2024-08-24, 22:35
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Citat från PM.

Haga, Annedal då och Masthugget både då och senare var likartade fast själva Hagadelen, om man bortser från Annedalsdelen som ingick men ligger "tvärs över gatan", var värst. Även senare under 70-talet när jag var som mest ute och i farten så gick man inte gärna igenom där på nätterna.

Nu går jag lite off topic och hopas att det är okej.

Det var sådana här nedgångna stadsdelar som revs under miljonprogrammet. Alla skulle få tillgång till nya fräscha lägenheter. Slummen och misären skulle bort och med den skulle också den brottslighet som fanns i stadsdelar av den här typen bort. I Gbg, Sthlm, Malmö m fl städer.

Tanken från politiskt håll var säkert god. Men fungerade det? Nu i vår tid finns misären och fattigdomen och brottsligheten i en del av de miljonprogramsförorter som man hoppades skulle bli ett lyft för hela samhället.

Det går inte att bygga bort misär och utanförskap. Det är svårare än så.

Jag hoppas Skaraborg, att jag inte avvikit allt för mycket från trådens fokus. Jag är övertygad om att det finns ett samband mellan de tre killarnas liv och tillvaro och den fysiska och sociala miljö de växte upp i. Den formade dem, till det de blev.
Citera
2024-08-25, 17:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länk.

Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Nu går jag lite off topic och hopas att det är okej.

Det var sådana här nedgångna stadsdelar som revs under miljonprogrammet. Alla skulle få tillgång till nya fräscha lägenheter. Slummen och misären skulle bort och med den skulle också den brottslighet som fanns i stadsdelar av den här typen bort. I Gbg, Sthlm, Malmö m fl städer.

Tanken från politiskt håll var säkert god. Men fungerade det? Nu i vår tid finns misären och fattigdomen och brottsligheten i en del av de miljonprogramsförorter som man hoppades skulle bli ett lyft för hela samhället.

Det går inte att bygga bort misär och utanförskap. Det är svårare än så.

Jag hoppas Skaraborg, att jag inte avvikit allt för mycket från trådens fokus. Jag är övertygad om att det finns ett samband mellan de tre killarnas liv och tillvaro och den fysiska och sociala miljö de växte upp i. Den formade dem, till det de blev.

Nej det gjorde det inte och numera är det ännu värre.

Naturligtvis formade den här miljön deras liv och tillvaro. Under sina drygt 16 år hade Kjell-Åke enbart bott i Haga om man undantar en kort tid strax innan han försvann i Brämaregården. Mellan där Dahlsjö och Kjell-Åke bodde på Haga Östergata så fanns det en annan "intressant" familj. Den här familjen kom ursprungligen från Sundsvall. Om Kjell-Åke umgicks med dessa bröder vet jag inte men helt klart visste han vilka dessa var. Roger D. umgicks med dem.

(FB) Dahlsjö-fallet, Göteborg, 1965.

Oftast omnämns för det mesta om Haga och Annedal som delvis laglösa stadsdelar. Vi får inte glömma närliggande Oscar Fredrik. Samma sak där. Där började rivningarna 1964. I denna stadsdel hade Kjell-Åke minst en anknytning.
Senast redigerad av Skaraborg2 2024-08-25 kl. 17:44.
Citera
2024-08-26, 12:48
Medlem
RFTs avatar
Tack, Skaraborg.
Sundsvallsfamiljen, vad var det för några?
Vill du berätta?
Citera
2024-08-26, 15:22
Medlem
Skaraborg2s avatar
PM för 12½ år sedan.

Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Tack, Skaraborg.
Sundsvallsfamiljen, vad var det för några?
Vill du berätta?

En del hamnarbetare, framför allt under vinterhalvåret, i Sundsvall kom att flytta ner till Göteborg för att arbeta där i hamnen.

En del av dessa blev kvar där. Dessa söner söp och slogs. I a f en av dessa söner kom att bli kåkfarare. En annan kom att skjuta sig själv under rysk roulette. Detta skedde i Sundsvall. Har själv pratat med Roger M. som själv umgicks flitigt i denna familj. Vet inte hur många bröder det var.

Anonymt PM för 12½ år sedan.

"Ja att du inte vet vem jag är det är ju rätt klart sant , lika så jag vet ej vem du är . Men jag kan säga så mycket att den information du har inte riktigt är sann . Fast de finns de som e ännu längre bort fån sanningen i sina beskrivningar på vad som hände ....Men det kommer eventuelt komma hur det gick till , om allt går som tänkt. Slut e det inte än."

Från inlägg # 3062.

Citat.

"De vittnesmål som rör KÅ och Janne känns mest realistiska, enligt min uppfattning.
Den person som säger sig ha mött de två på Kungstorget i november kände dem mycket väl och framförde denna observation till (den i sammanhanget så förekommande) Roger Dahlsjö. Men för myndigheterna förnekade vittnet att han hade träffat killarna, och på 90-talet omkom han i rysk roulette."
Senast redigerad av Skaraborg2 2024-08-26 kl. 15:27.
Citera
2024-08-26, 18:18
Vad tror ni hände med Gay?

Det sägs väl att han dog rätt kort efter, begravd vid något nybygge? var det i GBG-trakten det hände? vad har kommit fram om Gays död?

När är sista kända iakttagelsen av Gay, jag har inte det helt färskt i minnet var längesen jag läste hela tråden minst 8 år sedan...
Citera
2024-08-26, 21:22
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett tragiskt levnadsöde i vår tid - Gay Karlsson.

Citat:
Ursprungligen postat av Karolinen97
Vad tror ni hände med Gay?

Det sägs väl att han dog rätt kort efter, begravd vid något nybygge? var det i GBG-trakten det hände? vad har kommit fram om Gays död?

När är sista kända iakttagelsen av Gay, jag har inte det helt färskt i minnet var längesen jag läste hela tråden minst 8 år sedan...

Om vi utgår ifrån att dessa möten på pubar den 29 och 30 juli är med sanningen överensstämmande så finns det inga kända (eller påstådda) vittnesiakttagelser av honom efter den 30 juli. Han brukade ringa åtminstone en gång i veckan från olika telefonkiosker hem till lillasystern i Slätta Dam. Detta slutade han att göra ungefär i den här vevan. Lillasystern blev då orolig och åkte därför hem till hans lägenhet på Risåsgatan ca den 10 augusti med känt resultat. Jag pratade med hans styvmor för 15 år sedan om hennes besök i hans lilla lägenhet. Hon berättade att det rådde rena misären där och den enda "rikedom" som fanns var den rikliga tillgången av tombuteljer.

Ryktena i Haga gjorde gällande att Gay hade blivit avrättad vid ett nybygge någonstans. Vet inte men antar att detta skedde någonstans i trakterna av Göteborg. Han kan inte ha levt många dagar efter 30 juli.
Citera
2024-08-26, 23:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den sista bekräftade vittnesiakttagelsen av Gay.

Den sista bekräftade vittnesiakttagelsen av Gay.

Antingen måndagen den 26 juli eller tisdagen den 27 juli har hans syster varit på bio. Hon är på väg hem till Slätta Damm då O 18920 kommer i full fart körande på Gustaf Dahlénsgatan i riktning mot Vågmästareplatsen Bakom ratten sitter Gay och i passagerarsätet sitter Dahlsjö. Gay vänder då Volvon och kör upp vid hennes högra sida och frågar om hon ville ha skjuts hem. Vädret var skönt så hon beslöt att gå hem. Dessutom visste hon att brodern inte hade körkort.

Gay vänder då bilen med en rivstart och kör över på den andra sidan för att fortsätta sin färd från Slätta Damm. Hon följer då bilen med blicken och ser hur den får upp farten och försvinner vid Vågmästareplatsen. Hon antog då att de var på väg in mot Haga.

O 18920 kom att observeras åtminstone en gång till strax innan den 29 juli. Den kommer då i full fart på Vasagatan i riktning mot Vasaplatsen. Vem som då satt bakom ratten vet vi inte men vi får anta att det var Gay eftersom Dahlsjö var en mycket dålig bilförare.
Senast redigerad av Skaraborg2 2024-08-26 kl. 23:17.
Citera
2024-09-01, 21:51
Medlem
Skaraborg2s avatar
Två lägenhetsnycklar?

Det var den 1965-05-12 som föräldrarna flyttade från Haga till Brämaregården.

Så de båda bröderna bodde enbart en mycket kort tillsammans på Haga Östergata. Frågan är om inte Kjell--Åke ev. kan ha innehaft två lägenhetsnycklar då han försvann? En till lägenheten i Haga och en till lägenheten i Brämaregården?
Citera
2024-09-02, 16:21
Medlem
Sommarlusts avatar
Här är ett poddavsnitt från 2020 om Dahlsjöfallet.
Vet inte om det har länkats tidigare i tråden.

De två poddtjejerna har telefonbesök av den 72-årige "privatspanaren" "Jerker Magnusson" från Skara:
https://olostafall.se/avsnitt-46-dahlsjofallet-del-2/

Jag kan inte lyssna på hela avsnittet, men av det lilla jag hörde så har Jerker många tankar om Dahlsjöfallet.
Jerker uppges ha flera "uppgiftslämnare", vad det nu egentligen betyder.

Aldrig hört talas om honom förut, förväntas man veta vem han är?
Jerker finns också i en tidningsartikel, med bild, där står att han har "bakgrund inom kriminalvården". Som kock? Fångvaktare?
Citera
2024-09-03, 22:42
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länk.

(FB) Grodmansrånet mot Skandinaviska Banken, Göteborg, 1965.
Citera
2024-09-04, 15:32
Medlem
Sommarlusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarlust
Här är ett poddavsnitt från 2020 om Dahlsjöfallet.
Vet inte om det har länkats tidigare i tråden.

De två poddtjejerna har telefonbesök av den 72-årige "privatspanaren" "Jerker Magnusson" från Skara:

Jag kan inte lyssna på hela avsnittet, men av det lilla jag hörde så har Jerker många tankar om Dahlsjöfallet.
Jerker uppges ha flera "uppgiftslämnare", vad det nu egentligen betyder.

Aldrig hört talas om honom förut, förväntas man veta vem han är?
Jerker finns också i en tidningsartikel, med bild, där står att han har "bakgrund inom kriminalvården". Som kock? Fångvaktare?

Hittade ännu ett poddavsnitt med "privatspanaren" Jerker.

Del 1:
https://olostafall.se/avsnitt-45-dahlsjofallet-del-1/
"Vi har gjort en telefonintervju med privatspanaren Jerker Magnusson, som är en stor del av detta avsnitt."

Del 2:
"Del 2 av 2. Det har funnits många olika teorier om vad som hände Dahlsjötrion och Hymme. Vi går igenom några vittnesmål och frågar privatspanaren Jerker Magnusson om hans teorier."

Den podden har inte länkats här i tråden tidigare,
lite märkligt eftersom avsnitten är fyra år gamla.
Senast redigerad av Sommarlust 2024-09-04 kl. 15:35.
Citera
2024-09-05, 17:04
Medlem
Skaraborg2s avatar
Risåsgatan 9C i slutet av 1965.

Gällande Gay Karlssons lägenhet.

Så sent som den 1965-11-15 tog sig Tore K., gammal bekant till Gay, friheten att mantalsskriva sig i hans lägenhet. I december samma år töms lägenheten men Tore fortsätter att vara skriven där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in