2016-07-03, 01:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Nytt försök till vintern.

Citat:
Ursprungligen postat av missemamman
Hej, jag har nu besökt området vid Lärjeån. Jag hade tyvärr angivit fel område. Området där jag mindes den nästan helt begravda PV:n ligger längre nedströms. Idag gick vi över den lilla bron nedanför Bläsebohallen och letade sedan uppströms. Något hundratal meter uppströms finns ett gammalt brofäste i betong, och som jag minns det var det i det området vi såg biltaket sticka upp ur marken. Jag skall vara ärlig och säga att jag idag i den lummiga grönskan hade väldigt svårt att känna igen det jag har i minnet. Då jag såg bilen fanns ingen grönska eftersom det var vinter, och då såg man mycket längre åt alla håll.

Jag skall göra ett nytt försök i vinter, då tillsammans med min kompis som var med då jag såg bilen.

Med ursäkt för den felaktiga lägesangivelsen,

Missemamman

Inte alltid så lätt att minnas den exakta lägesangivelsen.

Jättebra du gör ett nytt försök när det är vinter tillsammans med den kompis som var med dig då du såg taket på den.

Även om detta inte skulle vara rätt bil, så är det ändå viktigt att kunna sortera bort ytterligare ett bilvrak efter en gammal PV.

Som jag har skrivit förut så är det glädjande att se, att så många har engagerat sig när det gäller den försvunna midnattsblå PVn av årgång 1956 med registreringsnumret O 18920.
Citera
2016-07-08, 21:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ny artikel den 29 juli 2016?

Vi närmar oss nu den 29 juli - 51-årsdagen sedan dessa personer försvann.

Under de senaste 5 åren har det kommit någon artikel i media om detta försvinnande lagom till årsdagen då försvinnandena skedde. Det skrevs i a f artiklar 2012, 2014 och 2015 samt radiodokumentären och en bok förra året.

Kommer det att komma någon artikel i år också? Vi får se. Kanske gör det det?
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-07-08 kl. 21:23.
Citera
2016-07-09, 00:01
Medlem
Burgesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Vi närmar oss nu den 29 juli - 51-årsdagen sedan dessa personer försvann.

Under de senaste 5 åren har det kommit någon artikel i media om detta försvinnande lagom till årsdagen då försvinnandena skedde. Det skrevs i a f artiklar 2012, 2014 och 2015 samt radiodokumentären och en bok förra året.

Kommer det att komma någon artikel i år också? Vi får se. Kanske gör det det?

Vem skrev artikeln 2015?
Citera
2016-07-09, 10:47
Medlem
Citat:
Inte alltid så lätt att minnas den exakta lägesangivelsen.

Jättebra du gör ett nytt försök när det är vinter tillsammans med den kompis som var med dig då du såg taket på den.

Även om detta inte skulle vara rätt bil, så är det ändå viktigt att kunna sortera bort ytterligare ett bilvrak efter en gammal PV.

Som jag har skrivit förut så är det glädjande att se, att så många har engagerat sig när det gäller den försvunna midnattsblå PVn av årgång 1956 med registreringsnumret O 18920.

Den var väl duvblå från början?
Citera
2016-07-09, 17:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bl. a. i Lysekils-Posten 2015.

Citat:
Ursprungligen postat av Burgess
Vem skrev artikeln 2015?

Det mesta som publicerades under förra året handlade om radiodokumentären som t. ex. artiklarna i Lysekils-posten den 30 juli och den 5 augusti 2015. Mindre omnämnanden i ett stort antal blev publicerade p. g. a. denna.

Vem som skrev dessa mindre artiklar i t. ex. Lysekils-posten vet jag däremot inte.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-07-09 kl. 17:20.
Citera
2016-07-12, 15:02
Medlem
Skaraborg2s avatar
Felaktig färg på bilen.

Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500
Den var väl duvblå från början?

Det är helt riktigt men redan på ett tidigt stadium förstod vi att färgen duvgrå/duvblå inte stämde.

De personer som hade sett bilen, och några även åkt med i den, så var färgen uppenbart felaktig.

En person berättade bl. a. att när h*n hade åkt med i den satt h*n i baksätet. Personen i fråga kom bl. a. ihåg hur mörk i färgen t. ex. instrumentbrädan var. Nästan svart.

Det sista året som den duvgrå/blå färgen tillverkades var 1953. Bilens rätta färg var alltså midnattsblå som var nästan svart.
Citera
2016-07-12, 17:42
Medlem
Citat:
Det är helt riktigt men redan på ett tidigt stadium förstod vi att färgen duvgrå/duvblå inte stämde.

De personer som hade sett bilen, och några även åkt med i den, så var färgen uppenbart felaktig.

En person berättade bl. a. att när h*n hade åkt med i den satt h*n i baksätet. Personen i fråga kom bl. a. ihåg hur mörk i färgen t. ex. instrumentbrädan var. Nästan svart.

Det sista året som den duvgrå/blå färgen tillverkades var 1953. Bilens rätta färg var alltså midnattsblå som var nästan svart.

Ok.
Citera
2016-07-14, 14:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tre år efteråt.

Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500
Ok.

Dessutom kan det ju också tilläggas att den försvunna PV tillverkades först tre år efter att den duvgrå/blå färgen hade slutats tillverkas. Det är synd att bilen redan på ett tidigt stadium fick fel färg.

Har själv sett ett antal midnattsblå PV och på avstånd, eller i dålig belysning, så verkar de vara svarta till färgen.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-07-14 kl. 14:38.
Citera
2016-07-16, 08:35
Medlem
Burgesss avatar
Citat:

Bilen hade ju några år på nacken. Den kan ha varit tveksamt skött och underhållen. Den kan ju ha varit omlackerad/bättrad på en bakgård någonstans. De kan ju ha använt den färg de kom över . . .
Citera
2016-07-16, 11:50
Medlem
Pajosvs avatar
Kanske ett "långskott", men...

Artikel i Göteborgsposten från 2015:

"Mänskliga kvarlevor i Lärjeån.

Enligt polisen rör det sannolikt om sig kvarlevor som tillbringat åtskillig tid i vattnet. Resterna efter den avlidna personen kan ha färdats en längre sträcka."

http://www.gp.se/nyheter/göteborg/mänskliga-kvarlevor-i-lärjeån-1.142721
Senast redigerad av Pajosv 2016-07-16 kl. 11:52.
Citera
2016-07-16, 17:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
PV var troligtvis i gott skick då den försvann.

Citat:
Ursprungligen postat av Burgess
Bilen hade ju några år på nacken. Den kan ha varit tveksamt skött och underhållen. Den kan ju ha varit omlackerad/bättrad på en bakgård någonstans. De kan ju ha använt den färg de kom över . . .

Det är riktigt att den hade några år på nacken.

Under de första 6 åren var det samme man som ägde bilen. Därefter via ett par mellanhänder så köpte den äldre brodern Dahlsjö denna 1964-07-24.

Det är oklart när exakt bilen köptes av Janne Dahlsjö men säg att den äldre brodern hade ägt den 10-11 månader innan han sålde den vidare. Försäljningssumman var på 700 kr vilket tyder på att PV var i gått skick.

Vid försäljningen så var den äldre Dahlsjös hustru och svärmor samt Kjell-Åke Johansson närvarande. Konstigt nog inte Gay Karlsson.

Ingen av de personer som såg eller åkte med i bilen har sagt att den skulle ha varit i dåligt skick. Även den äldre brodern sa att den var i gott skick i polisförhör.

Nej den var inte ommålad enligt dessa vittnen och vilket ej heller den äldre Dahlsjö någonsin påstod. Dahlsjö, Johansson och Karlsson hade dessutom använt sig av bilen endast under en kort tid då den "togs ur trafik" s. a. s.

Däremot kan O 18920 ev. ha varit ombyggd? En skivspelare hade också monterats in i bilen.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-07-16 kl. 17:10.
Citera
2016-07-16, 19:02
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länkar.

http://onlinekalendern.nu/1965/juli/29

http://häxan.se/wiccakalender/1965-7-29/

https://www.youtube.com/watch?v=jjaageOthn0&nohtml5=False
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-07-16 kl. 19:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in