Det här handlar om att få reda på vad som hände Sven och vart hans kvarlevor tagit vägen.
Skall man försöka ta reda på det kan man göra på två sätt. Antingen kan man bara gå ut i skogen på måfå och börja gräva lite varstans. Då är chansen att man lyckas 0%
Eller så kan man försöka rekonstruera ett händelseförlopp utifrån kända data och fylla i det som saknas genom att göra bedömningar av vad som är troligt utifrån olika faktorer. Dvs
kvalificerade gissningar. Sen kan man utifrån det försöka hitta någonting. Då kanske det i alla fall finns en liten chans att man lyckas.
Nu har man gått igenom fallet och konstaterat att bulvanen ljugit om sina förehavanden kring försvinnandet. Han har sagt att han gjort vissa saker en dag som egentligen skett andra dagar. Den tid som han ljuger om är samma tid som Sven antagligen försvann. Exakt den tiden säger sig ett vittne ha observerat bulvanen på en helt annan plats än där han själv påstått att han varit. Ett vittne som till anhöriga har sagt att han inte vågade berätta hela sanningen till polisen och att han såg bulvanen dumpa något på tippen i Etelhem. Samma tipp där man nu med hund fått en markering för mänskliga skelettdelar.
Visst det är en lång kedja av omständigheter som måste klaffa för att det skall vara rätt, men det är fortfarande det hetaste spåret någonsin i det här fallet.
Du kanske tycker att det är ett misslyckande om man inte hittar något, men jag tror att de flesta tycker att det är värt att försöka och att ” bättre lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna en båge”.
Återigen: det här handlar om att hitta Sven. Det tycker jag väger tyngre än att ta nån ”hänsyn” till bulvanen genom att hålla honom utanför spekulationerna om vad som eventuellt kan ha hänt. Särskilt som bulvanen bevisligen har ljugit om sina förehavanden för polisen i något så allvarligt som en mordutredning. Då får man räkna med att man ofrånkomligen kommer att inkluderas i spekulationerna kring vad som hänt. Den som ger sig in i leken får leken tåla.