Kjell-Åke ch flickvännen.
Citat:
Skaraborg! Jag utgår från att du haft kontakt med flickvännen. Du har ju vid flera tillfällen skrivit att ”hon är en bitter kvinna”, och det kan man ju förstå.
Du skriver att hon hjälpte honom den första tiden. Okej, det kan ju verka rimligt.
Och då inställer sig ju frågan; när han lämnade Gbg, varför följde hon inte med?
Du har ju skrivit att hon sagt att han lämnade henne mitt i skiten. Gjorde han slut med henne, eller vad menade hon med det uttalandet?
En annan sak jag funderar över är JD i Holland. Du har skrivit att familjen skickade pengar till honom. Hur gick det till?
Vad jag förstår så kunde han inte legitimera sig, du har ju skrivit att hans pass låg kvar i lägenheten. Han kan ju inte ha haft det lätt i Holland. Det ligger nära till hands att han i alla fall de första åren kom att leva utanför samhällets ramar och fick ta de svartjobb som fanns.
Att han inte hade pass utesluter alltså att han kan ha gått in på en bank och tagit ut pengar som han fått skickade till sig.
Återstår då alternativet att pengarna skickades till någon annan, som man litade på, t ex någon på Svenska Sjömanskyrkan. Vad vet du om detta?
Det är kanske också möjligt att han fick ett nytt pass via ambassaden.
Du skriver att hon hjälpte honom den första tiden. Okej, det kan ju verka rimligt.
Och då inställer sig ju frågan; när han lämnade Gbg, varför följde hon inte med?
Du har ju skrivit att hon sagt att han lämnade henne mitt i skiten. Gjorde han slut med henne, eller vad menade hon med det uttalandet?
En annan sak jag funderar över är JD i Holland. Du har skrivit att familjen skickade pengar till honom. Hur gick det till?
Vad jag förstår så kunde han inte legitimera sig, du har ju skrivit att hans pass låg kvar i lägenheten. Han kan ju inte ha haft det lätt i Holland. Det ligger nära till hands att han i alla fall de första åren kom att leva utanför samhällets ramar och fick ta de svartjobb som fanns.
Att han inte hade pass utesluter alltså att han kan ha gått in på en bank och tagit ut pengar som han fått skickade till sig.
Återstår då alternativet att pengarna skickades till någon annan, som man litade på, t ex någon på Svenska Sjömanskyrkan. Vad vet du om detta?
Det är kanske också möjligt att han fick ett nytt pass via ambassaden.
Hon skulle aldrig tillåta att jag skulle försöka ta kontakt med henne.
Däremot så har jag sett henne vid ett flertal tillfällen på nära håll samt pratat med hennes dotter. Ja hon ser fortfarande förgrämd ut efter alla dessa år. Kjell-Åke lovade nog henne att komma tillbaka till henne och sonen. Inte lätt heller att bege sig ut på en sådan här resa tillsammans med ett nyfött barn. Han gjorde säkert inte slut men innerst inne förstod han att det nog skulle ta slut. Paret kan mycket väl ha varit i kontakt med varandra via telefon efteråt. 1968 gifter hon sig.
Hon har sagt så ja vid ett flertal tillfällen. Detta har hon bl. a. gjort till Kjell-Åkes syster. När dessa båda kvinnor träffades efter många år på ett fik så tittade flickvännen på systern med vemod och sa: "Vad du är lik Kjell-Åke".
När de som ville ha tag på den förlupne ynglingen utan att lyckas så vände de sig helt naturligt till henne i stället. Hon kan inte ha haft det alltför muntert. "Vår bil", en ljus eller vit PV av årgång 1964, föll bl. a. på hennes lott att sälja.
Det kan mycket väl ha gått till på det sättet som burkgurka skrev och dessa brev i början skickades till den Svenska Sjömanskyrkans adress.
Ja hans pass och sjömansbok blev kvar i bostaden. Finns ett foto där hans mamma sitter med dessa handlingar. Sjömansboken ser man tydligt. Dahlsjö kan inte ha haft det lätt under sin första tid i Holland utan holländska språkkunskaper.
Här ställer du en intressant en fråga. Jag vet inte men helt omöjligt är det nog inte att Dahlsjö kan ev. ha erhållit en nytt svenskt pass i Holland. Han var myndig och endast efterlyst för utrönande av hans vistelseort.
Senast redigerad av Skaraborg2 2024-09-15 kl. 13:03.
Senast redigerad av Skaraborg2 2024-09-15 kl. 13:03.