Citat:
Ursprungligen postat av
Skaraborg2
Citat från PM.
Haga, Annedal då och Masthugget både då och senare var likartade fast själva Hagadelen, om man bortser från Annedalsdelen som ingick men ligger "tvärs över gatan", var värst. Även senare under 70-talet när jag var som mest ute och i farten så gick man inte gärna igenom där på nätterna.
Nu går jag lite off topic och hopas att det är okej.
Det var sådana här nedgångna stadsdelar som revs under miljonprogrammet. Alla skulle få tillgång till nya fräscha lägenheter. Slummen och misären skulle bort och med den skulle också den brottslighet som fanns i stadsdelar av den här typen bort. I Gbg, Sthlm, Malmö m fl städer.
Tanken från politiskt håll var säkert god. Men fungerade det? Nu i vår tid finns misären och fattigdomen och brottsligheten i en del av de miljonprogramsförorter som man hoppades skulle bli ett lyft för hela samhället.
Det går inte att bygga bort misär och utanförskap. Det är svårare än så.
Jag hoppas Skaraborg, att jag inte avvikit allt för mycket från trådens fokus. Jag är övertygad om att det finns ett samband mellan de tre killarnas liv och tillvaro och den fysiska och sociala miljö de växte upp i. Den formade dem, till det de blev.