2012-01-05, 17:02
Medlem
mojicitos avatar
Intressant med dit inlägg ett år på dagen efter det förra!!! Angående Sjögrens försvinnade funderar vi många på här på ön!! Vad vet du mer?
Citera
2012-01-05, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mojicito
Intressant med dit inlägg ett år på dagen efter det förra!!! Angående Sjögrens försvinnade funderar vi många på här på ön!! Vad vet du mer?

Detta fick jag höra av min far idag. Jag vet att Han som var misstänkt för mordet på Selma Thimgren i Fröjel 16 Septemper 1954 även var misstänkt för Svens försvinnande
Citera
2012-01-06, 13:51
Medlem
Skaraborg2s avatar
Samma GM i Fröjel 1954?

Citat:
Ursprungligen postat av moorgan
Detta fick jag höra av min far idag. Jag vet att Han som var misstänkt för mordet på Selma Thimgren i Fröjel 16 Septemper 1954 även var misstänkt för Svens försvinnande

Har själv läst om detta att han var misstänkt för mordet i Fröjel 1954. Den misstänkte hade åldern inne och var innehavare av en motorcykel då fru Thimgren mördades.
Citera
2012-01-06, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Har själv läst om detta att han var misstänkt för mordet i Fröjel 1954. Den misstänkte hade åldern inne och var innehavare av en motorcykel då fru Thimgren mördades.

Nu vet jag inte om det är B.L som var denne misstänkte? Men enligt min farfar som var polis då Thimgren mördades sa att mordet polisiärt var uppklarat.
Citera
2012-01-06, 20:08
Medlem
mojicitos avatar
Tack för allt ni skriver.....uppskattar det verkligen. När får vi, om vi får, veta sanningen. BL är väl avliden? En mycket skum man...med mycket på sitt samvete!
Citera
2012-01-06, 20:43
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ägare till en motorcykel i september 1954.

Citat:
Nu vet jag inte om det är B.L som var denne misstänkte? Men enligt min farfar som var polis då Thimgren mördades sa att mordet polisiärt var uppklarat.

Tack för din info moorgan.

Jag har läst mycket ang. Sven Sjögrens försvinnande och minkfarmen. Efter att han hade försvunnit så kollades iaf den här skumme personen upp noga. Bl.a. vad han höll på med i september 1954. Polisen noterade iaf att han då var innehavare av en motorcykel. Om detta ledde fram till något vet jag inte men med tanke på vad den här mannen verkar ha hållit på med, så var detta en helt riktig åtgård från deras sida.
Citera
2012-01-07, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mojicito
Tack för allt ni skriver.....uppskattar det verkligen. När får vi, om vi får, veta sanningen. BL är väl avliden? En mycket skum man...med mycket på sitt samvete!

Om det är han som gifte sig med en Thailänska och tog hennes efternamn tror jag inte han är avliden. Men jag kan ha fel

Citat:
Tack för din info moorgan.

Jag har läst mycket ang. Sven Sjögrens försvinnande och minkfarmen. Efter att han hade försvunnit så kollades iaf den här skumme personen upp noga. Bl.a. vad han höll på med i september 1954. Polisen noterade iaf att han då var innehavare av en motorcykel. Om detta ledde fram till något vet jag inte men med tanke på vad den här mannen verkar ha hållit på med, så var detta en helt riktig åtgård från deras sida.

Med tanke på hur polisen arbetar nuförtiden så tycker jag inte det är konstigt att det inte klarades upp. Men finns det inga bevis är det egentligen inte så konstigt. Om mina uppgifter stämmer att han dumpats i någon sorts brunn/dagvattenbrunn borde kroppsdelar fortfarande kunna hittas? Vet du vart dagvatten-vattnet tar vägen? Jag får ta en kik hur det ser ut i Gråbo centrum nästa gång jag är i Visby.
Citera
2012-01-07, 18:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
Flyttade till ett äldreboende.

Citat:
Om det är han som gifte sig med en Thailänska och tog hennes efternamn tror jag inte han är avliden. Men jag kan ha fel

Med tanke på hur polisen arbetar nuförtiden så tycker jag inte det är konstigt att det inte klarades upp. Men finns det inga bevis är det egentligen inte så konstigt. Om mina uppgifter stämmer att han dumpats i någon sorts brunn/dagvattenbrunn borde kroppsdelar fortfarande kunna hittas? Vet du vart dagvatten-vattnet tar vägen? Jag får ta en kik hur det ser ut i Gråbo centrum nästa gång jag är i Visby.

Har häller inte hört att denne man skall vara avliden. Det var inte så länge sedan som han flyttade till ett äldreboende.

Ja, det har du rätt i. Inte så konstigt att vare sig mordet 1954 eller försvinnandet 1972 någonsin blev uppklarade.
Citera
2012-01-07, 19:35
Medlem
ab12s avatar
Citat:

Om det är Bernt ni menar så hade han väl inte riktigt åldern inne. Enligt ratsit är han född 390729 och var alltså 15 år när mordet skedde. Jag tror att det var 16 år som gällde redan då för att ta körkort för lätt mc. På den tiden hette det väl lättviktare, pga att de fick väga max 75 kg.
Citera
2012-01-07, 23:29
Medlem
Skaraborg2s avatar
Lättviktare - 16 år.

Citat:
Ursprungligen postat av ab12
Om det är Bernt ni menar så hade han väl inte riktigt åldern inne. Enligt ratsit är han född 390729 och var alltså 15 år när mordet skedde. Jag tror att det var 16 år som gällde redan då för att ta körkort för lätt mc. På den tiden hette det väl lättviktare, pga att de fick väga max 75 kg.

Nej han hade inte åldern inne. Du har helt rätt i att ta körkort på lättviktare var åldersgränsen 16 år. Han hade inte ens mopedåldern inne för mordet i Fröjel skedde i maj.

Efter att Sjögren försvann gjordes det en ordentlig koll på den här personens bakgrund. Jag är ganska säker på att även om han inte hade den rätta åldern så ägde han en motorcykel eller möjligen hade tillgång till en sådan.
Citera
2012-01-15, 21:28
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Det var många bud att välja mellan."

I den "stora boke" I Statspolisens nät, 1962 på sidan 417 detta:

"Föraren skall ha varit drygt 20 år gammal. Han var klädd i mörk skinnjacka och mörk sportmössa. Passageraren kan ha varit något yngre. Han var klädd i grå vindtygsjacka eller grå kavaj samt grå sportmössa."

På sidan 416 detta:

"Fyra vittnen hade påstått sig ha sett den mystiska motorcykeln utanför den gamlas stuga. Deras vittnesmål gick dock starkt isär. Motorcykeln hade varit röd eller rödbrun, den hade haft s.k. speedwaystyre. En påstod att numret var fyrsiffrigt, en annan att den hade haft länssbokstaven I samt att troligen siffrorna 3 och 7 fanns i numret. Det var många bud att välja mellan."
Citera
2012-01-16, 09:22
Medlem
Har bestämt mig för att börja titta på fallet med Björn Adolfssons försvinnande innan det är för sent. Han var nämligen granne med oss (egentligen mina föräldrars och min barndoms sommarstuga) och jag har en del minnen av honom och hans mor.
Jag är född 1956 och var alltså bara tonåring när BA försvann, men jag minns en del av turerna kring det hela.
Min far som är född 1930 lever fortfarande och är klar i knoppen, minns mycket mer.

BA kände sig hotad sista tiden han var i livet. Bland annat hade han monterat upp ett antal lampor som utebelysning på stugan, och dessa stod på genom nätterna. Lite konstigt tyckte nog vi det var. Men på den tiden var det glest mellan stugorna på Ekeby, Södertörn, ca 20 km norr om Nynäshamn - så det var nog inte så många som märkte det här med nattlyset. Under den här perioden besökte vi inte heller sommarstugan varje vecka.
Hursomhelst - när BA försvunnit upptäckte min far att någon hade grävt på den lilla snutten allmänning som fanns mellan våra tomter. Man hade slängt eller rullat in några större, jordiga stenar på vår tomt och det var därför min far såg vad som hänt. Det här var inga välansade gräsmattor alltså, utan skogstomter som var ganska stora och kuperade, bitvis täckta med snårskog. Min far hittade rätt snart ett nyligen uppgrävt område, ca 1,5 x 1 meter, med 'färsk' jord och en lättare upphöjning. Precis som en nygrävd grav för en vuxen person.
Min far hade läst om fallet med den försvunne BA i Nynäshamns Posten och vi visste att man draggat i vår vik av Östersjön, ca 2 km från stugorna. Han ringde till polisen och bad att få tala med den namngivne polisen som han läst om i tidningen, men fick veta att denne inte var inne för tillfället. Min far förklarade då i korthet sitt ärende för den person han fick tala med - lämnade telefonnummer och uppgift om hur han kunde nås. På något vis fick min far en uppgift om att det egentligen var polisen som grävt ner en avlivad katt, som inte skulle klara sig när BA var borta. Min far tyckte det var oerhört överdrivet att gräva så mycket för en katt, men han upplevde att han blev avfärdad av polisen.
Någon annan ansvarig person på polisen hörde inte heller av sig.
Min far tyckte historien var olustigt i alla delar och tog lite illa vid sig av att bli avfärdad av polisen, så han gjorde inget mer.

Efter bara något eller några år var 'graven' helt överväxt och omöjlig att se i terrängen.
I alla år har vi sagt, halvt på skämt, att BA ligger nergrävd på vår tomt - vilket inte kunnat vara sant eftersom det grävda området ligger några meter (mindre än 5 meter) utanför tomtgränsen på mark som var avsedd för väg. Under 1990-talet anlade samfällighetsföreningen en vändplan nästan precis där 'graven' bör finnas.
Av en tillfällighet fick jag höra för ca 2 år sedan att två personer som också har rötter i området (båda födda på 1950- och 1960-talen) hade kommit att prata om BA's mystiska försvinnande och vi pratade lite med dem om det hela.
Min far har gjort lite minnesanteckningar på senare tid och jag tycker det vore intressant att se hur bitarna passar ihop i detta märkliga fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in