Citat:
Ursprungligen postat av
Quentin5
Vem anklagar mig för att trolla? Det gör jag_inte!! Det jag har fått i pm kan jag inte verifiera. Är det sant så är det. Jag vet inte.
Jag anklagar dig inte för att vara ett troll men din PM-kontakt kan inte ha rätt gällande en del uppgifter.
Åtminstone inte gällande detta med Haga och Älvsborgsbron. Även detta gällande Dahlsjös ev. barn och barnbarn i Nederländerna. Tycker du skall fråga din kontakt vilket är den riktiga uppgiften. Dessutom en annan sak. I Sverige lär det knappast längre finnas någon person efter 2017 som kan ha all denna information om Janne Dahlsjö som försvann för över 55 år sedan. Däremot kan det finnas sådana personer i Nederländerna.
Nedanstående är den information vi har om honom och som vi
vet och är
bekräftad. Denna sträcker sig fram till den 29 juli 1965.
Dahlsjö skall ha varit lugn, sansad, försynt och glad person. Han gjorde inget väsen av sig. Personer som träffade honom har berättat att han brukade vara glad och vänlig. Han skall också ha varit tystlåten av sig.
Han hade arbetat periodvis som klassningsarbetare på Arendalsvarvet mellan åren
1958-1964 och under en kortare tid hade han arbetat ihop med Karlsson för ett företag på detta varv. Under en tid arbetade även Dahlsjö ihop med brodern som ev. sålde bilen till honom. Den försvunne gick ut till sjöss första gången den
26/11 1960 på ett motorfartyg med hemmahamn Onsala. Han mönstrade av i Rotterdam den
23/6 1961. Dahlsjös andra och sista tid till sjöss sker den
16/10 1961. Denna gång i Frankrike. Detta motorfartyg hade hemmahamn Kungsbacka. Avmönstringen denna gång sker den
23/12 1961 i Italien. Han avfördes vid Göteborgs sjömanshus den 31/12 1965. Anledningen var "Ej sjöfar."
Han gjorde sin värnplikt
20/5 1963 - 19/3 1964 på infanteriets stridsskola i Borensberg. Egentligen skulle han ha ryckt in redan den
24/10 1962 men fick då uppskov p. g. a. sjukdom. Han tillhörde I 4 och fick utbildning på kulspruta. Han blev frikallad den
25/9 1967. Vid sitt försvinnande var han anställd hos firma Underhållstjänst. Dahlsjö hade en något problematisk bakgrund, bl a finns det ett polisfoto då han daktades bevarat. Fotot togs, "en face", av polisen 1960 och har daktningsnummer 22259.