2019-03-05, 17:17
Medlem
RFTs avatar
Har jag rätt?

Fortsättning på mitt inlägg nr 5699.

Jag uppfattar att din teori är följande:
1. Grabbarna har lurat någon/några på ett sådant sätt att man satt ett pris på deras huvud.
2. Dessa har fått tag i två av killarna, nämligen Gay och J-O, mördat dem och dessutom sett till att Volvon försvunnit, ev med killarna i den.
3. K-Å fruktar för sitt liv och väljer att försvinna.
4. Den fjärde mannen; chauffören/fotografen fruktar också för sitt liv och väljer att gå till sjöss så fort det bara går.

Har jag rätt?

M v h
Senast redigerad av RFT 2019-03-05 kl. 17:20.
Citera
2019-03-05, 18:23
Medlem
Alla män som greps för grodmansrånet var väl ungrare, hade de någon personlig koppling till den sk "fjärde mannen tro?

Alla inblandade verkar inte blivit lika rädda för sitt liv även om alla gick mer eller mindre under jorden. Varför blev vissa mer rädda än andra, en del flydde landet och vissa bragdes t.o.m. om livet?

Sen funderar jag på en sak till och det är om kanske K-Å satt i en väntade motorbåt?

Planen, som skulle gjort Sickan i Jönssonligan grön av avund, verkade vara att fly simmande via den grumliga, stinkande Säveån.

– Fel, det var plan B, säger rånaren som GT talat med.

– Plan A var att vår kumpan skulle vänta med en motorbåt i ån precis utanför banken och köra i väg med oss. Men han stack när han hörde skotten i banken. Jag hade fel kumpaner, annars hade vi aldrig åkt fast.

För han hade verkligen en plan.

Tajmad och klar in i minsta detalj.

"Hjärnan" har en sak mycket klart för sig så här 50 år efteråt:

– Jag hade fel kumpaner! Jag kunde tyvärr inte klona mig, säger han – och brister ut i ett nytt garv.
Citera
2019-03-05, 19:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tiden efter den 29 juli 1965.

Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Fortsättning på mitt inlägg nr 5699.

Jag uppfattar att din teori är följande:
1. Grabbarna har lurat någon/några på ett sådant sätt att man satt ett pris på deras huvud.
2. Dessa har fått tag i två av killarna, nämligen Gay och J-O, mördat dem och dessutom sett till att Volvon försvunnit, ev med killarna i den.
3. K-Å fruktar för sitt liv och väljer att försvinna.
4. Den fjärde mannen; chauffören/fotografen fruktar också för sitt liv och väljer att gå till sjöss så fort det bara går.

Har jag rätt?

M v h

Har inget framkommit att någon av de tre skall ha lurat någon men de kom ändå att bli s. a. s. eftersökta

Nej det är fel.

I a f gällande Dahlsjö. Som förut har omnämnts så kom han att bli sedd på Kungstorget i Göteborg i november 1965 sittande i en vit PV av årgång 1964. Bl. a. tillsammans med Kjell-Åke. Dahlsjö skall också ha blivit sedd av "Fjärde mannen" sommaren 1966 i antingen Amsterdam eller Rotterdam. Dessutom finns uppgiften att Dahlsjö påträffades av bekanta i Köpenhamn 1971 på ett sjukhus. Han var då sönderknarkad och hade färgat håret vitt.

Dahlsjö pratade bra engelska vilket inte var så vanligt på den här tiden. Det gjorde däremot inte Kjell-Åke eller Gay.

Kjell-Åke fruktade för sitt liv ja. Det är helt riktigt. Samma sak med "Fjärde mannen"/"Fotografen". Även Kent Sollenstedt gjorde samma sak som den 19 november 1965 gick ut till sjöss.

Grodmansrånet var inte ett bankrån som endast hade tre aktörer - de gripna. I detta rån kan runt ett 20-tal personer har varit inblandade. En förstahandsuppgift som har kommit från en icke anonym UL är att en av dessa var "Svenne Dykarn". Även denne höll till i Haga och fick detta öknamn eftersom det var första och enda gången han dök och detta var då i Säveån. UL själv bodde också i Haga och umgicks i dessa kretsar vid denna tid.

https://sv.metapedia.org/wiki/Bankr%C3%A5n:_Grodmansr%C3%A5net,_G%C3%B6teborg,_1 965

Kjell-Åkes dåvarande flickvän och mamma till hans son lever fortfarande. Hon är mycket bitter på honom än idag. Hon har vid flera tillfällen sagt "och där lämnade han mig mitt i skiten".

När Kjell-Åkes son växte upp så fick han alltid höra från sin mamma, mormor och mostrar att hans pappa skulle en kväll gå ut och köpa en tidning då han försvann.

Kjell-Åkes flickvän och hans äldre bror är två mycket intressanta personer. Hon vägrar den dag som idag är att uttala sig om händelserna f. o. m. den 29 juli och framåt. Samma sak med hans bror. Denna var denna sommar 18½ år och höll till i Haga där han även bodde. Även om de två bröderna inte umgicks i direkt samma kretsar så måste också han ha fått höra ett och annat om sin bror och varför han var tvungen att gå under jorden.
Senast redigerad av Skaraborg2 2019-03-05 kl. 19:34.
Citera
2019-03-05, 20:05
Medlem
RFTs avatar
Ok Skaraborg2; vilken är din teori då?
Vad hände?
Och varför?
Vem mördade Gay och varför?
Varför gick K-Å och Dahlsjö under jorden?
Mördade de två sin kompis? I så fall varför?
Ligger han i bilen som de efter mordet dumpade i någon sjö?

M v h
Citera
2019-03-05, 21:51
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Hjärnan" kunde inte klona sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Alla män som greps för grodmansrånet var väl ungrare, hade de någon personlig koppling till den sk "fjärde mannen tro?

Alla inblandade verkar inte blivit lika rädda för sitt liv även om alla gick mer eller mindre under jorden. Varför blev vissa mer rädda än andra, en del flydde landet och vissa bragdes t.o.m. om livet?

Sen funderar jag på en sak till och det är om kanske K-Å satt i en väntade motorbåt?

Planen, som skulle gjort Sickan i Jönssonligan grön av avund, verkade vara att fly simmande via den grumliga, stinkande Säveån.

– Fel, det var plan B, säger rånaren som GT talat med.

– Plan A var att vår kumpan skulle vänta med en motorbåt i ån precis utanför banken och köra i väg med oss. Men han stack när han hörde skotten i banken. Jag hade fel kumpaner, annars hade vi aldrig åkt fast.

För han hade verkligen en plan.

Tajmad och klar in i minsta detalj.

"Hjärnan" har en sak mycket klart för sig så här 50 år efteråt:

– Jag hade fel kumpaner! Jag kunde tyvärr inte klona mig, säger han – och brister ut i ett nytt garv.

Ja, det hade han alldeles rätt i.

Hade han kunnat klona sig så tror jag att kuppen mycket väl hade kunnat lyckats. Nu åkte de tre rånarna fast och bytet var verkligen inget att hurra över vilket kom att bli som ringar på vattnet.

"Hjärnan" hade helt klart fel slags kumpaner.
Senast redigerad av Skaraborg2 2019-03-05 kl. 21:54.
Citera
2019-03-06, 13:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Strax innan den 29 juli 1965.

Citat:
Ok Skaraborg2; vilken är din teori då?
Vad hände?
Och varför?
Vem mördade Gay och varför?
Varför gick K-Å och Dahlsjö under jorden?
Mördade de två sin kompis? I så fall varför?
Ligger han i bilen som de efter mordet dumpade i någon sjö?

M v h

Utan att gå in i detalj så blev Grodmansrånet ett ordentlig misslyckande.

De tre som utförde rånet åkte fast och rånbytet var verkligen inte mycket att hänga i julgranen.

Tiden innan detta ödesdigra datum så sa Kjell-Åke vid flera tillfällen då han bl. a. stod vid jukeboxen på Rio "Då sticker vi snart killar". Förstahandsuppgift från namngiven UL.

Natten mot den 29 juli 1965 kommer Dahlsjö och Gay hem till en gammal god vän i Olskroken för att ta farväl därför att nu bar det iväg. Även här handlar det om en förstahandsuppgift från namngiven UL.

Varför och av vem Gay kom att mördas är okänt. Den ev. orsaken kan ha varit att han pratade för mycket och om sådant han inte skulle ha pratat om när han satt på pubarna i Haga. Enligt en anonym UL så skall människor ha dött. Alltså pluralis. Vet inte om detta stämmer.

Det har inte framkommit något som tyder på att Dahlsjö och Kjell-Åke skulle ha gjort detta.

Om den försvunna bilen kom att dumpas i vatten efter detta datum kan Gays kropp ha hamnat där.
Citera
2019-03-06, 19:46
Medlem
RFTs avatar
Ok. Du menar alltså följande:
De skulle dra tillsammans alla tre.
Men Gay och ev någon annan blir bragt om livet tidigast den 30.
J-O och K-Å fruktar att gå samma öde till mötes och går under jorden.
J-O drar senare från stan.
Men K-Å lämnade alltså inte Gbg.

Frågan är då? Vem/vilka tog död på Gay?
I ett gammalt inlägg från 2015 eller 2016 menar en person att ”i Göteborgs hamn är det känt vad som hände”. Personen som skrev det får uppmaningen att berätta, men svarar aldrig på det. Vad tror du?
M v h
Citera
2019-03-06, 21:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
Både kända och anonyma UL.

Citat:
Ok. Du menar alltså följande:
De skulle dra tillsammans alla tre.
Men Gay och ev någon annan blir bragt om livet tidigast den 30.
J-O och K-Å fruktar att gå samma öde till mötes och går under jorden.
J-O drar senare från stan.
Men K-Å lämnade alltså inte Gbg.

Frågan är då? Vem/vilka tog död på Gay?
I ett gammalt inlägg från 2015 eller 2016 menar en person att ”i Göteborgs hamn är det känt vad som hände”. Personen som skrev det får uppmaningen att berätta, men svarar aldrig på det. Vad tror du?
M v h

Jag börjar med att besvara det sista fetstilsmarkerade i ditt inlägg.

Javisst var det så. Hamnarbetarna kände väl till detta. Detta nedanstående har Kjell-Åkes son berättat. Tyvärr var inte heller hamnarbetarna några som sprang benen av sig för att berätta för polisen vad de visste.

Ca 1985 träffar han en gammal bekant som då arbetade i hamnen. Samtalet var följande även om det inte är exakt ordalydelse. B=bekantingen och S=sonen.

B: "Vet du om att de pratar om dig nere i hamnen".
S: "Jaså vad säger de om mig"?

B märker då att s inte förstår riktigt vad han menar och säger då skrattande: "Jag skämtade bara".

Även om detta har omnämnts tidigare så vill jag ta upp om den gamle spritlangaren som bodde på Ungkarlshotellet Masten i Masthugget. Han hade Haga som "sitt" område åtminstone 1964.

Jag har fått följande berättat för mig av en anonym UL och vet ej om detta är sanning eller inte.

En dag under 2010 i Göteborg så laddar en person riktigt ordentligt sin mobil. Därefter beger han sig hem till den då f. d. gamle spritlangaren som då är boende på ett äldreboende. Där ringer denne upp ett nummer och räcker över mobilen till den gamla mannen som då får prata med - Kjell-Åke. Han får då berätta för honom vad han kände till om detta fall. Kjell-Åke skall då ha medgivit att det var helt riktigt det han berättade för honom.

Så var det tänkt att de skulle alla tre dra tillsammans.

Vi kan troligtvis utesluta datumet den 30 juli eftersom Gay deltog i deras sista möte på kvällen. Någon gång f. o. m. den 31 juli som det tidigaste datumet och det senaste datumet den 9-10 augusti.

Ja åtminstone Kjell-Åke kom att gå under jorden. Dahlsjö måste ha gjort det samma men här finns få uppgifter.

När Dahlsjö lämnade Göteborg vet vi inte. Har fått information om detta men återigen från anonym UL. Han skall aldrig mera ha återkommit till Sverige. Det närmaste han kom var Danmark. Han skall för dryga 20 år sedan ha avlidit.

Kjell-Åke måste ha lämnat Göteborg och även landet med tanke på att han enligt den dåvarande flickvännen "lämnade henne mitt skiten". Vintern 1965-66 satt dock Kjell-Åke "fastlåst" i sin hemstad. En mycket kall och snörik vinter ända in i april. Vi vet inte när han lämnade men skall jag gissa så skedde detta någon gång under 1966. Däremot vet vi att han 1972 sågs i Linköping varvid hans mor lät honom bli efterlyst igen i PU.

Vem eller vilka som tog livet av Gay har naturligtvis aldrig framkommit. Däremot att hans lägenhet kom att tömmas på alla inventarierna i slutet av 1965 av ett flertal personer. Rent teoretiskt så skulle Gay ha kunnat avlida genom en olycka men den teorin tror jag inte på.
Senast redigerad av Skaraborg2 2019-03-06 kl. 21:16.
Citera
2019-03-07, 07:50
Medlem
RFTs avatar
Intressant detta. Med tanke på allt du faktiskt lyckas gräva fram, känns ju bilolycka inte som den primära orsaken till försvinnandet.
Och vi; alltså du; vet alltså ingenting om varför K-Å och J-O fruktade för livet och hur det hör ihop med Gays död?
Citera
2019-03-07, 17:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Går inte att bevisa.

Citat:
Intressant detta. Med tanke på allt du faktiskt lyckas gräva fram, känns ju bilolycka inte som den primära orsaken till försvinnandet.
Och vi; alltså du; vet alltså ingenting om varför K-Å och J-O fruktade för livet och hur det hör ihop med Gays död?

Nu är det inte enbart jag som har lyckats att få fram all denna information om detta fall utan vi har varit ett antal personer som har gjort detta tillsammans.

Nu är det ingen som vet om Gays död hade något med de båda andras försvinnande att göra. Dock är det troligt att det var på det sättet.

Flera anonyma UL har lämnat uppgifter om vad som var orsaken till att de båda försvunna fruktade för sina liv. Lägg därtill "Fjärde mannen" och Sollenstedt. Om dessa uppgifter är med sanningen överensstämmande vet jag tyvärr inte. Går inte att bevisa.
Citera
2019-03-07, 22:02
Medlem
RFTs avatar
Vad har de anonyma UL sagt då om anledningen till K-Å:s och J-O:s försvinnande?
Citera
2019-03-08, 16:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
Risåsgatan augusti 1965.

Citat:
Vad har de anonyma UL sagt då om anledningen till K-Å:s och J-O:s försvinnande?

Dessa anonyma UL har omnämnt att det skall ha handlat om det totalt misslyckade grodmansrånet.

Kan inte bevisa detta och kan inte gå i god för att det stämmer.

Vad vi däremot vet och som kommer från en känd UL, dåvarande flickvännen, är att ibland hade Kjell-Åke mycket pengar på sig. Dessa pengar kan inte ha kommit från hans arbete på NORAB där han tjänade 5 kr/timmen.

Som förut omnämnts så skall bl. a. Kjell-Åke påträffats i en vit PV av årgång 1964. Den här bilen skulle ev. ha kunnat vara hans egen. Hon kommer då på besök till Gays lägenhet på Risåsgatan i augusti 1965. Det bör ha varit under de första dagarna den här månaden. Ingen Gay finns där. Istället träffar hon där en person med initialerna TK. Denne hade bott till och från i Gays lägenhet som kan betecknas ha varit en "fyllekvart". Jag citerar av detta avsnitt vad TK hade att berätta 1965-11-18.

"I augusti 1965 fick han besök av Johanssons fästmö som förklarade, att "deras" bil stod strax i närheten. Hon trodde att Johansson fanns i lägenheten. Så var ej fallet och K. erbjöd henne att söka i lägenheten. Fästmön frågade efter Gay och bad om en hälsning till Kjell-Åke Johansson. Hon ville att denne skulle få vetskap om att hon var med barn."

Den sista meningen i det citerade är mycket märklig. Flickvännen och Kjell-Åke fick endast ett gemensamt barn. Deras son var född under våren 1965.

Sagesmannen T.K. är avliden sedan drygt 40 år.

Vid en kontroll på Risåsgatan den 1965-12-11 efter "deras" bil så verkar den inte ha stått där. Den enda vita PV som påträffades där var en Volvo PV 544 av årsmodell 1962-63 och som var hemmahörande i Blekinge.
Senast redigerad av Skaraborg2 2019-03-08 kl. 17:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in