2023-07-20, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrConwell
Nej, fodelseregistren och dodsregistren samkordes inte pa den tiden. Sa det skulle inte letas efter nagra arvingar eftersom de var avlidna enligt dodsregistret. .

Ja men sen när skatteverket tog över då?
Citera
2023-07-20, 13:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Åren 1966 och 1972.

Citat:
Ursprungligen postat av MrConwell
Precis. Sedan kan man ju alltid andra ett mellannamn eller en siffra och skylla pa byrakratiska misstag. Men ganska exakt som du beskriver, jepp. Handlingarna ar "akta" och det galler bara att halla sig under radarn. Idag, inte helt enkelt. Men pa 60-talet, fullt mojligt. Och ju langre tiden gar desto mindre ar chansen for att bli upptackt.

Exakt ju längre tiden går desto mindre blir risken för upptäckt.

Vad som hände efter att Kjell-Åke hade viftat adjö till Göteborg har vi ingen som helst aning om. Går inte ens att spekulera vilka länder han vistades i och vad han gjorde. Han lär ha lämnat landet under 1966 och var åtminstone på tillfälligt besök i hemlandet 1972 då han stötte ihop med en kvinnlig bekant i Linköping.

Vad hade Kjell-Åke då för medborgarskap och identitet? Tänk om man hade svaret på dessa frågor.
Senast redigerad av Skaraborg2 2023-07-20 kl. 13:58.
Citera
2023-07-20, 16:28
Medlem
Skaraborg2s avatar
Danmark eller Norge?

Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Ja men sen när skatteverket tog över då?

Skatteverket tog över detta 1991-07-01 och då hade det redan gått 25 år.

Kjell-Åke har varit tillbaka i sitt hemland men ingen vet om han någonsin mer har bott här. Han kan lika gärna ha bott i ett närliggande grannland. Danmark och Norge ligger då närmast till hands. I Norge har det gjorts en del efterforskningar men som har tyvärr inte har gett något.

När han försvann så såg han betydligt äldre ut än 16 år. Mer i åldern som 20-22 år.
Citera
2023-07-21, 06:57
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2

Just typiskt att den här kristna kuratorn var en kvinna. Kjell-Åke hade stort intresse för det motsatta könet och dessa föll för honom. Han var en damernas man.

Detta är ju inget annat än lösa spekulationer. Att K-Å var intresserad av tjejer (alla tonårskillar är intresserade av tjejer) bevisar ju inte att han skulle ha lyckats övertala en kristen kurator att hjälpa honom.
Jag vill gärna veta HUR han lyckades övertala den kvinnliga kuratorn.

Jag är fortsatt skeptisk till det här med ny identitet. Om det var möjligt, VARFÖR skulle en kvinna som inte kände honom ha hjälpt honom? P g a hans påstådda charm? Denna fråga är egentligen lika viktig som frågan OM det gick att få ny identitet.

Skaraborg! Förklara gärna hur han gick tillväga när han lyckades "övertala" den kvinnliga kuratorn. Att hänvisa till hans intresse för kvinnor och hans charm, ter sig för mig väldigt tunt.

K-Å levde ju tydligen inte enligt kristna värderingar. Hur närmade han sig kuratorn? Han kan ju knappast bara gått dit och sagt "Hej, jag är i trubbel, hjälp mig att få en ny identitet". Han måste rimligtvis ha byggt upp någon form av förtroende hos kuratorn. Och att skapa förtroende gick kanske inte på en dag. Han kanske fick krav på sig att omvända sig till Gud, för att få hjälp?

Finns det en tredje person inblandad i detta, en person som agerade "ombud" mellan K-Å och kuratorn?
Citera
2023-07-21, 07:06
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Skatteverket tog över detta 1991-07-01 och då hade det redan gått 25 år.

Kjell-Åke har varit tillbaka i sitt hemland men ingen vet om han någonsin mer har bott här. Han kan lika gärna ha bott i ett närliggande grannland. Danmark och Norge ligger då närmast till hands. I Norge har det gjorts en del efterforskningar men som har tyvärr inte har gett något.

När han försvann så såg han betydligt äldre ut än 16 år. Mer i åldern som 20-22 år.

Detta är nytt för mig.

Tidigare har det sagts att han bott i Sverige, med sin nya identitet.

Är detta spekulationer, eller finns det bevis för att han bosatte sig utomlands?

Och på vilket sätt är det relevant att han såg äldre ut än 16 år? Och dessutom: Vem som än gjort den bedömningen, så är det ju inget annat än en personlig åsikt, från den som uttryckt den.
Citera
2023-07-21, 09:21
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Detta är ju inget annat än lösa spekulationer. Att K-Å var intresserad av tjejer (alla tonårskillar är intresserade av tjejer) bevisar ju inte att han skulle ha lyckats övertala en kristen kurator att hjälpa honom.
Jag vill gärna veta HUR han lyckades övertala den kvinnliga kuratorn.

Jag är fortsatt skeptisk till det här med ny identitet. Om det var möjligt, VARFÖR skulle en kvinna som inte kände honom ha hjälpt honom? P g a hans påstådda charm? Denna fråga är egentligen lika viktig som frågan OM det gick att få ny identitet.

Skaraborg! Förklara gärna hur han gick tillväga när han lyckades "övertala" den kvinnliga kuratorn. Att hänvisa till hans intresse för kvinnor och hans charm, ter sig för mig väldigt tunt.

K-Å levde ju tydligen inte enligt kristna värderingar. Hur närmade han sig kuratorn? Han kan ju knappast bara gått dit och sagt "Hej, jag är i trubbel, hjälp mig att få en ny identitet". Han måste rimligtvis ha byggt upp någon form av förtroende hos kuratorn. Och att skapa förtroende gick kanske inte på en dag. Han kanske fick krav på sig att omvända sig till Gud, för att få hjälp?

Finns det en tredje person inblandad i detta, en person som agerade "ombud" mellan K-Å och kuratorn?

Om hans liv var i fara för bör det väl ha setts som en kristerlig gärning att hjälpa honom. Men jag har också funderat på vad det var som faktiskt gjorde att den här räddaren i nöden fick förtroende för honom och valde att hjälpa honom. Kan det ha varit en släkting eller granne som kände honom sedan tidigare? Kanske ända sedan han var litet barn? Här kan man bara spekulera, men visst kan det ha också funnits någon mellanhand.

Finns en sådan personlig koppling mellan K-Å och den som fixade handlingarna gör det saken känsligare för den personen för det skulle vara lättare att spåra ifall K-Å avslöjades med falsk identitet. Det gjorde hemlighetsmakeriet ännu viktigare, för den personen skulle givetvis råka riktigt illa ut. Jag undrar vad straffet var för att mixtra med folkbokföringen, utöver avsked och skammen i församlingen? Fängelse borde funnits i straffskalan?

Så vem vet, kanske hans pappas kusin var gift med någon som arbetade med kyrkans folkbokföring och som brukade sitta barnvakt för K-Å när han var barn... (Om man ska ägna sig åt vilda spekulationer)

Jag har ju också lite svårt att tro att det var K-Å själv som kom på den här idén med att fixa en falsk identitet. Och hade det legat nära till hands för honom att spontant vända sig till någon inom kyrkan för att få hjälp?

Fast nu är det länge sedan jag var uppdaterad på fallet. Jag gissar att Skaraborg har någon kommentar på ovanstående?
Citera
2023-07-21, 16:54
Medlem
Skaraborg2s avatar
Blev Kjell-Åke myndig?

Citat:
Och på vilket sätt är det relevant att han såg äldre ut än 16 år?

Det i allra högsta grad relevant vid en ny identitet om han såg ut som 20-22 eller 14.

Kjell-Åke skulle mycket väl ha kunnat fått en ny id som gjorde att han t. o. m. blev myndig.
Citera
2023-07-21, 17:37
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Detta är nytt för mig.

Tidigare har det sagts att han bott i Sverige, med sin nya identitet.

Är detta spekulationer, eller finns det bevis för att han bosatte sig utomlands?

Och på vilket sätt är det relevant att han såg äldre ut än 16 år? Och dessutom: Vem som än gjort den bedömningen, så är det ju inget annat än en personlig åsikt, från den som uttryckt den.

Det är ju inget som säger att åldern på den nya identiteten också var 16 år, snarare mindre troligt.
Citera
2023-07-21, 17:50
Medlem
RFTs avatar
Skaraborg! Förklara gärna hur han eller någon annan gick tillväga när man lyckades "övertala" den kvinnliga kuratorn. Att hänvisa till hans intresse för kvinnor och hans charm, ter sig för mig väldigt tunt.

Citat:
Det i allra högsta grad relevant vid en ny identitet om han såg ut som 20-22 eller 14.

Kjell-Åke skulle mycket väl ha kunnat fått en ny id som gjorde att han t. o. m. blev myndig.
Citera
2023-07-21, 18:12
Medlem
Silvertrouts avatar
Citat:
Skaraborg! Förklara gärna hur han eller någon annan gick tillväga när man lyckades "övertala" den kvinnliga kuratorn. Att hänvisa till hans intresse för kvinnor och hans charm, ter sig för mig väldigt tunt.

Men ge dig, det är ju inte så att Skaraborg satt brevid och lyssnade, det är hörsägen som man får ta som det är.
Skaraborg har haft fler uppgiftslämnare genom åren men jag tror inte att någon förutom Kjell Åke har koll på detaljerna.

Det är många genom åren som har sin egna teori och även du är givetvis välkommen att ha en.
Citera
2023-07-21, 18:43
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mycket möjligt att det fanns en mellanhand mellan Kjell-Åke och kyrkan.

Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Om hans liv var i fara för bör det väl ha setts som en kristerlig gärning att hjälpa honom. Men jag har också funderat på vad det var som faktiskt gjorde att den här räddaren i nöden fick förtroende för honom och valde att hjälpa honom. Kan det ha varit en släkting eller granne som kände honom sedan tidigare? Kanske ända sedan han var litet barn? Här kan man bara spekulera, men visst kan det ha också funnits någon mellanhand.

Finns en sådan personlig koppling mellan K-Å och den som fixade handlingarna gör det saken känsligare för den personen för det skulle vara lättare att spåra ifall K-Å avslöjades med falsk identitet. Det gjorde hemlighetsmakeriet ännu viktigare, för den personen skulle givetvis råka riktigt illa ut. Jag undrar vad straffet var för att mixtra med folkbokföringen, utöver avsked och skammen i församlingen? Fängelse borde funnits i straffskalan?

Så vem vet, kanske hans pappas kusin var gift med någon som arbetade med kyrkans folkbokföring och som brukade sitta barnvakt för K-Å när han var barn... (Om man ska ägna sig åt vilda spekulationer)

Jag har ju också lite svårt att tro att det var K-Å själv som kom på den här idén med att fixa en falsk identitet. Och hade det legat nära till hands för honom att spontant vända sig till någon inom kyrkan för att få hjälp?

Fast nu är det länge sedan jag var uppdaterad på fallet. Jag gissar att Skaraborg har någon kommentar på ovanstående?

Ja eller hur.

Jag tror inte det fanns någon personlig koppling mellan den kvinnliga kristna kuratorn och Kjell-Åke. Nej det kan knappast ha legat nära till hands att han på eget bevåg skulle ha vänt sig till kyrkan för att få hjälp. Har aldrig framkommit under alla år att Kjell-Åke skulle ha haft kontakter inom kyrkan.

Skulle tro att det mycket väl var någon annan som kom på den här idén med att han skulle skaffa en annan identitet. Kjell-Åke hade ett mycket stort kontaktnät.
Senast redigerad av Skaraborg2 2023-07-21 kl. 18:45.
Citera
2023-07-21, 22:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hur gammal blev Kjell-Åke gällande sin nya identitet?

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det är ju inget som säger att åldern på den nya identiteten också var 16 år, snarare mindre troligt.

Det var säkert viktigt för Kjell-Åke att bli äldre gällande sin nya identitet.

Helst ville han troligtvis bli myndig. Även en 18-19 åring kunde få problem med att resa runt i andra länder ensam. Han var ju dessutom bara 17 år 1966.
Senast redigerad av Skaraborg2 2023-07-21 kl. 22:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in