2024-09-15, 13:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kjell-Åke ch flickvännen.

Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Skaraborg! Jag utgår från att du haft kontakt med flickvännen. Du har ju vid flera tillfällen skrivit att ”hon är en bitter kvinna”, och det kan man ju förstå.
Du skriver att hon hjälpte honom den första tiden. Okej, det kan ju verka rimligt.
Och då inställer sig ju frågan; när han lämnade Gbg, varför följde hon inte med?
Du har ju skrivit att hon sagt att han lämnade henne mitt i skiten. Gjorde han slut med henne, eller vad menade hon med det uttalandet?

En annan sak jag funderar över är JD i Holland. Du har skrivit att familjen skickade pengar till honom. Hur gick det till?
Vad jag förstår så kunde han inte legitimera sig, du har ju skrivit att hans pass låg kvar i lägenheten. Han kan ju inte ha haft det lätt i Holland. Det ligger nära till hands att han i alla fall de första åren kom att leva utanför samhällets ramar och fick ta de svartjobb som fanns.
Att han inte hade pass utesluter alltså att han kan ha gått in på en bank och tagit ut pengar som han fått skickade till sig.
Återstår då alternativet att pengarna skickades till någon annan, som man litade på, t ex någon på Svenska Sjömanskyrkan. Vad vet du om detta?
Det är kanske också möjligt att han fick ett nytt pass via ambassaden.

Hon skulle aldrig tillåta att jag skulle försöka ta kontakt med henne.

Däremot så har jag sett henne vid ett flertal tillfällen på nära håll samt pratat med hennes dotter. Ja hon ser fortfarande förgrämd ut efter alla dessa år. Kjell-Åke lovade nog henne att komma tillbaka till henne och sonen. Inte lätt heller att bege sig ut på en sådan här resa tillsammans med ett nyfött barn. Han gjorde säkert inte slut men innerst inne förstod han att det nog skulle ta slut. Paret kan mycket väl ha varit i kontakt med varandra via telefon efteråt. 1968 gifter hon sig.

Hon har sagt så ja vid ett flertal tillfällen. Detta har hon bl. a. gjort till Kjell-Åkes syster. När dessa båda kvinnor träffades efter många år på ett fik så tittade flickvännen på systern med vemod och sa: "Vad du är lik Kjell-Åke".

När de som ville ha tag på den förlupne ynglingen utan att lyckas så vände de sig helt naturligt till henne i stället. Hon kan inte ha haft det alltför muntert. "Vår bil", en ljus eller vit PV av årgång 1964, föll bl. a. på hennes lott att sälja.

Det kan mycket väl ha gått till på det sättet som burkgurka skrev och dessa brev i början skickades till den Svenska Sjömanskyrkans adress.

Ja hans pass och sjömansbok blev kvar i bostaden. Finns ett foto där hans mamma sitter med dessa handlingar. Sjömansboken ser man tydligt. Dahlsjö kan inte ha haft det lätt under sin första tid i Holland utan holländska språkkunskaper.

Här ställer du en intressant en fråga. Jag vet inte men helt omöjligt är det nog inte att Dahlsjö kan ev. ha erhållit en nytt svenskt pass i Holland. Han var myndig och endast efterlyst för utrönande av hans vistelseort.
Senast redigerad av Skaraborg2 2024-09-15 kl. 13:03.
Citera
2024-09-15, 13:51
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2

Här ställer du en intressant en fråga. Jag vet inte men helt omöjligt är det nog inte att Dahlsjö kan ev. ha erhållit en nytt svenskt pass i Holland. Han var myndig och endast efterlyst för utrönande av hans vistelseort.

Skaraborg! Du har inte svarat på de frågor jag ställde i inlägg nr 7315.

JD:
Att pass och sjömansbok blev kvar i bostaden tyder ju på att han inte vågade sig dit och att det var mycket bråttom att ge sig av, mer eller mindre hals över huvud.
Man kan ju också spekulera kring att passet skickades till honom per post. Sjömansboken också, kanske. JD’s tillvaro är väl ett ännu större tomt kapitel än KÅ’s. Du har ju skrivit att han nog dog i Holland. Men medan han levde kan han ju mycket väl gått till sjöss, för att sedan återvända till Holland.

Man kan ju likaledes misstänka att JD hamnade i Holland av tillfällighet. Utan pass och sjömamsbok följde han kanske med en båt dit, men sedan var det stopp.

KÅ’s flickvän:
man får hoppas att hon fick ett bra liv sedan hon gift sig.

Vad säger hennes dotter när pratar med henne?
Senast redigerad av RFT 2024-09-15 kl. 13:59.
Citera
2024-09-15, 14:33
Medlem
RFTs avatar
Fascinerande det här…

Vad händer om jag lägger fram möjligheten att även KÅ kom att bli tagen och mördad. Trots ny identitet. Och kanske inte ens i Gbg.

Om vi ser krasst på det hela så har vi väl inga 100% säkra uppgifter om att han skulle ha överlevt vintern 65/66.
Vad jag förstår så har han aldrig under alla år, själv tagit kontakt med någon. I alla fall inte som vi vet.

Mötena på Liseberg resp i Linköping är inte ”bevis”. Personerna kan ha tagit fel, så som jag för länge sedan har förklarat. Förutom dessa möten och ett par till (?), har det väl varit helt tyst. Ytterligare en sak som KAN tala för att dessa bägge kvinnor tagit fel, är att KÅ borde vidtagit åtgärder för att förändra sitt utseende, t ex anlägga skägg.

KÅ’s flickvän gifter sig 1968. Här kan man ju spekulera i att hon ganska snart efter hans försvinnande fått information av sådant slag att hon förstod att han aldrig skulle återkomma.
Senast redigerad av RFT 2024-09-15 kl. 14:52.
Citera
2024-09-15, 15:38
Medlem
Skaraborg2s avatar
Janne Dahlsjös tid till sjöss 1960-61.

Citat:
Skaraborg! Du har inte svarat på de frågor jag ställde i inlägg nr 7315.

JD:
Att pass och sjömansbok blev kvar i bostaden tyder ju på att han inte vågade sig dit och att det var mycket bråttom att ge sig av, mer eller mindre hals över huvud.
Man kan ju också spekulera kring att passet skickades till honom per post. Sjömansboken också, kanske. JD’s tillvaro är väl ett ännu större tomt kapitel än KÅ’s. Du har ju skrivit att han nog dog i Holland. Men medan han levde kan han ju mycket väl gått till sjöss, för att sedan återvända till Holland.

Man kan ju likaledes misstänka att JD hamnade i Holland av tillfällighet. Utan pass och sjömamsbok följde han kanske med en båt dit, men sedan var det stopp.

KÅ’s flickvän:
man får hoppas att hon fick ett bra liv sedan hon gift sig.

Vad säger hennes dotter när pratar med henne?

Det är helt riktigt det har jag inte gjort.

Jag svarar på dessa frågor när det passar mig - inte dig! Fortsätter du att tjata på mig gällande detta så blir det inga svar alls! Så enkelt är det!

Ja Dahlsjös liv efter detta datum är ett ännu mera tomt kapitel än Kjell-Åkes. Har ingen aning om ifall hans pass eller sjömansbok sändes med posten till honom? Någon medlem av familjen kan kanske själva ha besökt Holland? Att han avled av naturliga orsaker där kommer från en icke anonym UL.

Om det var en ren tillfällighet att hamnade där vet jag inte heller men det behöver inte ha varit det.

Citat:

"Den försvunne gick ut till sjöss första gången den 26/11 1960 på ett motorfartyg med hemmahamn Onsala. Han mönstrade av i Rotterdam den 23/6 1961. Dahlsjös andra och sista tid till sjöss sker den 16/10 1961. Denna gång i Frankrike. Detta motorfartyg hade hemmahamn Kungsbacka. Avmönstringen denna gång sker den 23/12 1961 i Italien."

Här kan vi utläsa att han redan tidigare besökt landet då han var ute till sjöss. Han kan då stannat flera månader i t. ex. Rotterdam.

Hon fick tyvärr inte det. Det blev skilsmässa och hon gifte sedan om sig ytterligare en gång. Dottern hade inte mycket att säga. Hon är ju född flera år efter att Kjell-Åke försvann. Vet inte hur mycket hennes mamma kom att berätta? Kanske i stort sett ingenting alls.
Senast redigerad av Skaraborg2 2024-09-15 kl. 15:41.
Citera
2024-09-15, 16:46
Medlem
En teori varför vissa personer säger sig veta vad som hänt, men inte vill säga nåt.

Det finns ett färdigt manuskript till en bok eller film.
Man väntar bara på att en händelse ska inträffa först, exempelvis ett dödsfall.

JA, JA JAG VET DET ÄR LÅNGSÖKT.

Beträffande Hymme:
Vad hände med kraniet man hittade i Bohuslän?
Med ett välbevarat kranium kan man återskapa ett ansikte antingen fysiskt eller i dator.
Lär väl kosta en del dock.
Citera
2024-09-15, 20:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tror inte alls på den teorin.

Citat:
Ursprungligen postat av Bo.Fomalsi
En teori varför vissa personer säger sig veta vad som hänt, men inte vill säga nåt.

Beträffande Hymme:
Med ett välbevarat kranium kan man återskapa ett ansikte antingen fysiskt eller i dator.

Personligen tror jag inte alls på den teorin.

De flesta som då var med 1965 är numera avlidna förutom några få. Mig veterligen ingenting alls. Intresset var inte ens stort då kraniet anträffades.
Citera
2024-09-15, 21:12
Medlem
Citat:
Detta hänger jag inte med på.

För det första: du skriver födelsebevis. När jag skulle ha pass resp körkort gick jag till pastorsexpeditionen och fick ett [u]personbevis[/U.

Exakt. Fodelsebevis. Inte personbevis. Det ar i princip samma funktion som for utlandsfodda idag, fast idag hade detta aldrig gatt att genomfora eftersom alla register samkors via data.

Allt KA behovde var ett fodelsebevis som intygades. Fran en person i lamplig alder. En person som aldrig behovde ha levt mer an ett par dagar, men som aldrig registrerades som dod och/eller aldrig kommer att saknas.

For referenser sa ar det samma knep som anvandes for krigsforbrytare pa 40 och 50-talet.
Citera
2024-09-15, 22:12
Medlem
Skaraborg2s avatar
Födelsebevis - inte personbevis.

Citat:
Ursprungligen postat av MrConwell
Exakt. Fodelsebevis. Inte personbevis. Det ar i princip samma funktion som for utlandsfodda idag, fast idag hade detta aldrig gatt att genomfora eftersom alla register samkors via data.

Allt KA behovde var ett fodelsebevis som intygades. Fran en person i lamplig alder. En person som aldrig behovde ha levt mer an ett par dagar, men som aldrig registrerades som dod och/eller aldrig kommer att saknas.

For referenser sa ar det samma knep som anvandes for krigsforbrytare pa 40 och 50-talet.

Mycket intressant inlägg.

Födelsebevis inte personbevis. Även om vi har diskuterat tidigare just födelsebevis så har jag inte riktigt satt mig in i hur betydelsefullt ett födelsebevis är. Kjell-Åke hade säkerligen inga problem med ett få ett sådant intygat av en person i lämplig ålder.
Citera
2024-09-16, 06:59
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bo.Fomalsi

Beträffande Hymme:

Kraniet var mycket äldre
Citera
2024-09-16, 07:32
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrConwell

Jaha, förstår jag dig rätt nu: Det måste vara ett gossebarn som fötts samma år som KÅ eller tidigare år , och som dött straxt efter födelsen, men som av någon anledning inte bokfördes som avliden.

Och sådana personer fanns det alltså flera stycken av, så det var bara att välja och vraka?

Okej, och sedan; när han hade beviset, vad gjorde han då?

Det jag fortfarande inte greppar är hur man löste denna nya persons bakgrund: dop, vaccinationer, konfirmation, skolor, namn på föräldrar osv.

Jag fattar heller inte hur man fick in denna nya person i folkbokföringen.
Senast redigerad av RFT 2024-09-16 kl. 08:14.
Citera
2024-09-16, 08:31
Medlem
448s avatar
Citat:
Jaha, förstår jag dig rätt nu: Det måste vara ett gossebarn som fötts samma år som KÅ eller tidigare år , och som dött straxt efter födelsen, men som av någon anledning inte bokfördes som avliden.

Och sådana personer fanns det alltså flera stycken av, så det var bara att välja och vraka?

Okej, och sedan; när han hade beviset, vad gjorde han då?

Det jag fortfarande inte greppar är hur man löste denna nya persons bakgrund: dop, vaccinationer, konfirmation, skolor, namn på föräldrar osv.

Jag fattar heller inte hur man fick in denna nya person i folkbokföringen.

Personen finns ju och är införd i systemet , ingen vet dock att snubben är död i.g
Citera
2024-09-16, 08:50
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Personen finns ju och är införd i systemet , ingen vet dock att snubben är död i.g

Men tänk efter lite nu. Om detta gossebarn finns ”införd i systemet” som existerande och alltså inte blivit bokförd som avliden, då borde ju detta gossebarns föräldrar för länge sedan fått kallelse till vaccination, till att gossen ska börja skolan osv. Föräldrarna borde då rimligtvis ha reagerat och upplyst pastorsexpeditionen om att det föreligger ett fel.

Man kan också se KÅ’s situation ur en annan vinkel. Gay fick kassaskåpets ägare tag i omedelbart. Antingen visste man sedan tidigare vem han var, eller så fick man honom utpekad. ”Det där är Guy, han som går där, det är honom ni söker”.
Vad är det som säger att man inte fick KÅ och JD utpekade på samma sätt? Vad hjälpte det med ny identitet om KÅ var känd till utseendet?

Låt säga att kassaskåpets ägares torpeder haffar KÅ gåendes på en gata. KÅ visar dem en legitimation att han är Sven Svensson. Går torpederna på det? De vet ju hur KÅ ser ut, de har ju fått honom utpekad för sig.

Vi har inga 100% säkra iakttagelser av KÅ efter sommaren -65, eller hur? De ”möten” som olika personer säger sig ha haft med honom kan mycket väl vara misstag. Jag har långt tidigare i tråden förklarat varför dessa kan vara misstag.
KÅ kan precis som Gay ha blivit tagen och mördad, ny identitet till trots.

JD’s flykt till Rotterdam ser jag som mer trovärdig. Han hade varit ute till sjöss, han hade tydligen varit i Rotterdam. Det faller sig väl naturligt att han flyr till en plats som han känner till sedan tidigare och inte till en för honom okänd stad. Det är nog inte helt otroligt att det i Rotterdam fanns personer som han kände sedan tidigare.
Senast redigerad av RFT 2024-09-16 kl. 09:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in