Citat:
Ursprungligen postat av
RFT
Intressant, ja gör det.
Någonstans på webben läste jag att någon påstod att polisen på den tiden visste vad som hände med killarna.
Har du Skaraborg2 pratat med poliser som var med? Eller det kanske inte finns någon i livet nu.
Ja polisen visste, åtminstone delvis, vad som hade hänt dem.
När Gays syster anmälde honom som försvunnen sa polisen till henne:
"Glöm honom, glöm honom. Du kommer aldrig mera att få se honom". Detta är en förstahandsuppgift eftersom hans syster har berättat detta för mig.
Jag har inte pratat med någon polis som var verksam 1965. Däremot med en erfaren polis som tjänstgjorde några få år efter att de försvann i Göteborg. Redan från början var det problem eftersom de tre försvunna anmäldes vid hela tre olika tillfällen men polisen misstänkte ganska snabbt att de+bilen hade försvunnit tillsammans.
Kjell-Åke anmäldes alltså
1965-08-03. Dahlsjö anmäldes första gången
1965-10-27 av Övervakningsnämnden, andra gången av sin mor först
1966-03-31. Dahlsjö blev först efterlyst i PU
1967. Gay anmälde så sent som
1968-07-10 av sin syster. I polisutredningen kan man bl. a. läsa att hans far inte tänkte anmäla sonen som försvunnen.
Ett annat problem var att de tre inte blev efterlysta för något brott utan för utvinnande av vistelseorten. Att vilja försvinna är ju inte brottsligt. Både Dahlsjö och Gay var ju också myndiga. Däremot gällande Kjell-Åke, så blev han inte myndig förrän nästan fyra år senare. Myndighetsåldern sänktes från 21 till 20 år 1970.