2025-06-17, 08:43
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Åkte förbi en ganska stor sjö som låg vid E6:an norr om Åsa. Sjön ligger på höger hand om man kommer söderifrån. Kom att tänka på detta mystiska försvinnande och noterade samtidigt att E6:an ligger relativt högt upp i förhållande till sjön. Nu kan givetvis vägen vara ombyggd sedan dess men min spontana tanke var att där skulle det bli en bra fart om man lät något rulla ner mot sjön.

Månne hur väl den sjön är undersökt?
Om det är där jag tror att du menar så är det ju två sjöar som ligger där nära varandra på var sin sida av E6 med var sitt rastställe vid vardera sjö åt båda hållen. Torpasjön och Ölmevallasjön.

Men som sagts. Det fanns ingen större väg där(om ens någon) där mellan på den tiden. Man körde i regel gamla E6 som går närmare kusten.

Besynnerligt att ingen bil hittades. Men dom kanske aldrig kom iväg heller
Citera
2025-06-17, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Om det är där jag tror att du menar så är det ju två sjöar som ligger där nära varandra på var sin sida av E6 med var sitt rastställe vid vardera sjö åt båda hållen. Torpasjön och Ölmevallasjön.

Men som sagts. Det fanns ingen större väg där(om ens någon) där mellan på den tiden. Man körde i regel gamla E6 som går närmare kusten.

Besynnerligt att ingen bil hittades. Men dom kanske aldrig kom iväg heller

Det var helt klart Torpasjön jag tänkte på. Öster om nuvarande E6:an. Har tagit fram ett flygfoto från 1960 och där ser man klart och tydligt att huvudvägen gick genom Åsa. Förbi Torpasjön gick bara en liten smal väg. Man kan nog stryka det alternativet.

https://minkarta.lantmateriet.se/pla...%22o1%22%5D%5D

Idag

https://minkarta.lantmateriet.se/pla...B%227%22%5D%5D
Citera
2025-06-17, 10:57
Medlem
Skaraborg2s avatar
Besök i Olskroken.

Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
E6 är ombyggd och hade inte den sträckningen på 60-talet. Då gick E6 genom Åsa (googla Fjärås till Åsa)

Fanns faktiskt inga vattendrag mellan Göteborg och Åsa på den tiden, förutom mindre åar. (de flesta tror väl förresten på att det där med utflykt till Åsa var en lögn, då det var skitväder)

Ja vägsträckan såg helt annorlunda 1965.

Det regnade, var blåsigt och kyligt den 29 juli. De åkte aldrig till Åsa även om det inte går att bevisa. Ingen av de tre var intresserade av att campa och bada. Vi vet i a f att natten mot denna torsdag befann sig två av de försvunna + Volvon i Olskroken för att ta farväl av en gammal bekant.
Citera
2025-07-03, 13:57
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länk.

Fortfarande av intresse även om inget nytt framkommer samt en del felaktigheter i dokumentären.

Publicerat för 14 timmar sedan och är fall nummer 6 som börjar 12:35 och avslutas 15:46.

https://www.youtube.com/watch?v=YiPWJY72Xss
Citera
2025-07-20, 18:14
Medlem
Två sidor i senaste Land om försvinnandet.
Citera
2025-07-20, 20:09
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exotron
Två sidor i senaste Land om försvinnandet.

Det är en tio år gammal retroartikel som det redan länkats till för snart tio år sedan.

(FB) Dahlsjö-fallet, Göteborg, 1965.

Inget nytt framkommer men för oinitierade kan det vara en OK studie.
Citera
2025-07-21, 22:04
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den 15 juli 2025

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det är en tio år gammal retroartikel som det redan länkats till för snart tio år sedan.

(FB) Dahlsjö-fallet, Göteborg, 1965.

Inget nytt framkommer men för oinitierade kan det vara en OK studie.

Jag misstänkte att så var fallet.

Nytrycket av artikeln publicerades den 15 juli.
Citera
2025-07-22, 20:07
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länk.

Ytterligare en dokumentär 12:44 minuter lång från USA publicerad för tre veckor sedan.

Visar på hur fallet fortfarande fascinerar folk runt om i världen. Dock är det mycket i denna som inte stämmer överens med verkligheten. Man skulle kunna kalla det för en skönmålning.

https://www.youtube.com/watch?v=xzrHz-tFW38
Citera
2025-07-23, 07:29
Medlem
Just läst hela tråden och kan nog tyvärr inte tillföra ngt nytt men tror de tre killarna inte tänkt åka o bada en regnig, kall dag utan att de hade något annat ” äventyr ” i tanken. Tror att de någon gång under färden då ingen hade körkort tappade kontroll över bilen och hamnade i något vattendrag. Har oerhört svårt att tro att alla tre lyckats dölja sin identitet osv under alla år som gått om de sökt lycka någon annan stans…
”Hymme” tror jag valde att avsluta sitt liv samma dag han försvann, han led av psykisk ohälsa osv och jag finner det osannolikt att han som psykiskt ostabil osv hade kunnat ”gå under radarn ” fram till typ dags dato. Och nej, Dahlsjögänget tror jag inte plockat upp honom…
Jag ” hatar slumpen” men här får jag ge vika, de försvann av olika anledningar av en slump samma dag.
Citera
2025-07-23, 09:10
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ytterligare en dokumentär 12:44 minuter lång från USA publicerad för tre veckor sedan.

Visar på hur fallet fortfarande fascinerar folk runt om i världen. Dock är det mycket i denna som inte stämmer överens med verkligheten. Man skulle kunna kalla det för en skönmålning.

https://www.youtube.com/watch?v=xzrHz-tFW38

Vilket skräp. Taskiga AI-bilder och fullt med faktafel.

Och sätt för höge farao inte på CC-texten, den är en mardröm.

"The Doll's house case". Ja, jösses.
Citera
2025-07-23, 11:33
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den 29 juli 1965.

Citat:
Ursprungligen postat av Vampiregirl
Just läst hela tråden och kan nog tyvärr inte tillföra ngt nytt men tror de tre killarna inte tänkt åka o bada en regnig, kall dag utan att de hade något annat ” äventyr ” i tanken. Tror att de någon gång under färden då ingen hade körkort tappade kontroll över bilen och hamnade i något vattendrag. Har oerhört svårt att tro att alla tre lyckats dölja sin identitet osv under alla år som gått om de sökt lycka någon annan stans…
”Hymme” tror jag valde att avsluta sitt liv samma dag han försvann, han led av psykisk ohälsa osv och jag finner det osannolikt att han som psykiskt ostabil osv hade kunnat ”gå under radarn ” fram till typ dags dato. Och nej, Dahlsjögänget tror jag inte plockat upp honom…
Jag ” hatar slumpen” men här får jag ge vika, de försvann av olika anledningar av en slump samma dag.

Mycket bra gjort.

Hatten av för dig. Man måste ställa sig undrande till om ens Lundqvist befann sig i Göteborg den 29 juli? Personligen betvivlar jag det. Vi kommer aldrig att få svar på alla frågor - som går att bevisa tyvärr.
Citera
2025-07-23, 15:37
Medlem
Skaraborg2s avatar
I den sämre bemärkelsen.

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Vilket skräp. Taskiga AI-bilder och fullt med faktafel.

Och sätt för höge farao inte på CC-texten, den är en mardröm.

"The Doll's house case". Ja, jösses.

Den här "dokumentären" var den allra sämsta jag någonsin sett gällande det här fallet.

Alltså den "bästa" i den sämre bemärkelsen. Jag satte faktiskt på CC-texten och jag bara garvade åt denna s. k. text. Vill ni få ett gott skratt skall ni kolla denna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in