2020-02-25, 23:12
Medlem
Skaraborg2s avatar
Rykten från dåtidens Haga.

Citat:
Ursprungligen postat av Azril
Jag håller med till 100%, ifrån att ha varit en doldis som på sin höjd omnämndes som broder så har "Putte" helt plötsligt blivit väldigt intressant.

/Azril

Ja "Putte" har seglat upp som en synnerligen intressant person.

Precis som du skriver, så har han varit lite av en doldis i tråden. Har mest blivit omnämnd p. g. a. som en äldre bror till Kjell-Åke. Mycket har ju framkommit om denne doldis under årens lopp men inget av detta som nu har berättats i form av rykten från den tidens Haga.
Citera
2020-02-26, 02:34
Medlem
Har last ikapp lite, intressant information verkligen som framkommit.

Mina fragor ar som foljer :

Vem sager att denne “Putte” inte var en man i skuggorna med mera makt an vad folk trodde ? Och vem sager att han inte hjalpte till ? Om nu folk drog under jorden, kanske “Putte” var ledaren med kontakter och pengar som hade enough streetcred att inse allvaret, hjalpa till och skicka ivag grabbarna till sakerhet ? Ett offerlamm och sedan storebrors skyddande hand som later tva grabbar smita ivag.....Just my two cents....
Senast redigerad av MrConwell 2020-02-26 kl. 02:47.
Citera
2020-02-26, 14:39
Medlem
Skaraborg2s avatar
Finns inget som talar emot detta.

Citat:
Ursprungligen postat av MrConwell
Har last ikapp lite, intressant information verkligen som framkommit.

Mina fragor ar som foljer :

Vem sager att denne “Putte” inte var en man i skuggorna med mera makt an vad folk trodde ? Och vem sager att han inte hjalpte till ? Om nu folk drog under jorden, kanske “Putte” var ledaren med kontakter och pengar som hade enough streetcred att inse allvaret, hjalpa till och skicka ivag grabbarna till sakerhet ? Ett offerlamm och sedan storebrors skyddande hand som later tva grabbar smita ivag.....Just my two cents....

Finns ingenting som talar emot att det skulle ha kunnat vara på det här sättet gällande "Putte".

Det som har framkommit har aldrig visat på att han skulle ha varit en betydelsefull person i den tidens Haga eller haft gott om pengar. Fast å andra sidan, så har det inte heller framkommit så mycket om honom. Han har kommit att bli omtalad person i tråden men då i form som en äldre bror till Kjell-Åke. Mer som en bifigur. Han har heller aldrig velat tala om sommaren 1965 och bl. a. den korta tid han bodde tillsammans med Kjell-Åke i familjens f. d. lägenhet på Haga Östergata.

Vid de två sammankomster som kom att hållas den 29 och 30 juli 1965 på ölhak i Haga för att diskutera den uppkomna situationen, så skall "Putte" inte ha varit en av deltagarna. Första sammankomsten var deltagarna Dahlsjö, Kjell-Åke, Gay och "Fjärde mannen". Andra sammankomsten var deltagarna Kjell-Åke, Gay och "Fjärde mannen". Därefter fick var och en av dem klara sig bäst de kunde på egen hand.
Citera
2020-02-27, 14:54
Medlem
Skaraborg2s avatar
Fyra gamla inlägg från 2010.

För att folk skall förstå hur livet var i Haga runt 1965-66, så finns det en lång artikel som är citerad och uppdelad i fyra inlägg i den här tråden.

Rubriken på dessa inlägg är Livet i Haga ca 1965 och återfinns i inläggen 1903, 1905, 1907 och 1908. Alla postade den 24 april 2010.
Citera
2020-02-28, 19:53
Medlem
1335991s avatar
Enligt vad mina båda UL har fått fram
så skall det vara Solbritts GM,
som var Puttes beskyddare.
Efter att GM hade avlidit så flyttade Putte helt plötsligt från Göteborg.
Om det var båda bröderna som skall ha varit hans beskyddare är oklart,
men,forskning pågår.
Citera
2020-02-29, 17:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ju mer information desto bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av 1335991
Enligt vad mina båda UL har fått fram
så skall det vara Solbritts GM,
som var Puttes beskyddare.

Efter att GM hade avlidit så flyttade Putte helt plötsligt från Göteborg.
Om det var båda bröderna som skall ha varit hans beskyddare är oklart,
men,forskning pågår.

Stort tack för ytterligare mycket intressant information.

Detta är återigen en uppgift som aldrig tidigare har framkommit. Storstadsgrabben "Putte" kom helt riktigt att flytta från Göteborg och till Dalsland vilket skedde många år efter 1965.

Mycket bra att forskningen fortsätter. Ju fler uppgifter som går att fram ang. det här brödraparet och om "Putte" själv desto bättre.
Citera
2020-03-13, 08:39
Medlem
Azrils avatar
Allers #12, 10 mars 2020

I det senaste numret av Allers finns det en mycket ytlig artikel som tar upp grodmansrånet, Dahlsjö killarna och Hubner "Hymme" Lundqvist i en och samma artikel. Lite synd och frustrerande att de inte orkade göra en bättre artikel då de verkar ha varit i kontakt personer som faktiskt är insatta i alla tre fallen. En rolig detalj i artikeln var banktjänstemannen som under pågående rån kastade ut en räknemaskin genom fönstret för att att slå larm vilket jag inte tror har framkommit tidigare.

Jag scannade in artikeln och gjorde en pdf till hugade läsare så att ni slipper att som jag stå i affären och skämmas över att köpa en "tant tidning" för sedan komma hem och känna antiklimax skölja över er när ni inser att artikeln innehöll typ noll förutom en enkel resumé över de tre olika händelserna. Dock kanske denna resumé vara till glädje för nytillkomna läsare i tråden.

Allers #12, den 10 mars 2020

/Azril
Senast redigerad av Azril 2020-03-13 kl. 09:02.
Citera
2020-03-13, 21:35
Medlem
obafgkms avatar
Citat:
Jag scannade in artikeln och gjorde en pdf till hugade läsare så att ni slipper att som jag stå i affären och skämmas över att köpa en "tant tidning" för sedan komma hem och känna antiklimax skölja över er när ni inser att artikeln innehöll typ noll förutom en enkel resumé över de tre olika händelserna. Dock kanske denna resumé vara till glädje för nytillkomna läsare i tråden.

Vi prenumererar på Allers (jag tar korsorden och hustrun tar resten). Tack för tipset, jag läste artikeln nu i eftermiddags.
Citera
2020-03-15, 17:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Artikeln i Allers #12/2020.

Jag köpte pappersupplagan och har nu läst igenom artikeln.

Även om inget nytt framkom, så tycker jag att artikeln är ganska bra skriven. Nu finns artikeln i tråden men kommer ändå att skriva ut några saker.

Den återfinns på sidorna 104 till 107 med huvudrubriken som citeras:

"Fyra försvunna män och ett märkligt bankrån."

Citat underrubrik:

"Hänger händelserna ihop?"

Kortare citat från i början av artikeln:

"En sommardag 1965 åker tre arbetargrabbar från Göteborg på utflykt. De kommer aldrig hem igen. Ungefär samtidigt rånas en bank i närheten, och en ung man på besök i staden försvinner spårlöst. Finns det ett samband? Än idag förbryllar de mystiska fallen som har gäckat polis och anhöriga i 55 år."

Detta är vad jag känner till den första artikeln i dags- och veckopressen för 2020.
Citera
2020-04-09, 13:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
71 år.

Citat:
Ursprungligen postat av Vera.vera
Skaraborg2. Jag kan ha info men kan inte skicka pm. Kan du på något sätt kontakta mig? P

Jag vet inte hur detta skall gå till tyvärr.

Eftersom du inte ännu har postat minst 50 inlägg, så kan du varken skicka eller ta emot PM. Du skulle ev. kunna lägga ut den information du har i tråden?

Idag den 9 april 2020 fyller Kjell-Åke 71 år. Om han ännu skulle befinna sig bland de levandes antal?
Citera
2020-04-09, 22:49
Medlem
Skaraborg2s avatar
Söker efter en nära släkting.

Citat:
Ursprungligen postat av Vera.vera
Det verkar inte hjälpa att jag postat 50 inlägg.
Och jag har varit medlem i mer än 30 dagar. Kanske jag gör något fel?

Jag har läst tråden och har hamnat här i mitt sökande efter min nära släkting. Jag berättar gärna hur min väg korsar dessa 3 män som försvann i Göteborg och skulle vilja utröna om någon av dessa är den jag söker, vilket allt tyder på. Efter vad jag förstått i tråden verkar du vara en pålitlig person som inte avslöjar saker hur som helst därför känner jag förtroende och tar kontakt med dig här. Jag har även foton från 1965 som kan vara av intresse.

Kanske någon eftersläpning?

Jag har också försökt att skicka dig ett PM men det fungerade inte heller. Du har nu skrivit över 50 inlägg.

Jag, och flera med mig, är mycket insatta gällande dessa händelser som skedde för så länge sedan. Har din släkting något av namnen på de tre som försvann så är det han du söker. Känner bra till Gay Karlsson och Kjell-Åke Johanssons släktingar genom personliga kontakter.

Jag avslöjar verkligen inte saker hur som helst. Jag har själv sett mycket foton från 1964-65 och då främst gällande Kjell-Åke Johansson. Om honom finns det rikligt med information om.
Citera
2020-04-10, 07:54
Medlem
Skaraborg2s avatar
Artikel i G-P fredagen den 28 augusti 1981.

För 16 år sedan försvann fyra pojkar - inte ett spår!

https://tidningar.kb.se/4112714/1981...6TEBORGSPOSTEN

1981 kom massförsvinnandet att uppmärksammas något litet i media.
Senast redigerad av Skaraborg2 2020-04-10 kl. 08:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in