2023-02-05, 17:42
Medlem
krachons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja absolut två delar vad som hände den 29 juli - om inte tre delar med tanke på "Hymme".

Ja dessa personer vet vad som hände detta datum och varför. Därmed inte sagt att de visste det exakt den dagen men kort tid därefter (kanske ett par dagar) eller att de vet varenda liten detalj.

Tror du bästa Skaraborgare, att det som dessa människor känner till, inrymmer en förklaring om Hübner Olof Alexis Lundqvists vidare öden?
Citera
2023-02-05, 19:13
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krachon
Tror du bästa Skaraborgare, att det som dessa människor känner till, inrymmer en förklaring om Hübner Olof Alexis Lundqvists vidare öden?

Nej , slumpen har gjort att detta hände samma dag.

En teori är att han var fikus o stack o seglade runt på dom homoerotiska oceanerna och gick under två decenier senare i aidsepedemin
Citera
2023-02-06, 16:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Dessa personer känner inte till något om "Hymme".

Citat:
Ursprungligen postat av krachon

Nej dessa personer vet ingenting om vad som kom att hända "Hymme".

De kände inte ens tills hans namn förrän senare. En person jag hade kontakt med berättade för mig att det var första gången h*n hörde hans namn i samband med Dahlsjöfallet. De tre försvunna och kretsen runt dessa skulle aldrig någonsin ha velat umgås med en person som han. Ej heller givit honom lift.

Från början trodde jag/vi att hans försvinnande hade med de tre andras att göra men efter 14 år är jag/vi övertygade om att så inte var fallet. Gällande "Hymme" så är hans försvinnande som ett enda stort frågetecken. Gällande de andra tre så finns det i a f ett mycket troligt scenario som delvis är styrkt.
Citera
2023-02-11, 17:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vem var den unge okände mannen till sjöss?

Citat:
Ursprungligen postat av 448
Nej , slumpen har gjort att detta hände samma dag.

En teori är att han var fikus o stack o seglade runt på dom homoerotiska oceanerna och gick under två decenier senare i aidsepedemin

Ja detta handlade om slumpen att dessa tre händelser kom att utspela sig under en och samma dag i Göteborg.

Trodde själv inte på denna slump men ju mera som har framkommit under årens lopp så har det visat att det var på det sättet. Kan inte ha varit på annat sätt.

Här kommer en teori ang. den unge mannen som sågs både i Adelaide och på Filipinerna. Har inte något som stöder den men kan det ha varit på följande sätt? Kjell-Åke och "Hymme" var ganska lika varandra utseendemässigt och jämnåriga. Kan detta ha varit Kjell-Åke? Första uppgiften om den okände unge mannen till sjöss är från 1966.
Senast redigerad av Skaraborg2 2023-02-11 kl. 17:43.
Citera
2023-02-16, 20:22
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ja absolut två delar vad som hände den 29 juli - om inte tre delar med tanke på "Hymme".

Ja dessa personer vet vad som hände detta datum och varför. Därmed inte sagt att de visste det exakt den dagen men kort tid därefter (kanske ett par dagar) eller att de vet varenda liten detalj. Däremot Gay Karlssons familj visste ingenting. Den första tiden efter att Kjell-Åke och Dahlsjö försvann så visste den förstnämndes flickvän och hennes familj och den sistnämndes bröder (hans helbröder) och mor. Åtminstone Kjell-Åkes flickvän måste ha varit inblandad så till vida att hon hjälpte honom med mat och kläder. Troligen över vintern 1965-66. Vare sig flickvännen eller den äldre brodern har aldrig någonsin velat berätta för Kjell-Åkes syster som han stod mycket nära vad som egentligen hände och varför då hon har frågat. Kjell-Åkes flickvän kom att bli en mycket bitter kvinna. Vi ett tillfälle (2010-talet) så sa hon följande: "Han bara lämnade mig mitt i skiten".

Sedan har vi Kjell-Åkes mor. Han var mycket modersbunden och vi tror att han mycket väl kan ha hört av sig till henne via telefon. I a f under den första tiden som saknad. Kom hon att få träffa älsklingssonen igen personligen? Ja det vet förstås ingen men helt omöjligt är det inte.

Janne Dahlsjös bror som ägde den midnattsblå har jag vid två tillfällen själv pratat med via telefon. Han var mycket ovillig att prata om detta och kände sig i allra högsta grad besvärad. Janne Dahlsjö skall ha sagt att det var okej att hans familj visste vad som hade hänt men att detta inte fick föras vidare till andra.

1990 i samband med att det var 25 år sedan de försvann gjordes en intervju med denne broder till Janne. Han arbetade då som taxichaufför. Den enda teori han hade att komma med var att det verkade som att utomjordingar hade fört bort både bilen och de tre unga männen. Han kunde inte ens ljuga och säga att han trodde att de hade kört ned i ett vattendrag och drunknat.

Ju längre tid som gick lär flickvännen och brodern till Kjell-Åke känt till mindre och mindre. Utan att vi vet något så kan Kjell-Åke mycket väl ha hållit kontakt med flickvännen lång tid efter den 29 juli 1965 via telefon. Kanske också med sin mor.

Däremot familjen Dahlsjö lär ha haft kontakt med den försvunne fram tills dess han avled i Holland.

Nu får jag inte ihop det här. Detta är ju dessutom uppgifter som du inte offentliggjort tidigare. Du menar alltså att flera personer vet vad som hände och varför. Och de känner dessutom till killarnas vidare öden.
Men då måste ju "Vi ska åka till Åsa och campa" vara en efterkonstruktion av någon av de som vet. Killarna har aldrig sagt så, alltså.

Det kan ju mycket väl vara så som du skriver ovan. K-Å höll kontakten med flickvännen, åtminstone ett tag, kanske i flera år, menar du. Vad är det som får dig att tro det? Och varför avslutar han kontakten? I min värld hade det varit naturligare om hon flyttat till honom på okänd ort. Kanske inte omedelbart men efter en tid. Var förhållandet inte bra mellan de två?

Och vad har du för källa på att Dahlsjös familj haft kontakt med honom fram till hans död?
Senast redigerad av RFT 2023-02-16 kl. 20:25.
Citera
2023-02-20, 19:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
Uppgifter av olika slag.

Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Nu får jag inte ihop det här. Detta är ju dessutom uppgifter som du inte offentliggjort tidigare. Du menar alltså att flera personer vet vad som hände och varför. Och de känner dessutom till killarnas vidare öden.
Men då måste ju "Vi ska åka till Åsa och campa" vara en efterkonstruktion av någon av de som vet. Killarna har aldrig sagt så, alltså.

Det kan ju mycket väl vara så som du skriver ovan. K-Å höll kontakten med flickvännen, åtminstone ett tag, kanske i flera år, menar du. Vad är det som får dig att tro det? Och varför avslutar han kontakten? I min värld hade det varit naturligare om hon flyttat till honom på okänd ort. Kanske inte omedelbart men efter en tid. Var förhållandet inte bra mellan de två?

Och vad har du för källa på att Dahlsjös familj haft kontakt med honom fram till hans död?

Uppgifterna om Kjell-Åkes äldre bror, hans flickvän och hennes näst äldsta syster har tidigare offentliggjorts i tråden.

Nu är ju detta i o f s en mycket lång tråd och lätt att missa eller att glömma. Samma sak med Dahlsjös äldre bror som tidigare har angivits. Kjell-Åke kan mycket väl ha haft telefonkontakt med sin mamma. Telefonnumret som fanns i hemmet då Kjell-Åke försvann kom att behållas under många år. Om han sedan hade kontakt med henne vet vi inte men vi vet i a f att han hade möjlighet till detta om han så önskade. Även flickvännens mamma hade också den här vetskapen. Brodern och flickvännen vet orsaken till Dahlsjöfallet och de känner till Kjell-Åkes vidare öden - åtminstone under den första tiden efter att han gick under jorden. Om de visste var han uppehöll, sig låt oss säga 10 år efteråt, låter jag vara osagt.

Familjen Dahlsjö däremot visste var någonstans Janne Dahlsjö uppehöll sig fram till sin död under 1990-talet. Ryktena gick i Haga. Det märkliga är också att hans familj inte ville anmäla honom som saknad förrän de blev mer eller mindre tvingade att göra det. Detta skedde först 1966-03-31.

Kjell-Åke var beroende av sin flickvän under vintern 1965-66. Mat, kläder, lite pengar och nyheter när han låg och tryckte i olika lägenheter i hemstaden. Går inte att bevisa att han någon efter att Liseberg öppnade för säsongen 1966 försvinner från landet. En kristen kurator skall ha hjälpt honom med nödvändiga papper. Var han befann sig och vad han gjorde vet vi inte (gick han ut till sjöss?) men 1972 befinner han sig i Linköping. Det kan ha varit som så att Kjell-Åke lovade flickvännen att komma tillbaka till henne och sonen men som vi vet så skedde aldrig detta. Om han och flickvännen höll kontakt flera år efter att han skuddat fosterjorden vet jag/vi inte. Förhållandet mellan dem skall ha varit bra men jag är osäker. Båda var ju bara 16 år. Meningen var att de skulle flytta samman och svärfadern skulle hjälpa honom med att få ett annat arbete än att vara klassningsarbetare.

Javisst var den s.k. "campingresan" till Åsa en konstruktion. Flera personer har sagt detta att de skulle ha sagt så. Kjell-Åke skulle ha sagt "Man måste komma ut och lufta på sig ett slag". Dessa tre unga män hade noll intresse för camping och friluftsliv. Om vare sig han eller Dahlsjö hade sagt på det sättet vet jag/vi inte. När man läser polisutredningen så ser man hur ovillig flickvännen var att prata med polisen. Hon berättade i a f bl. a. att Kjell-Åke och de andra skulle åka till Danmark torsdagen den 29 juli 1965. I dag är flickvännen en gammal förgrämd och bitter kvinna.
Senast redigerad av Skaraborg2 2023-02-20 kl. 19:10.
Citera
2023-03-17, 20:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Var det Kjell-Åke som var i Adelaide och Singapore?

Jag citerar nedanstående från mitt inlägg # 6880:

"Här kommer en teori ang. den unge mannen som sågs både i Adelaide och på Filipinerna."

Detta är felaktigt på en punkt.

Det var inte i Filipinerna som den påstådde "Hymme" sågs utan i Singapore. Det svenska fartyget var däremot på väg därifrån till Filipinerna som var deras nästa stopp. Personligen tror jag som jag skrivit tidigare att detta mycket väl kan ha varit Kjell-Åke. Det passar också bra in i tiden.

(FB) Dahlsjö-fallet, Göteborg, 1965.
Senast redigerad av Skaraborg2 2023-03-17 kl. 21:00.
Citera
2023-03-18, 18:13
Medlem
Citat:
Jag citerar nedanstående från mitt inlägg # 6880:

"Här kommer en teori ang. den unge mannen som sågs både i Adelaide och på Filipinerna."

Detta är felaktigt på en punkt.

Det var inte i Filipinerna som den påstådde "Hymme" sågs utan i Singapore. Det svenska fartyget var däremot på väg därifrån till Filipinerna som var deras nästa stopp. Personligen tror jag som jag skrivit tidigare att detta mycket väl kan ha varit Kjell-Åke. Det passar också bra in i tiden.

(FB) Dahlsjö-fallet, Göteborg, 1965.

Kan vara fullt möjligt att det var Kjell-Åke, men jag håller inte dörren om Hymme stängd. Hymme har jag så svårt att tänka mig vad som kan ha hänt med honom, har inte en enda teori om vad som kan ha hänt med honom. Det enda är att han kan ha lidit av svår psykisk ohälsa och plötsligt blivit manisk och viljat dra iväg från allt och alla eller suicid?

Vad tror du hände med "Hymme" skaraborg2?
Senast redigerad av Blacksabbath87 2023-03-18 kl. 18:19.
Citera
2023-03-18, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blacksabbath87
Kan vara fullt möjligt att det var Kjell-Åke, men jag håller inte dörren om Hymme stängd. Hymme har jag så svårt att tänka mig vad som kan ha hänt med honom, har inte en enda teori om vad som kan ha hänt med honom. Det enda är att han kan ha lidit av svår psykisk ohälsa och plötsligt blivit manisk och viljat dra iväg från allt och alla eller suicid?

Hymme har en egen tråd och om jag ska försöka sammanfatta den, är väl suicid rimlig. Men det finns folk som t.ex. misstänker modern. Skaraborg2, du tänker väl att det inte ens är så säkert att han kom till Gbg?
Citera
2023-03-18, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Hymme har en egen tråd och om jag ska försöka sammanfatta den, är väl suicid rimlig. Men det finns folk som t.ex. misstänker modern. Skaraborg2, du tänker väl att det inte ens är så säkert att han kom till Gbg?

Ok tack för infon, får kolla in den tråden.
Citera
2023-03-18, 19:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kan mycket väl ha handlat om Kjell-Åke i både Adelaide och Singapore.

Citat:

Jag håller inte heller dörren stängd för "Hymme" men hur skulle han ha klarat sig ute i den vida världen?

Kjell-Åke däremot kan inte ha haft några problem med det. Han var en överlevare. Kjell-Åke måste också ha känt till om "Hymmes" försvinnande från tidningar såsom G-P och GT. Även om de inte liknade varandra helt och hållet så fanns det likheter. En person som inte hade känt Kjell-Åke innan han försvann kan säkert ha blandat ihop dessa båda ynglingar som det bara skilde drygt två år mellan dem. Kjell-Åke såg betydligt äldre ut än sina drygt 16 år sommaren 1965.

Jag har haft ett flertal teorier vad som kan ha hänt "Hymme" men vet inte längre vad man skall tro.
Senast redigerad av Skaraborg2 2023-03-18 kl. 19:02.
Citera
2023-03-18, 19:04
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länk.

Citat:
Ok tack för infon, får kolla in den tråden.

(FB) Konstnärssonen Hymme Lundquists försvinnande 1965
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in